Is dit goed uitgevoerd? (Van 2x230 naar 3x230 kookgroep)

Beste forumleden,

Onlangs ben ik ingetrokken in mijn nieuwe woning. Tot dan nog nooit gehoord van Perilex en 2/3 fase aansluitingen. Als leek uiteindelijk erachter gekomen dat dit mijn situatie was:
- Groepenkast is geschikt voor 3 fase.
- Echter maar 2 automaten aangesloten op de kookgroep, op het perilex stopcontact (dus) de 2 blauwe nul aansluitingen boven en onder 2x fase (+1x aardlek maakt 5)

- Inductiefornuis besteld voor ik wist dat hier verschil in zat, blijkt dat deze alleen op vol vermogen kan werken door 3 fase aangesloten te worden.
- Gebeld met ABB, deze hebben aan de hand van mijn type groepenkast medegedeeld dat ik door 2 producten(Automaat+brug) te kopen heel simpel een 3e automaat kon plaatsen omdat mijn groepenkast hier toch al geschikt voor is.

Mijn vraag: Nu heb ik bij de brug 2 kabeltjes gekregen waarbij 'de nullen met elkaar doorverbonden kunnen worden in de meterkast'. Nu heeft de elektricien dit onlangs geplaatst en deze gaf aan dat het doorverbinden niet nodig is. Het fornuis doet het prima. Echter vraag ik mij af het in deze situatie normaal is dat er 3 fase kabels verdeeld zijn over 3 automaten terwijl er maar 1 nul terugloopt over 1 automaat.

Onderstaand

Shiptronic

Overleden

Bij 3 Fasen is er 120 ° fase verschil tussen de fasen de Nul kan dus nooit meer worden dan 16A llen het verschil tussen de 3 fasen loopt er dooe, als je alle fasen gelijk belast, zeg 3x 5A is de stroom in de Nul dus 0A

Bovenste plaatje is niet goed , een Blauwe draad in een Fase aansluiting, en de automaten zijn onderling niet gekoppeld.

Als je 3Fasen heb zou ik ze ook gebrukikne en een 3F automaat instaleren, perilex aansluiten zoals bedoeld, N L1 L2 L3, en N op de plaat door verbinden

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 24 oktober 2020 20:19:33 (39%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Groepenkast is geschikt voor 3 fase.

Wat voor meter zit er?

Shiptronic

Overleden

Ik zie nu wat hij gedaan heeft nde blauwe voor L3 gebruikt, die had hij moeten omkleuren, daar bij zij nog steeds de automaten niet gekoppeld!

Die is hoe het niet moet !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor de reactie. Wordt de 120° verschil in het fornuis bewerkstelligt of vanaf de groepenkast? Waar wordt dit 'geregeld'?

Zou het mogelijk kunnen zijn dat er op basis van de fotos die ik gestuurd heb 3x 230 volt is aangesloten zonder dat de 120° actief is met het risico dat de nul overbelast wordt? Is het wel een 'echte' 3 fase in dat geval? Waar zou dit te controleren zijn?

Vergeef me als ik dingen zeg die totaal niet kunnen, ik vraag me gewoon af of er op basis van mijn info en fotos met redelijke zekerheid gezegd kan worden of dit goed zit.

Op 24 oktober 2020 20:21:37 schreef Shiptronic:
Ik zie nu wat hij gedaan heeft nde blauwe voor L3 gebruikt, die had hij moeten omkleuren, daar bij zij nog steeds de automaten niet gekoppeld!

Die is hoe het niet moet !

Is dit hoe het niet moet omdat dit de meterkast rommelig maakt qua juiste kleuren gebruiken of is het gevaarlijk? Niet gekoppeld met behulp van het hendeltje dat ik over heb of de blauwe kabels die niet gebruikt zijn?
Dien ik hiervoor een ander bedrijf in te schakelen?

[Bericht gewijzigd door Jamal91 op zaterdag 24 oktober 2020 20:31:55 (11%)

Als je een goede (merk) voltmeter hebt die je vertrouwd met hoge spanningen kun je meten tussen de drie "L" aansluitingen. Tussen elke combinatie moet je dan 400V meten. Als je ergens 0V meet, zijn het dezelfde fasen. Als je 230V meet is het een fase en een NUL.

