Bimetaal schakelaar Nefit NO/NC?

Een HR Turbo 32. Waarschijnlijk soortgelijk aan die van Buzzy, heeft in ieder geval zelfde fotootje voor meten ionisatiestroom...

Ik heb in ieder geval een defecte schakelaar gevonden en de verwarmingswinkel wist dat ik kwam maar had om 17:29 het rolluik al dicht zitten terwijl ze wisten dat ik onderweg was. :(

Nu heb ik wel wat bimetaal schakelaars dus kan wel wat in elkaar prutsen, maar ik weet niet wat ie moet doen.

Dus is dit een NO of NC schakelaar? En bij welke temperatuur? Heetstoken met soldeerbout schakelt niets.
Deze zit op het branderhuis gemonteerd.

Sine

Moderator

Logisch lijkt een NC, dus bij hoge temp openend

Temperatuur? Staat er meestal op.

Is dat een bimetaal of een vacuum schakelaar voor controle van de ventilator?

Bimetaal volgens mij.

Ik heb twee identieke thuis gevonden, dwz zelfde merk (Elmwood LTD) en markeringen (o.a. T177 op alle drie, maar lijkt me geen temperatuur, S3, 2455R).
Eén markering is wel verschillend:
- 31 op de originele,
- 18 (met een rode stip) op eentje die opent als ik hem in water stop dat net van de kook af is (en niet schakelde toen ik het water uit de waterkoker gebruikte dat al even stond, dus schakelt rond de 80-90 graden).
- 37 (met een gele stip) is NC maar krijg ik met kokend water niet open. (Dus mogelijk defect)

Ik ga met '18' proberen of de foutmeldingen weg zijn.

Honeywell heeft er eentje (door googlen met de slecht leesbare gegevens) die bij 80º dicht gaat en bij 65º weer open. Honeywell doet volgens mij ook wel eens iets met verwarmingen ;)

Zou je? Ik zou even uitzoeken wat hij doet, het blijft een apparaat met vuur en gas.

Waar zit hij?

Tegen de branderbehuizing. Ik heb uitgebreide handleiding van de 'ketel' maar dit soort dingen wordt daar echt niet in uitgelegd. Ik ga sowieso nog googlen of ik meer info kan vinden, maar als de opstartprocedure nu verder komt, ben ik al een heel eind.

De 'oude' zat zo tegen de behuizing geschroefd, ben een beetje bang dat schoonpapa niet doorhad dat ie stuk was.

[Bericht gewijzigd door r-p op donderdag 22 oktober 2020 18:31:45 (87%)

Dat lijkt de temperatuurvoeler voor het verwarmingsblok. Als dat onvoldoende gekoeld wordt door het CV water, kan het blok te heet worden dan schakelt deze de ketel uit, het is dus een klixon.

Een tweede klixon zit aan de linker zijkant van de warmtewisselaar ter hoogte van de ontsteekplug en dient voor vorstbeveiliging (Eerste foto, de bougiekap en de ontsteker zijn hier niet meer aanwezig). Die wordt alleen gemonteerd, als het blok in de winter kouder kan worden dan een graad of 5 tot 7.De klixon zit parallel met de kamerthermostaat.

Foto boven, vorstbeveiliging.
.
.
.
.
.

De Klixon voor een te hoge bloktemperatuur is een veiligheids onderdeel en moet dus aanwezig zijn. Zit met een beugeltje tegen het blok, rechtsboven en vastgezet met de moer rechtsboven van het branderblok. De schakeltemperatuur weet ik niet. Zulke materialen hebben ze wel bij bijv. Warmteservice. Daar zitten mensen die weten waar het over gaat (meerdere filialen in NL)
De foto (onder) is wat vaag, maar de rode pijl wijst naar de veiligheidsklixon.
De klixon lijkt NC, normaal gesloten.

Bedrading niet aangesloten

Op 22 oktober 2020 19:21:12 schreef smd:
Klixon is een NC...

Let op!
Die van de vorstbeveiliging aan de linkerzijde is een NO en staat parallel aan de kamerthermostaat.

