Simpelste schakeling om leds te laten knipperen

Hoi! Ik zoek de meest simpele schakeling om 2 leds omstebeurt te laten knipperen, en dan ieder een keer of 5 te laten knipperen. Dus bijvoorbeeld led 1 knippert 5x, (of voor 3 seconden bijvoorbeeld), vervolgens knippert led 2 voor 5 seconden, dan knippert led 1 voor 5 seconden etc.

Ik dacht ik gebruik de meest basic schakelingen die er zijn, namelijk die in de bijlage en een 555 timer. Vervolgens gebruik ik de output van waar de 2 leds (zie rode streepjes in schema) uit het schema opzitten om 2 transistoren aan te sturen, die vervolgens de pulstrein van de 555 omstebeurt op een ledje zetten. Maar het probleem is dat de outputs uit het schema niet naar 0V gaan, maar schakelen tussen de 2.5 en 5V De transistoren die aangestuurd worden blijven dus altijd "open" staan en dus blijven de leds altijd knipperen met de frequentie van de 555 output. Hoe los ik dit op?

Heb momenteel even geen mogelijkheid om een schema te tekenen :D

Arco

Special Member

Kan natuurlijk ook weer met een 40106... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1 arduino
2 leds
simpeler wordt een schakeling niet

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 22 oktober 2020 04:40:12 (57%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

1 arduino? dat klinkt als overkill, 1 hele attiny13 doet dat ook en meer.

De TS wilt overigens geen gewone knipper maar om en om 5x knipper. Iets in de richting van een "police flasher"

En zonder meteen met digitaal geweld of programmeerbare logica te gaan stunten is dit de meest simpele die ik kon vinden:

https://a2zdoityourself.wordpress.com/2019/04/20/diy-police-led-flashe…

Dit kun je met een microcontroller in een SOT23-6 doen, dat lijkt me absoluut de kleinste oplossing; als de stroom beperkt is kun je de LEDs met een weerstand direct aan de I/O pinnen maken.

Echter, de TS vroeg om simpel, met perse om de kleinste schakeling, wat logisch is als het in een modelbouw voertuig moet worden omgebouwd bijvoorbeeld.

De schakeling van Arco is m.i. didactisch zeer verantwoord, omdat elk blokje een deel van het probleem oplost, en daarmee simpel te begrijpen is. Het enige mogelijke nadeel wat ik zie, is dat het eigenlijk onmogelijk is om elk LEDje precies 5 hele periodes te laten knipperen, omdat het wisselen tussen de LEDs asynchroon gebeurd met het knipperen. De TS moet zelf beslissen of dat goed genoeg is. Het is wel mogelijk om dat op te lossen, maar dan is de elegantie en eenvoud van die schakeling wel een beetje weg.

EDIT: de schakeling van Sine is ook grappig, super simpel, en als je een 556 timer (2x 555 in één behuizing) gebruikt, in een SOT-14 package, kan het alsnog heel klein zijn. Echter, deze heeft exact hetzelfde nadeel als de schakeling van Arco.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Thanks iedereen!

Voor de mannen die software als tip gaven, het moet hardwarematig.

Op 22 oktober 2020 08:10:07 schreef Sine:
1 arduino? dat klinkt als overkill, 1 hele attiny13 doet dat ook en meer.

De TS wilt overigens geen gewone knipper maar om en om 5x knipper. Iets in de richting van een "police flasher"

En zonder meteen met digitaal geweld of programmeerbare logica te gaan stunten is dit de meest simpele die ik kon vinden:

[bijlage]

https://a2zdoityourself.wordpress.com/2019/04/20/diy-police-led-flashe…

Thanks, een police flasher is inderdaad precies het idee!

een astabiele multivibrator?

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele…

de leds knipperen dan wel om-en-om, dus niet 5x de ene, en dan 5x de andere

volgens mij moet het ook kunnen met een 74HCT221
heb dat ooit in het verleden wel eens gedaan...eens kijken of ik dat nog eens gevonden krijg

[Bericht gewijzigd door MrNiles op donderdag 22 oktober 2020 11:36:19 (27%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lezen, kindertjes, lezen wat er staat! Dit was de openingsvraag:

Ik zoek de meest simpele schakeling

Er was niks gezegd over groot of klein.
Er was niks gezegd over programmeerbaar of niet.

Wel geef ik grif toe dat iedere andere microcontroller net zo goed kan, de Arduino was slechts 1 van vele mogelijkheden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 oktober 2020 11:05:42 schreef Christiaan371:
Voor de mannen die software als tip gaven, het moet hardwarematig.

Software is uitgesloten

RAAF12

Golden Member

@bfm Simpel is alleen hardware. Dat jij liever een Arduino gebruikt is bekend.

