Stroomopname elektromotor te hoog (warmtepomp)

Goedenavond,

Ik heb een (11 jaar oude) Itho warmtepomp die de foutmelding "Stroomopname compressor te hoog" geeft. Dit kan natuurlijk een issue met de compressor zijn maar ik was benieuwd of het ook een probleem kan zijn met één van de condensatoren.

Het schema van de warmtepomp is als volgt;

Kan een te hoge stroom komen door een kapotte condensator C1 of C2? Het probleem treed alleen op als de pomp al een tijdje draait.

De stroomopname curve van de warmtepomp is als volgt als het gebeurd (elke keer exact gelijk):

Alvast bedankt

maartenbakker

Golden Member

Als C1 electrisch lek is, zou je denk ik wel zoiets kunnen krijgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

das een héél vieze curve..... over welk merk/model warmtepomp gaat het eigenlijk?
als ik het goed zie...
de pomp neemt enkele minuten +-400 watt op en schiet dan naar 1,5Kw om dan in beveiliging te gaan. Das een stevige sprong. zou kunnen als de compressor blokkeert na X minuten, bvb.
doorslaande condensator kan ook, maar om dan iedere keer hetzelfde patroon te vertonen vind ik raar. Hoor je niks abnormaal op dat moment? worden die condensatoren heet? of iets anders?

Op 20 oktober 2020 19:37:00 schreef kris van damme:
das een héél vieze curve..... over welk merk/model warmtepomp gaat het eigenlijk?
als ik het goed zie...
de pomp neemt enkele minuten +-400 watt op en schiet dan naar 1,5Kw om dan in beveiliging te gaan. Das een stevige sprong. zou kunnen als de compressor blokkeert na X minuten, bvb.
doorslaande condensator kan ook, maar om dan iedere keer hetzelfde patroon te vertonen vind ik raar. Hoor je niks abnormaal op dat moment? worden die condensatoren heet? of iets anders?

Bedankt voor de snelle reacties.

Het gaat om een Itho WPU-3I-S (water/water 545-0050)

Beide condensatoren zijn koud.

Hierbij nog de stroom grafiek over iets langer periode, de 2kW piekjes zijn denk ik het elektrisch verwarmingselement. Daarvan wordt de stroom los gemeten en kan niet de oorzaak zijn van deze error.

Een basic capaciteitstest met een multimeter geeft al een redelijk zekere diagnose wat betreft de condensatoren. Hoewel de testspanning veel lager is dan de werkspanning krijg je toch een 99% zekere indicatie. Een ontladingstest kun je ook altijd doen indien je geen capaciteitsstand hebt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 20 oktober 2020 20:10:43 schreef EricN:
Een basic capaciteitstest met een multimeter geeft al een redelijk zekere diagnose wat betreft de condensatoren. Hoewel de testspanning veel lager is dan de werkspanning krijg je toch een 99% zekere indicatie. Een ontladingstest kun je ook altijd doen indien je geen capaciteitsstand hebt.

Bedankt voor het advies.

C1 is 18.7 μF ipv 25μF
C2 is 12.2 μF ipv 12.5μF

(ik heb de stekker aan één kan van de condensator los getrokken om te meten)

Zie bijgesloten foto. Is dit verschil groot genoeg om dit probleem te kunnen veroorzaken?

Is dit het juiste product ter vervanging; https://www.kabelshop.nl/Fixapart-Condensator-Aanloop-25-0-F-Max-450V-…

Of moet ik een ander type condensator hebben omdat C1 geen aanloop condensator is (zie schema)?

[Bericht gewijzigd door WouterJN op dinsdag 20 oktober 2020 22:17:39 (21%)

Condensator is het juiste type, zou hem zeker vervangen.
Staat de pomp niet tegen een hoge druk in te pompen ?

Het resultaat wijkt af dus dat is een indicatie. Maar meestal is deze afwijking geen probleem. Desalniettemin is de kostprijs van dergelijk onderdeel niet in verhouding met de installatie prijs. Sowieso moet deze vervangen worden. Ter test voldoet deze maar heden is er veel brol op de markt inzake aanloopcondensators. Meestal loont het een originele te gebruiken omdat in de koeltechniek branche goede condensators gebruikt worden en in de witgoed is de kwaliteit minder inzake levensduur. Voor 5 euro schat ik de kwaliteit laag in. Voor een test mss perfect. Maar werken zou hij met de nieuwe (link) zeker moeten doen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Op 20 oktober 2020 22:10:10 schreef WouterJN:
C1 is 18.7 μF ipv 25μF

Deze is aan vervanging toe, zit op ± -25%!

