Extra zekeringskast tuinhuis

Hallo,

Belangrijk : Het gaat over vraag installatie in België :-)

Ik zou graag een extra zekeringskast in het tuinhuis plaatsen. Tuinhuis ongeveer 20meter verwijderd vanaf de hoodzekeringskast.

Situatie is als volgt :

3x230V - 50Hz

In de hoofdzekeringskast op de kring 300mA is een aparte zekering "AO" (4P 20A) geplaatst waar de wachtleiding naar het tuinhuis (5G2,5mm²) is op aangesloten

Zie bijgevoegd schemaatje uit mijn ééndraadsschema hierbijgevoegd.

In dit tuinhuis wil ik dus een extra zekeringskast plaatsen met een drietal kringen : 3 kringen (licht en stopcontact) allen aangelegd in 2,5mm² (omdat er ook 1 stopcontact bijgeplaatst worden op deze kringen) afgezekerd met 16A (voor de verlichtingskringen) en 20A (kring met uitsluitend stopcontacten)

Vraag 1 : Ik voorzie, dacht ik toch, best een verliesstroomschakelaar van 30mA in deze extra zekeringskast als beveiliging ? Is dit ok en zo ja van hoeveel Ampére dan 25A of 40A (maar is dit dan niet raar dit te plaatsen na de zekering van 20A (dus deze in de hoofdzekeringskast ...)

Vraag 2 : De wachtleiding is nu 5G2,5mm². Mag ik daar gewoon de drie standaard draden (aarding, N en fase van gebruiken) en dus de 2 andere gewoonweg niet gebruiken ?

Alvast bedankt voor enige info !!

Sine

Moderator

Je zit al achter een 300mA aardlek, dus ik zou in je onderverdeler een (of meerdere) 30mA aardleks maken.

Je afgaande kabel is gezekerd op 25A, dat is genoeg om selectief te verdelen naar eindgroepen van 16A, 20A is niet meer selectief achter 25 en zou niet mijn keuze zijn.

Als je toch drie groepen maakt gebruik dan ook alle drie de fases, ze liggen er toch.

-edit-

Fout .. die afgaande leiding is gezekerd op 20A, dan is 16A eigenlijk al niet meer slectief.

En dan zou ik ZEKER alle fases gebruiken, om selectief te zijn moet je dan eigenlijk naar 10A eindgroepen.

Deze vraag komt vaker voorbij hier. Begrijp nooit waarom mensen zo dol zijn op een groepenkast in de schuur.

Gr.

Erik

simpel, niet ver hoeven lopen naar de meterkast als je een hobbyschuurtje hebt, 1 dikke kabel leggen ipv overal groepen vandaan halen uit huis, wat frotwerk is, en ellende op termijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Geen goed antwoord, testman. De vraag is:

waarom mensen zo dol zijn op een groepenkast in de schuur

Dat is iets anders dan een aparte groep voor de schuur in de meterkast. Met eigen aardlek in de meterkast.
Want dat is idd een betere oplossing dan een kabeltje aftakken van het dichtstbijzijnde stopcontact in huis.

je hebt nogal verschil in kasten voor de schuur, 2 groepjes kom je zat tegen, maar heb ook wel 80A verdelers gezien waar de hobby meer uit de hand was gelopen. dat icm veel tuin en je bent een eind door de regen aan t lopen om een aardlekje te resetten in de hoofdkast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het komt toch niet dagelijks voor dat de aardlek of de automaat er uit vliegt?
En als het wel regelmatig gebeurt dan schort er wat aan de installatie of de machines.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vraag 1:
Je afgaande groepen in je tuinhuis moeten mede beveiligd zijn door een 30 mA aardlek.
Dat kun je doen door bv aardlekautomaten per groep monteren (voorkeur) of een aardlek van 30mA voor de beveiligingen van de groepen.

Vraag 2:
Waarom zou je dat willen??
Dat mag, maar je moet de niet gebruikte draden aan beide zijden afisoleren, bv met een kroonsteen oid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 23 oktober 2020 18:55:27 schreef erik1234:
Begrijp nooit waarom mensen zo dol zijn op een groepenkast in de schuur.

In dit geval zul je wel moeten, je mag een drie fasen kabel niet zondermeer uitsplitten in enkelfasige groepen.

