Stroomopname elektromotor te hoog (warmtepomp)

Op 24 oktober 2020 11:54:12 schreef MGP:
[...]
Eerst schrijf je "nee" en dan geef je het wel toe ;)

.

Die nee was op de kleinere fazeverschuiving :-) (door de verkleinde condensatoren is daar ook een verandering in, maar daar had ik het niet over)

Op 24 oktober 2020 11:54:12 schreef MGP:
[...]

Enkel ga ik niet akkoord dat de wervelstromen in de rotorkooi de oorzaak zijn het het teniet doen van het statorveld ...dat wordt teniet gedaan door de opgewekte flux(veld) door de stroom in de rotorgeleiders.

Daardoor wordt door de stroom in de stator en opgewekte flux in de stator groter om dat te compenseren.

wat is het verschil tussen de rotorkooi en de rotorgeleiders? in mijn beleving is dat zowat hetzelfde... de geleiders in de rotor zijn samen verbonden tot een soort kooi, anders kunnen die geleiders geen stroom voeren..

Op 24 oktober 2020 12:11:50 schreef kris van damme:
wat is het verschil tussen de rotorkooi en de rotorgeleiders? in mijn beleving is dat zowat hetzelfde... de geleiders in de rotor zijn samen verbonden tot een soort kooi, anders kunnen die geleiders geen stroom voeren..

Die 2 benamingen bedoelen beiden de geleiders in de rotor maar wervelstromen zijn niet gelijk aan in de kooi geinduceerde stromen en deze laatsten wekken het veld/flux op.

LDmicro user.

Voor de zekerheid heb ik de andere twee condensatoren (grond water pomp & boiler pomp) ook even gemeten en die zijn ook erg slecht. Heeft iemand aanraders qua merk? De warmtepomp werk nog steeds dus voor deze twee condensatoren heb ik geen haast en bestel ik liever direct een erg goed merk.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat professionele industriële koeltechniekers plaatsen. Ik kan me moeilijk inbeelden dat ze witgoed bucht gebruiken. Ik ken er wel een paar, als ik hier nog eens 1 tref ga ik het alvast eens vragen.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 27 oktober 2020 16:48:34 (22%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik zou voor alu condensatoren gaan, de plastic dingen zijn rommel. ik had ze ooit op het net gevonden, meen dat die panasonic hadden of epcos..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die italiaans metalen zijn niet beter dan de plastieken. Volgens mij iets met de giftige olie van vroeger die vervangen is door bio brol. Het is de schuld van de groen. Haha.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 oktober 2020 12:42:38 schreef MGP:
[...]
Die 2 benamingen bedoelen beiden de geleiders in de rotor maar wervelstromen zijn niet gelijk aan in de kooi geinduceerde stromen en deze laatsten wekken het veld/flux op.

Ah, ik snap waar je over valt: het gebruik van het woord "wervelstromen". Ja meestal wordt dat gebruikt voor stromen door het blikpakket, vandaar dat je dacht dat ik het over stromen door de rotormassa had. Nee, heb het wel degelijk over hele grote stromen door de rotorkooi of geleiders, zoals je wil. Maar omdat ze zo groot zijn, buiten het normale frequentiegebied en demagnetiserend voor de stator heb ik ook de term wervelstromen gebruikt. Leek me duidelijker dan grote stromen :-)

Op 27 oktober 2020 22:41:02 schreef kris van damme:
Ah, ik snap waar je over valt:

Oef... :D

Voor de meelezende studenten (en geinteresseerden) heb ik nog een site gevonden die dat beter uitlegt.
https://nl.sawakinome.com/articles/science/difference-between-eddy-cur…

LDmicro user.