Denk ik, als ik het goed heb.

Op 24 oktober 2020 20:21:37 schreef Shiptronic:
daar bij zij nog steeds de automaten niet gekoppeld!

Ik weet dat dit gebruikelijk is, en ik vind het best logisch: als er wat mis gaat is meteen de hele kookplaat spanningsvrij.

Maar is het ook verplicht? En sinds wanneer?

Het 2 fasen fornuis van mijn ouders had twee ouderwetse smeltzekeringen (later vervangen door schroef-automaten) dus die gingen ook echt niet tegelijk tot diep in de jaren 00.

mvdk

Golden Member

Niet omgekleurd is niet zo'n drama.
Er hoeft niet iemand anders te komen, de elektriciën die het heeft aangelegd moet alleen nog even terugkomen om het doorverbindertje op de automaten te maken, dat is wel een dingetje.

Edit: stel de linkse automaat tript, door wat voor oorzaak. De andere twee blijven in. Dan gaan er dingen in serie staan op 400V, gaat dat goed?

[Bericht gewijzigd door mvdk op zaterdag 24 oktober 2020 21:08:38 (25%)

Op 24 oktober 2020 21:06:23 schreef mvdk:
Niet omgekleurd is niet zo'n drama.
Er hoeft niet iemand anders te komen, de elektriciën die het heeft aangelegd moet alleen nog even terugkomen om het doorverbindertje op de automaten te maken, dat is wel een dingetje.

Is dat dat witte hendeltje zodat ze alle 3 tegelijk uit kunnen?

Sine

Moderator

Jep, ze moeten mechanisch gekoppeld worden. Bij trip of uitschakelen moeten ze alle drie tegelijk uit.

En de nullen moeten ook doorgelust, anders heb je kans dat er met deze constructie de nul breekt voor de fase(s) van een andere automaat. Ellende gegarandeerd, ABB levert ze niet voor niets mee.

Op 24 oktober 2020 21:06:23 schreef mvdk:
Edit: stel de linkse automaat tript, door wat voor oorzaak. De andere twee blijven in. Dan gaan er dingen in serie staan op 400V, gaat dat goed?

Nee, dat gaat niet goed, vandaar dat je de nullen tussen de automaten moet doorlussen.

De hele constructie is ranzig/gammel, maar met die (@#$&! ABB kasten met een busboard kun je niet anders.

Op 24 oktober 2020 21:06:23 schreef mvdk:
Niet omgekleurd is niet zo'n drama.
Er hoeft niet iemand anders te komen, de elektriciën die het heeft aangelegd moet alleen nog even terugkomen om het doorverbindertje op de automaten te maken, dat is wel een dingetje.

Dankje, dat is duidelijk. Zoals het er op de afbeelding uitziet zal het niet al te lastig zijn om de nullen door te verbinden en het hendeltje erop te zetten, of komt huer meer bij kijken waardoor een monteur inschakelen alsnog aan te raden is?

[Bericht gewijzigd door Jamal91 op zaterdag 24 oktober 2020 21:38:11 (25%)

Sine

Moderator

Zodat ze gegarandeerd alle drie tegelijk uit gezet worden.

Maar die twee brugjes zijn nog belangrijker, de foto hierboven is zoals ABB het levert.

Op 24 oktober 2020 21:30:11 schreef Sine:
Zodat ze gegarandeerd alle drie tegelijk uit gezet worden.

Maar die twee brugjes zijn nog belangrijker, de foto hierboven is zoals ABB het levert.

Bedankt voor de heldere uitleg. Op de automaat waar nu de 0 draad op is aangesloten gebruik ik dus de nog beschikbare nul poort om door te lussen naar de andere 2 automaten?

die kracht groep bij een busboard kast moet echt brugjes hebben, de koppeling is niet alles met dat losse witte hendeltje, immers moet je bij uitval nog alle knopjes omhoog zetten, is rechts de laatste dan hoeft het al niet meer.

van de week nog een nieuwbouw kastje gehad waar zo'n busboard automaat stond te zoemen van de goede verbindingen, dat ze die dingen goedgekeurd hebben gekregen zeg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer