Bankstel middels accu laten werken?

Allen, geen onhandige harrie, maar wel circuitleekje hier. ;-)

Ik ben voornemens een bankstel aan te schaffen met een relaxzitplek er in. Deze zitplek werkt op 220V, echter komt de bank in het midden van de kamer.
Zou het mogelijk zijn iets te bouwen zodat ik de bank kan laten werken op een accu, en deze accu zo nu en dan eens oplaadt?

Hoor graag jullie visie!

P.S. ik heb nog niet uit kunnen vinden wat het vermogen is van zo'n motortje, dus heb nog geen idee hoe een beest van een accu hiervoor nodig zou zijn, als het uberhaupt al mogelijk is....

Bij een verstelbaar bed kom ik motortjes van 24V en 150W tegen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 13 oktober 2020 21:20:42 schreef Roland van Leusden:
Bij een verstelbaar bed kom ik motortjes van 24V en 150W tegen.

Maar, als we uitgaan van dit voorbeeld wattage, zou het dan kunnen middels een accu?

zou het dan kunnen middels een accu?

Vast wel, maar veiligheid en regelmatig opladen is wel een puntje.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shiptronic

Overleden

dat ben je snel zat, wil je lekker relaxen; moet je eerst met een 24V accu gaan lopen slepen en opladen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 oktober 2020 21:34:07 schreef Shiptronic:
dat ben je snel zat, wil je lekker relaxen; moet je eerst met een 24V accu gaan lopen slepen en opladen :)

Ben ik heel naïef als ik denk aan mijn accuboor? Die heeft ook 24v en 2,5ah. Vraagt zo'n bankmotor zoveel stroom dat je zo'n accu meteen leegtrekt?

Als je dit netjes inbouwt, vooral fysiek afschermen en gebruik van zekeringen, kan het best prima gaan. Oplader mee inbouwen en eens in de week een nachtje aan de prik..

Shiptronic

Overleden

Voordeel van accu boor is je neemt 2 accu's en je kan wisselen, Verkoop Aldi tegenwoordig niet losse laders en accu's ?

[edit] deze : https://uw-folder.nl/aldi-aanbiedingen/folder-21154-19

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 13 oktober 2020 21:53:10 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Maar is het wel DC? Of wordt er gewoon een schakelaar met een diode voor OP en een andere schakelaar met een diode de andere kant op voor NEER gebruikt? (Edit: met wisselspanning)

Zo heb ik ooit de schakelaar voor dakraam OPEN/dakraam DICHT gemaakt en ik vermoed een beetje dat ons bed ook zo werkt (27V, 100-200W, [offtopic]wel heb ik een splitter met dezelfde luidsprekeraansluitingen uit de jaren 70 gemaakt zodat één trafo allebei de bedden voedt, scheelt weer de tweede trafo aan ruststroom[/offtopic).

Op 13 oktober 2020 21:42:40 schreef Shiptronic:
Voordeel van accu boor is je neemt 2 accu's en je kan wisselen, Verkoop Aldi tegenwoordig niet losse laders en accu's ?

[edit] deze : https://uw-folder.nl/aldi-aanbiedingen/folder-21154-19

Yes dat doen ze, lidl shop . nl
Maar of je nou zo'n li ion cel in je bank wilt knutselen...?

Zit er een kruipkelder of kelder onder? Is er een mogelijkheid dat je het ziet zitten om een serviceluik met stroomvoorziening in de vloer in te bouwen?. Er van uitgaande dat er geen andere leidingen lopen.(vloerverwarming...)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

spoel onder de vloer en wireless :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dan moet ie een sleuf in de vloer hakken/fraisen....

IK zou gewoon een verlengsnoer over/op de vloer laten lopen.
Jan de Bouvrie ziet het toch niet meer......

electronono

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN

Net als bij jou dus..
_/-\o_

electronono

Nee nee. Vb foto's. Met dat kom ik hier niet weg hoor ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 13 oktober 2020 21:36:57 schreef maus0611:
Als je dit netjes inbouwt, vooral fysiek afschermen en gebruik van zekeringen, kan het best prima gaan. Oplader mee inbouwen en eens in de week een nachtje aan de prik..

