geautomatiseerde poort Came alleen snachts sluiten

Ik heb een 2-vleugelige poort die ik met een zender kan bedienen. Aangezien 3 gezinnen gebruik maken van deze poort gaat hij behoorlijk frequent open en dicht. Om de came besturing te ontzien (al paar keer doorgebrand) willen we de poort snachts dicht hebben en alleen overdag open. Heeft iemand een idee hoe ik dit op een relatief simpele mannier kan bereiken?

Bvd

High met Henk

Special Member

Ik zag Came en poort en automatiseren

En eerste gedachte is: koop een ander systeem.

Ik heb nog nooit zo'n waardeloos systeem gezien als Came.

Wil je het goed doen ga je voor hydraulische, maar da's erg kostbaar.

Er zijn ook goede lineaire actuatoren. Maar de IP rating van Came is K*T

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hij doet het al 15 jaar goed dus er mag wel iets mis gaan op deze leeftijd.
Maar een technisch antwoord en advies op mijn vraag wordt erg gewaardeerd.

De eerste die 's morgens van huis vertrekt doet de poort open. De laatste die 's avonds thuis komt doet hem weer dicht. Moeilijker hoeft dat toch niet te zijn?

EricP

mét CE

Met ongeveer 0 aan informatie, kun je toch moeilijk een zinnig antwoord verwachten? Sven kent dat spul blijkbaar (en is er niet enthousiast over). Wellicht nog wat andere mensen. En de rest... nou ja, die zou de moeite moeten gaan doen om documentatie op te zoeken.

Als je die moeite nou zelf eens neemt en hier de linkjes post? Of is dat een heel raar idee?

Op 24 oktober 2020 17:12:32 schreef KlaasZ:
De eerste die 's morgens van huis vertrekt doet de poort open. De laatste die 's avonds thuis komt doet hem weer dicht. Moeilijker hoeft dat toch niet te zijn?

Dat eerste (de eerste die vertrekt...) is makkelijk. Maar dat tweede is tricky: Je weet niet of je de laatste bent. Mijn voorstel is om af te spreken: Tot 22:00 laten we de poort open, na 2200 doen we de poort dicht als we er door zijn geweest.

Dan rest alleen: Hoe krijg je de poort dicht als iedereen voor 22:00 thuis blijkt te zijn gekomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Een gate keeper aanstellen? >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 24 oktober 2020 20:25:50 schreef rew:
Dan rest alleen: Hoe krijg je de poort dicht als iedereen voor 22:00 thuis blijkt te zijn gekomen.

Daar is toch die zender voor?

Maar zou dat ding niet gewoon doorbranden bij een weerstand zoals wind, ijs, vuil etc? Dat heb je nog steeds of zelfs erger met minder vaak gebruiken.

vergeten

Golden Member

Op 24 oktober 2020 17:12:32 schreef KlaasZ:
De eerste die 's morgens van huis vertrekt doet de poort open. De laatste die 's avonds thuis komt doet hem weer dicht. Moeilijker hoeft dat toch niet te zijn?

Lekker theoretisch :)
De eerste is duidelijk dan zit de poort nog dicht.
maar.... Hoe weet de "laatste" dat hij de laatste is of de op een (of meer) na laatste? :)
Moet hij soms eerst naar binnen gaan en tellen of iedereen er is en rondvragen of er nog iemand komt?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bij een vast dagritme weet je meestal wel wie de laatste is. En als er na het sluiten van de poort toch nog iemand komt, dan kan die toch de poort open en weer dicht doen.
En anders wacht je tot je zeker weet dat iedereen binnen is en doe je vanuit huis de poort dicht.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

In een poging om de openingsvraag nauwkeuriger te omschrijven: wat zijn de bepalingen "nacht" vs. "dag"? Als het over licht en donker gaat, dan kan een ldr misschien uitkomst brengen, maar dat lijkt me eigenlijk niet de bedoeling. Misschien eerder iets van "na 22:00 doen we de poort toe, en als er dan toch nog iemand aankomt dan moet die maar even op het knopje drukken"?
Dat zou kunnen met een of andere controller die per GNSS of per NTP aan het exacte uur komt.

