Mijn Fiat Punto II uit 2002 vertoont een raar probleem met de ruitenwisser die af en toe niet werkt. Als ik de ruitenwisser voor aan probeer te zetten in enige stand gebeurt er soms gewoon helemaal niets totdat ik hem in de 'continu' stand zet, daar een halve seconde of zo laat, en dan terugschakel naar 'interval'. Vanaf dat moment werken alle standen weer. Soms moet ik twee keer door de procedure gaan voor effect.
Als het eenmaal loopt gaat het in alle standen behalve de intervalstand verder goed. Soms werkt die probleemloos, maar in de meeste gevallen stopt die na een aantal intervals (soms maar een paar, soms heel veel) gewoon weer, en moet ik weer door de procedure. Zelfde geldt voor als ik hem uit zet, soms komt hij daarna weer tot leven, maar soms ook niet. Tot nu toe kreeg ik hem altijd redelijk snel weer tot leven, maar makkelijk (en veilig) is anders. De achter ruitenwisser vertoont geen kuren.
Het probleem lijkt in de stuurschakelaar te zitten, want ik kan het altijd oplossen met de schakelaar zelf zonder de wissers zelf te hoeven manipuleren. Hij stopt altijd in de ruststand, dus nooit halverwege de ruit of zo, ik vermoed daarom dat het niet in de eindschakelaar zal zitten. Eerst dacht ik dat de interval en continu-instellingen in een daarvoor bestemd relais zou zitten (volgens mij was dat in mijn Peugeot 106 ook zo), maar dat blijkt niet het geval. Ik vond een elektrisch schema van de ruitenwisser-aansturing en daar lijkt alles aangestuurd te worden door een enkel geïntegreerd blok:
RWM = Ruitenwissermotor
V = Voor
A = Achter
SS = Stuurschakelaar
RSP = Ruitensproeier
Volgens dit overzicht van de zekeringskast is er inderdaad zelfs geen plek voor een relais dat dit regelt.
Nu is mijn vraag hierover tweeledig:
- (Her)kent iemand deze symptomen of heeft iemand er een verklaring voor?
- Weet iemand of deze schakelaar makkelijk van de stuurkolom te verwijderen is? Ik heb een Haynes manual maar die toont niet het verwijderen van de schakelaar, maar laat wel zien dat je voor het verwijderen van de kappen rond de stuurkolom het stuur zelf moet verwijderen. Liefst begin ik daar niet aan zonder enige voorkennis om de auto niet onbedoeld te immobiliseren.
Ik snap dat CO niet het juiste forum is voor zulke specifieke autoproblemen, maar ik moet me nog aanmelden voor het Fiat Punto forum. Als iemand hier dit toevallig al eens heeft gezien zijn suggesties welkom. Ik neem aan dat de elektronica voor systemen als deze universeler zijn dan alleen dit model, maar wie weet heb ik dan weer het geluk dat er speciaal voor mijn auto iets specifieks gemaakt is.