Lenovo lader maken die welke op verschillende voltages

Ik ben in het bezit van een laptop met een 135w adapter en een mini pc met 65w adapter. Bij beide gaat het om het merk lenovo met een vierkante plug.

Ik wil graag één lader voor beide maken. Het is de bedoeling dat ik de lader op accu's kan aansluiten met een voltage hoger en ook lager dan de 20v.

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat er in de laders een soort sensor draad zit die aangeeft wat het vermogen is. Als het signaal van de lader niet goed is, dan werkt de lader niet.

Op het internet zag ik ergens dat je het signaal kunt creëren met een weerstand van de 20v naar de signaal aansluiting. De waarde van de weerstand zou dan aangeven om welk vermogen het gaat.

Nu weet ik niet meer waar ik dat gevonden heb, maar ook weet ik niet of dat echt werkt. Ik wil namelijk niet mijn laptop en mini pc stuk maken.

Iemand die hier meer over kan vertellen en wat ik het beste kan doen?

eigenlijk wil je dus een autolader maken? die kun je kant en klaar kopen:
https://www.lenovo-accu-oplader.nl/autolader?connectorauto=178

laatst heb ik iemand geholpen met een lader die stuk was. de kabel was ergens gescheurd, en ik heb hem doorgemeten en ingekort.

de kabel is 2 aderig en de weerstand zit in de plug. die kun je toch meten?
dit lijstje kon ik vinden met 2 minuten googlen:
285 Ohm (65W)
550 Ohm (90W)
1kOhm (135W)
1.9kOhm (170W)

https://i.ytimg.com/vi/XO3D0d8a_fc/maxresdefault.jpg

[Bericht gewijzigd door Progger op zaterdag 24 oktober 2020 16:26:39 (15%)

GMT+1
Lucky Luke

Golden Member

De zelfgemaakte lader moet wel het vermogen kunnen leveren, dat 'ie via die truc-met-de-plug aan de computer vertelt dat 'ie kan leveren...

Dus als die laptop echt een 135W adapter vereist, zal je echt 135W moeten kunnen leveren. Ik neem aan dat de mini-PC, die 65W wil, het daar ook wel op doet. Maar controleer dat eerst even. Past die laptoplader op die mini-PC?

Welke uitgangsspanning moet de lader geven? Begrijp ik goed uit je post dat dit 20V is?

Welke ingangsspanning wil je je "universele" lader voor maken? Begrijp ik goed uit je post dat dit zowel hoger als lager dan 20V kan zijn? Welk gebied hebben we het over? Welk gebied mogen de computers hebben volgens hun specificatie? (19.5V tot 20.5V zal wel goed gaan, maar gaat b.v. 18V ook nog goed, of 22? Op gegeven moment gaan er natuurlijk dingen stuk, dus ga dit niet testen, ook niet met lagere spanningen: een schakelende regelaar gaat dan voor hetzelfde vermogen meer stroom trekken en wordt heter omdat veel verliezen afhangen van weerstand en stroom.)

Een mogelijke oplossing: De 135W laptoplader voeden vanuit de accu's. Al zit je dan wel aan "hoger dan 20 VDC" als ingang, dusdaning veel hoger dat het gevaar nogal toeneemt. >:) (Accu' s zijn sowiso gevaarlijk, bij kortsluiting kunnen ze bizar hoge stromen/vermogens leveren, maar als je er voldoende in serie zet om een laptopvoeding te voeden wordt ook de spanning gevaarlijk, ik denk dat je al gauw iets van 100 VDC of meer nodig hebt om een laptopvoeding te voeden. Vaak 80 a 90VACrms als ondergrens, dus 113 a 127 VDC). (Als je dat doet, zeker dan direct bij ELKE accu af met een lage waarde, en wees verdraait voorzichtig, want je kunt ze niet even "uitzetten" dus je hebt altijd die 100+ VDC. Beter: Don't try this at home, or anywhere else for that matter, unless you are a trained professional).
Wacht even, accu' s worden nergens genoemd, alleen dat het een universele adapter moet zijn...

Wat wil je als ingangspanning gebruiken: Netspanning of accu's? De sigarenaansteker met wielen en dak?

Een schakelende buck/boost met zeg 15-25 VDC input en 20 VDC output bij 6,75A output is minder gevaarlijk, maar niet iets dat je in een regenachtige middag in elkaar breadboard. Ook weer niet onhaalbaar, overigens - maar begin maar eens met een geschikte spoel te vinden (Zowel berekenen wat je nodig hebt als iets vinden dat daadwerkelijk koop-baar is).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De oorsprong van mijn idee komt door dat ik mijn laptop op een plek gebruikte waar mijn laptop niet opgeladen kon worden. De laptop was na een paar uur leeg, maar toch wou ik langer gebruik maken van mijn laptop.

Ik heb net gecontroleerd of de 135w adapter werkt op de mini pc. Dit werkt wel. Ooit heb ik een 90W lader voor mijn laptop besteld, maar die werkte helaas niet voor mijn laptop. Beide laders zijn ook 20,0v

De weerstand waarde van de laders zijn:
135W: 1k ohm
65W: 286,3ohm
Dus die waardes komen overeen met de waardes die Progger noteerde.

Voltage van beide laders zijn 20,0v

Een lader voor in de auto kan ik alleen voor 90W of lager vinden en dus niet de 135w. Mocht er toch een versie voor de 135w zijn dan ga ik daar toch liever voor.

De accu's die ik zou willen gebruiken zijn:
- De accu in mijn auto
- 20V 4AH li-ion accu voor elektrisch gereedschap
- 36V 22AH li-ion accu.

Dus de voltage die de lader aan moet kunnen is tussen de 12v en 42V(volgeladen 36v accu). Hiervoor zat ik te denk aan een losser stepup en een stepdown converter of een combinatie van deze twee.

Het is ook meer een project voor "handig om te hebben" dan dat het echt noodzakelijk is. Ik ben dus meer aan het kijken hoe makkelijk dit te doen is en veel dit ongeveer zou gaan kosten.

Mijn dell laptop laadt op usb C ook gewoon. Dus 120W lader op het dock, 90W lader in de laptop tas en 45W usbC voor nood.

Werkt perfect, enkel bij die laatste klaagt windows dat het laden langzaam verloopt.

Als ik geen zware software (Vmware ofzo) draai, kan ik een dag op de usb-C werken zonder dat hij leeg loopt (hij raakt heel langzaam vol).

Was de 90W lader origineel? Kun je daarmee laden als je bijvoorbeeld de laptop in standby zet? Of power save aanzet?

GMT+1