Duracell: de kwaliteit druipt er uit

Arco

Special Member

Vandaag voor onderhoud backup batterijen in telefoons vervangen.
Daar stopten we altijd aerocell (lidl) in, en nooit problemen.
Klant had zelf batterijen vervangen, en wilde liever 'kwaliteits' batterijen, dus stopte er Duracell in...

Bijna allemaal leeggelopen, je moest ze soms uitbikken, zoveel drab kwam eruit...

Klant had het zelf ook al gemerkt, en was overgeschakeld op Varta. Tegen hem gezegd dat dat een verandering maar geen verbetering is... ;)
Veel Varta's lopen al leeg terwijl ze (electrisch gesproken) nog lang niet leeg zijn.
Dus toch maar weer Aerocell erin...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Die ProCells zijn inderdaad erg slecht, hier een foto van begin 2017, de cellen zouden tot 2019 moeten kunnen (dit was niet de enige, sindsdien heb ik geen ProCells meer gekocht):

https://farm5.staticflickr.com/4193/33887823443_6c20f650a8_m.jpg

De nieuwe zitten in een geel jasje met "Duracell Industrial". Ik vermoed dat Duracell zijn naam nu aan het uitmelken is en het originele product nu verkoopt onder de naam "Ultra" (die hebben een ongeëvenaarde capaciteit volgens het gros van de tests, en lekken in mijn ervaring zelden), en de rest is ondermaats. Zeker de "Simply Duracell" cellen zijn eersteklas rotzooi. :(

Ik weet niet of Varta een drama is, het gerucht gaat dat die ook door Varta worden gemaakt. Die zijn "made in Germany" en blijkbaar is er maar één batterijenfabriek in Duitsland.

edit:

Op 17 juni 2016 10:04:18 schreef GJ_:
Duracell industrial = Duracell Procell = Duracell Plus
[...]

Uit een ander topic.

Dave van EEVblog is bezig met een langetermijntest van een flink aantal alkalinecellen van diverse merken. Houd z'n kanaal in de gaten.

Mijn ervaring met duracel is ook heel erg wisselend. Meerdere keren heb ik ze lek gezien.
Met varta persoonlijk geen problemen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Met Varta al diverse keren leeggepruttelde cellen gehad.
Het rare is dat ze hun inhoud 'uitpoepen' terwijl ze electrisch nog gewoon vol zijn en gewoon werken.
(alle andere merken doen dat pas als ze electrisch leeg zijn...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Heb je die ProCells gemeten dan? Bij mij waren die ProCells nog niet ontladen, en ik heb iets vergelijkbaars gehad met een Action cel. Het is zeker niet waar dat alle andere merken dat pas doen als ze leeg zijn, dat is alleen bij zink-koolcellen inherent zo, want daar lost de zinken omhulling op bij het leeg raken.

Arco

Special Member

Niet gemeten. Bij de Varta viel het op omdat die in een zaklantaarn zaten (die heeft nog bijna 12 uur normaal gewerkt)
Aan de opvallende opdrukovereenkomst te zien komen de Aerocell en de Varta toch wel uit dezelfde fabriek ;) (alleen de aero's lekken zelden)
Kan ook zijn dat de 'Industrial' van Varta beter zijn als de normale...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 21 oktober 2020 17:29:36 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik heb ook nooit problemen met varta gehad (en dat is het enige merk wat ik gebruik)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die varta's gaan er op t werk ook een bak of wat doorheen, lekken doen ze niet gauw, zelfs als ze helemaal leeg zijn niet. kom ook geregeld cellen tegen die ruim over de datum zijn, maar lekken is toch niet zoveel. tegenover duracell die wel lekken en vaak ook..

dat zijn wel de varta industrial, die lekken niet vaak..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 21 oktober 2020 17:49:42 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 oktober 2020 17:05:26 schreef Kruimel:

De nieuwe zitten in een geel jasje met "Duracell Industrial". Ik vermoed dat Duracell zijn naam nu aan het uitmelken is en het originele product nu verkoopt onder de naam "Ultra" (die hebben een ongeëvenaarde capaciteit volgens het gros van de tests, en lekken in mijn ervaring zelden),
.

Zijn dat die dingen die je schroefmachine SNELLER laten draaien? (Dat zeggen ze letterlijk in hun reclame, dus schijnbaar is de spanning dan hoger???).