Of je moet er 1 20A enkelfasige groep van maken.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je afgaande groepen in je tuinhuis moeten mede beveiligd zijn door een 30 mA aardlek.

Is dat echt een harde "moet"? in [BE]? Toch enkel voor het voeden van "natte ruimtes" zoals bad, douche, ..?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een alomatje in de groepenkast van het huis en 1x in de 10-20 jaar een keer lopen. Hoe simpel wil je het hebben?

In dit geval zul je wel moeten,

Meneer Bouwkunde wil maar 1 fase gaan gebruiken.

Gr.

Erik

mvdk

Golden Member

Dat raadsel (de oplossing ervan) van die trippende aardlek, is dat nou nog naar tevredenheid opgelost?
Ik zat naar dat stukje schema te kijken, en denk: waar ken ik dat nou van...

Sine

Moderator

Op 23 oktober 2020 21:03:49 schreef big_fat_mama:
[...]

Is dat echt een harde "moet"? in [BE]? Toch enkel voor het voeden van "natte ruimtes" zoals bad, douche, ..?

Dat ligt een beetje aan het tuinhuisje natuurlijk hoe hard die 'moet' is, maar als Belgisch getrainde Nederlander heb ik het stukje misvorming van NL er in zitten.
Eindgroepen in een woning zijn 30mA.

En ook in België zou ik niet weten waarom je 300mA naar een WCD wilt hebben?

Als je in de kabel 2 draden over hebt kun je de fase en de nul dubbel uitvoeren om het spanningsverlies te verminderen.

Verder loop je bij dit soort situaties altijd tegen het selectiviteitsprobleem aan. Bij eindgroepen van 16A in de schuur moet je in de hoofdverdeling voorzekeren met 25A. Wil je dan nog selectief blijven met de hoofdzekering dan moet die 50A zijn.

Mijn eigen schuur zit achter een 16A eindgroep in de hoofdverdeling. In de schuur zelf heb ik ook een groepenkastje, maar dat is niet om selectief te zijn. Ik kan zo een deel waar ik aan wil werken uitschakelen en hou dan toch nog spanning op de andere subgroepen voor verlichting en de boormachine.

Op 23 oktober 2020 21:16:30 schreef mvdk:
Dat raadsel (de oplossing ervan) van die trippende aardlek, is dat nou nog naar tevredenheid opgelost?
Ik zat naar dat stukje schema te kijken, en denk: waar ken ik dat nou van...

Beste,

Ja uiteindelijk gevonden. Een vochtprobleem in een buitenspot. Niet detecteerbaar, maar ten einde raad alle buitenverlichting opengedaan en er was er eentje die vochtig was vanbinnen door defecte rubberafdichting. Opgelost nu !!

Dus als ik het goed begrijp ...

Een 30mA verliesstroomschakelaar op die 5G2.5mm² in de extra zekerkast van tuinhuis en daarop dan een 3-tal kringen afgezekerd met 16 of 20 A.

De verlichting is LED en de stopcontacten worden gebruikt voor bv. een grasmachine of boormachine dus geen grote verbruikers !

Waarom wil je 3 kringen in dat tuinhuis hebben? En dan ook nog afgezekerd met 16 of 20A. Dat is zinloos omdat voor de kabel ook al een 20A zekering zit.

mvdk

Golden Member

Op 24 oktober 2020 10:39:44 schreef KlaasZ:
Waarom wil je 3 kringen in dat tuinhuis hebben? En dan ook nog afgezekerd met 16 of 20A. Dat is zinloos omdat voor de kabel ook al een 20A zekering zit.

Ik weet ook niet waarom de 20A op de verliesstroomschakelaar van 300mA zit aangesloten. Dan moet ik toch nog ergens een 30mA zetten omwille van vochtige ruimte tuinhuis ... ?
Of heb ik het nu helemaal mis ?

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
Het is nuttig om de 20A (AO) in de hoofdverdeling achter een 30mA diff te zetten.
Maar het onderverdelen in 3 kringen in het tuinhuis is zinloos als het alleen om de beveiliging gaat. Die krijg je niet selectief t.o.v. de 20A in de hoofdkast. Is alleen nuttig om een deel spanningsloos te kunnen maken en toch nog een deel onder spanning te houden voor licht of gereedschap.