Batterij schuifpasser vervangen

Kan iemand mij vertellen hoe en waar ik een schuifpasser merk : Goobay (zie foto's) kan openmaken om zijn batterij te vervangen. Nergens kan ik iets vinden wat openklikt, openschuift of geopend kan worden om zijn batterij te kunnen vervangen.

Het driehoekje zit op een schuif klepje; naar rechts schuiven.

Arco

Special Member

Klepje aan achterzijde omhoog schuiven (er staat een pijltje op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is dat klepje met dat driehoekje erop. Waarschijnlijk schuiven in de richting van het pijltje. Ik heb de handleiding in deze post toegevoegd.

Arco

Special Member

Driehoekje op bovenzijde heeft niks met batterij te maken: dat is helemaal geen klepje... ;)

Edit: Oeps, toch wel. Achterklepje is voor kabeltje... :o

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 22 oktober 2020 13:02:06 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Overigens heet zo'n ding "schuifmaat" en niet "schuifpasser".

Vervangen DOOR.
GJ_

Moderator

In België is het een schuifpasser.

@rew hier onder: trekijzer of plekijzer vind ik nog mooiere Belgische woorden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 22 oktober 2020 14:51:22 (55%)

En d'r moet trouwens een AG13/LR44 in.

Edit: @GJ: Whoa! Dat woord kende ik nog niet.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 oktober 2020 14:33:06 (40%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beetje off-topic met een vraag. Toevallig een uur geleden ook zo een batterij vervangen (LR44). Het batterij schuifje gaat op mijn, verder identieke, schuifmaat naar beneden en niet naar rechts.

Maar ik kwam ook die stekker voor de kabel aansluiting tegen. In de gebruiksaanwijzing (7701.pdf, dank Red_Arrow) wordt die niet genoemd. Waar dient die 4 of 5 polige stekker voor?

Tidak Ada

Golden Member

Pas op rew: Kan ook een LR43 zijn! Bij de mijne tenminste wel.

Aansluitinkje is, dacht ik een RS232 connectie, maar wordt niet vermeld in de handleiding.
Het printje zit echter ook in digitale linialen voor CNC machines.

https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-l-2194.jpg-1200x600-978b3ebc88.jpg

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 22 oktober 2020 15:13:18 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 oktober 2020 14:32:23 schreef GJ_:
In België is het een schuifpasser.

@rew hier onder: trekijzer of plekijzer vind ik nog mooiere Belgische woorden.

Afhankelijk waar je woont. Wij zeggen toch ook schuifmaat. Maar wel trekstaal. Spijtig dat dit uitstervende is.

Er zijn zoveel mooie woorden. Slats, boesjkammeree, sjènk of sjink, stutte, pupegaele, kortwagen, ... (laatste 2 voor hetzelfde object)

Gaan we naar insecten en dergelijke wordt het nog mooier.

Vaak zelfs verschillend van gemeente tot gemeente en per deelgemeente.

@Brightnoise: RS232?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 22 oktober 2020 15:29:04 schreef buckfast_beekeeper:
RS232?

Die zijn er wel met meet software. Worden vaak in meet labs gebruikt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 oktober 2020 15:29:04 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
[....]

@Brightnoise Tidak Ada: RS232?

edit:
Kan misschien ook RS485 zijn.

edit-2:
Ik zie net dat die van HBM mini-USB zijn, maar wat het printje in de schuifmaat uitbraakt weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 22 oktober 2020 16:18:34 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Kan misschien ook RS485 zijn.

Staat in bovenstaande link, 24 bits data iedere 110mS...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

@Tidak Ada: Toch niet. @Brightnoise was wel degelijk zo bedoeld als antwoord op

Waar dient die 4 of 5 polige stekker voor?

De post duurde wat langer als normaal omdat er nog enkele zaken tussen kwamen. Jou post was er nog niet toen ik er aan begon.

Zelf heb ik een meetklok met digitale uitgang.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dank voor de heldere uitleg. Dit antwoord past op mijn vraag.

Tidak Ada

Golden Member

@Arco:
Is het die J6 in het schema?
Dan moet er dus zo'n printje bij als in dat artikel?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dank voor de support. Probleem bij deze opgelost.
Ik dacht zoals ook Red_Arrow vermelde dat het dat klepje zou zijn aan de voorkant wat je naar rechts diende te schuiven om het batterijcompartiment te openen. Ook omdat het pijltje erop stond. Toch met zachte schuifkracht kwam ik er niet en visueel kon je zo niet direct zien dat het een schuifje was dat blijkbaar kon geopend worden. Extra zware bril opgezet en toen zag ik duidelijk dat het een klepje was dat je kon openschuiven. Iets meer kracht en klaar was kees :) .

Het is een batterijtje van 1.5V, type : LR44H wat erin moet. Zat nog één extra in het doosje erbij.

Met dank,
Danny.

Tidak Ada

Golden Member

Tip:
Doe er in het vervolg een SR44 in, die hebben een grotere capaciteit. Het is namelijk zo, dat de ruststroom van de chip de batterij op den duur leeg trekt, ook als de schuifmaat is uitgeschakeld!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die knoopcel batterijtjes blijven sowiso leeggaan, ik heb er een aan/uit schakelaartje aangemaakt.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 22 oktober 2020 23:34:27 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Wil ik ook! Hoe? weinig ruimte! Foto? :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 22 oktober 2020 23:45:43 (22%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 22 oktober 2020 23:26:26 schreef Tidak Ada:
Het is namelijk zo, dat de ruststroom van de chip de batterij op den duur leeg trekt,

Ik heb sterk de indruk dat er verschillende varianten bestaan, waarbij juist /dit/ feature grote verschillen vertoont. Ik heb er meerdere en bij sommige gaat de batterij steeds vrij snel dood en bij andere helemaal niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoe werkt zo'n ding eigenlijk? Is dat een wieltje met een puls-teller? Of toch iets ingewikkelder?

Vervangen DOOR.
bprosman

Golden Member

Op 22 oktober 2020 16:10:55 schreef Tidak Ada:
[...]

edit:
Kan misschien ook RS485 zijn.

edit-2:
Ik zie net dat die van HBM mini-USB zijn, maar wat het printje in de schuifmaat uitbraakt weet ik niet.

In een heeeel ver verleden heb ik interfaces ontworpen voor Mitutoyo's (Digimatic) protocol.
Dat was geen RS232 of RS485 maar 2 signaaltjes (data en clock) open collector.

http://www.imajeenyus.com/electronics/20140109_digimatic_interface/ind…

schick.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.