batterij vol signaal groen /opladen signaal rood

oplader e bike battery charger type bosch 36-4 /230 nr 0275007907 input 230V-50HZ-1,5A output 36V-4A wat ik wil ,signaal lampjes buiten mijn schuur maken die aangeven batterij vol groen /batterij opladen rood, nou komt de vraag waar maak ik een aansluiting op het circuit van de printplaat oplader, moet het signaal nog versterkt worden om er led signaal licht van te maken .ps schema bosch battery sharger 36-4/230 model 0275007907 is te downloaden via circuits online met vr,groet H.maijs

Ik zou de lader zelf ongemoeid laten, maar via stroommeting van de primaire een indicator maken (Beter voor je veiligheid).

er is hier deze week nog een topic over geweest hoe zoiets te maken. stroomdetectie via schema Pros, https://www.circuitsonline.net/forum/view/151475

zelf heb ik wat anders gebouwd. als de stroomafname van de lader onder een bepaalde drempel valt (en de batterij dus quasi vol is) valt de lader en de meetschakeling zonder spanning. (door een relais met houdcontact); kwestie dat de lader niet de hele nacht doorlaad, mocht ik hem vergeten uit te schakelen :-) ...

beste kris van damme ik zelf ben niet zo,n ster in schema,s kan u mij misschien vertellen wat ik nodig heb ,,en of ik iets compleet kan kopen om dat geen te realiseren met controle lampjes buiten ,met iets simpels te beschrijven je moet zus of zo doen bij voorbaat vriendelijk bedankt Hilmar.Maijs

Lucky Luke

Golden Member

Op 18 oktober 2020 14:41:31 schreef kris van damme:
Ik zou de lader zelf ongemoeid laten, maar via stroommeting van de primaire een indicator maken (Beter voor je veiligheid).

Dat lijkt mij ook een goede aanpak.

Het is ongeveer hetzelfde schema als een master/slave schakelaar (zo'n stekkerdoos die bijvoorbeeld je versterker aan zet als je de TV aan doet, of de stofzuiger als je de zaag inschakelt. Moeten we vast ook nog een politiek correcter term voor verzinnen... Een mee-schakelaar?).

Alleen in plaats van een ander apparaat in te schakelen, schakel je een rode lamp in, en dus een groene onder de drempel. Iets met een relais met wisselcontact, en 2 lampjes. Kan dan ook gelijk op veilige laagspanning, als het buiten de schuur moet.

Een-en-ander moet natuurlijk ook veilig ingebouwd worden, heb je daar al een plan voor?

Lifehack: Heeft de lader zelf niet al een indicatielampje, en de schuur een raampje waar de lader achter kan liggen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Shiptronic

Overleden

Netwerk camera, kan je gelijk zien of de fiets niet gejat is, en alarm bij beweging gedetecteerd ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Deze module en dan 2x

https://nl.aliexpress.com/item/4000150630066.html

LDR met kokertje op de lader bevestigen boven de led, met het relais dan de lampjes op de muur schakelen.

Alleen nog een 12V voeding nodig

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Volgens mij zitten er geen leds op de lader.

Thevel

Golden Member

Op 22 oktober 2020 18:24:56 schreef Roland van Leusden:
Deze module en dan 2x
LDR met kokertje op de lader bevestigen boven de led, met het relais dan de lampjes op de muur schakelen.

Volgens mij zitten er geen leds op de lader.

Mocht dat het geval zijn dan moet je idd de stroom gaan meten, a la Pros bv, lijkt me een stap te ver voor de TS.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 22 oktober 2020 17:06:19 schreef H.maijs:
beste kris van damme ik zelf ben niet zo,n ster in schema,s kan u mij misschien vertellen wat ik nodig heb ,,en of ik iets compleet kan kopen om dat geen te realiseren met controle lampjes buiten ,met iets simpels te beschrijven

Als je niet zo een ster bent moet je de lader al zeker niet openmaken :-)
waarom wil je zo een indicator? Is het om de lader uit het stopcontact te halen eens de batterij vol is, zodanig dat ding niet de ganse nacht in blijft doorwerken?