miele vaatwasser code F84

Op 23 oktober 2020 23:42:36 schreef EricN:
De andere zijde van de print is niet zichtbaar. De waterwisselmicromotor (M24) is niet aangesloten op een triac maar relais (zie schema). Weinig kans dat die stuk is. De kontakten van het relais kan je stroomloos goed testen, deze zouden normaal open (NO) moeten meten. Waar de relais zich bevindt kun je enkel door de baan te volgen te weten komen. Ik heb hier nu in het weekend geen printen voor me om mee te volgen. Als je je mail openbaar zet of post zal ik de service info toesturen. Best wel ingewikkeld maar alzo kan je de verschillende componenten individueel testen door ze manueel in en uit te schakelen. Gaat het motortje op commando aan en uit dan zal je probleem in de sensing zitten, het schakelaartjes circuit (B3/12).
Staan die 3 elcootjes nu bol of is het een optische illusie?

Ja die staan eigenlijk wel wat bol..
Als ik het schema volg kom ik op deze aangeduid met pijlen en omcirkeling (relais) mail: john.eisenhouwer@telenet.be

Op 23 oktober 2020 23:42:36 schreef EricN:
De andere zijde van de print is niet zichtbaar. De waterwisselmicromotor (M24) is niet aangesloten op een triac maar relais (zie schema). Weinig kans dat die stuk is. De kontakten van het relais kan je stroomloos goed testen, deze zouden normaal open (NO) moeten meten. Waar de relais zich bevindt kun je enkel door de baan te volgen te weten komen. Ik heb hier nu in het weekend geen printen voor me om mee te volgen. Als je je mail openbaar zet of post zal ik de service info toesturen. Best wel ingewikkeld maar alzo kan je de verschillende componenten individueel testen door ze manueel in en uit te schakelen. Gaat het motortje op commando aan en uit dan zal je probleem in de sensing zitten, het schakelaartjes circuit (B3/12).
Staan die 3 elcootjes nu bol of is het een optische illusie?

Relais die ermee overeenkomt is aangeduid met schroevendraaier (zoals jij vermoede). Maar de kans is toch klein dat het de sensing is he? Motor is volledig vervangen en de draden naar microswitch etc lijken mij ok maar nog niet doorgemeten. Ik hoor natuurlijk wel dat er iets blijft draaien na inschakelen van toestel, en dat is niet de grote pomp. Het is toch niet dat ik de verkeerde pomp gekocht heb hoop ik? MIELE POMP (CIRCULATIE MPPW 01-31/4 terwijl oorspronkelijk pomp MPPW 00-31/4 was. Ziet er zelfde uit alleen een verbetering van de rubbertjes die de pomp vasthouden... lijkt me.

[Bericht gewijzigd door JantjeVE op zaterdag 24 oktober 2020 00:34:20 (24%)

Die ga je ongetwijfeld moeten vervangen. Neem een goede kwaliteit en een spanning hoger (bv voor 25v neem je 35v). Microfarad dezelfde nemen. Indien je het ziet zitten, meet die dikke blauwe mkt ook eens na, wel eerst uit de print halen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 oktober 2020 00:29:42 schreef EricN:
Die ga je ongetwijfeld moeten vervangen. Neem een goede kwaliteit en een spanning hoger (bv voor 25v neem je 35v). Microfarad dezelfde nemen. Indien je het ziet zitten, meet die dikke blauwe mkt ook eens na, wel eerst uit de print halen.

Elco's vervangen maar na aansluiten blijft alles dood?
soldering no eens nagezien op ongewenst contact maar alles meet normaal.
Wat ik ook niet snap is dat ik op de bruine en blauwe draad, waar ik 220 v verwacht, nu 0,8v AC meet. Terwijl die twee draden toch rechtstreeks van onstoringsfilter op netspanning zitten. Op het stopkontact meet ik nochtans stroom.

