Power led

Ik wil op mijn freesmachiene verlichting maken.
Graag met 1 of 2 powerleds op laagspanning, 12 (liefst) of 24 V.
Die led's kan je zo overal kopen.
Wat moet ik daar nog bij zetten?
Ik lees dat ik best met een spannings regeling werk ivm het flikkeren van de led.
Dit was wel een systeem voor video opnames.

pa3gws

Golden Member

Bij een led is de spanning niet zo heel spannend de stroom is per type led bepalend.
Dus als je een led hebt die bijv. max 50mA mag hebben zorg voor een stroombron van pak hem beet 40mA.
De meest eenvoudige manier is om een weerstand te berekenen waarbij de betreffende led op 24 V prima werkt.
Mooier is natuurlijk een led driver die de stroom regelt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Veronderstel dat ik 3 power leds plaats.
Wat moet ik dan precies kopen.
Voeding, welke
Koel vinnen?

pa3gws

Golden Member

Dan zal je eerst moeten aangeven welke led's want ze zijn niet allemaal hetzelfde.
Dus merk en type of een datasheet van de desbetreffende led.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een lasbril, die van je link is wel heel erg fel (genoeg om de werkruimte zelf te verlichten).

Een paar 5w leds met grote openingshoek lijken me een beter idee.

Cree heeft wel ergens een thermal design document voor het berekenen van het noodzakelijke koellichaam, maar je hebt ook modules die geen koellichaam nodig hebben

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als je

deze zou kopen....

Die zijn ongeveer 3V. 3 stuks is dan ongeveer 9V, dus dan heb je bij 12V nog 3V over. Een weerstand berekenen voor 3V 250mA is 3V/250mA = 12 Ohm.

De 12V moet dan wel echt 12V zijn. Een modern accupack van 12V zal Lithium cellen hebben. Het werkgebied is dan 12.6V (vol) tot 9V(leeg). Bij 9V zal het wel niet meer werken....

De leds moeten iets van koeling hebben Dus lijm ze met thermisch geleidende lijm bijvoorbeeld op een alu-ring die om je tool zit.

Edit: Tussendoor heb je wat zitten posten over een CREE led van 37V 2A, dat is 70W aan led-licht. En ga voor het gemak dus ook uit van 70W aan warmte die weg moet. Niet zomaar eenvoudig te regelen. Ook de 37V is niet makkelijk.

Ik heb zo'n 1W led (rood) in m'n achterlicht op m'n fiets gezet. Die mag dus 300mA hebben en ik draai dat ding op 20mA... 15x minder....

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 oktober 2020 11:20:10 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik gebruik deze leds ook, heel makkelijke dingen, met lage stroom toch voldoende licht. ik heb er zo telkens 2 in serie op 100mA, geen koeling nodig (zitten gelijmt op een stuk plastic) en toch veel licht. dus meerdere leds op lagere stroom geeft je toch veel licht en minder warmte problemen.

al eens gedacht aan stukjes 12V ledstrip? die plak je dan ergens tegen, rechtstreeks op 12V (misschien vind je ze zelf op 24V) en je kan ze dan in stukken knipper (12V is per 3)
met 96-144led per meter geven veel licht

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Had die wel graag via een trafo op 220V aangesloten.
Heb hier nog led strip liggen op 12V, maar dat geeft toch niet genoeg licht.
Soms zitten die er 30 cm vanaf en dan geven die niet genoeg licht.
Kan ik die ook op een volwassen adapter van 12V aansluiten?
vb https://www.ledpaneelgroothandel.nl/led-module-3w-6000k?gclid=Cj0KCQjw…

[Bericht gewijzigd door kitman op donderdag 22 oktober 2020 15:04:21 (23%)

Hoe kritisch is de spanning bij leds?

[Bericht gewijzigd door kitman op vrijdag 23 oktober 2020 10:32:03 (85%)

Hoe kritisch is de spanning bij leds?

