Smeg fornuis snlk60mx9 stuk

Dag allen,

Wat goed dat dit forum bestaat!
Het display van mijn Smeg fornuis en de binnenverlichting doet het niet meer, tevens warmt de oven niet meer op. Wel werkt de ontsteking voor gasfornuis. Heb display module gedemonteerd en er staat wel stroom op, maar display gaat niet aan..
Wie weet waar ik het moet zoeken?

Dank!
Bob

Ik ken dit type oven niet, maar even het volgende.
De ontsteking werkt onafhangkelijk, alle andere functies zitten op Uw klokje.
Heeft deze klok een capacitieve voeding, dan is dat een goede mogelijkheid.
Anders zou ik eens goed in uw voeding rondkijken, dat lijkt mij het meest logische.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

https://www.partsnl.nl/apparaten/smeg-snlk60mx9-1624664/smeg-timer-816…

is het display van de oven, of probeer de oude te fixen.

kijk of er een X2 condensatorvoeding inzit, die gaan vaker stuk..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 8 oktober 2020 20:19:09 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik veel doe, gezien bijna niemand de klok gebruikt is deze gewoon overbruggen (de vermogenschakelaar/relais) zodoende de oven verder kan werken zonder veel kost.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 8 oktober 2020 20:56:32 schreef EricN:
Wat ik veel doe, gezien bijna niemand de klok gebruikt is deze gewoon overbruggen (de vermogenschakelaar/relais) zodoende de oven verder kan werken zonder veel kost.

Dank voor de reacties!

EricN,
Zou je mij kunnen vertellen hoe ik die overbrugging precies moet maken? Ik kan foto's sturen..
Dank!

Afgaande op de foto van testman. Links zie je 2 fiches met L en N bij. Deze laten zitten. Rechts zie je 2 relais waar je 4 klemmen (2per relais) ziet uit komen. Deze aan mekaar verbinden. Dus 1 met 2 (relais 1) en 3 met 4 (relais 2). Niet 2 met 3 hé. Elke relais gewoon kortsluiten. Dit kan met een faston met lipje of met een speciaal klemmetje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als U het klokje wilt proberen te repareren, probeer C9 te vervangen met een geschikte X2 condensator als de Kemet R46 serie.
(Natuurlijk wel de zelfde capaciteit.)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

En zeker de contacten van de timer goed doorsolderen!!

Nieuwe timer vandaag erop gezet, maar geen verandering..
Waar moet ik het nu zoeken?
Dank!
Bob

Op 8 oktober 2020 20:07:12 schreef Borstlap:
Dag allen,

Wat goed dat dit forum bestaat!
Het display van mijn Smeg fornuis en de binnenverlichting doet het niet meer, tevens warmt de oven niet meer op. Wel werkt de ontsteking voor gasfornuis. Heb display module gedemonteerd en er staat wel stroom op, maar display gaat niet aan..
Wie weet waar ik het moet zoeken?

Dank!
Bob

Je schrijft dat de display stroom (spanning dus) krijgt en dat hij niet werkt. Een nieuwe werkt ook niet. Dan zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel staat er geen spanning op en hebben we verkeerde info gekregen ofwel is je nieuwe klok stuk. Mijn beste gok is optie 1, verkeerde info. Meet je 230 over de L en N van de klok? Vermoedelijk toch niet. Kijk achteraan het toestel de verschillende veiligheden na en ook of er een fase vd 3 fase weg is. Een verbrande stekker vd kabelboom inwendig gebeurt ook wel eens. Indien je er niet uit komt haal ik later het schema er wel eens bij.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 13 oktober 2020 16:16:44 schreef EricN:
[...]

Je schrijft dat de display stroom (spanning dus) krijgt en dat hij niet werkt. Een nieuwe werkt ook niet. Dan zijn er 2 mogelijkheden. Ofwel staat er geen spanning op en hebben we verkeerde info gekregen ofwel is je nieuwe klok stuk. Mijn beste gok is optie 1, verkeerde info. Meet je 230 over de L en N van de klok? Vermoedelijk toch niet. Kijk achteraan het toestel de verschillende veiligheden na en ook of er een fase vd 3 fase weg is. Een verbrande stekker vd kabelboom inwendig gebeurt ook wel eens. Indien je er niet uit komt haal ik later het schema er wel eens bij.

Als ik veiligheids thermostaten een voor een doorverbindt of allebei doorverbindt, verandert er helemaal niks. Over L en N geen spanning..

Over de L en N van de klok moet constant 230 staan. Het schema van dit model heb ik nagekeken en is niet beschikbaar, helaas. Old school dus. Meet van de N van de klok naar de N aansluiting van het netspanningkastje achteraan (blauwe draden). Meet van de L vd klok naar de verschillende fasen achteraan. Welke van de 2 komt niet aan van achter en heeft dus geen nul ohm verbinding met het aansluitsnoer? Hoe is dit fornuis met het net verbonden? Eenfasig via een gewone stekker of 3 fasig met een dikke kabel?
Als nu bv de L niet aankomt van achter dan dien je die draad te volgen van aan de klok tot je aan de netpanningaansluiting komt. Normaal ga je niet door schakelaars gaan omdat de klok nooit onderbroken wordt tenzij door een veiligheid. Indien de N onderbroken is dien je die te volgen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

er zit wel vaker waar de netkabel binnenkomt een zekering, die gaat weleens stuk. ook hebben sommige ovens een thermische beveiliging in de kabelboom welke een fan bovenop aanstuurt, als die thermistor gaar is heb je ook niks meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik de (rechter) thermostaat overbrug (zie foto), dan doet de oven het weer naar behoren (nieuwe klok zit er ook in). Dus ik heb een nieuwe thermostaat gekocht, maar als ik die erop zet doet ie het weer niet? Ik heb exact dezelfde gekocht, enige verschil is dat er een groene stip op staat ipv rode stip op de oude(zie foto).
Iemand enig idee?

Er zitten daar 2 dicht bij elkaar meestal. Een normaal gesloten kontakt. NC genaamd. Deze is de veiligheid en gaat open als beveiliging tegen overtelperatuur om de stroom te onderbreken. Meestal zit er een 2de normaal open (NO ) om een ventilator pas stroom te geven bij een bepaalde temperatuur. Als je deze 2 verwisseld of verkeerd besteld of verkeerd toebedeeld krijgt dan gaat het dus niet. Ze zien er op een klein detail na identiek uit. Soms kun je inscripties zien op het onderdeel. Kun je die terug vinden?(op de blinkende kant) Kun je info voor ons voorzien betreffende het verkregen onderdeel? Foto van het zakje...?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op blinkende kant staat niks. Wel nog cijfers op zijkant van 'originele', zie foto.

Ik heb je onderdeel opgezocht. Er staat thermostat tangentielle. Dat is dus de ventilator thermostaat. Die je nodig hebt is de:
818731476

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Gefixt!
Uiteindelijk waren de klok en de (beveiligings-, rechter-) thermostaat stuk.
Beiden vervangen voor euro140,-
Dank allemaal!
Bob

Gelukkig!! Valt nog mee uiteindelijk!

heren heb mijn smegg de deur uit heb een nieuwe klok besteld , was de storing niet thermosthaat vern ook niet mocht er iemand delen nodig hebben stuur ff een mail