Over het aansturen van de poort (wat wellicht het grootste struikelblok is) kan ik niets zeggen - ik heb me nog nooit een huis gepermitteerd met zoveel luxe als een automatisch bediende poort - zelfs niet met een zgn. brakke bediening.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

Doe je goed..

Mijn zus heeft 2 poorten met Came openers.

Als ze het 6 maanden beiden zouden doen is dat een record denk ik zomaar..

Heb er 1 in de garage liggen. Ip54 rating meen ik.
Water gaat er dwars doorheen idd.

Rem wordt gelicht door spoel die meen ik in serie met motor staat (niet parallel). En er is geen detectie of rem gelicht wordt. Ook niet op stroom.

Draadjes aan motor zijn super dun en zitten daar dus open aan elementen. Ja is geïsoleerd, maar verbinding is ook niet waterdicht dus draad rot daar precies af...

Ofwel,,, ik weet dat ali kwaliteit beter is.

@hieronder: tijdschakelaar ertussen. Op de besturing kun je voor nood ook knoppen zetten.

Timer ertussen.

Maar klacht is: hij gaat kapot.. dat moet je oplossen niet een workaround vinden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@HmH, Je hebt nu al genoeg gez__k verspreid. Ga nu eens in op de zeer terechte reactie van T/S:

Maar een technisch antwoord en advies op mijn vraag wordt erg gewaardeerd.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Misschien moet de TS eens wat uitgebreider vertellen wat hij precies wil dat er gebeurt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat zou zeker geen kwaad kunnen, @Klaas, alleen vrees ik dat hij dat zelf nog een beetje aan het overdenken is. Daarom dat ik over ldr's begon, en vaste uren... In een volgend stadium kunnen we hem nog wat verder verwarren met PIR-toestanden ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Dat zou kunnen met een of andere controller die per GNSS of per NTP aan het exacte uur komt.

Moet niet gekker worden. Gewoon een simpel digitaal tijdklokje en de beter hebben een DCF77 ontvanger.

Misschien moet de TS eens wat uitgebreider vertellen wat hij precies wil dat er gebeurt.

De vraag is helder. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nacht

De praktische uitvoering is wat anders wat doe je als iemand toch een keer later thuiskomt of minden in de nacht na het ziekenhuis moet? Als de timer actief is werkt de afstandbediening immers niet meer. Dan zal je toch iets met een (sleutel)schakelaar moeten gaan verzinnen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 24 oktober 2020 17:07:05 schreef Khun:
Hij doet het al 15 jaar goed dus er mag wel iets mis gaan op deze leeftijd.
Maar een technisch antwoord en advies op mijn vraag wordt erg gewaardeerd.

Maar heeft hij niet een punt?

Je probleem is dat de huidige installatie kennelijk erg fragiel is en vaak defect raakt.
Jouw oplossing is de installatie daarom zo veel mogelijk te ontzien zodat deze langer mee gaat.
Je wil echter 's nachts de poort toch dicht en het gebruik reduceren tot 2 bewegingen per dag.

Met name het bepalen van wanneer de poort dicht mag brengt dan de nodige complicaties met zich mee.
Met welke omstandigheden wil je rekening houden?
Hoeveel vroegtijdige sluitingen (die extra bewegingen mee brengen) wil je accepteren?

