[NL] Twee stuks 3p krachtgroepen achter één 4p aardlekschakelaar?

Beste forumleden,

Op een bestaande 3-fase huisaansluiting willen we een 6 kW saunakachel (400volt) bij aan te sluiten.
Nu er een 3x25amp huisaansluiting aanwezig.

De huidige groepenkast heeft al een 4p ALS met 3p+N krachtgroep (voor de inductie kookplaat 7200Watt), daarnaast zijn er ook nog twee stuks 2p ALS aanwezig met elk 4 stuks 1p automaten met diverse zware verbruikers (wasmachine, wasdroger, oven, magnetron, vaatwasser en een Quooker.

Met al deze verbruikers zitten we aardig aan het maximum wat er op onze 3x25amp huisaansluiting kan worden aangesloten.

Nou is mijn vraag of er twee stuks 3p+N krachtgroepen achter één 4p aardlekschakelaar mag worden aangesloten. Dit heeft als voordeel dat er dan geen zwaardere huisaansluiting hoeft te worden aangevraagd. Het nadeel hiervan is echter wel dat je dan alleen de inductiekookplaat kan gebruiken of alleen de sauna kan gebruiken maar in ieder geval niet beiden want dan zou de ALS er uit gaan. Zie voor verduideling van mijn vraag de bijgevoegde tekening of dit zo mag worden aangesloten.

Alvast bedankt.

Je mag gewoon2 krachtautomaten achter de 4p aardlek zetten. Je kunt ook een 4p aardlekautomaat bijplaatsen voor de sauna.

Op 24 oktober 2020 17:46:09 schreef TP01:
....maar in ieder geval niet beiden want dan zou de ALS er uit gaan.

De ALS gaat er niet uit op overbelasting, alleen door een foutstroom.

Bedankt voor je reactie Thijs1983,

Maar is het dan niet zo dat als je de tweede 3p+N krachtautomaat ook achter een aparte 4p aardlekschakelaar plaatst de kans bestaat dat de hoofdstop er uitklapt (bij het tegelijk gebruiken van de Sauna (6000 Watt plus de inductiekookplaat 7200 Watt))? Het is toch ruim 13kW en dan nog niet alle overige gebruikers meegerekend die er zijn.

In de het door mij geschetste situatie (twee 3p+N krachtautomaten achter één 4p aardlekschakelaar) kan alleen de aardlekschakelaar er dan uit gaan maar in ieder geval niet de hoofdstop van de elektra leverancier.

Klopt deze redenering van mij??

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je beredeneringen kloppen....... van geen kant.
Hoe je het doet, maakt niet uit tov je aansluiting.
Je gaat wat extra bijplaatsen, en dat wil je doen zonder extra stroom van je netbeheerder af te nemen.
Op youtube staan veel filmpjes met gratis energie als je er in geloofd.

Je mag achter een aardlek maximaal 4 groepen plaatsen, dat maakt niet uit of het 3 of 1 fase groepen zijn. Een 3 fasegroep telt als 1 groep.

Als je niet de Sauna gebruikt terwijl er gekookt wordt en omgekeerd dan kun je met de huidige aansluiting gerust verder leven zonder problemen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 24 oktober 2020 19:05:53 (15%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat zeg ik nou? De aardlekschakelaar gaat er niet uit bij te hoge belasting, daar is hij niet voor.
Ik weet niet hoe het vermogensverloop van een sauna is, maar bij een inductieplaat gebruik je die 7200W alleen maar als je alle kookzones tegelijk vol aan zet. En dat komt praktisch vrijwel nooit voor.

Je hebt een aansluiting 3x25A, dus max. 17kW
Met de sauna en de kookplaat vol aan kom je aan 13kW, dus nog 4kW over voor andere dingen. Kan je zelfs de wasmachine nog aanzetten.

mvdk

Golden Member

Op een aansluiting van 3x25 kun je 17250 volt maal ampere's (watt's) verstoken.
Da's iets meer dan de genoemde 13kW Je kan dus rustig ook gaan strijken als je een eitje staat te bakken. Minder verstandig is, om als je ook de oven aan hebt, de wasmachine op kookwas en een droger aan te zetten.
Ik noem maar wat dwarsstraten. Als meer als één keer per jaar de hoofdstop eruit gaat, zou je over een zwaardere aansluiting kunnen gaan denken, hoewel er nog netbeheerders zijn die gratis een nieuwe patroon komen indraaien...

