Wifi module

Goedemorgen,

Ik hoop dat ik hier op de juiste plek ben, ben al maanden bezig met een wifi module die maar dienst blijft weigeren. Wifi module is van de pellet kachel.
Na twee jaar normaal functioneren doet ie het niet meer.
De leverancier geeft na veel meedenken geen thuis meer en denkt dat de wifi chip kapot is, maar welke is dat? Kun je die los verkrijgen?

Het ding zendt een eigen wifi uit en dan na inloggen is er de optie om netwerken te selecteren.
Juist daar gaat het mis, het ding ziet geen netwerken........

Iemand een idee of suggestie?

Alvast bedankt.

Ik zou eerst maar naar de voeding kijken, zo te zien een standaard plug en play model. Als die slecht is gaat de print ook niet beter werken.

fred101

Golden Member

Dat zilverkleurig "blikje" in de hoek. Om te weten waar het fout gaat heb je een scoop (doet bv de uP het nog) en spectrum analyser of een app op je telefoon (werkt de wifi module nog) nodig. Of de gok nemen en een andere wifi module installeren. Om dan dingen te vervangen heb wel fatsoendelijk soldeer gereedschap nodig.
idd, eerst de voeding

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 22 oktober 2020 12:00:56 schreef fred101:
Dat zilverkleurig "blikje" in de hoek. Om te weten waar het fout gaat heb je een scoop (doet bv de uP het nog) en spectrum analyser of een app op je telefoon (werkt de wifi module nog) nodig. Of de gok nemen en een andere wifi module installeren. Om dan dingen te vervangen heb wel fatsoendelijk soldeer gereedschap nodig.
idd, eerst de voeding

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Silicon-Labs/WF121-A?qs=7aGripZI59…

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heren, geweldig,

Ik ben geen echte elektronica hobbyist maar solderen (en vervangen van onderdelen) dan weer wel.
Had werkelijk geen idee meer waar ik het moest zoeken.

De voeding is via een normale stekker maar ook via de seriële kabel krijgt hij 12 volt.

Het gekke is dat hij wel uitzend, (PLT-WiFi_xxxxxxxx)
Maar via configuratie geen keuze meer.

Ik ga de gok nemen en de module wisselen.........

Hugo Welther

Moderator

Dan is het maar hopen dat de firmware in die module de standaard firmware is en niet iets eigens van de pellet kachel fabrikant. Anders is het geld weggooien.

Niet met hot air solderen!! Volgens de datasheet zitten er coolpad en vier verborgen pads onderop die module. Succes!!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

Het zou me verbazen als het ding met de orignele firmware werkt, dus zomaar vervangen is wellicht niet de weg naar een oplossing.

bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 22 oktober 2020 12:40:55 (100%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

.

En je bent niet toevallig overgeschakeld op 5GHz terwijl zon ding alleen 2.4GHz praat ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 22 oktober 2020 12:40:46 (84%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hmmmm, ga nu twijfelen,

Heb wel een V2 versie gevonden.

@bprosman, zo werkt dit ding ook, alleen bij configuratie kun je geen netwerken kiezen, dus helaas ook niet je eigen wifi met wachtwoord.
Het gekke is dattie dat wel altijd heeft gedaan, nog 1 x per ongeluk een paar weken geleden. Daar ik mijn wifi wachtwoord thuis had gewijzigd moest ik nog een keer opnieuw instellen maar helaas..........

Bij de leverancier deed ie het een paar keer achter elkaar wel, en soms niet.

Na twee jaar normaal functioneren doet ie het niet meer.

Je mag verwachten dat dit soort apparatuur met een dergelijke prijs (236,80) langer mee gaat, ik zou proberen om tegen coulance met bijbetaling een nieuwe te krijgen. Die wiFi module kun je wel kopen, maar de software die er in zit niet, zoals @Hugo en @Sine ook al stellen.

Daar ik mijn wifi wachtwoord thuis had gewijzigd

Mijn advies, zet dit soort IOT op een apart 2.4Ghz netwerk zonder toegang met internet, de beveiliging van dit soort spullen rammelt en er komen nooit updates voor uit.

