Gecombineerde foutcode F6 E3 Bauknecht vaatwasser

Hallo,

Hebben hier een Bauknecht vaatwasser Type GSI 61302 DI A ++ IN
( Service 8546 140 01202 38 1346 001300 ) met een gecombineerde F6 E3 storing die zich voordoet in alle programma's vanaf de 2e spoelbeurt.

Het voorspoelen gaat zonder problemen. Circulatiepomp en afvoerpomp werken krachtig. Bij de 2e intake van water lijkt de tijdindicatie ook niet verder te gaan en na opnieuw een tijdje te hebben gespoeld, geeft de machine een akoestisch signaal, machine pomp af en op het display knippert vervolgens afwisselend F6 E3.

Afzonderlijk kent Bauknecht deze storingen wel

E3 storing pomp
F6 watertoevoer

Tot op heden gecontroleerd:

- watertoevoer kraan en waterafvoer
- circulatiepomp en afvoerpomp
- werking verwarmingselement
- sproeiarmen ( op vermoeden verstopping)
- labyrint schoongemaakt ( op vermoeden kalk )
- Zout reservoir gereinigd ( op vermoeden verstopping)

- Vervangen water collector sensor.

Wie weet raad ?

Komt het water in de kuip voldoende hoog na het vullen? Is er schuimvorming? Maakt de motor een lucht zuigend (surging) geluid? Is het reedcontact vervangen? Zit de motor turbine vol vuil dat niet oplost (zilverpapier, plastiek...)?
De motors in deze toestellen zijn bar slecht dus de elektronische detectie zou wel eens in de war kunnen zijn van een brakke motor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 21 oktober 2020 14:57:58 schreef EricN:
...vol vuil dat niet oplost (zilverpapier, plastiek...)?

... Prei, ui, rijst.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dag Eric bedank voor je reactie en tips.

Het probleem is per toeval opgelost.

Had een aantal van je tips nagelopen waaronder de motorturbine gedemonteerd en nagekeken en daarom uit voorzorg de kraan dichtgedraaid.

Bij het opnieuw testen zette ik de vaatwasser aan maar vergat de kraan weer open te draaien met als gevolg H2O storing.

Vervolgens de kraan opengedraaid en het labyrint vulde zich met water.
Bij het verder opendraaien hoorde ik de waterdruk weer afnemen. Het blijkt een defecte/ verkalkte kraan te zijn.
De storing waaronder F6 watertoevoer was toch een goede indicatie.

Mvg. Marcel

De kranen met de zwart/ blauwe knop gaan erg vaak stuk en genereert dit probleem

Helaas het was wishful thinking. De vaatwasser heeft toevallig maar 1x goed gedraaid sinds het vervangen van de kraan.

In de motor zaten trouwens alleen in de buitenste ring wat zeep resten, maar geen zilverpapier of plastic in de schoep zelf en er is geen schuimvorming.

Als ik de vertaling goed heb geïnterpreteerd en ik luister naar de pomp dan hoor ik geen lucht zuigend geluid. Het lijkt een constante, stabiele werking.

Er staat ook voldoende water in de kuip. Evenveel in het voor spoel programma als in de 2e keer water geven met de storing.

Wat is de functie van het reed contact, wat kan bijdragen aan het probleem?

Ik begrijp dat deze bij de zoutpot zit als ik op het onderdeel zoek.

Neen. Dat reedcontact bedoel ik niet. Ik bedoel dat van de flowmeter dewelke de pulsen telt vh binnenkomend water. Moest deze stuk zijn zou het waterniveau slecht zijn en een andere foutcode geven. Het was ook enkel maar een vraag. Geen voorstel tot vervanging. Mijn ervaring bij deze toestellen is dat het 9/10 idd een surging probleem is. (Zonder filter getest?) Gezien je vaststelling subjectie via derde is kan ik niet met zekerheid zeggen dat het mijn nu volgende ervaring gaat betreffen. Dus de 1/10: motor, magneet gebarsten, speling op de as. Veel last met deze motoren. Soms ook niet opgelost met nieuwe motor en is een nieuwe print nodig. Ik heb dit probleem al een paar keer opgelost door te prutsen aan de waarde vd shuntweerstand die de motorstroom meet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik ga nog een keer kijken, nu op eventuele speling van as of gebarsten magneet. Op welke positie kan ik de de shuntweerstand vinden op de printplaat en wat moet officieel de waarde zijn en wat voor waarde heb je er aan gegeven door er aan te "prutsen"? Vervangen voor een andere waarde zal je bedoelen.

