Probleem met ruitenwisser Fiat Punto II (188A5)

Kruimel

Golden Member

Mijn Fiat Punto II uit 2002 vertoont een raar probleem met de ruitenwisser die af en toe niet werkt. Als ik de ruitenwisser voor aan probeer te zetten in enige stand gebeurt er soms gewoon helemaal niets totdat ik hem in de 'continu' stand zet, daar een halve seconde of zo laat, en dan terugschakel naar 'interval'. Vanaf dat moment werken alle standen weer. Soms moet ik twee keer door de procedure gaan voor effect.

Als het eenmaal loopt gaat het in alle standen behalve de intervalstand verder goed. Soms werkt die probleemloos, maar in de meeste gevallen stopt die na een aantal intervals (soms maar een paar, soms heel veel) gewoon weer, en moet ik weer door de procedure. Zelfde geldt voor als ik hem uit zet, soms komt hij daarna weer tot leven, maar soms ook niet. Tot nu toe kreeg ik hem altijd redelijk snel weer tot leven, maar makkelijk (en veilig) is anders. De achter ruitenwisser vertoont geen kuren.

Het probleem lijkt in de stuurschakelaar te zitten, want ik kan het altijd oplossen met de schakelaar zelf zonder de wissers zelf te hoeven manipuleren. Hij stopt altijd in de ruststand, dus nooit halverwege de ruit of zo, ik vermoed daarom dat het niet in de eindschakelaar zal zitten. Eerst dacht ik dat de interval en continu-instellingen in een daarvoor bestemd relais zou zitten (volgens mij was dat in mijn Peugeot 106 ook zo), maar dat blijkt niet het geval. Ik vond een elektrisch schema van de ruitenwisser-aansturing en daar lijkt alles aangestuurd te worden door een enkel geïntegreerd blok:

RWM = Ruitenwissermotor
V = Voor
A = Achter
SS = Stuurschakelaar
RSP = Ruitensproeier

Volgens dit overzicht van de zekeringskast is er inderdaad zelfs geen plek voor een relais dat dit regelt.

Nu is mijn vraag hierover tweeledig:

  • (Her)kent iemand deze symptomen of heeft iemand er een verklaring voor?
  • Weet iemand of deze schakelaar makkelijk van de stuurkolom te verwijderen is? Ik heb een Haynes manual maar die toont niet het verwijderen van de schakelaar, maar laat wel zien dat je voor het verwijderen van de kappen rond de stuurkolom het stuur zelf moet verwijderen. Liefst begin ik daar niet aan zonder enige voorkennis om de auto niet onbedoeld te immobiliseren.

Ik snap dat CO niet het juiste forum is voor zulke specifieke autoproblemen, maar ik moet me nog aanmelden voor het Fiat Punto forum. Als iemand hier dit toevallig al eens heeft gezien zijn suggesties welkom. Ik neem aan dat de elektronica voor systemen als deze universeler zijn dan alleen dit model, maar wie weet heb ik dan weer het geluk dat er speciaal voor mijn auto iets specifieks gemaakt is.

Shiptronic

Overleden

Lijkt erop dat hij geen spanning krijgt wanneer hij in zijn rust positie staat. Of de spanning op dat contact valt weg, of hij komt niet meer goed op zijn rust positie terecht.

Tip's voor het stuur verwijderen:

1) markeer de stand !
2) Stuur kan erg vast zitten op de as, dan een paar flink rukken geven, en om te voorkomen dat je tanden erna uit liggen , even de borg moer terug plaatsen ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 21 oktober 2020 18:50:06 (39%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Op 21 oktober 2020 18:47:06 schreef Shiptronic:
[...]en om te voorkomen dat je tanden erna uit liggen , even de borg moer terug plaatsen ;)

Duly noted! :)

Let ook op met de airbag indien aanwezig. Deze zit vast met 2 inbus boutjes vanaf de achterkant van het stuur.
Voorzichtig met de connectors!

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Kruimel

Golden Member

Die is inderdaad aanwezig, goede tip! Je wil niet dat zo een ding in je gezicht ploft als het niet strict nodig is.