Als ik me juist herinner zijn de blauw bruine van het inlaatventiel. Dood? Dan mss toch bij de werkzaamheden iets beschadigd denk ik. Ik zal het schema eens bewerken om metingen uit te kunnen voeren.
Edit: Aan/uit schakelaar goed aangesloten? Hoeveel staat er op de grote 450v elco's? Normaal 320V ongeveer.
Soms ben je het overzicht kwijt en blijkt het iets banaals wat je met het vele open en dicht halen over het hoofd ziet zoals bv een stekkertje dat verkeerd of vergeten is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 oktober 2020 23:04:29 schreef EricN:
Als ik me juist herinner zijn de blauw bruine van het inlaatventiel. Dood? Dan mss toch bij de werkzaamheden iets beschadigd denk ik. Ik zal het schema eens bewerken om metingen uit te kunnen voeren.
Edit: Aan/uit schakelaar goed aangesloten? Hoeveel staat er op de grote 450v elco's? Normaal 320V ongeveer.
Soms ben je het overzicht kwijt en blijkt het iets banaals wat je met het vele open en dicht halen over het hoofd ziet zoals bv een stekkertje dat verkeerd of vergeten is.

ja, daar meet ik nu mijn spanning wel. K was op verkeerde plaats aan het meten. Ayway, k heb wat chinese elcos gebruikt die ik had liggen, capaciteitsmeting was in orde en beter dan die bolstaande. Eentje van di bolle had maar 25microfarad terwijl t 220 moest zijn.
K ga die oude er weer eens insteken om te zien of het daarmee zou kunnen te maken hebben...normaal niet maat k weet niet wat ik anders moet proberen...

Ik zou die oude er zeker niet meer in steken!!! komt alleen maar meer ellende van. Slechte elco's kunnen je voeding op blazen en dan ben je verder van huis.
Heb je 310v gelijkspanning op de dikke elco's? indien nee, zoek uit waarom, verwacht iets eenvoudig, indien geen 310v dan vrees ik voor een zwaar probleem veroorzaakt door de herstelling.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 25 oktober 2020 00:10:17 (38%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 oktober 2020 00:08:09 schreef EricN:
Ik zou die oude er zeker niet meer in steken!!! komt alleen maar meer ellende van. Slechte elco's kunnen je voeding op blazen en dan ben je verder van huis.
Heb je 310v gelijkspanning op de dikke elco's? indien nee, zoek uit waarom, verwacht iets eenvoudig, indien geen 310v dan vrees ik voor een zwaar probleem veroorzaakt door de herstelling.

Blijkt nu dat een van die nieuwe elco's na doormeten maar 40 nF heeft ipov 220 Uf! Voor het insteken had ik deze nochtans nagemeten. Ik ga een van die oude met de beste waarde even met deze vervangen. Nadien breng ik wel een goeie aan.

ok de unit werkt weer. Maar het F84 probleem heb ik nog steeds...
Morgen test ik eens uit met die doorloopsessies die je me gemaild had. Weerom bedankt vr de ondersteuning ;)

Op 25 oktober 2020 00:08:09 schreef EricN:
Ik zou die oude er zeker niet meer in steken!!! komt alleen maar meer ellende van. Slechte elco's kunnen je voeding op blazen en dan ben je verder van huis.
Heb je 310v gelijkspanning op de dikke elco's? indien nee, zoek uit waarom, verwacht iets eenvoudig, indien geen 310v dan vrees ik voor een zwaar probleem veroorzaakt door de herstelling.

Slechte elco weer vervangen door oude bolstaande elco (dewelke ok is wat capaciteitswaarde betreft) en unit doet het weer maar nog steeds F84.
De unit circulatiepomp met waterwisselaar etc was voordien al vervangen.
Heb in service modus alles eens doorgelopen en dit ben ik te weten gekomen.
De vorige foutmelding die net vooraf ging aan de huidige was F79.

test 3: M8 afvoerpomp ok , je hoort relais klik en pomp draaien

test 4: aangekomen werd watertoevoerventiel (EGW-ventiel) aangestuurd maar ik hoorde niets gebeuren. Is dat normaal? Als flowmeter defect is wordt dit ook niet aangestuurd staat er te lezen.

test 5: Y5 EGW-ventiel aansturing, was niets te horen

test 6: M6 circulatiepomp 30 s laten draaien gebeurde niets. Hierbij verwacht ik geen klik te horen daar dit via data wordt aangestuurd (of vergis ik me?)

test7: M24, M6 waterwisselaar aansturing met circulatiepomp
Ik hoor het relais klikken maar geen pomp

...

test14: M2 ventilator klik en vent werkt

Vraag:
Al de relais worden dus normaal aangestuurd (klikken) maar mijn vraag is of men de pomp zal laten draaien als de watertoevoer (flowmeter etc) niet lijkt te werken? Volgens mij zal men dit wel doen in deze test maar ben niet zeker.