Allemaal redelijke ingrijpende werkzaamheden. Ben je zeker deze weg op te gaan en de 9/10 over te slaan? Genoeg water schrijf je, hoe weet je dat? Geen schuim? Al eens wat water bij in gedaan? Een constant geluid omschrijf je maar is het een normaal wasgeluid? Draaien de armen genoeg rond? Soms is het debiet te hoog door lekkage in het watertransport waardoor er kortstondig watertekort ontstaat. Kijk eens na of bv de dubbele uitgang vd buis die naar boven loopt nog rubber heeft. Dikwijl is deze rubber verduurd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Had je bericht in eerste instantie gelezen als 9 van de tien keer is het, vandaar.
Heb de vaatwasser al een keer laten draaien zonder sproeiarmen maar dat had geen effect. Ze draaien op zich wel.
Op dit moment draait de machine zonder filter en hij lijkt zowaar door te gaan.
Kunnen we hier voorzichtig de conclusie aan verbinden dat de motor toch te veel weerstand ondervindt ?

In de bijlage een opname van 30 seconde van het geluid van de draaiende pomp zonder filter om te bepalen of daar een lucht zuigend geluid hoorbaar is.

[Bericht gewijzigd door MarcelvA op vrijdag 23 oktober 2020 13:59:43 (25%)

Aan de linker kant zit de flow meter, meet met een multimeter of reedrelais werkt MBV kraan langzaam open.... Dan ten tweede haal omwalspomp er even onderuit en open deze.Kan dat magneet gebroken is of schoep er af. Ten derde is nivometer aan voorzijde, kan ook vervuild zijn

Bedankt voor het feng shue geluidje, ik werd er erg rustig van. Ik hoor maar 1 arm draaien.
Nogmaals: Hoe weet je dat er genoeg water in is? Hetzelfde als andere spoelingen is niet echt een bevredigend antwoord.
Hoe zit het met de middelste sproeiarm? De wateroverbrenging van de achterste buis met gaten naar de armbuis nagekeken? Ik zie dat dit het nieuwer model is. De middelste mand er uit en de sproeiarmbuis achteraan inspacteren. Daar zouden in de 2 gaten rubberen terugslagflapjes moeten zitten.
Motor en print zijn echt laatste focus punten. F6E3 wordt gediagnosticeerd door de print vanuit de motorstroommeting dus ofwel is er iets met de motorstroom (surging(lucht)..., of debietwisseling(armsluiting...), motor(magneet, asspeling...)), ofwel is er iets met de meting (print)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het rubber van 1 van de kleppen is half afgescheurd en stond scheef en open. Knap de je aan een geluidsfragment hoort dat maar 1 arm lijkt te draaien. Ik had het visueel gecontroleerd door de deur snel open te trekken, dan zag ik de bovenste arm nog net tot stilstand komen. Komt dit onderdeel met een complete spoel arm bij Bauknecht ?

Geloof niet dat dat echt je hoofdoorzaak is, ja , niet OK maar zal IDD een complete unit worden... Maar moet ik in de specs lijst kijken

Ik zag uiteindelijk dat de ene klep altijd openstaat omdat deze over de opening van de watertoevoer op de achterwand valt en alleen dicht gaat wanneer je het rek naar voren trekt. Dit heeft inderdaad geen invloed op de werking. Het andere klepje sluit wel. Had bijna een complete arm besteld.

Inmiddels heeft de machine een aantal maal, in eerste instantie zonder filter maar nu ook met filter, zonder storing gedraaid.
Misschien dat de computer in de war was van het vele keren afbreken van het wasprogramma vanwege de F6 E3 storing, dit toch als gevolg van de defecte, half openstaande kraan.

Een ieder bedankt voor het meedenken en de zinvolle tips.