Lezen, kindertjes, lezen wat er staat!

Beetje minder denigrerend de toehoorders bejegenen is m.i wel gewenst. Die 556 kwam ook ook in mijn gedachten als super simpele oplossing.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sorry, RAAF, het was niet de bedoeling te denigreren. Wel heb ik al geleerd dat niet iedereen leest wat er nochtans te lezen staat, hoe vreemd ik dat ook vind; en ik heb ook al geleerd dat sommige ogen opengaan als er een keer met het handje wordt gezwaaid. Verder ging mijn intentie niet.

En nee, het is helemaal niet zo dat ik altijd en overal een arduino verkies; dikwijls genoeg verkies ik een ouderwetse oplossing met enkel hardware. Arduino is wel iets dat ik (min of meer) ken, en dus aanbeveel waar het me gepast lijkt. Wat hier zeker het geval was; althans totdat de openingsvraag "simpelste schakeling" werd bijgestuurd met "het moet hardwarematig". Wat inderdaad ruikt naar een schoolvraag (cfr. hieronder), maar dan wel opvallend goed verwoord ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 22 oktober 2020 11:05:42 schreef Christiaan371:
Thanks iedereen!

Voor de mannen die software als tip gaven, het moet hardwarematig.

Klinkt als schoolopdracht als er dat soort beperkingen zijn....

De oscilatoren zijn volgens mij onafhankelijk. Je kan dus mikken op 3x flits van de ene maar dan krijg je ook wel eens halve/hele/hele/halve flits.

Ik zou denk ik iets verzinnen met een MC14514B. Een diode-or tussen drie outputs en 5 voor de andere led.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bfm heeft groot gelijk. Een Aruino is het meest simpel, flexibel en misschien wel goedkoopst. Die niet-software eis kwam pas later om de hoek kijken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Als het heel precies 5 moet zijn dan kan je daar gewoon een 5 teller/ deler voor gebruiken die dan een flip-flop set en zichzelf dan reset.
En dan een 555 de led laten knipperen en tevens een klokpuls aan de teller geeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 oktober 2020 08:17:15 schreef SparkyGSX:
EDIT: de schakeling van Sine is ook grappig, super simpel, en als je een 556 timer (2x 555 in één behuizing) gebruikt, in een SOT-14 package, kan het alsnog heel klein zijn. Echter, deze heeft exact hetzelfde nadeel als de schakeling van Arco.

Dit nadeel is met twee weerstanden en een condensator op te lossen. De schakeling wordt dus wel ingewikkelder.
Hieronder de LTspice-simulatie

De blauwe lijn is de blokspanning tussen de twee uitgangen van de twee NE555.
De groene lijn is de spanning op pennen 2 en 6 van de linker NE555.
Toegevoegd zijn de condensator C3 van 10nF en de weerstanden R2 van 1k en R4 van 10k

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eventjes "buiten de doos denkend", als het dan toch in hardware moet:
CD4017, aangestuurd door vrijlopende 555 of andere bistabilimus, en dan 5 uitgangen aan de ene kant opgeteld en de 5 andere aan de andere kant?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je kan alleen de even of de oneven uitgangen gebruiken, anders knippert hij niet, dus je moet dan tot 20 tellen. Een 4017 kan niet veel stroom trekken, dus je loopt het risico dat er nog twee versterkertransistoren toegevoegd moet worden.

benleentje

Golden Member

De schakeling wordt dus wel ingewikkelder.

Blijft nog steeds een eenvoudige schakeling. Maar als een schakeling niet doet wat doen moet omdat het te simpel is dan heb je er ook niets aan.

M.A.W een schakeling moet precies doen wat het doen moet en dat op de eenvoudigste manier. Nu een schakeling met iets meer componenten niet altijd gelijk erg ingewikkeld dat word het in mijn ogen pas als er heel veel verbindingen tussen de componenten ze meer als 100, erveel afregel punten zijn of dat de schakeling kritisch is van opbouw. Een schakeling met bv een 70cm eindbuis erin is schematisch eenvoudig maar erg kritisch om goed te bouwen en ook nog eens mechanisch complex.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het eerste dat me te binnen schoot bij "simpel". Geen ic. Gewoon basic transistoren. Een ingeving dus er kunnen wat bugs in zitten, zie het meer als een idee met nog wat werk aan.
Edit: in de linkse kant de 2de led nog vergeten in de 2de transistorcollector.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 22 oktober 2020 21:38:09 (18%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Op 22 oktober 2020 20:12:58 schreef ohm pi:
[...]Dit nadeel is met twee weerstanden en een condensator op te lossen. De schakeling wordt dus wel ingewikkelder.
Hieronder de LTspice-simulatie[bijlage]

Oeh, een sync puls, dat is inderdaad bonus voor weinig.