Edit:
Sorry, KlaasZ zegt 't alweer met minder woorden...

Een inductieplaat gebruikt in het algemeen 2 van de aangeboden 3 fasen. Bij vollast loopt dan ruim 15A per fase. Je hebt dan op die fase nog maar 10A vrij te gebruiken. Gebruikt de sauna ook 2 van de aangeboden 3 fasen, dan kan je de sauna en inductiekookplaat niet tegelijk gebruiken.

benleentje

Golden Member

Maar is het dan niet zo dat als je de tweede 3p+N krachtautomaat ook achter een aparte 4p aardlekschakelaar plaatst de kans bestaat dat de hoofdstop er uitklapt (bij het tegelijk gebruiken van de Sauna (6000 Watt plus de inductiekookplaat 7200 Watt))? Het is toch ruim 13kW en dan nog niet alle overige gebruikers meegerekend die er zijn.

Ja die kans bestaat en daar moet je je dan ook van bewust zijn, maar in de praktijk valt het allemaal erg mee.
Je kookplaat is maximaal 7200W. En dat is als je er 4 pannen opzet en alles op de hoogste stand zet. Echter dat doe je eigenlijk zelden. In de praktijk is het met 4 pannen dat er een paar al temperatuur zijn je ze dus lager gaat zetten.
Voor je sauna geld ook zoiets is wel max 6000W maar zal dat niet continu zijn. Dus gemiddeld is het vermogen een stuk lager.

In de het door mij geschetste situatie (twee 3p+N krachtautomaten achter één 4p aardlekschakelaar) kan alleen de aardlekschakelaar er dan uit gaan maar in ieder geval niet de hoofdstop van de elektra leverancier.

Daarvoor heb je selectiviteit nodig en dat betekend dat de hoofdzekering 2 stappen groter moet zijn dan je volgende. In een 3x 25A is selectiviteit praktisch niet mogelijk. bovendien hebt een standaard ALS van 40A/0.03A en die is als zwaarder dan je hoofdzekering. Maar zelfs als je ALS 25A/0.03A is dan is deze precies even zwaar als je hoofdzekering en acht ik de kans groter dat de hoofdzekering eerder gaat of gewoon allebei tegelijk.

Omdat er geen selectiviteit mogelijk is maakt het dus niets uit of je achter de ALS 2 x een 3 fase groep zet of dat je een extra ALS ernaast plaatst. In theorie is selectiviteit wel mogelijk maar dat houd in dat je 12A of 10A groepen moet gaan plaatsen. Op een 12A 3 fase groep mag max 8,3kW en op een 10A 3 fase groep mag 6,9kW. Hoewel je kookplaat 7200W is kan deze ook prima achter een 10A 3 fase groep echter dan moet het wel alles precies verdeelt zijn over 3 frases. Veel 3 fase kookplaten gebruiken in werkelijk toch vak maar 2 fasen en dan werkt het dus niet.

Echter is er wel een tussenweg voor je mogelijk en dat om een 16A/0.03A ALS te plaatsen apart voor je kookplaat en je sauna, er is dan nog steeds een kleine kans dat hoofdzekering eruit gaat maar die is zeer klein zeg 1x 10jaar of minder. Dit komt omdat automaten net iets sneller zijn dan smeltzekering die de netbeheerder gebruikt en er dat wel genoeg selectiviteit is om de hoofdzekering te beschermen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 24 oktober 2020 19:48:36 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor jullie inbreng en uitleg, daar kan je wat mee.

Op 24 oktober 2020 19:42:05 schreef benleentje:
Maar zelfs als je ALS 25A/0.03A is dan is deze precies even zwaar als je hoofdzekering en acht ik de kans groter dat de hoofdzekering eerder gaat of gewoon allebei tegelijk.

Je maakt nu dezelfde fout. Een ALS gaat er niet uit door overbelasting, alleen door een aardfout.
Iets anders is als het om een aardlekautomaat gaat, die bewaakt zowel overbelasting als aardfout.

Op 24 oktober 2020 21:45:57 schreef TP01:
Bedankt voor jullie inbreng en uitleg, daar kan je wat mee.

Vooral als je rekening houdt met wat KlaasZ meerdere keren heeft aangegeven, maar door sommigen niet helemaal opgepakt lijkt te worden:
Een aardlekschakelaar is geen aardlekautomaat!

Verwarring ontstaat als niet de juiste termen worden gebruikt. Dat maakt het voor een beginner (zoals ikzelf :) ), niet makkelijker.