C2 is 12.2 μF ipv 12.5μF

Deze lijkt nog goed alleen op capaciteit beoordeeld.
Door een condensator die een verminderde capaciteit heeft gekregen, loopt doorgaans minder stroom, niet meer.
Tenzij hij thermisch op een bepaald moment interne sluiting krijgt, dan kan er wel meer stroom gaan lopen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

capaciteit is wat gezakt (en ESR gaat dan meestal omhoog)

Ik zou beide condensatoren eens vervangen. Het is een gok, maar denk dat de motor met de zwakkere condensatoren minder koppel heeft dan normaal, waardoor de compressor vast loopt eens de druk zich wat opbouwt en dan gaat de zaak in veiligheid. Het afslaan volgt zo snel na de stroompiek dat je het onderscheid tussen vastlopen op druk en het afslaan niet kan horen.

ik zou eens checken wat de fan op de buitenunit doet. als deze uitvalt krijg je ook zo'n piekende curve, oplopende warmte of koude in het systeem, hangt van de modus af. een compressor die vastloopt maakt doorgaans herrie en dan duurt het geen 2,5 minuut voor deze thermisch uitvalt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 oktober 2020 23:47:46 schreef testman:
ik zou eens checken wat de fan op de buitenunit doet. als deze uitvalt krijg je ook zo'n piekende curve, oplopende warmte of koude in het systeem, hangt van de modus af. een compressor die vastloopt maakt doorgaans herrie en dan duurt het geen 2,5 minuut voor deze thermisch uitvalt.

Het is een water/water unit, er is dus geen buiten unit.

Ik hoor eigenlijk geen vreemde geluid zoals vastlopen, volgens mij loopt hij wel mooi.

Inmiddels heb ik de condensator besteld, hopelijk morgen goed nieuws.

vergeten

Golden Member

Op 20 oktober 2020 23:33:05 schreef kris van damme:
capaciteit is wat gezakt (en ESR gaat dan meestal omhoog)

De stroom dan automatisch omlaag, wat hier niet gebeurd!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 oktober 2020 23:53:08 schreef vergeten:
[...]
De stroom dan automatisch omlaag, wat hier niet gebeurd!

wel als de condensator ook een hulpwikkeling aan de gang houdt,want dan kan de motor niet het volle koppel leveren bij afgenomen capaciteit. Als die motor dan door de knieën gaat (duikt onder het minimum toerental om het koppel aan te houden) dan neemt het stroomverbruik extreem toe, door de ontstane ontmagnetiserende velden.

Op 21 oktober 2020 01:20:18 schreef kris van damme:
...dan neemt het stroomverbruik extreem toe, door de ontstane ontmagnetiserende velden.

Grotere stromen = grotere magnetische velden.
Je bedoelt waarschijnlijk kleinere faseverschuivingen zodat de slip zeer groot wordt.

edit: ik vermoed dat er iets met de pomp gaande is maar een condensator vervangen is het goedkoopste en het proberen waard.

LDmicro user.

Na het vervangen van C1 viel de pomp niet meer na een paar minuten uit op een “te hoge compressor stroom”.
Het viel mij direct wel op dat de stroomopname van de compressor nog steeds erg hoog was en helaas viel na 10-20 minuten de warmtepomp uit op andere condensor (temp) gerelateerde foutmeldingen.

Bij nadere inspectie bleek de pomp die water pomp door de condensor pomp giga heet en niet meer te draaien. De condensator van deze pomp was 0.9 μF ipv de 2 μF die hij moet zijn. Na het vervangen van ook deze condensator draaide pomp weer en is ook het stroomverbruik van de compressor weer normaal.

Conclusie; waarschijnlijk is de condensator van de (CV) pomp eerst gefaald waardoor de compressor harder moest werken (hogere temp = hogere compressie), door de slechte condensator (C1) faalde de compressor.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp en hopelijk kan iemand hier in de toekomst weer wat van leren.

Leuk dat je even laat weten wat er nu precies aan de hand was.

benleentje

Golden Member

Mooi dat het weer werkt en er geen serieuze dingen kapot zijn gegaan. Je kan ook voor de zekerheid nog een extra setje condensatoren nemen want over ca 5 jaar zijn weer aan de beurt. Helaas gaan die condensator niet zo heel lang mee, hoewel goede kwaliteit natuurlijk wel een stuk langer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 oktober 2020 08:51:23 schreef MGP:
[...]
Grotere stromen = grotere magnetische velden.
Je bedoelt waarschijnlijk kleinere faseverschuivingen zodat de slip zeer groot wordt.

nee. wat ik bedoelde: de condensatoren zijn achteruit gegaan . Hulpwikkeling krijgt te weinig stroom, daardoor gaat het maximum koppel dat de motor kan leveren achteruit. Bij drukopbouw in turbine komt er een moment dat de motor door zijn knieën gaat. Slip wordt dan veel te groot. Krijg je grote wervelstromen in de rotorkooi die het statorveld tenietdoet. daardoor neemt de opgenomen stroom sterk toe, niet om een groter veld aan te maken, maar gewoon om het bestaande veld aan te houden.

