stroommeting zekeringen

Goeiemorgen,

ik had graag op alle kringen (zekeringen) in mijn woning de stroom gemeten om bvb zo sluipverbruik en abnormale metingen er te kunnen uithalen.

het is belangrijk dat ik ook kleine verbruiken kan detecteren, bvb tussen 5-50w.

het liefst had ik dit verkregen zonder er een "meetmodule" er moeten tussen hangen omdat ik dan mijn bekabeling moet opnieuw doen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het principe van een amperetang waar je een spoel rond de draden doet die naar de kringen vertrekken, maar kan dat even nauwkeurig meten als zo een meetmodule?

ik kan natuurlijk overal een amperetang overhangen maar dat lijkt me minder ideaal :)

Ook had ik dit liefst zo budgetvriendelijk mogelijk gehouden, er zijn bvb KNX relais/meetmodule's maar die lopen al gauw op qua prijs.

ik heb diverse mogelijkheden om dat te doen:

- loxone (analoge/digitale input)
- KNX
- railduino (RS485/analoge/digitale input)
- arduino (diverse opties)
- raspberry pi (diverse opties)

zelf heb ik al deze zaken bekeken:

https://nl.banggood.com/PZCT-2-Open-type-Current-and-Voltmeter-Transfo…

https://www.banggood.com/nl/Precision-AC-Current-Transformer-Coil-PZCT…

het probleem is dat ik zelf geen electronicus ben en niet weet

- of dit goed materiaal is (qua nauwkeurigheid)?
- hoe ik dit kan aansluiten want ik moet toch al gauw een 20 kringen meten
- hoe ik een 3x 400v + N verbruik moet meten?

Output mag in Ampere of in Watt zijn maakt niet uit. de bedoeling is om de waarde's in een influxdb vast te leggen en met grafana een grafiek te maken met de waardes.

dit is een kant en klaar product, echter zou ik 5 stuk van deze moeten kopen:

https://shop.openenergymonitor.com/emontx-energy-monitor-transmitter/

bedankt alvast voor de input.

Mathias

GJ_

Moderator

Je kunt ook de spanning over de zekeringen meten. Bij auto's word dit ook gedaan om sluipverbruikers op te sporen. Je praat dan wel over millivolten. Ik zal straks een voorbeeldlijstje uploaden hoe de VAG dealers dit doen. Ter illustratie.

Je hebt ook current sense spoelen die "open" zijn. Zoek maar eens op "Rogowski Coil".
Geen idee of die ook te koop zijn in een miniatuur uitvoering zodat je die over een draad in je meterkast kwijt kunt.

Voor dit soort oplossingen zul je zelf altijd nog de nodige meet circuits moeten maken. Om het goed te doen moet js ook nog de juiste fase spanning gebruiken/circuit.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 25 oktober 2020 09:48:50 (29%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

kijk es naar smartpi2.
Alles wat je wil/zoekt, 3 stroomtransfo's en aansluiting voor 3x 400Vac.
Klik ze rond je inkomende fases, bv net na de hoofdschakelaar.

Deze maakt out of the box al een influx db en Grafana.

Prijs voor hetgeen je krijgt vind ik zeker goed.
20+ stroomtransfos en bijbehorende meet circuits gaat wel in de kosten oplopen

En zend al zn meetdata via mqtt uit ;) Leuk extratje
m

ASPA-tech.be
GJ_

Moderator

Zie hier het beloofde voorbeeld. Een spanningsmeting is denk ik goedkoper dan een stroommeting.

584697-stroommeting_over_zekeringen.pdf

Leuk, echter, bij autozekeringen gaat het over 12V DC, hier zit je me 230V AC. TS geeft zelf aan niet zo goed te zijn in de materie, en de spanning over een 230V AC gaat héél klein zijn (bij sluipverbruik).... een meer geïsoleerde meetmethode lijkt me aangewezen :-).

Tevens zegt de stroom op zich niet alles. met al die emi filters loopt meestal wel wat blindstroom, waarvoor je niet betaald. Komt erop aan het vermogen te meten. Dat heeft zijn prijs.

En nog wat: Als je over de zekering gaat meten moet je ook nog een zwevende voeding hebben voor de differential meting.
Een 230VAC common mode meten is echt niet te doen zonder extreem nauwkeurige weerstanden of speciale lasertrimed IC's.

En wat denk je van een beveiliging als de zekering sneuvelt?
Zowel voor het circuit zelf als de lekstroom die naar de gebruikerskant loopt kan riskant worden.

Dan is een stroomtrafo+meetcircuit aanzienlijk makkelijker.