De stroom door de LEDS is kritisch. Die moet onder een bepaald maximum blijven. Anders komt de rook er uit. Die stroom moet ook boven een bepaald minimum blijven anders is er geen of onvoldoende ligt.

Je moet dus zorgen voor een geregelde stroom. De bijbehorende spanning wordt door de led zelf bepaald. De beste manier is een stroombron. Als je die niet hebt kun je een stroombron maken met een weerstand en een spanningsbron. Die spanningsbron moet dan wel een constante gelijkspanning geven en dus niet variëren tussen bijvoorbeeld 7 en 15 volt. Hij moet dus altijd gewoon 12 volt of 24 of drieendertig drievierde volt van mijn part zijn. Hoeveel maakt niet uit als het maar wel altijd hetzelfde is. Met deze spanning en de nominale ledspanning en stroom (uit de datsheet halen) en de voedingsspanning bereken je vervolgens de weerstand..

Diverse anderen hebben dit net ook al verteld. En ook al een weerstandje berekend. Ik denk dat het verstandig is om die adviezen gewoon op te volgen.

Sorry, het is allemaal niet zo duidelijk voor mij.
Moet je die leds dan in serie schakelen?
Ik dacht dat bij vb 12V de led sowieso niet meer stroom afneemt dan de combinatie van spanning en weerstand. I=U/R

[Bericht gewijzigd door kitman op vrijdag 23 oktober 2020 13:11:39 (39%)

Ha kitman,

Dat klopt maar..... de U is dan wel de spanning over de LED en niet de voedingsspanning :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Lucky Luke

Golden Member

Wacht ff, volgens mij lopen we er hier tegenaan dat in het dagelijks spraakgebruik* spanning, stroom, elektriciteit, prik, power, etc. allemaal ongeveer hetzelfde zijn.

Voor kitman:
Spanning en stroom zijn verschillende begrippen.

Spanning gaat in Volts, een beetje zoals bij water de druk (Al gaat die dan in bar of pascal ofzo). Stroom gaat in Amperes, een beetje zoals bij water de stroomsnelheid (in liters per minuut bijvoorbeeld).

Bij Led' s heb je een bepaalde minimale spanning nodig om er stroom door te krijgen, maar alles boven die minimale spanning gaat er ook gelijk "VEEL" stroom lopen**. En van te veel stroom gaan de LED' s stuk. Hoeveel stroom er precies gaat lopen is bij LED's niet mooi te bepalen aan de hand van de spanning: de temperatuur speelt een rol, en van LED tot led varieert het ook nogal. Omdat ze van te veel stroom stuk gaan, is het dus handiger ze een bepaalde constante stroom aan te bieden (Die vast staat op een waarde waar ze niet van stuk gaan) waarbij de spanning er niet zo toe doet, dan om er een bepaalde vaste spanning op te zetten waarbij de stroom niet bepaald is en waarschijnlijk te hoog wordt.

Dat klinkt misschien lastig, maar als je simpelweg het recept opvolgt van "3 van deze in serie met een weerstandje van zoveel Ohm op 12 Volt", dan komt het goed. Dus post gewoon welke LED je denkt te gebruiken en er is vast wel iemand die het even voor je uitrekent. Zoiets als wat Rew al doet.

*) Behalve dus bij elektrotechnici, natuurkundigen, en dat soort rare mensen waar ik en vele anderen hier toevallig toe behoren.

**) LED' s zijn wat dat betreft rare dingen: Er gaat onevenredig veel meer stroom lopen zodra je de drempelspanning overschrijd. Niet lineair evenredig, maar exponentieel.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

OK, bedankt voor de uitleg.
Maar, plaats je die wel in serie?

Lucky Luke

Golden Member

Als je dat red met je voedingsspanning, is dat wel het handigst: in serie is de stroom door je LED' s gelijk, en heb je maar 1 weerstand (of andere vorm van stroombegrenzing) nodig.

