Op 23 oktober 2020 21:58:48 schreef testman:
ben maar blij dat het 1 persoon is, ouwe zooi in leven houden beroepsmatig is een ander verhaal, wat men ooit aan elkaar plakt om iets nog een decennia door te slepen
een hr ketel van die leeftijd is wel op. ik denk schoonma erbij betrekken dat ze veel koude dagen gaan krijgen met die gammele ouwe ketel, dan is het sneller geregeld dat er een nieuwe komt.
per volgend jaar mag je zonder certificaat geen ketels meer onderhouden, of wat voor gasgestookte toestellen dan ook..
Typisch een verhaal van iemand die opgegroeid is in de wegwerpmaatschappij van de laatste decennia. Zelfs in de reclame wordt gesteld: "Wasmachine stuk? Dat wordt dan een nieuwe!" Over repareren wordt niet eens gesproken.
Zelfs een familielid had zijn defecte stofzuiger bij het grofvuil gezet en een echte Dyson gekocht.
De oude stofzuiger was al drie jaar oud en had dus zijn beste tijd gehad. Als je naar de stof indicator keek, ging die meteen in de hoek. Logisch als de slang verstopt zit met wat satéprikkers en een propje papier.
Die ene persoon met de defecte ketel ben ik dus en overigens ook TS van deze draad. Niemand weet iets over de draaiuren en het onderhoud, maar de ketel moet door de leeftijd wel totaal versleten zijn. Helaas, de ketel heeft altijd onderhoud gehad zoals de leverancier voorschrijft en na al die jaren viel de ketel eens uit op een nog niet gevonden storing. Het euvel treed sporadisch op en na reset gaat het weer weken goed. Er zijn ergere dingen.
Dat de leverancier op de warmte wisselaar al 15 jaar garantie geeft, geeft al aan dat een leeftijd van meer dan 20 jaar helemaal geen probleem hoeft te zijn. De meeste dingen aan een ketel kunnen wel defect raken, maar buiten de ventilator en een pomp zit er weinig aan wat aan slijtage onderhevig is.
Dat onderhoud in de toekomst door gecertificeerde installateurs moet worden gedaan, zegt niets. De mensen met de vakkennis en de papieren zitten vaak niet langs de weg. De monteurs van officiële bedrijven die ik tot nu toe bezig gezien heb, waren, een enkele uitgezonderd, monteurs, die net zo lang vervangen tot de ketel het weer doet.
Spit het www maar eens na over storingen met gasketels, waar monteurs vier tot vijfmaal terug moeten komen omdat een storing niet is opgelost. Het is bekend, iets vervangen wat je denkt dat het is, daarmee kun je meteen beginnen. Het geeft een goed gevoel en de klant ziet dat er wat groots gebeurt!. Na een paar missers, begint hij dan toch aan zijn portemonnee te denken......
Grove installatiefouten komen ook voor bij gecertificeerde installateurs. Het zal niet de eerste keer zijn, dat rookgasafvoeren in hele woonblokken worden aangesloten op luchtverversingskanalen.
Serieus storing zoeken is een ander verhaal. Ook Nefit geeft in de foutzoekbomen aan om na te denken en de juiste conclusies te trekken.
De ketel gaat tegen geringe kosten gewoon weer werken.