Maar desalnietemin is het interessant die meting over de auto zekeringen. Ik zal het docje eens opslaan/printen, wel handig.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 25 oktober 2020 09:38:25 schreef GJ_:
Je kunt ook de spanning over de zekeringen meten. Bij auto's word dit ook gedaan om sluipverbruikers op te sporen. Je praat dan wel over millivolten. Ik zal straks een voorbeeldlijstje uploaden hoe de VAG dealers dit doen. Ter illustratie.

Beetje tricky methode. Wat gebeurt er als de zekering doorbrandt?

Op 25 oktober 2020 12:04:16 schreef buzzy:
[...]Beetje tricky methode. Wat gebeurt er als de zekering doorbrandt?

dan meet je 12V. :-).

edit . in het documentje staat meer dan 50mV, zekering niet goed.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 25 oktober 2020 13:30:03 (17%)

rbeckers

Overleden

Stroomtrafo's en spanningtrafo's gebruiken. Die signalen kunnen dan bijvoorbeeld naar een Arduino.

Maar dat gaat meer kosten dan besparing op het sluipverbruik kan opleveren.

Kruimel

Golden Member

Op 25 oktober 2020 12:09:53 schreef rbeckers:
Maar dat gaat meer kosten dan besparing op het sluipverbruik kan opleveren.

+1

Je limitering dat je geen grote ingreep wil doen in de bestaande bekabeling is IMHO verder belemmerend in wat je kan bereiken. Dat op zichzelf lijkt me al bijna niet mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld al geen stroomtang om een installatiebuis maken, dan meet je alleen de aardlek. Je moet sowieso een enkele ader apart van een stroommeetspoel voorzien, en dat kan niet makkelijk zonder de bekabeling te onderbreken.

Verder voorzie ik problemen als je deze metingen wil doen en ze op hetzelfde monitorsysteem wil aansluiten zonder een toegevoegd risico te lopen dat je groepen elektrisch verbindt en zo gevaarlijke situaties doet ontstaan. Je kunt per groep een aparte meter bouwen en apart uitlezen of het optisch verbinden, maar het wordt snel 'dodgy'.

Sluipverbrijk is meestal redelijk stabiel, ik zou eerder een rondje doen door het huis met zo een vermogensmeter en het per stekker testen. Zelfs dan is de terugverdientijd van een goedkope meter al rustig te meten in maanden.

PS Voor veiligheid moet je niet hoeven vertrouwen op Banggood en AliExpress producten.

Shiptronic

Overleden

Op 25 oktober 2020 10:38:36 schreef GJ_:
Zie hier het beloofde voorbeeld. Een spanningsmeting is denk ik goedkoper dan een stroommeting.[bijlage]

Thanks GJ, handig document !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Stroom of spanning meten (over of door een zekering)is zowiezo geen goed idee om sluipverbruik in kaart te brengen.
Wel om te meten hoe zwaar de kring belast is.

Apparaten die niet actief zijn of op stand-by staan hebben meestal een zeer klein reëel vermogen terwijl blindvermogen vele malen groter is. En dat kun je er met enkel een stroom of spanningsmeting niet uithalen.

En el-cheapo plug-in vermogen metertjes geven vanaf zo'n 20-50W vrij acceptabele resultaten, maar bij zeer lage vermogens waarvan dan nog een groot deel imaginair is, gaan ze meestal de mist in.

Op 25 oktober 2020 12:05:54 schreef kris van damme:
[...]
dan meet je 12V. :-).

edit . in het documentje staat meer dan 50mV, zekering niet goed.

Het ging toch over netspanning?

rbeckers

Overleden

Op 25 oktober 2020 13:10:54 schreef grotedikken:
... En dat kun je er met enkel een stroom of spanningsmeting niet uithalen.
...

Daarom moet je ook stroom en spanning beide meten.
Een microcontroller kan van beide genoeg samples nemen om alles te berekenen.

Anoniem

Zelfs zo'n goedkope digitale wattmeter heeft dat allemaal al aan boord.

Je staat namelijk geen stap verder.
Maar toch is die goedkope wattmeter niet geschikt om sluipverbruik te meten.
Volgens mij zit de beperking in de gevoeligheid van de stroommeting.
Die is gemaakt om in één bereik relatief grote verbruikers te meten.

Een stroomtransfootje 10/1 zou misschien helpen.
En wellicht kun je zoeits zelfs inbouwen in zo'n goedkope wattmeter om het bereik naar beneden uit te breiden.
Scheelt alvast een pak werk en de bouw van een mooi kastje als je van scratch een wattmeter wil zelf maken.
Je moet bovendien kunnen een print maken, verstand hebben van microcontrollers en programmeren, van sterkstroom enz.. Niet weggelegd voor de doorsnee handige Harry.
De TS wil ook vast zeer binnenkort meten en niet over een half jaar.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 25 oktober 2020 14:54:45 (14%)

Komt mijn stokpaardje weer: de Ferraris meter die m.i. meer info geeft dan die nieuwe rommel... Al moet ik zeggen dat ik niet weet wat je allemaal kunt met die nieuwe meters, als je momentaan gebruik kunt aflezen met enige nauwkeurigheid (volgens mij bij mijn schoonouders niet) werkt onderstaande methode ook prima.