Heb je er dan niet meer aan om de oorzaak van het probleem aan te pakken en de zwakke plekken van de installatie te verbeteren?

benleentje

Golden Member

Precies en in de nacht is de poort toch al dicht want iedereen is thuis en gaat toch al niet open? Dan moet je zeggen als je na 10:00 uur thuis komt parkeer je de auto maar buiten de poort, en in de ochtend moet iedereen om precies 6 uur naar buiten ook al begin je om 9 uur.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het realiseren van een poort die overdag niet dicht kan is niet zo moeilijk. Kwestie van een tijdklok tussen de voedingsspanning of een tijdklok tussen de ontvanger van de remote. Schakelaar erbij voor overbrugging als hij toch eens dicht moet. Maar.... Dat betekent dat hij om 22.00u gewoon open staat, automatisch laten sluiten op een bepaalde tijd brengt heel veel extra werk met zich mee, je wilt namelijk geen beschadigde auto's, vingers, hond van de buren of erger... ;)

High met Henk

Special Member

@maus. Daar is de poort als het goed is tegen beveiligd met fotocellen.

Maar nu twijfel ik of hij wellicht toch stroom meet tijdens sluiten en dan terug open zou gaan.

En je kunt gewoon alles laten zitten (en dus functioneel houden) als je via de i/o op de besturing gaat. Ab's werken nog. Er komt alleen een automatische bedienimg bij.

Je kunt met ab dus altij open (in nacht bijv) of dicht (overdag bijv.) sturen. Als je gewoontedieren hebt, stuurt dan dus 1 na vertrek hem dicht en gaat het net als nu.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 25 oktober 2020 05:31:37 (50%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 oktober 2020 00:01:18 schreef benleentje:
[...]Moet niet gekker worden. Gewoon een simpel digitaal tijdklokje en de beter hebben een DCF77 ontvanger.

Ik gok dat ie buiten bereik van de DCF77 zender woont. Het "We wonen met drie gezinnen achter een groot hek" is iets wat hint naar een ver buitenland. (Zuid afrika? Brazilie?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die Came besturingen zijn prima, een naaste familielid heeft al 12 jaar zo'n besturing en daar is nog nooit een defect aan geweest en ze werkt redelijk veel.

Wat je vraagt heeft geen zin want er moet dan 1 iemand de baas zijn en als de poort dan om een of andere reden toch dicht moet heb je problemen.

Het gemakkelijkste is iets voor de fotocel plaatsen als ze open is, dat kan iedereen en is zichtbaar waarom ze niet dichtgaat.

LDmicro user.

Het lijkt wel alsof het van levensbelang is dat de persoon die de poort 's-avonds sluit, ook echt de laatste persoon is die aankomt.

Stel:
Het is donker, het is 18:00 uur. Persoon komt thuis en denkt "jeetje, donker, eng en zo" en sluit de poort. Om 20:00 komt er toch nog iemand thuis. Die opent en sluit de poort dus weer.

Ik weet van minstens één project in Nederland (een eigen project) waar dit op soortgelijke wijze werkt met een hek dat toegang geeft tot een semi-openbare ruimte tussen appartementengebouwen. Het hek staat overdag open totdat 's-avonds precies dat gebeurt wat ik hierboven beschreef.

Soms is een kleine gedragsverandering bij mensen veel simpeler en doeltreffender dan een technische oplossing.

Als het echt van levensbelang is dat de poort 's-avonds dicht is (zoals hier in Spanje op sommige plaatsen), dan moet er ook een soort terugmelding naar de woning zijn en één of meeerdere verantwoordelijke personen. Zulke mensen noemen ze bewakers.
Ligt dus een beetje aan de situatie, waar de TS geen mededeling over doet.

Vervangen DOOR.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Soms is een kleine gedragsverandering bij mensen veel simpeler en doeltreffender dan een technische oplossing.

Ligt dus een beetje aan de situatie, waar de TS geen mededeling over doet.

Twee keer raak! Maar het dient gezegd dat T/S dan ook enkel vroeg naar een manier om de poortbesturing te interfacen, niet meer dan dat. Over de logica erachter wordt niets gezegd maar ook niets gevraagd, dat gedeelte is ofwel reeds uitgewerkt ofwel nog niet aan de orde.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord