Combistoomoven DGC6805 MIELE afkoelventilator

Beste forumleden,

Ik heb een combistoomoven van Miele binnengekregen. de dgc6805,

Het oorspronkelijke probleem was dat de afvoerslang van de pomp was geschoten en aan de achterkant van de oven de boel heeft ingewaterd tijdens er spanning op stond. Alles die kapot was heb ik vervangen, ik som op

-Pomp Waterafvoer KPS25 230V/50HZ
-Afvoerklep SBS DGC 6*0*
-Gelijkstroommotor Klappensteuerung+Pot
-Temperatuurreg. M161 471.006 A18 2AP

zie technische fiche in bijlage.

nu heb ik de stoomoven terug aangezet en doet behoorlijk wat hij moet doen.

nu heb ik nog net het probleem dat de afkoelingsventilator bijna altijd draait. Ik weet bij andere heteluchtovens dat daar een afkoelings clixon inzit meestal rond de 80 graden. nu heb ik op de technische fiches gekeken van de miele combi stoomoven en ik vind nergens zo iets. Het probleem die me het meest irriteert is dat als je op honderd graden stoomt al de stoom er langs voor uitvliegt door de afkoelings ventilator :p

nu voor jullie zeggen dat er water op de pcb zal gelopen zijn ofzo. dit was praktisch niet mogelijk. alles van het stoomgedeelte zit in een apart compartinent. bekijk technische fiches. Zou de temp van de afkoelingsventilator elektronisch geregeld worden. Ik zie op de onderdelenlijst 3x een pt1000. iemand raad?

Gezien ik niet fysiek aanwezig ben kan ik je subjectieve interpretatie van de zaak moeilijk beoordelen maar doe in de vorm van veronderstellingen even mijn best:
Een stoomoven verliest nu eenmaal stoom. Deze stoom moet dus liefst afgevoerd worden zodat deze binnenin de onderdelen ruimte niet blijft hangen. Daarom draaien deze ventilators meer dan bij een oven omdat hier enkel afkoeling gewenst is bij hoge temperatuur. Nu de mate vh stoomverlies kan ik niet beoordelen. Mss is dat wel te hoog en is er een dichtingsprobleem of een te hoge stoomproductie (temperatuur te hoog). Ik zie dat je al technische tekeningen bezit dus ik vermoed dat je qua service informatie wel over alles beschikt. Indien niet, foto typeplaatje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste Eric, ik heb alles van technische fiches, maar geen schema's in hoeverre je die kan bekomen bij miele weet ik niet maar swat. even ter verduidelijking ik heb een elektro zaak en doe reparatie's.
meestal miele. maar het is de eerste keer dat ik zo'n toestel binnenkrijg.
Maar ik zie dat je ook goed op de hoogte bent.
Bij een start temperatuur van 20 graden bv bij gewone hetelucht stand. mag de afkoelventilator toch nog niet aangaan? Dit is toch bij een graad of 80 ong. anders wordt de warmte naar buiten gestuurd.
Zou jij weten hoe ze de ventilator zouden sturen. dat zal dan wss digitaal zijn ?
Ik ben het oude systeem gewend met de afkoelclixon. een NO clixon en die dicht gaat boven de 80-90 graden.

Alvast bedankt Eric!

Ik heb het verschil in oven proberen uitleggen. Volgens mij moet net als bij een microgolf de ventilator direct aan gaan en na afkoeling (pas als zeker alle damp weg is) terug uit. Dit specifiek model ben ik ook niet bekend mee maar wel andere soortgelijke en vermoed dat de logica dezelfde gaat zijn. Indien je een foto vh typeplaatje stuurt zal ik voor wat extra data zorgen. Je mail staat openbaar zie ik.
Edit: als je geen schema's hebt, hoe voer je dan juist reparaties uit? Premium partner? Etd, mdu, tsd, bb...?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Beste Eric,

in bijlage vindt je het type plaatje.

alvast bedankt !!

Eric,

Ik heb alles uitgetest en alles werkt naar behoren.

het enige kleine punt die ik niet begrijp is,

als ik de m2-2 test (ventilator luchtcirculatie)

dan zou hij moeten op stand 1 normaal toerental draaien.
en op stand 2 laag draaien (stomen)

dit is omgekeerd. hij draaid laag bij stand 1 en hoog bij stand 2,

zou dit er iets mee te maken hebben ?

mvg Jaisy

Het feit dat de ventilator reageert op de aansturing doet me eerder vermoeden dat ze 1 en 2 in de documentatie verwisselt hebben door slechte vertaling of drg dan dat er een probleem is. Wat je mss wil bedoelen is dat de ventilator de stoom te hard wegblaast en je daardoor de indruk krijgt van je klacht? Hoe zit het met de snelheid? Gaat hij bv eerst traag en dan snel en in de afkoeling net andersom? Of gaat hij nooit in de lage stand?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zoals ik kan lezen wordt de lage ventilatiestand enkel bij een cake programma gebruikt en in alle andere het normale toerental. Wat zegt de klant? Die heeft hier jarenlang ervaring mee. Ik zou deze raadplegen naar hun ondervinding van normaliteit of abnormaliteit. Mss is er wel niets aan de hand of iets gans anders dan je dacht zoals een niet sluitende deur die te veel stoom verliest..

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?