Als een asynchroon motor zwaarder belast wordt, zal de slip inderdaad toenemen en de motor zal trager draaien.
Het mechanisch afgegeven vermogen (hoeksnelheid x askoppel) zal echter groter worden door de zwaardere belasting.
Met andere woorden de motor probeert het zwaardere belastingskoppel te overwinnen.
Dit gaat zelfs zo ver dat het motorkoppel oploopt tot het kipp koppel. Dit is het punt waarbij de motor het moet afleggen tegen de (te grote) belasting. De motor komt dan tot stilstand.
Tussen nominaal koppel (lees : het koppel bij normale belasting) en overbelasting zal er steeds meer mechanisch asvermogen geleverd worden. Dit fenomeen gaat verder tot het kipp koppel bereikt wordt.
Om dit mechanisch vermogen te kunnen leveren moet er uiteraard meer elektrisch vermogen toegevoerd worden.
Dit elektrisch vermogen bestaat uit het product van spanning en stroom (wortel 3, rendement, en cos fi).
Afgezien van de daling van het rendement en de cos fi, zal het toegenomen opgenomen elektrisch vermogen aanleiding geven tot een toename van de motorstroom.
Besluit : Hoe sterker een asynchroon motor belast wordt, hoe meer koppel hij gaat (proberen) te leveren.
En hoe meer vermogen (lees : stroom) hij uit het net opneemt
.
Aangaande het probleem met de te lage condensator waarde, dit is gewoon slijtage van de condensator. Deze verliezen aan capaciteit (het dielectricum breekt af) door doorslag in het dielectricum. Dit gaat beduidend sneller als de omgevingstemperatuur hoger is en als de spanning die over de condensator staat hoger is.
De huidige condensatoren hebben niet meer dezelfde kwaliteit als de vroegere (olie-gevulde Bosch) condensatoren. Deze waren quasie onverslijtbaar.
Door de lagere condensator waarde, gaat het magnetisch veld van de hulpwikkeling minder sterk zijn. (zie ***)
In een éénfazige motor met permanent condensator, wordt het magnetische draaiveld gevormd door de vectoriele optelling van het wisselveld van de motor wikkeling en het wisselveld van de condensator/hulpwikkeling.
Als dit laatste kleiner is, is het koppel dat de éénfazig motor kan leveren lager. Bij gelijke belasting wordt de motor dus overbelast en gaat meer stroom opnemen.
*** Merk op dat een éénfazige motor beter aanloopt (lees : een hoger koppel kan leveren) als de condensatorwaarde groter gekozen wordt.