Helaas gaat dit uiteraard weer via internet naar een server van de fabrikant, en wat als die fabrikant de server uitzet ala de Philips smartTV ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik snap niet hoe dat ding "kapot" kan zijn dat ie wel z'n eigen access point kan maken en daarop kan communiceren, maar vervolgens dus niet in client mode naar jou netwerk kan zoeken en/of daarop kan registreren.

Dit is allemaal "software", niet iets van: "dat netwerk zoeken is een hoekje van de wifi chip wat kapot kan gaan". Het ding kan wifi ontvangen en zenden: Dat weten we, dus moet de rest ook werken.

Ik zou het probleem eerder zoeken in: Z'n ontvangst is niet optimaal en door veranderende omstandigheden "hoort" ie jou access point in je huis niet meer. Wat gebeurt er als je met de kachel naast het AP gaat zitten. (evt: hint: moses, berg).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@bprosman, ik heb voor de zekerheid de 5 GHz uitgezet, en verder zit er ongeveer 3 meter open ruimte tussen module en kpn modem. Maar helaas.

@Roland, je hebt helemaal gelijk, ik ga toch de leverancier maar weer eenns lastig vallen, toen ik hem kocht was hij 153,- ze worden alleen maar duurder.....
De server zit in Italië, in de voorgaande jaren als de server plat was deed ie het een paar dagen niet, nu kan ik niet meer met het eigen netwerk verbinding maken, erg frustrerend.

@Rew, je slaat de spijker op z'n kop, hoe kan het "gedeeltelijk" wel werken?
Zit er een antenne in die niet op een standaard antenne lijkt?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het blijft mij een raadsel waarom deze meuk met een server in Italië moet 'praten'.

Zelf vervangen gaat het waarschijnlijk niet worden, behalve als ook de webpagina's in de ATmega zitten en de module alleen als communicatie wordt gebruikt. Net zoals je een ESP8266 als WiFi punt voor een ATmega kan gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
marcob

Golden Member

Op 22 oktober 2020 15:44:33 schreef buckfast_beekeeper:
Het blijft mij een raadsel waarom deze meuk met een server in Italië moet 'praten'.
.

Hoe wil je anders via een App kunnen bedienen? Je wil de gemiddelde klant niet laten rommelen aan z'n router om poorten open te zetten. Hier kun je als bedrijf ook geen ondersteuning op geven, tig verschillende routers. En als de klant wat verkeerd doet, staat z'n hele netwerk open.
Trouwens bijna elke applicatie wat bediend wordt via een App werkt zo. Helemaal als er notificaties in de App beschikbaar zijn.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Probeer eens een hotspot te maken met je telefoon, en dan vervolgens met een ander apparaat inloggen zoals je doet op de foto. Zo zoek je een ander wifi netwerkje en omzeil je even de KPN unit.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 oktober 2020 16:08:25 schreef marcob:
[...]
Hoe wil je anders via een App kunnen bedienen? Je wil de gemiddelde klant niet laten rommelen aan z'n router om poorten open te zetten. Hier kun je als bedrijf ook geen ondersteuning op geven, tig verschillende routers. En als de klant wat verkeerd doet, staat z'n hele netwerk open.
Trouwens bijna elke applicatie wat bediend wordt via een App werkt zo. Helemaal als er notificaties in de App beschikbaar zijn.

Waarom moet toch alles van buitenhuis bedienbaar zijn met een applicatie? En dan klagen dat de boel gehackt wordt. Voor mij zou het net een reden zijn om het product niet te kopen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Op 22 oktober 2020 16:08:25 schreef marcob:
[...]
Hoe wil je anders via een App kunnen bedienen? Je wil de gemiddelde klant niet laten rommelen aan z'n router om poorten open te zetten. Hier kun je als bedrijf ook geen ondersteuning op geven, tig verschillende routers. En als de klant wat verkeerd doet, staat z'n hele netwerk open.
Trouwens bijna elke applicatie wat bediend wordt via een App werkt zo. Helemaal als er notificaties in de App beschikbaar zijn.

Als de fabrikant failliet gaat, of het oude protocol niet meer ondersteunt, is je apparaat waardeloos. Vandaar dat er op de betere apparaten altijd een optie aanwezig is om de besturing via het lokale netwerk te laten lopen.