Ik vond dat er bekende problemen zijn door het sleepcontact in de ruitenwissermotor zelf, dus ik denk dat ik dat eerst eens ga verkennen voordat ik begin aan het potentieel onnodige klusje van het demonteren van het stuur: Fixing Juddering Windscreen Wipers. Het probleem dat ik heb wordt niet specifiek genoemd, maar het lijkt een kleine ingreep.

Ze noemen er dat het smeer dat gebruikt wordt om de contacten te smeren vernieuwd/verschoond moet worden met geleidend smeer. Wat zou een goed soort smeer zijn voor sleepcontacten?

StijnN

Golden Member

Ik heb zelf ook jaren een Punto II gereden en dit is inderdaad een probleem met de sleepcontacten in de wisser unit. Het is niet alleen het vet maar ook de koperlaag die op het ijzer van het sleepcontact is aangebracht, deze slijt eraf met als gevolg een steeds slechter contact.
Ik heb het jaren aan de gang kunnen houden met schoonmaken en het aanbrengen van contact vet. Tevens slijten de draaipunten van de verbindingsstang tussen beide wissers, met als gevolg dat deze er ineens afvalt en je nog maar 1 wisser hebt.

A person who never made a mistake never tried anything new.
Kruimel

Golden Member

Dat van die stang kan ik volmondig bevestigen, dat was in mijn wagen al eens gerepareerd geweest met tie-wraps. :r Daar heb ik toen een vervangende stang voor gekocht om het terugkeren van het probleem voor te zijn. Dit gebeurde me al eens eerder op mijn 106: daar haakten de ruitenwissers midden in een stortbui opeens in elkaar en zat ik op volle vaart op de snelweg zonder ruitenwissers.

Nu ga ik even kijken wat voor smeermiddel ik ga gebruiken, ik heb geen contactvet en weet zo snel niet waar ik het kan krijgen. Ik zal eerst dat ding eens openen en kijken of ik er wat zie. Misschien is een beetje poeren met een wattenstaafje al voldoende en is een likje vaseline alles wat nodig is.

Kruimel

Golden Member

Helaas, het hervetten van de contacten mocht niet baten. ;(

Voor de geïnteresseerden heb ik wel een paar foto's gemaakt hoe het er uit zag:

Dit is de sleepring zoals ik hem vond. Lijkt weinig mee aan de hand te zijn, geen duidelijke sporen van drama. Als ik er met mijn vinger over ga voel je niets, de ring is best glad.

Dit is het contact, evenzo praktisch onaangetast. Wel een vreemd slijtagepatroon op het ene koperen contact, maar het ziet er erger uit dan het is.

Na de schoonmaak zie je dat het binnenste contact een duidelijk spoor heeft getrokken. De gele kleur was alleen van het smeer, er lijkt geen significante hoeveelheid koper te zitten. Het is niet precies duidelijk waarom het binnenste contact een spoor heeft getrokken, maar het ziet er ook niet dramatisch uit.

Ik heb de contactpinnen ook even opgepoetst en iets strakker naar beneden gebogen om wat meer contactdruk te genereren mocht dat helpen.

Het probleem is intermittent, wat het moeilijk te testen maakt, maar er gingen niet veel minuten voorbij voor de ruitenwisser weer stopte. Helaas een mislukt experiment

Voor hen die dit om welke reden dan ook willen proberen:

  • De kap om de ruitenwissermotor zit wat ingebouwd, maar is met wat overtuiging te verwijderen door de wisserarmen en de twee meest rechter schroeven in de plastic rand onder de ruit te verwijderen. Die hoeft niet helemaal van de auto (wat een gedoe is);
  • Er zitten 6 torx schroeven in de behuizing, zorg dat je een setje geschikte schroevendraaiers hebt (ik heb de maat helaas niet opgeschreven). Je kunt een normale schroevendraaier of sleutelset door het rooster in de plastic rand steken en de schroeven relatief makkelijk losmaken. Heb je een bitsetje is dat waarschijnlijk geen optie.

Niet een super moeilijke ingreep, helaas in dit geval tevergeefs. Als ik er aan toe kom om dit te repareren zal ik het laten weten!