Duracell: de kwaliteit druipt er uit

maartenbakker

Golden Member

Op 21 oktober 2020 23:00:00 schreef Arco:
Ben nu weer terug bij Aldi; kwamen als beste uit de 2020 consumentenbond test en lekten (toen ik ze vroeger had) ook zelden. Tijdelijk nu 10 per pakje.
Vraag me af uit welke fabriek deze komen (Made in Polen?)

Aldi is vaste klant bij Panasonic. Op de Belgische blisters staat een 12NC zoals gebruikelijk voor die fabriek. Op de Poolse staat een nummer in een eigen systeem dat me verder ook niet bekend voorkomt van Panasonic. De Belgische fabriek is de grootste alkalinefabriek wereldwijd, dacht ik. Of misschien alleen zolang Fukushima eruit lag. De Poolse fabriek maakt ook nog zink-kool maar gaat wellicht langzaam ook meer alkaline produceren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uit interesse,

wij zijn tot op heden zeer tevreden over de Industrial en Procell batterijen van duracell, en ik praat toch over een paar duizend batterijen per jaar. Door ondermeer het lekken van andere merken zijn wij overgeschakeld op deze van duracell. Al een drie tal jaar gebruiken we de gele Industrials, tegenwoordig zijn het de grijze procell's die we gebruiken.

Over hoeveel toestellen praten jullie om over een bepaald merk te oordelen?

mvg

Arco

Special Member

In mijn geval iets van 10 toestellen waar Duracell in zat. Acht daarvan moesten uitgebikt en schoongemaakt.
(bij één toestel daarvan was de boel zelfs zo weggerot dat het afgeschreven is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 oktober 2020 21:19:58 schreef kris van damme:
[...]

sinds 1997 heeft Philips daar niets meer te zoeken.
[...]
er valt uiteraard wel een lijn in te trekken. de klant krijgt wat hij vraagt.(en voor betaald) Een industriële bakkerij maakt ook broden à la tete du client. Denk dat je je daarbij wel wat kan voorstellen :-)

De fabriek werd opgestart als philips fabriek. Daarom de vermelding. Wat jaren geleden kende ik 1 van de werknemers persoonlijk maar deze band is wat verwaterd. Die persoon heeft me ooit zakken met batterijen geleverd. Allemaal met cosmetische fouten zoals plastiekje niet voldoende geplakt of wat scheef. Meestal opstartfouten. Zowat alle merken. Volgens hem was het enige verschil het plastiekje rond de batterij. Net zoals Leo en Ole uit dezelfde Mondelez/LU fabriek komen in Herentals en identiek zijn, buiten de verpakking. Van iemand die in een zuivelfabriek werkt, weet ik ook dat bijvoorbeeld yoghurt plots 3 dagen langer houdbaar wordt. Terwijl de lijn gewoon draait.

De (Hitachi) Maxell alkaline die ik hier heb zijn Made in China. Varta made in Germany.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
dijkmane

Golden Member

al eerder gemeld hier : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2074944#2074944

die van de Jumbo zijn ruk.

we hadden van de week een setje nodig voor een of ander lampje, nieuwe AA uit de verpakking gehaald, lampje brand niet..
meten, 1,2V, dus nieuw uit doos, zou nog houdbaar zijn een jaar of 3.
pakje is deze zomer gekocht.

en ik was al een keer, met mijn multimeter en een nieuw pakje, teruggegaan naar de klantenservice.
sta je daar met je meter aan zo'n meisje uit te leggen dat de batterijen al leeg zijn in de verpakking.
je krijgt gewoon nieuwe, ze doen niet moeilijk, maar die zijn dus net zo leeg.... en lekken op den duur ook erg

In no Sense, Nonsense

Op 22 oktober 2020 09:41:10 schreef Arco:
In mijn geval iets van 10 toestellen waar Duracell in zat. Acht daarvan moesten uitgebikt en schoongemaakt.
(bij één toestel daarvan was de boel zelfs zo weggerot dat het afgeschreven is)

Arco,

de zwart/rode procell's uit je afbeelding hebben wij nog niet gebruikt of tot op heden nog niet in één van onze toestellen tegen gekomen. Dit is wel een puntje waar ik op ga letten naar de toekomst toe.

mvg

Op 21 oktober 2020 21:45:59 schreef Sine:
[...]
Dat zijn dan ook erg oude batterijen, Ikea heeft al jaren cellen in half geel half zilver.

_/-\o_ Paar jaar geleden een doos (10 blisters van 4) Fujitsu's (zelfde fabriek als Eneloops) gekocht en op een doosje Aerocells na is er daarna niets meer de deur binnen gekomen aan alkalines. Dus zou zo maar kunnen ;)

Maar als iemand zegt nog geen lekkende gezien te hebben moet je toch wel even een foto plaatsen als je hem net die week hebt vastgehad.

maartenbakker

Golden Member

Op 22 oktober 2020 09:35:09 schreef Robbe de Smet:
Uit interesse,

wij zijn tot op heden zeer tevreden over de Industrial en Procell batterijen van duracell, en ik praat toch over een paar duizend batterijen per jaar. Door ondermeer het lekken van andere merken zijn wij overgeschakeld op deze van duracell. Al een drie tal jaar gebruiken we de gele Industrials, tegenwoordig zijn het de grijze procell's die we gebruiken.