Mocht je het weer krijgen: controleer flow meter.. Reedrelais gaan vaak stuk.. Apparaat weet niet of kraan openstaat en ziet geen waterstroom DMV pulsen. Na 20 sec alarm

Heb je mss de rotor in tussentijd uit de zitting gehad? Vuil daar kan ongewenste wrijving veroorzaken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Krijg je niet die foutmelding..

@smd TS krijgt de foutmelding niet tijdens het water nemen maar tijdens het wassen. De foutcode is dan ook niet die van de flowmeter. F6E3 is een surging probleem.(pot ondersteboven, schuim,...).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja hoor de storing F6 E3 is weer terug! Gisterenavond vroeg probleemloos gedraaid. Er was nog vaat over voor een boven rekje. Vanmorgen stond hij weer te knipperen. Aan je reactie maak ik op dat dit waarschijnlijk toch wel weer te verwachten was?
Vanavond gaan we weer draaien zonder filter. Overigens spoelen we al vanaf het begin dat we de Bauknecht vaatwasser hebben, de vaat nagenoeg schoon voor, dus etensresten zonder filter hebben we geen last van. Onze oude Bosch vaatwasser deed het wat dat betreft een stuk beter. Ook het blokje, van wat voor merk dan ook, blijft ook bijna altijd nog half onopgelost achter in het bakje. We gooien het zeepblokje daarom maar op de bodem.

Wat Eric inderdaad zegt: De storing komt tijdens het wassen, en is ver voorbij het water geven. De storing na 20 sec. herken ik dan ook niet.

Ga morgen toch even opnieuw naar de pomp kijken op een gebroken magneet of speling op de as, al is mij de afgelopen week niets bijzonders opgevallen, anders dan aangekoekte zeepresten in de witte kunststof buitenring. Ik heb de motor tussentijds niet uit de zitting gehad.
Begreep van Eric dat een nieuwe pomp ook niet in alle gevallen werkt voor het oplossen van deze storing.

Yep, te verwachten, typisch voor deze machines. Opgepast zonder filter dit verzoek was enkel bedoeld in een gecontroleerde propere testomgeving. Met afwas kan er vuil in de turbine geraken.
Wat het onoplossende blokje en het slechte resultaat betreft staat dit volledig in lijn met mijn niet draaiende middelste arm voorstel. Luister goed naar de machine. Om de paar minuten wisselen de armen. De onderste hoor je goed draaien door het snelle veranderende rondspuitgeluid. Ik Blokkeer de onderste arm dan door een mes of vork in de filter te gooien. Hierdoor kan de arm niet rond dus als je om de paar minuten de wisseling hoort zou er toch minstens 1 hoorbare draaiende arm moeten zijn. Ook lucht zuigen is hoorbaar. Als je niet weet hoe dat klinkt haal je maar eens een paar scheppen water uit de machine als hij bezig is. Kijk ook schuimvorming na, mss is gewoon het naspoelmiddelbakjedichting defect of ontbrekend. De fout die je hebt is ofwel iets banaal als een pot ondersteboven of schuim of drg ofwel iets uiterst complex zoals een motor of een print. Dewelke vd of alle 2 is moeilijk na te gaan. Een motor of print vervangen en dan uiteindelijk iets banaals blijken zijn is ook pijnlijk dus steek wat tijd in het vermijdden van deze optie (je bent ook als leek diagnoses aan het maken dus van hieruit is het moeilijk zekerheid te bieden). Deze toestellen zijn ook niet gemaakt om 10j mee te gaan. De prijs is ook navenant. Opgepast met kosten doen aan deze machines.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie dat dit model nog een OWI heeft. Dat onderdeel bevind zich achter de filter. Neem de filter er uit en bekijk dan in dat gat de rechter zijkant. Daar zou een glasachtig dingetje moeten zitten, een oog. Mss met de tandenborstel eens voorzichtig schrobben. Opgelet niet stuk maken. Ook in bijlage nog wat schriftelijk speelgoed.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dit onderdeel heb ik juist als enige vervangen voor een nieuwe.

Op 24 oktober 2020 19:35:38 schreef MarcelvA:
Het andere klepje sluit wel. Had bijna een complete arm besteld.
.

Oei, ik dacht "bijna"

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?