Als dat nu heel onhandig uitkomt kwa bedrading ofzo kan het ook wel anders, maar 3 van die witte powerleds die rew noemt in serie, met 12 Ohm (of 15 Ohm) in serie op 12 VDC is denk ik het simpelste dat je ervan kunt maken.

De variant met PCB is wellicht wat makkelijker vast te zetten en te koelen.

Neem voor die weerstand ook een type dat je makkelijk vastschroeft: Je verstookt weliswaar minder dan 1W maar gewone 3W / 5W weerstanden hebben geen schroefoogjes en de hogere vermogens wel.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb hier van die 1 watt LEDs liggen die lijken op een spiegel ei zoals op de foto eerder.

Ik heb er 1 in mijn fiets koplamp gezet op 100mA en dat is net zoals een fietslamp op een dynamo zoals vroeger, helemaal top en hoeft niet gekoeld te worden met 100mA.

Maar op een freesmachine wil je denk ik geen spotlight, je wilt licht vanuit meerdere punten.

Ben wel benieuwd waarmee je de licht punten wilt maken, losse leds aan een draadje lijkt me niks.

Ik heb hier bij de electronica winkel een led met lens gekocht.
Er is ook een driver bij.
Die led is stervormig met 3 + punten en 3 min punten.( zoals links op de foto).
Moet ik die daar aansluiten ( solderen ).
Hoe doe je dat dan, want als de draad het plaatje raakt dan heb je toch kortsluiting.
Of moet ik die solderen aan de 2 plaatjes die van de led komen.

Werkt wel goed, alleen moet ik die rond de frees kop zetten.
Nu heb ik maar aan 1 kant licht.
Was niet zo duur, € 9.
De kop is 130 mm diameter.
Misschien een led ring.
Wat ik niet begrijp, die lens past perfect op de led.
Als je de draden aansluit niet meer.
Worden dergelijke leds op een andere manier aangesloten, smd.

Thevel

Golden Member

Op 24 oktober 2020 19:19:43 schreef kitman:
( zoals links op de foto).

Welke foto, of bedoel je de foto die rew heeft geplaatst.

Inderdaad.
Staat maar 1 foto eh.
Ben terug naar de winkel geweest.
Kan blijkbaar op de 2 pinnetjes aangesloten worden.

Heb nu 2 leds aan de zijkanten gezet, perfect licht.
Die lenzen heb ik er af gehaald, dat weerkaatste te veel op het metaal.

Toch nog een vraag.
Het zijn 2 dezelfde leds en toch geeft de ene meer licht dan de andere.
Ze staan paralel aangesloten.
Kan ik dat ergens aanpassen?

dat is normaal.

leds worden gestuurd met stroom, bv 100mA bij 3.2-3.4V.
bv
led 1 geeft bv 100mA bij 3.30V en doet 75mA bij 3.25V en 50mA bij 3.2V
led 2 geeft bv 100mA bij 3.25V, 75mA bij 3.2V en 50mA bij 3.15V.

je hangt ze samen op een spanningsbron van 175mA, dan zal die voeding op 3.25V werken en krijgt de ene led 100mA en de andere 75mA.

de enige manier dat je het kan oplossing, is door elke led te voorzien van een serieweerstandje, en de ene een iets grotere geven dan de andere zodat ze gelijk licht geven.

als je leds in SERIE zet op een 6-8V 100mA stroombron, zouden ze elk 100mA krijgen en zou de bron op 6.55V werken

je had beter een 24V 350mA voeding genomen en ze in serie gezet (300mA is beter, je krijgt niet veel meer licht door op het max te gaan)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dus zelfde type leds zijn niet allemaal gelijk.
De verkoper in de winkel zei dat als ik ze in serie zet ze meer licht geven.
Dat moet niet dus paralel gezet.
Te fel licht geeft weerkaatsing op het metaal.
Hoe weet je welke voeding ik genomen heb?