Op 22 oktober 2020 18:34:49 schreef buzzy:

Warmteservice....

De klixon lijkt NC, normaal gesloten.

Warmteservice waren de gasten die het rolluik al naar beneden hadden...
Toen ik de NO had gemonteerd ging hij meteen in storing ("4", branderblok boven de 170°C)
Dus ga even die andere plaatsen. Als die niet schakelt blijft hij de storing houden die hij toch al had en schakelt hij uit op een 'time out'.

Op 22 oktober 2020 19:30:30 schreef r-p:
[...]

Warmteservice waren de gasten die het rolluik al naar beneden hadden...
Toen ik de NO had gemonteerd ging hij meteen in storing ("4", branderblok boven de 170°C)
Dus ga even die andere plaatsen. Als die niet schakelt blijft hij de storing houden die hij toch al had en schakelt hij uit op een 'time out'.

Je kunt de contacten even doorverbinden en kijken of de ketel start. De ketel zonder schakelaar niet onbeheerd in bedrijf nemen!

Ik heb dus een NO waarbij de ketel meteen in storing ging, voordat er verder iets gebeurt.

Daarna de NC geprobeerd en dan is het gedrag hetzelfde als met de defecte. Overigens was de defecte doorverbonden toen ik hem voor het eerst doormat.

Hetzelfde gedrag wil ook zeggen dat de ketel flink pendelt.

Om de 5 minuten start de ketel op om de boiler (extern) te verwarmen. Dan staat inderdaad de thermo-switch op de boiler 'aan'. Na een minuut of twee verwarmen gaat de ketel uit en is de thermo-switch inderdaad 'uit'.
Maar 5 minuten later doet hij het weer.

Ik vermoed (en hoop) dat de brander op een timer werkt: als na 2 minuten de branderbehuizing niet dusdanig heet is dat de (nu dus defecte en daarna door een onjuiste 'klixon' vervangen) temperatuursensor open schakelt, dan wordt de brander uitgezet. Normaal zou de brander wat langer doorgaan en de boilertemperatuur met 10 graden verhogen i.p.v. maar net ene graad of 2.

Iets soortgelijks gebeurt met de vloerverwarming.

Dus morgen een correcte thermo-schakelaar kopen en kijken wat dit oplost.

Anders is het wellicht tijd voor een nieuwe ketel na ongeveer 30 jaar.

Iets anders wat ik niet snap is dat ik nergens een verbinding tussen de thermostaat beneden en de ketel boven kan vinden. Er zit wel een regelunit bij de ketel met buitenthermometer e.d. maar alle draadjes die daar in en uitgaan zijn te verklaren en daar zit geen kabeltje van de beneden unit tussen. En bluetooth 30 jaar geleden lijkt me niet aannemelijk ;)

Zit er wel voldoende water in de ketel of is hij aan het droogkoken?

Waterdruk is 2 bar in het systeem, dus denk het wel.

werkt de ketel niet met een weersafhankelijke regeling? dat heb ik ook weleens gehad, men dacht dat de kamerthermostaat de ketel nog stuurde, maar dat deed deze al 10 jaar niet meer.

evengoed een HR ketel van 30 jaar oud is wel op onderhand, onderdelen zijn of niet meer te vinden of reteduur.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 22 oktober 2020 21:35:55 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 oktober 2020 21:29:24 schreef r-p:
Waterdruk is 2 bar in het systeem, dus denk het wel.

2 bar water druk of lucht druk ? er kan veel lucht in het systeem zitten waardoor de pomp niet kan circuleren en dus de cv op storing gaat
meestal zit er een flow schakelaar / sensor die kijkt of er circulatie is

die flowschakelaar was een beruchte in die ketels dacht ik. is een grote moer op de cv leiding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

De klixon met de rode draden op de foto is de branderbeveiliging. Deze controleert of de branderpakking niet lekt. Als je zeker weet dat de siliconen branderpakking heel is kun je hem TIJDELIJK doorverbinden. Wel zo snel mogelijk een originele brandbeveiliging kopen en vervangen.