Over hoeveel toestellen praten jullie om over een bepaald merk te oordelen?

Veel, ik zie ze vooral als ik afstandsbedieningen recycle. Maar er kan kwaliteitsverschil inzitten afhankelijk van het type en de fabriek waar ze uitkomen. Industrial en Procell kunnen best beter zijn dan de gemiddelde Dure cell.

Hebben jullie ervaring met GP?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Alleen met de Ni-MH's jaaaren geleden, en dat was niet super.

Kruimel

Golden Member

Op 21 oktober 2020 23:00:00 schreef Arco:
Ben nu weer terug bij Aldi; kwamen als beste uit de 2020 consumentenbond test en lekten (toen ik ze vroeger had) ook zelden. Tijdelijk nu 10 per pakje.
Vraag me af uit welke fabriek deze komen (Made in Polen?)

Zijn die op de foto diegene die getest zijn? Aldi verkocht tot voor kort TopCraft cellen met een andere verpakking en geen vermelding van Polen.

Op 22 oktober 2020 09:35:09 schreef Robbe de Smet:
Uit interesse,

wij zijn tot op heden zeer tevreden over de Industrial en Procell batterijen van duracell, en ik praat toch over een paar duizend batterijen per jaar. Door ondermeer het lekken van andere merken zijn wij overgeschakeld op deze van duracell. Al een drie tal jaar gebruiken we de gele Industrials, tegenwoordig zijn het de grijze procell's die we gebruiken.

Over hoeveel toestellen praten jullie om over een bepaald merk te oordelen?

Weinig, alleen incidenteel persoonlijk gebruik. Desondanks heb ik al meerdere lekkende Procells gehad, wat een enorm toeval kan zijn, maar de feedback op fora als dit is niet hoopgevend voor Duracell. Lekken gebeurt bij mij alleen bij batterijen die langere tijd in een apparaat zitten, in situaties waar je de batterijen in bulk moet inkopen zal je met geen enkel merk lekkage krijgen gewoonweg omdat de vervanging zo snel gaat. Ik heb nooit een lekkende Duracell in verpakking gehad. Toen ik korte tijd met studio-apparatuur werkte was het ook routine om ProCells in microfoons enzo te stoppen, maar die vervingen we elke dag dus dat was nooit een probleem.

Mijn neiging is om iets te nuanceren ten opzichte van alle Duracells te verketteren, ik heb nog nooit een lekkende Duracell Ultra gehad of van gehoord. Tests geven ook altijd goede en consistente resultaten wat betreft de capaciteit. Ik vermoed dat dit de batterijen zijn die Duracell groot hebben gemaakt met een hip hulsje. Ze zijn echter wel erg duur in een tijd waar je zinvolle alternatieven hebt.

Nu heeft Duracell de markt overspoeld met varianten die grotendeels matig lijken (en dan hebben we het nog niet gehad over die zielige zaklampjes), wat voor mij de merkwaarde heeft geërodeerd. Ik zou niet snel meer een Duracell van enig soort kopen gewoonweg omdat ik de merknaam niet echt meer vertrouw. Tegenwoordig probeer ik zo veel mogelijk te vervangen met Ikea Ladda Ni-MH cellen. Die kosten minder, hebben bijna zo veel capaciteit en weinig zelfontlading en voldoen in de meeste gevallen uitstekend, zelfs in vergezochte toepassingen als afstandsbedieningen en sommige klokken.

Dag Maarten (en Kruimel zie ik er ondertussen ook bij),

GP heb ik even opgezocht en deze ben ik nog niet tegen gekomen. Ik volg het forum dagelijks op de achtergrond (brede interesse) en zo weet ik dat jij en andere ervaren forumleden nogal kritisch nadenken (wat ik trouwens een pluspunt vind). Vandaar nog even een kanttekening over het gebruik van batterijen in onze toestellen (vooral meettoestellen,...) zodat jij en anderen zich een vollediger beeld kunnen vormen.

Jaarlijks (sommige twee jaarlijks) worden onze toestellen geinspecteerd op de goede werking (kalibratie, onderhoud, veiligheid...). Hierbij worden de batterijen altijd vervangen. De toestellen kunnen zowel in een camionette als in een droog magazijn liggen wachten tot ze gebruikt worden (gebruik zowel binnen als ten velde buiten). Sommigen intensief, sommige sporadisch.