Die triac sturing die worden gebruikt voor watertoevoer en andere sturingen, zijn waarschijnlijk ook door de optocouplers gestuurd die ik op print zie. Ik dacht deze nu even uit te meten... De SMD ACS 3025 waar de triacs in zitten kan ik ook testen natuurlijk maar heb al gelezen dat men die optocouplers soms moet vervangen.

Wat denk je van dit alles?

groet
Jan

Even terug: wat is de bestel nummer (Tnr) van de nieuwe motor? Hij veranderd in de stuklijst wel van 00 naar 01 maar mss is daar toch nog een ander niet geschikt model aangekomen bij jou. F79 is een communicatieprobleen tss de print en de motor(print). Dit gebeurde in het verleden nogal dikwijls door slechte mkt's van 47nF op de vermogenmodule(print in front die je uit elkaar heb liggen). Een print met slechte secundaire elco's betrouw ik voor geen haar en kan elke moment erger stuk gaan, vandaar mijn raad om aub goede te plaatsen, voor je het weet, kaboem, 300 euro aan je been. Ook is de print qua reactie niet betrouwbaar. De storingen op de 12 en 5v geven onzekere werking vd componenten. Een digitale communicatie is al snel slachtoffer zoals hier zou kunnen.
Het is in deze dus uitzoeken of er een probleem is met de nieuwe motor(bestel nr, occasie, defect,...), de print (elco, mkt, of andere...), de bekabeling(stekker niet goed in of klemmetje dat dubbel zit inwendig in de stekker vd motor of print),...
Ik ga sebiet de tests die je gedaan hebt eens overlopen. Nu moeten blijkbaar hier eerst wat klokken verzet worden ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Test3: fijn, toch iets dat het doet. Dit is ook een componenttest en geen mini programma. Mini programma's sturen meerdere componenten aan.
Test4: Dit is een mini programma. De machine heeft dus eerst water nodig. Beter is om gewoon het waterventiel te testen vooraleer je meer tegelijk aanstuurt. Het is ook wel zo dat de foutdiagnose van deze machines redelijk accuraat is dus als er iets met de flowmeter of waterklep is gaat hij dat zeker melden. Aangezien dit niet gebeur zou ik me hier niet te veel zorgen om maken. Hij gaat zijn redenen wel hebben om te weigeren. Bv omdat de motorfout actueel is of omdat de print gek is van de DC storing.
Test5: EGC ventiel zit in de zijwand en mengt kraanwater met ontkalkt (lang ontharder gepasseerd water)water. Dit zoemt enkel zeer licht. Voltmeter er over of oor tegen kast. Niet erg dat deze stuk is en dus iets wat je beter later eens inkijkt.
Test6: Aja, je hebt en F79 dus logisch dat deze niet gaat, er is duidelijk wat mis daar. Uitzoeken waarom, zie vorige reactie hierboven(motor bestel nr, stekkertje, elcos,....)
Test7: Nope gaat niet gaan. Is een mini programma en heeft motor nodig die duidelijk de fout hier is. Beter is test9, de individuele aansturing.
Test14: oef, weer iets dat werkt.
Dus mijn eindconclusie: handen af tot er nieuwe elco's inzitten en mkt's nagezien zijn. Ondertss de fiches (stekkertjes) eens inspecteren op kromme metalen klemmetjes. De motor bestel nr nakijken. Bij herstelde print Test 9 eens proberen. Dan kijken wat er met de motor schort. Waarom F79 zich voor doet.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 oktober 2020 13:27:23 schreef EricN:
Test3: fijn, toch iets dat het doet. Dit is ook een componenttest en geen mini programma. Mini programma's sturen meerdere componenten aan.
Test4: Dit is een mini programma. De machine heeft dus eerst water nodig. Beter is om gewoon het waterventiel te testen vooraleer je meer tegelijk aanstuurt. Het is ook wel zo dat de foutdiagnose van deze machines redelijk accuraat is dus als er iets met de flowmeter of waterklep is gaat hij dat zeker melden. Aangezien dit niet gebeur zou ik me hier niet te veel zorgen om maken. Hij gaat zijn redenen wel hebben om te weigeren. Bv omdat de motorfout actueel is of omdat de print gek is van de DC storing.
Test5: EGC ventiel zit in de zijwand en mengt kraanwater met ontkalkt (lang ontharder gepasseerd water)water. Dit zoemt enkel zeer licht. Voltmeter er over of oor tegen kast. Niet erg dat deze stuk is en dus iets wat je beter later eens inkijkt.
Test6: Aja, je hebt en F79 dus logisch dat deze niet gaat, er is duidelijk wat mis daar. Uitzoeken waarom, zie vorige reactie hierboven(motor bestel nr, stekkertje, elcos,....)
Test7: Nope gaat niet gaan. Is een mini programma en heeft motor nodig die duidelijk de fout hier is. Beter is test9, de individuele aansturing.
Test14: oef, weer iets dat werkt.
Dus mijn eindconclusie: handen af tot er nieuwe elco's inzitten en mkt's nagezien zijn. Ondertss de fiches (stekkertjes) eens inspecteren op kromme metalen klemmetjes. De motor bestel nr nakijken. Bij herstelde print Test 9 eens proberen. Dan kijken wat er met de motor schort. Waarom F79 zich voor doet.