Wel ooit met nieuwe Duracell's in een zaklamp gehad dat het lampje na een seconde doorbrandde, maar dat was een 2,4V lampje dus hoewel aardig wat zaklampen dat hebben, was dat niet zo vreselijk vreemd. Frustrerend was wel dat het een zeldzaam lampje was ingebouwd in een 'life hammer', dus geen vervanger voor kunnen vinden.

pa3gws

Golden Member

Er is natuurlijk al veel te doen geweest over batterijen.
Ik gebruik eigenlijk best veel AA batterijen van Ikea en ben tot nu toe geen lekkende tegengekomen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Kruimel

Golden Member

Er is minstens één best lang topic over dat begon over Action batterijen: A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze? Op zich best interessant om daar eens door te lezen, ik denk dat een groot deel van het onderwerp er wel wordt uitgekauwd. Helaas is er geen duidelijk beeld te vormen over welke batterijen je moet hebben, we weten op dit punt alleen dat je ProCell/Duracell Industrial moet mijden. Ik neig hier testmans suggestie Varta Industrial te kopen te volgen. Helaas zijn die in de winkel niet heel veel te vinden, en zal je dus moeten bestellen (wat tegenwoordig niet echt een drama meer is).

Op 21 oktober 2020 19:24:25 schreef r-p:
Zijn dat die dingen die je schroefmachine SNELLER laten draaien? (Dat zeggen ze letterlijk in hun reclame, dus schijnbaar is de spanning dan hoger???).

Wel ooit met nieuwe Duracell's in een zaklamp gehad dat het lampje na een seconde doorbrandde, maar dat was een 2,4V lampje dus hoewel aardig wat zaklampen dat hebben, was dat niet zo vreselijk vreemd. Frustrerend was wel dat het een zeldzaam lampje was ingebouwd in een 'life hammer', dus geen vervanger voor kunnen vinden.

De reclame heb ik nooit gezien, maar gewoonlijk zijn het konijntjes die harder rennen (en vaak zijn het ook Duracell Ultra waar de reclame naar verwijst). In elk geval is dat natuurlijk onzin, het is immers reclame en meer is beter toch? :)

Het is wel waar dat lampjes op goede (alkaline-) batterijen korter leven, die 2,4V lampjes hebben best een hoop vermogen als je daadwerkelijk eens 3,2V van een set verse alkaline aanbiedt aan de contacten. Met zink-kool batterijen lukt dat niet of nauwelijks omdat die nogal een interne weerstand hebben. Bij alkaline is dat minder, maar ook die hebben de hoge spanning aan de contacten veelal maar voor korte duur. Toch ben ik wel blij dat we af zijn van die kleine gloeilampjes, want zaklampen vraten altijd wel batterijen. In dit gebruikers-scenario excelleren LEDjes wat mij betreft meer dan in andere gebruikers-scenario's.

Bij goedkope LED zaklampjes is de batterij wel vaak een factor in de levensduur van het ding als geheel. Als je een zaklampje tegen komt met 3xAAA batterijen (zeker als die meegeleverd zijn) is het zo goed als zeker dat er geen serieweerstand ingebouwd is en ze rekenen op de serieweerstand van de batterijen zelf. Zo uit de verpakking zijn die dingen prima: niet te fel, want zo een zink-kool kan hooguit een paar-100mA leveren en ze hebben batterijen, want die zink-kool krengen kosten maar een paar cent. Zodra je er echter een set alkaline in stopt wordt het LEDje snel slechter omdat de LED oververhit. Met Ni-MH is dat nog erger, want die hebben weliswaar een lagere nominale spanning van ongeveer 1,2V, maar tegenwoordig nauwelijks meer interne weerstand en dan grill je zo een LEDje makkelijk.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Duracell is Gilette groep. De fabriek in Aarschot maakt alleen batterijen voor het merk zelf. In tegenstelling tot de philips/panasonic fabriek in Tessenderlo. Die produceren voor iedereen die dat wil. Onder andere voor Lidl. Veel testen hebben uitgewezen dat je er geen lijn kan in trekken. Koop verschillende merken en doe duurtesten, die zijn er vele geweest. Vandaag is merk x de betere en binnen een maand komt merk y er als beste uit. Allemaal zeer afhankelijk van de productiedatum en hoe lang ze al onderweg zijn.

Lekken zouden ze uiteraard niet mogen.

Ik vervang mijn AA batterijen tegenwoordig door lithium types. Wat duurder maar benieuwd hoe lang ze mee gaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 oktober 2020 17:48:39 schreef testman:
die varta's [...] lekken doen ze niet gauw, zelfs als ze helemaal leeg zijn niet.

Ik heb één keer, in 2004, meegemaakt dat de penlites (toevallig ook Varta) in mijn kleine porto gingen lekken, terwijl de einddatum 2007 was en ze ook helemaal niet leeg waren. Gelukkig was er geen schade (plastic kastje, batterijtjes onderin). Maar verder zelden, inderdaad.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 oktober 2020 19:27:33 schreef pa3gws:
Ik gebruik eigenlijk best veel AA batterijen van Ikea en ben tot nu toe geen lekkende tegengekomen.

Helaas...

(Zaten in een fietsachterlicht die al een half jaar binnen lag. Volgens mij stond ie niet aan.)