Dan heb ik het nog niet over het single point of failure waarbij de fabrikant gehackt wordt of door een onbetrouwbare partij wordt overgenomen zodat je netwerk alsnog openstaat, of op zijn minst een stukje data op straat ligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je met de APP de instellingen kan wijzigen dan zou ik er per direct mee stoppen. Het is namelijk dan mogelijk om bij pelletkachels via verkeerde instellingen een brandgevaarlijke situatie te creëren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
marcob

Golden Member

@maartenbakker & @buckfast_beekeeper

Je hebben beide gelijk, maar geven beide geen antwoord op mijn vraag. De huidige consument vraagt om deze functies, dus als fabrikant ga je daar in mee. En ja, er is altijd wel een 'als dit' en 'als dat' , dat lees ik bijna in elk topic op dit forum.

Maar nu weer terug /on topic :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hensz

Golden Member

Op 22 oktober 2020 16:08:25 schreef marcob:

Hoe wil je anders via een App kunnen bedienen?

Niet, het is echt totale onzin. Het is ook onzin dat 'de klant' er om vraagt. De fabrikant ziet een mogelijkheid en bouwt iets in. Gewoon omdat het kan. Dat is wel de belangrijkste reden tegenwoordig om iets te doen. Omdat het kan, moet het ineens ook.

De meeste klanten hebben geen flauw idee hoe dit soort functies te gebruiken en hebben al helemaal geen idee hoe met de beveiliging hiervan om te gaan. Kennelijk moet er eerst weer iets erg gebeuren voordat de lekken die door dit soort apparaten ontstaan gedicht worden.

Het beste zou zijn als TS zijn pogingen zou staken en gewoon z'n kachel met een lucifer aansteekt en een pook opstookt. Zo'n houtkachel koop je toch ook vanwege de romantiek?

Don't Panic!

Op 22 oktober 2020 15:44:33 schreef buckfast_beekeeper:
Het blijft mij een raadsel waarom deze meuk met een server in Italië moet 'praten'.

Verkeer van binnen naar buiten een "gast" netwerk kan bijna altijd. Dus zowel de embedded wifi module en de app kunnen makkelijk naar buiten verbindingen maken. En... als je het zo doet en je telefoon heeft GEEN wifi-van-thuis, dan kan je alsnog met het ding babbelen om de kachel alvast aan te zetten als je huiswaarts vertrekt van je werk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vooral die laatste.......maar er is nog een goede reden om het zo te doen via wifi.

Stel je bent moeilijk ter been, erg makkelijk om b.v. in de ochtend de kachel aan te kunnen zetten en bedienen.

Het is een pellet kachel en geen hout kachel die je met een pook moet op porren.
Veel te veel troep en stof ook wat moeilijk is te doen vanuit b.v. een rolstoel, een pellet kachel geeft wel de openhaard warmte maar dan op een hele veilige manier............

Ik snap nu van velen van jullie dat het technisch nogal wat valkuilen kent.
Toch heeft het spul twee jaar feilloos gewerkt en blijf ik mij afvragen waarom kan ik nu ineens geen netwerken meer kiezen?

bprosman

Golden Member

Op 22 oktober 2020 21:15:31 schreef NoobRene:
Vooral die laatste.......maar er is nog een goede reden om het zo te doen via wifi.

Stel je bent moeilijk ter been, erg makkelijk om b.v. in de ochtend de kachel aan te kunnen zetten en bedienen.

Het is een pellet kachel en geen hout kachel die je met een pook moet op porren.
Veel te veel troep en stof ook wat moeilijk is te doen vanuit b.v. een rolstoel, een pellet kachel geeft wel de openhaard warmte maar dan op een hele veilige manier............

Ik snap nu van velen van jullie dat het technisch nogal wat valkuilen kent.
Toch heeft het spul twee jaar feilloos gewerkt en blijf ik mij afvragen waarom kan ik nu ineens geen netwerken meer kiezen?

De tip om van je tel een hotspot te maken ? Ziet hij die wel ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 22 oktober 2020 21:27:19 schreef bprosman:
[...]
De tip om van je tel een hotspot te maken ? Ziet hij die wel ?

Goeie tip, weer 1 om op te volgen maar opnieuw helaas, hij ziet geen enkel netwerk, ook handmatig invoeren heeft geen resultaat.

Heb de chip niet besteld omdat ik nu niet meer zeker weet of daar het probleem zit?