De klixon met de witte draden is de vorstbeveiliging. Deze staat parallel met de kamerthermostaat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 22 oktober 2020 22:12:49 (19%)

Op 22 oktober 2020 21:21:56 schreef r-p:
Iets anders wat ik niet snap is dat ik nergens een verbinding tussen de thermostaat beneden en de ketel boven kan vinden. Er zit wel een regelunit bij de ketel met buitenthermometer e.d. maar alle draadjes die daar in en uitgaan zijn te verklaren en daar zit geen kabeltje van de beneden unit tussen. En bluetooth 30 jaar geleden lijkt me niet aannemelijk ;)

Helaas heb je nog niet aangegeven over welke klixon je praat.
Als het de rechtse op het branderhuis is, die hoort normaal niet open te gaan, alleen als het branderhuis te warm wordt, door te weinig waterstroom oid.
Een kamerthermostaat hoeft niet altijd. Het kan zijn dat de ketel met de interne thermostaat op bijv een watertemperatuur is ingesteld van 70 graden. De temperatuur wordt dan eventueel geregeld door radiatorthermostaatkranen.
Bij mijn ouderlijke woning met winkel werkte de oliestook ook zo, zelfs zonder thermostaat kranen.

Dit gaat over de branderbeveiliging die voor tegen de branderbehuizing geschroefd zit.

Ik las je uitleg dat deze de brander alleen uitschakelt als deze te heet wordt (bv. te weinig waterdoorstroming) en dus normaal niets hoort te doen. Dan is er m.i. nog een tweede storing, maar dat zal ik zien als ik een vervanger voor dit ding kan vinden.
Die doorstroom-voeler heb ik nog niet gevonden maar is dan een goede verdachte: zowel bij CV als boilerverwarming slaat de brander heel snel af.

En ja, het is een weersafhankelijke sturing (kastje naast de CV-ketel op zolder) maar volgens mij al vanaf het begin (1992). De enige kabel die hier aan zit die ik niet kan volgen, gaat richting het dak en zal m.i. de buitensensor zijn. Er zit hier geen verbinding (zover ik kan zien) met de beneden thermostaat OF de CV-ketel.
Ik zal de vorstbeveiliging eens opzoeken en kijken waar deze aangesloten zit, aangezien de thermostaat daar parallel aan moet staan en dan niet via het zichtbare kroonsteentje aangesloten zit maar aan de grote bedradingssteker van de ketel zelf.

Ik zal vragen of de ketel/verwarmingen recent nog ontlucht zijn. De ontluchter in de ketel zelf is niet open te draaien...

Bij Warmteservice kunnen ze maar één schakelaar vinden en ik vermoed dat dit de vorstbeveiliging is gezien het plaatje met TO3 achtige montagegaten(zoals in deze link als ik de typenummers van de vorige schakelaar invul). En die ene moesten ze bestellen ("Nefit NTC voeler art. 7000952 78037").

Aangezien dit door voortschrijdend inzicht uit dit topic niet de enige storing is, ga ik eerst morgen nog even kijken en ze (schoonouders) waarschijnlijk een nieuwe ketel aanraden. (Probeerde me een vaste_bezoeker-of-medewerker van Warmteservice ook al aan te smeren voor 1200euro terwijl ik buiten stond te wachten vanwege max. 4 personen in de vestiging vanwege Corona, even een monteur naar de oude laten kijken kost waarschijnlijk ook al makkelijk 200 euro).

Hmm zo te horen is beestje aan het overlijden...30 Jaar.. Oud!! zou er niet veel geld meer instoppen en misschien heeft Buzzy nog er wat aan voor onderdelen...

_/-\o_ Of hij vindt dat hij wel genoeg voorraad heeft...

Ik probeer slechts mijn schoonouders te helpen hiermee.