Over het gedrag van volledig lege Industrial of Procell's kan ik mij dus voorlopig niet uitspreken (dit omdat de batterijen regelmatig vervangen worden), maar ik ben er zeker van dat ik komende jaren ook zal geconfronteerd worden met uitlopers (lekkende batt).

Hieronder een voorbeeld van door ons in het verleden gebruikte batterijen. Ik zeg niet dat deze slecht zijn, want ook van deze en de andere merken valt lekkende batterijen nogal mee.

Ik ben eerlijk gezegd wel geschrokken over het feit dat Arco met zowat 8/10 toestellen problemen had met die oudere procell types (zie post Arco).

Arco

Special Member

Die Duracells gaan meestal kapot als ze leeg of bijna leeg zijn. Als je ze ieder half jaar vervangt komen ze niet zover.
(hoewel het kwalijk blijft dat ze leeglopen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Van die volledig lege batterijen kan ik inderdaad beamen, voorlopig nog niet van de de industrials en Procells (zie mijn eerste post wij gebruiken ze nog maar een 3 tal jaar intensief). De lekkende batterijen zijn steeds terug te vinden in toestellen die jaren door de mazen van het net geglipt zijn wat inspectie betreft.

Lambiek

Special Member

Op 22 oktober 2020 13:04:19 schreef Kruimel:
Aldi verkocht tot voor kort TopCraft cellen met een andere verpakking en geen vermelding van Polen.

Aldi verkoopt wel meer onder die naam. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Doch alkalinebatterijen uitsluitend van Panasonic, alleen kan de fabriek verschillen.

Dat een Duracell sneller leegloopt als hij op is, zou best kunnen. De afstandsbedieningen waar ik ze uitpeuter hebben vaak al even aan de kant gelegen (apparaat defect) dus daar zijn ze meestal wel leeg, hoewel toevallig een paar weken geleden een klant die de TV bijna dagelijks gebruikt en misschien een weekje niet had aangezet wegens verblijf op de volkstuin. Met de professionele versies heb ik trouwens geen ervaring.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De vraag blíjft, wat maakt die 'professionele' zo anders ten opzichte van een 'normalere' uitvoering binnen hetzelfde merk?

Of is dit eerder een marketing stunt om met een kritische kijk het topic even te kapen?

Arco

Special Member

Ik vraag me ook altijd af waarom van eenzelfde type batterij er sommige gaan lekken en andere niet.
Sommige kun je mishandelen wat je wilt, of leeg wegleggen en toch lekken de meeste nooit.

Zou dat gewoon teveel tolerantie in het fabricageproces zijn? (niet netjes opgewonden separator, slecht verdeeld electrolyt, of gewoon slecht afgedicht?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 22 oktober 2020 13:04:19 schreef Kruimel:
Tegenwoordig probeer ik zo veel mogelijk te vervangen met Ikea Ladda Ni-MH cellen. Die kosten minder, hebben bijna zo veel capaciteit en weinig zelfontlading en voldoen in de meeste gevallen uitstekend, zelfs in vergezochte toepassingen als afstandsbedieningen en sommige klokken.

Ook mijn aanpak, deels eneloops / eneloop lite, deels LADA, deels tecxus (want reichelt heeft die goedkoop)

Eneloop lite heeft minder capaciteit, maar kan meer laadcycli aan en beter tegen kou/vorst, zitten dus b.v. in de dect-telefoon en in het weerstation buiten.

Die oplaadbare batterijen lekken niet. (Vroeger, toen het nog nikkelcadmiumbatterijen waren, lekten ze nog wel eens. Met Low Self Discharge NiMH niet meer meegemaakt dat er iets lekt, met gewone NiMH was het al erggg zeldzaam)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Kruimel

Golden Member

Op 22 oktober 2020 16:50:50 schreef Robbe de Smet:
De vraag blíjft, wat maakt die 'professionele' zo anders ten opzichte van een 'normalere' uitvoering binnen hetzelfde merk?

Of is dit eerder een marketing stunt om met een kritische kijk het topic even te kapen?

Marketing zo ver ik kan zien. Volgens GJ_ in een ander topic:

Op 17 juni 2016 10:04:18 schreef GJ_:
Duracell industrial = Duracell Procell = Duracell Plus
[...]

Of het waar is weet ik niet, maar het klinkt aannemelijk. Voor zo ver ik kan zien zijn die "industrial" versies gewoon anders verpakt, die kan je per doos (of soms per stuk) kopen, terwijl je met de standaardvariant aan blisters van 4 of 8 vast zit. Je ziet ze ook niet vaak in de normale winkels.

Daarmee is niet gezegd dat andere fabrikanten hun merk net zo hard uithollen als Duracell, die zullen misschien wel identieke of betere varianten in een "industrial" hulsje stoppen. Panasonic en Varta (geloof ook Energizer) maken ook industrial varianten en daar heb ik nog weinig negatiefs over gehoord. Ik heb weinig bulkverpakkingen nodig gehad, dus ik heb geen eerstehands ervaring met deze types.