Das gewoon een basiseigenschap van asynchrone motoren die onder hun toeren draaien (met een te grote slip) .. ze trekken heel veel stroom en ondanks dat hebben ze quasi geen koppel meer.

Shiptronic

Overleden

Avalance effect, mooi dat je het hebt gevonden, misschien was alleen de condensator van de condensor fan vervangen genoeg geweest, dan loopt de druk niet zo hoog op, compressor krijgt het een stuk makkelijker, en blijft een stuk koeler !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pamwikkeling

Special Member

Als een asynchroon motor zwaarder belast wordt, zal de slip inderdaad toenemen en de motor zal trager draaien.
Het mechanisch afgegeven vermogen (hoeksnelheid x askoppel) zal echter groter worden door de zwaardere belasting.

Met andere woorden de motor probeert het zwaardere belastingskoppel te overwinnen.
Dit gaat zelfs zo ver dat het motorkoppel oploopt tot het kipp koppel. Dit is het punt waarbij de motor het moet afleggen tegen de (te grote) belasting. De motor komt dan tot stilstand.

Tussen nominaal koppel (lees : het koppel bij normale belasting) en overbelasting zal er steeds meer mechanisch asvermogen geleverd worden. Dit fenomeen gaat verder tot het kipp koppel bereikt wordt.

Om dit mechanisch vermogen te kunnen leveren moet er uiteraard meer elektrisch vermogen toegevoerd worden.
Dit elektrisch vermogen bestaat uit het product van spanning en stroom (wortel 3, rendement, en cos fi).

Afgezien van de daling van het rendement en de cos fi, zal het toegenomen opgenomen elektrisch vermogen aanleiding geven tot een toename van de motorstroom.

Besluit : Hoe sterker een asynchroon motor belast wordt, hoe meer koppel hij gaat (proberen) te leveren.
En hoe meer vermogen (lees : stroom) hij uit het net opneemt

.

Aangaande het probleem met de te lage condensator waarde, dit is gewoon slijtage van de condensator. Deze verliezen aan capaciteit (het dielectricum breekt af) door doorslag in het dielectricum. Dit gaat beduidend sneller als de omgevingstemperatuur hoger is en als de spanning die over de condensator staat hoger is.
De huidige condensatoren hebben niet meer dezelfde kwaliteit als de vroegere (olie-gevulde Bosch) condensatoren. Deze waren quasie onverslijtbaar.

Door de lagere condensator waarde, gaat het magnetisch veld van de hulpwikkeling minder sterk zijn. (zie ***)

In een éénfazige motor met permanent condensator, wordt het magnetische draaiveld gevormd door de vectoriele optelling van het wisselveld van de motor wikkeling en het wisselveld van de condensator/hulpwikkeling.
Als dit laatste kleiner is, is het koppel dat de éénfazig motor kan leveren lager. Bij gelijke belasting wordt de motor dus overbelast en gaat meer stroom opnemen.

*** Merk op dat een éénfazige motor beter aanloopt (lees : een hoger koppel kan leveren) als de condensatorwaarde groter gekozen wordt.

mooi, Pam, maar je besluit is niet helemaal correct :-)

btw, is het niet kip koppel? (ik was dat woord vergeten, is te lang geleden) maar kipp (met dubbele p is een glazen toestel uit de scheikunde, dat herinner ik me wel)

Op 23 oktober 2020 22:28:15 schreef pamwikkeling:
Het mechanisch afgegeven vermogen (hoeksnelheid x askoppel) zal echter groter worden door de zwaardere belasting.

Dat is niet helemaal waar. Als effecten als "rokende motor" en "verzadiging van de stator of rotor" buiten beschouwing gelaten worden, dan zit het asvermogen op een maximum rond de helft van de startstroom. De grafiek heeft de vorm van een parabool met de punt naar boven. En hij gaat door nul bij 0 en 3000 RPM (of 1500, wat dan ook het theoretische toerental is van de motor).

Effecten als verzadiging van het ijzer zorgen er voor dat die hoogeste waarde in asvermogen niet gehaald wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 oktober 2020 21:39:11 schreef kris van damme:
nee...
...
Slip wordt dan veel te groot. Krijg je grote wervelstromen in de rotorkooi die het statorveld tenietdoet. daardoor neemt de opgenomen stroom sterk toe, niet om een groter veld aan te maken, maar gewoon om het bestaande veld aan te houden.

Eerst schrijf je "nee" en dan geef je het wel toe ;)

Enkel ga ik niet akkoord dat de wervelstromen in de rotorkooi de oorzaak zijn het het teniet doen van het statorveld ...dat wordt teniet gedaan door de opgewekte flux(veld) door de stroom in de rotorgeleiders.

Daardoor wordt door de stroom in de stator en opgewekte flux in de stator groter om dat te compenseren.

LDmicro user.