Maar schoonouders zitten niet op één lijn dus als deze vervangen moet worden omdat er niet veel meer aan te doen is, dan is dat makkelijk(er) te verkopen aan schoonpapa die liefst alles tot in de eeuwigheid repareert. De helft van de vragen die ik hier post hebben met zijn oude zooi (bv. vijverpompen of ultraviolet lampen) te maken. ;)

ben maar blij dat het 1 persoon is, ouwe zooi in leven houden beroepsmatig is een ander verhaal, wat men ooit aan elkaar plakt om iets nog een decennia door te slepen :P

een hr ketel van die leeftijd is wel op. ik denk schoonma erbij betrekken dat ze veel koude dagen gaan krijgen met die gammele ouwe ketel, dan is het sneller geregeld dat er een nieuwe komt.

per volgend jaar mag je zonder certificaat geen ketels meer onderhouden, of wat voor gasgestookte toestellen dan ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 oktober 2020 21:58:48 schreef testman:
ben maar blij dat het 1 persoon is, ouwe zooi in leven houden beroepsmatig is een ander verhaal, wat men ooit aan elkaar plakt om iets nog een decennia door te slepen :P

een hr ketel van die leeftijd is wel op. ik denk schoonma erbij betrekken dat ze veel koude dagen gaan krijgen met die gammele ouwe ketel, dan is het sneller geregeld dat er een nieuwe komt.

per volgend jaar mag je zonder certificaat geen ketels meer onderhouden, of wat voor gasgestookte toestellen dan ook..

Typisch een verhaal van iemand die opgegroeid is in de wegwerpmaatschappij van de laatste decennia. Zelfs in de reclame wordt gesteld: "Wasmachine stuk? Dat wordt dan een nieuwe!" Over repareren wordt niet eens gesproken.
Zelfs een familielid had zijn defecte stofzuiger bij het grofvuil gezet en een echte Dyson gekocht.
De oude stofzuiger was al drie jaar oud en had dus zijn beste tijd gehad. Als je naar de stof indicator keek, ging die meteen in de hoek. Logisch als de slang verstopt zit met wat satéprikkers en een propje papier.

Die ene persoon met de defecte ketel ben ik dus en overigens ook TS van deze draad. Niemand weet iets over de draaiuren en het onderhoud, maar de ketel moet door de leeftijd wel totaal versleten zijn. Helaas, de ketel heeft altijd onderhoud gehad zoals de leverancier voorschrijft en na al die jaren viel de ketel eens uit op een nog niet gevonden storing. Het euvel treed sporadisch op en na reset gaat het weer weken goed. Er zijn ergere dingen.
Dat de leverancier op de warmte wisselaar al 15 jaar garantie geeft, geeft al aan dat een leeftijd van meer dan 20 jaar helemaal geen probleem hoeft te zijn. De meeste dingen aan een ketel kunnen wel defect raken, maar buiten de ventilator en een pomp zit er weinig aan wat aan slijtage onderhevig is.
Dat onderhoud in de toekomst door gecertificeerde installateurs moet worden gedaan, zegt niets. De mensen met de vakkennis en de papieren zitten vaak niet langs de weg. De monteurs van officiële bedrijven die ik tot nu toe bezig gezien heb, waren, een enkele uitgezonderd, monteurs, die net zo lang vervangen tot de ketel het weer doet.
Spit het www maar eens na over storingen met gasketels, waar monteurs vier tot vijfmaal terug moeten komen omdat een storing niet is opgelost. Het is bekend, iets vervangen wat je denkt dat het is, daarmee kun je meteen beginnen. Het geeft een goed gevoel en de klant ziet dat er wat groots gebeurt!. Na een paar missers, begint hij dan toch aan zijn portemonnee te denken......
Grove installatiefouten komen ook voor bij gecertificeerde installateurs. Het zal niet de eerste keer zijn, dat rookgasafvoeren in hele woonblokken worden aangesloten op luchtverversingskanalen.
Serieus storing zoeken is een ander verhaal. Ook Nefit geeft in de foutzoekbomen aan om na te denken en de juiste conclusies te trekken.

De ketel gaat tegen geringe kosten gewoon weer werken.