Die 79 krijg ik nu niet meer he. Is altijd 84 maar ik meen me te herinneren dat de eerste foutmelding (na stuk gaan enkele dagen geleden) Fout 79 was, en na de tweede powerup werd het 84. Nadien bleef deze 84 tot nu. Ik zie dit ook als ik de fout geschiedenis doorloop.
Die pomp was nieuwe in de verpakking en in de list stond hij als compatibel opgegeven voor mijn toestel.

Dan zou ik alleszins verwachten dat test6, 30sec motor, toch zou moeten werken. Die f84 is maar een melding over het waterwisselaartje. Hopelijk is het met de elco's opgelost. Fingers crossed.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wel is vreemd dat eerst de pomp defect ging en dat de elco's de F84 storing geeft?? Zou er eigenlijk meer niet moeten werken... Ook wel eens aan een kabelbreuk in de deur gedacht?? Zal niet de eerste zijn..

Van de drie caps die 47nF zouden moeten geven , waren er twee afwijkend tot 39nF. Die derde week maar minimaal af. K weet niet of dit genoeg is om de werking te beinvloeden.

K heb voor alle zekerheid die grote elco's van 47uF ook even gemeten.

Nee, gaat het niet zijn. Het was ook in verband met je f79 fout die je niet meer blijkt te hebben dat ik het voorstelde. De stekkers zoals eerder vernoemde en eventueel de kabels zoals smd voorstelde nagezien en gemeten? Vooral die vd motor. De e84 is volgens mij ondergeschikt omdat test6: motor 30sec wel zou moeten lukken ongeacht e84.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 25 oktober 2020 20:45:25 schreef smd:
Wel is vreemd dat eerst de pomp defect ging en dat de elco's de F84 storing geeft?? Zou er eigenlijk meer niet moeten werken... Ook wel eens aan een kabelbreuk in de deur gedacht?? Zal niet de eerste zijn..

Ja, zou ook kunnen natuurlijk.

Bekabeling voor: M24, M6 en B3/12 blijkt intact na meting.

Ik zou die drie spanning die op M6 komen (340v, 5v, 15v) eens voorzichtig kunnen meten...

320 v meet ik, die komt ook rechtsreeks van die gelijkrichter. Maar 5V en 15v is fluctuerend in de volts en mVs...dus met veel AC op. Ik verwacht spijtig genoeg dat hier iets grondig fout is en begin stilaan op te geven.
Twee van de drie capaciteiten die bol stonden zijn vervangen en eentje die nog een normale waarde mat heb ik voorlopig laten zitten bij gebrek aan een reserve voor handen. Ik ga op zoek naar vervang print maar nieuw eis te duur... suggesties altijd welkom.

Een paar laatste tips dan mss: vervang aub de 3 elco's door goede (!) nieuwe. Op je foto vd print zie je tss de 400v elco en de voedingchip een klein blinkend elcootje van 47uF . Die zou ik ook veranderen. 4 elcos dus. Kost zo goed als niets. Je kan mss ook beroep doen om een COer in de buurt die je wil bij staan?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 28 oktober 2020 17:24:40 schreef EricN:
Een paar laatste tips dan mss: vervang aub de 3 elco's door goede (!) nieuwe. Op je foto vd print zie je tss de 400v elco en de voedingchip een klein blinkend elcootje van 47uF . Die zou ik ook veranderen. 4 elcos dus. Kost zo goed als niets. Je kan mss ook beroep doen om een COer in de buurt die je wil bij staan?

Ok, zal ik doen. Je weet maar nooit. Wat is een COer ;)?