Dank voor je ongeveer enige zinnige antwoord! ;-)
Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik heb geen idee of zo'n accu zon motor trekt. Ik ben ff naar de bankenboer gereden en heb de trafo gefotografeerd. De bank op zijn kop en openslopen om de motorspecs te zien ging ze net iets te ver. Raar. ;-)
Specs trafo: output 29V, 2A. Ik ga er dus vanuit dat de motor 24v trekt. Is 2A dan heel zwaar, of zou zo'n accu van een boortol dat prima aan moeten kunnen?

Op 14 oktober 2020 14:29:29 schreef electronono:
Dan moet ie een sleuf in de vloer hakken/fraisen....

IK zou gewoon een verlengsnoer over/op de vloer laten lopen.
Jan de Bouvrie ziet het toch niet meer......

electronono

Inderdaad, inhakken etc. willen we liever niet. Een vloercontactdoos is onze uiterste keus, stel dat je je opstelling ooit veranderd, zit er een stopcontact midden in je kamer.

Op 14 oktober 2020 10:55:33 schreef roadrunner84:
Je oploosing is hier

Duhhh... dat snapte ik zelf uiteraard ook. maar ik zoek juist naar een oplossing om zo'n doos te voorkomen. Dat je de boel eens kunt verplaatsten zonder meteen een doos midden in je vloer te hebben...

Specs trafo: output 29V, 2A. Ik ga er dus vanuit dat de motor 24v trekt.

Stond er ook nog iets van ED op de trafo ? Meestal worden de trafo's in deze toepassing zomaar met een factor 3 overbelast. Ik repareer wel eens wat voor een bankenboer...

<Edit> Voorbeeld toegevoegd

Bij een verstelbaar bed kom ik motortjes van 24V en 150W tegen.

Dat is dus ongeveer 6A, en klopt wel met de inschakelduur van max 2 minuten voor een 2A adapter, die daarna minimaal 18 minuten moet afkoelen. 6A trekt een boormachine accu zonder problemen, de stromen in een beetje accuboor liggen zo een factor 5 hoger.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 21 oktober 2020 13:29:36 schreef Roland van Leusden:
[...]

Stond er ook nog iets van ED op de trafo ? Meestal worden de trafo's in deze toepassing zomaar met een factor 3 overbelast. Ik repareer wel eens wat voor een bankenboer...

<Edit> Voorbeeld toegevoegd

[bijlage]

[...]

Dat is dus ongeveer 6A, en klopt wel met de inschakelduur van max 2 minuten voor een 2A adapter, die daarna minimaal 18 minuten moet afkoelen. 6A trekt een boormachine accu zonder problemen, de stromen in een beetje accuboor liggen zo een factor 5 hoger.

Dit is een foto van de bewuste Banktrafo:

Exact hetzelfde dus, 2 minuten aan, 18 minuten uit

En doe je dat niet als gebruiker dan gaat op een gegeven moment de thermische zekering door... O-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

is dat een trafovoeding of een smps? 20 jaar terug met trafovoedingen was dat al normaal, overbelasten omdat de motor toch maar kort aan is. een smps 3x overbelasten zou moeilijk gaan, die gaat in protect of trekt het niet en valt uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

20 jaar terug met trafovoedingen was dat al normaal, overbelasten omdat de motor toch maar kort aan is. een smps 3x overbelasten zou moeilijk gaan

Alles wat ik tot op heden hersteld heb waren allemaal trafo voedingen om bovenstaande reden. Meest voorkomende fout is defecte temperatuurzekering, daarna kapotte dioden. Zijn 24Vac 45~50VA trafo's waar onbelast na gelijkrichting ongeveer 29Vdc uitkomt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.