Vervangen DOOR.

Bedankt, ik zal jullie opmerkingen in nieuwe tekening verwerken en opnieuw hier ter beoordeling plaatsen. _/-\o_

Op 24 oktober 2020 18:25:48 schreef Thijs1983:
Je mag gewoon2 krachtautomaten achter de 4p aardlek zetten. Je kunt ook een 4p aardlekautomaat bijplaatsen voor de sauna.

Helaas dit mag niet meer.

Elke krachtgroep krijgt zijn eigen aardlekschakelaar tegenwoordig.

Het bijplaatsen van een 3p+n aardlekautomaat is de juiste oplossing.

[Bericht gewijzigd door Arend Brouwer op zondag 25 oktober 2020 09:33:21 (10%)

Fryslân
Shiptronic

Overleden

Nog niet goed, aardlekautomaten zet je niet achter een aardlekschakelaar.
Gewoon rechtstreeks voeden van af de hoofd schakelaar.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 25 oktober 2020 13:05:41 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Maar de belangrijkste vraag blijft toch: hoe word er in dat huis geleefd?
Ik zit zo even op te tellen: op L1 zit 9600VA, op L2 en L3 beide 12000.
Word toch een zaak van opletten. Dan mag er maar sprake zijn van 50% gelijktijdigheid.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Neem voor je koel/vries kist/kast nooit een afzonderlijke groep.
Uitval merk je dan als het veeel te laat is.
Sluit deze aan op een groep waarvan je verlichting veel gebruikt, bv woonkamer. Dan heb je uitval veel eerder in de gaten en is er vaak nog wat aan te doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zag dat de twee automaten die elk naast de aardlekautomaten zitten geen aardlek hadden. Dit heb ik aangepast.
En ook de verdeling wat betreft grootverbruik iets aangepast.
L1- inductie 3600 Watt, Sauna 2000 Watt en mangnetron 2800Watt/. Max 8400 Watt
L2- inductie 3600 Watt, Sauna 2000 Watt, Quooker 2200 Watt en VW 2400 Watt/ Max 10200 Watt
L3- sauna 2000 Watt, Oven 3600 Watt, Droger 2400 Watt en Wasmachine 1200 Watt / 9200 Watt.

Het Maximaal vermogen is behoorlijk maar dat zal nooit allemaal tegelijk in gebruik zijn.

Ben blij dit schema te hebben geonden, ik wil het namelijk net zo uitvoeren.

Ik heb nog wel een vraag mbt de dikte van de bedrading:

van hoofdschakelaar naar krachtgroepen is dat uitgevoerd met 2,5mm2 of met 4mm2
Ik wil deze namelijk gebruiken voor laden van auto en er zijn opladers welke zelfs 6mm2 vragen van de bekabeling.

Wat is wijsheid?

Heb bij deze schakeling nog een vraag gevonden mbt aansluiten in dit schema.

Ik heb op dit ogenblik twee verschillende groepen zonnepanelen en deze zijn nu op twee installatieautomaten (groepen) aangesloten.

Nu zit ik bij verschillende laadpalen te kijken en in de voorbeelden worden de zonnepanelen rechtstreeks aangesloten tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars dit ivm load balancing met meterkast en zonnepanelen.

Is dit goed? Mogen zonnepanelen rechtstreeks achter de hoofdschakelaar aangesloten worden?
Wie kan me daar meer over vertellen.?

Groetjes GHC

Nee, zonnepanelen mogen niet rechtstreeks achter de hoofdschakelaar. Hier moet altijd een automaat tussen en veelal ook een aardlekschakelaar. In de omvormer of kabel kan iets misgaan waardoor er kortsluiting ontstaat en er een grote stroom vanuit de meterkast naar de omvormer gaat lopen. Dit moet beveiligd worden.
Voor load balancing maakt dit allemaal ook geen verschil. De stroom komt uiteindelijk ook op dezelfde plek aan.

[Bericht gewijzigd door meander op vrijdag 9 juli 2021 12:40:31 (15%)

Spanning staat en stroom gaat!
Sine

Moderator

Op 25 oktober 2020 09:31:55 schreef Arend Brouwer:
[...]

Helaas dit mag niet meer.

Elke krachtgroep krijgt zijn eigen aardlekschakelaar tegenwoordig.

Het bijplaatsen van een 3p+n aardlekautomaat is de juiste oplossing.

Was dat niet in een recente 1010 teruggedraaid naar de oude max 4 eindgroepen achter een aardlek?