Op 21 oktober 2020 20:12:31 schreef buckfast_beekeeper:
In tegenstelling tot de philips/panasonic fabriek in Tessenderlo.

sinds 1997 heeft Philips daar niets meer te zoeken.

Op 21 oktober 2020 20:12:31 schreef buckfast_beekeeper:
D Veel testen hebben uitgewezen dat je er geen lijn kan in trekken. Koop verschillende merken en doe duurtesten, die zijn er vele geweest. .

er valt uiteraard wel een lijn in te trekken. de klant krijgt wat hij vraagt.(en voor betaald) Een industriële bakkerij maakt ook broden à la tete du client. Denk dat je je daarbij wel wat kan voorstellen :-)

Sine

Moderator

Op 21 oktober 2020 20:29:28 schreef r-p:
[...]

Helaas...

(Zaten in een fietsachterlicht die al een half jaar binnen lag. Volgens mij stond ie niet aan.)

[bijlage]

Dat zijn dan ook erg oude batterijen, Ikea heeft al jaren cellen in half geel half zilver.

Die vol gele komen uit China, de halfom versie uit Belgie

Kruimel

Golden Member

Op 21 oktober 2020 20:12:31 schreef buckfast_beekeeper:
In tegenstelling tot de philips/panasonic fabriek in Tessenderlo. Die produceren voor iedereen die dat wil. Onder andere voor Lidl.[...]

Is dat zo? Mijn begrip van de situatie was dat de batterijen van Lidl "made in Germany" waren. Ik heb de nieuwe serie in goud nog niet bekeken, maar dat stond wel op de laatste exemplaren die ik heb gezien.

Op 21 oktober 2020 20:29:28 schreef r-p:
(Zaten in een fietsachterlicht die al een half jaar binnen lag. Volgens mij stond ie niet aan.)

Zelf heb ik relatief vaak last gehad van batterijen in fietsverlichting, maar ik heb dat indertijd eerder toegeschreven aan het feit dat die nog wel eens een nachtje vorst op hun donder krijgen. Zou dat een factor kunnen zijn?

PS Ik heb nu specifiek een koplamp gekozen die op 3 AA cellen werkt. Dat maakt dat ze a) op oplaadbare cellen werken, en b) dat de capaciteit groot is. De Ni-MH cellen van Ikea (of enig ander merk) heb ik nog nooit lekkend gehad in deze functie.

Sine

Moderator

De oude (rood/zwarte) Lidl batterijen zijn inderdaad 'made in Germany'

De nieuwe zijn sinds dit jaar made in China helaas.
Bij de locale Lidl zijn ze langzaam de voorraad aan het vervangen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 21 oktober 2020 22:14:35 (15%)

Kruimel

Golden Member

Hmmm, Scheiße... ;( Snel eens kijken of er in de buurt nog oude te krijgen zijn.

Arco

Special Member

Ben nu weer terug bij Aldi; kwamen als beste uit de 2020 consumentenbond test en lekten (toen ik ze vroeger had) ook zelden. Tijdelijk nu 10 per pakje.
Vraag me af uit welke fabriek deze komen (Made in Polen?)

Ik las wel wat vreemds over die consumentenbond test.
Het schijnt dat alleen het electrisch vermogen wordt bekeken, en niet of ze na langere tijd gaan lekken bij heel lage of geen belasting...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Schijnbaar is dat lekken nogal moeilijk, EEVblog heeft al verschillende tests gedaan, en daarbij nog niet 1 batterij aan het lekken gekregen.

Kruimel

Golden Member

Heb je elders wel tests gezien of ze gaan lekken? Batterijen gaan in mijn optiek ook nooit lekken op het moment dat ze leeg raken. Eerder weken daarna, en vaak ook heel inconsistent. Niet alle lege batterijen lekken, en niet alle lekke batterijen zijn leeg. Ik zou er als testlaboratorium ook niet aan willen beginnen dat te testen omdat je een resultaat zal krijgen met een heel hoge variabiliteit.

Ik gebruik nog immer vaak de site van lygte-info.dk voor AAs, die zegt niets over lekken, maar geeft wel een inzichtelijk beeld van de capaciteit en dingen die in positieve of negatieve zin opvallen (zoals variatie in capaciteit tussen cellen). Als je wil kan je hem ook batterijen sturen die hij dan test. De oude Aerocell en TopCraft staan er wel al in, maar de nieuwe niet. Ik heb geen idee welke batterijen er in Polen worden gemaakt, ik moet het eerste Poolse merk nog tegen komen. :?

Op 21 oktober 2020 23:16:14 schreef Kruimel:
Ik heb geen idee welke batterijen er in Polen worden gemaakt

Panasonic heeft daar toevallig ook een "optrekje" waar ze batterijen maken, naast de fabriek in BE..

https://www.panasonic-batteries.com/en/about-panasonic-energy-poland