Ik ga af en toe 's nachts op zoek, kijk naar het Ferraris wiel en schakel dan gewoon zekeringen af. Dat kan want we hebben geen wekkers op netspanning ;)
Vaak staat er wel een koel-/vrieskast te koelen (3 in huis) dus dan is het even wachten tot die uit staat.
Ding draait met 600r/kWh. Dus bij 1kW verbruik draait ie 10 rondjes per minuut. Ik zit 's nachts vaak op 1 rondje per minuut (100W) waarvan de helft in de modem/wifi/TV/media-player zit die allemaal op één stopcontact zitten.
1 rondje per 5 minuten (20W) is nog goed af te lezen met een klokje ernaast, MITS HET VERBRUIK ZO LANG CONSTANT IS. Het zou nog mooier zijn als er wat streepjes (bv. 10 of 60) op de zijkant van het wiel zouden staan.

Maar gewoon een metertje na elke zekering is natuurlijk makkelijker ;)

bij een slimme meter is het nog makkelijker, zit een actuele verbruiks meter in, paar keer op de knop drukken om dat te zien, of sommige hebben het actuele verbruik altijd in beeld staan.

had pas ook ergens de vraag of er gemeten kon worden ivm hoog verbruik in huis. daar zat men aan 28kWh per dag, maar die vermogens zitten doorgaans in sluipverbruikers en niet in grootverbruikers. tevens kun je met een stroomtang die geen trurms is dan niks, modern spul is smps en geeft op een oude amperetang veel hogere waarden af als er werkelijk lopen. bijvoorbeeld een nieuwe inductieplaat geeft 0,3A per fase aan sluipverbruik in uitstand, dat is echt niet zo, kun je niet goed meten zonder trms amperetang.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 25 oktober 2020 15:44:19 schreef testman:

had pas ook ergens de vraag of er gemeten kon worden ivm hoog verbruik in huis. daar zat men aan 28kWh per dag, maar die vermogens zitten doorgaans in sluipverbruikers en niet in grootverbruikers.

Dat is dan continue iets meer dan 1 kW. Een grotedikke sluipverbruiker zou ik zo zeggen :-)

met een stroomtang die geen trurms is dan niks, modern spul is smps en geeft op een oude amperetang veel hogere waarden af als er werkelijk lopen. bijvoorbeeld een nieuwe inductieplaat geeft 0,3A per fase aan sluipverbruik in uitstand, dat is echt niet zo, kun je niet goed meten zonder trms amperetang.

Met enkel een stroomtang kun je op zich geen verbruik meten. Zelfs al kun je de stroom die bij sluipverbruik idd meestal gruwelijk vervormd is correct meten, je hebt een gelijktijdige spanningsmeting nodig om het verbruik te weten.

je meet het actuele stroomverbruik per groep om te zien of er iets abnormaals is, nutteloos doorgaans, gezien dat veelal pas in de avond meetbaar is als iedereen in huis is. echter komt dit 90 van de 100 keer omdat men een hoge rekening heeft gehad, en dan is meteen de meter niet goed enz. terwijl het 98% van de tijd aan de gebruikers zelf ligt, veel spul wat altijd verbruik heeft, netwerk apparatuur.

men wil dan niet aan de slimme meter, maar dat zou het wel een stuk inzichtelijker maken op welk tijdstip en patroon het verbruik afwijkt.

met een schrijvende meter kan dat ook, die zet ik ook weleens weg bij klanten, ook als men een (te) zware hoofdaansluiting heeft die makkelijk 2 stappen lager kan bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij ons bedrijf was de jaarafrekening gespreid over het jaar. Een deel van de provincie kreeg de jaarrekening in januari, het volgende deel in februari, enz. Je kon dan ook elke maand voorspellen waar de meterklachten vandaan kwamen. Mensen kregen dan een hoge rekening en de eerste reactie was dan: die meter deugt niet. Jaarlijks kwamen er tientallen over de ijkbank. Maar in de 30 jaar dat ik bij de meterafdeling werkte heb ik maar 1 keer meegemaakt dat de klant gelijk had.

Op 25 oktober 2020 10:15:27 schreef bordje:
kijk es naar smartpi2.
Alles wat je wil/zoekt, 3 stroomtransfo's en aansluiting voor 3x 400Vac.
Klik ze rond je inkomende fases, bv net na de hoofdschakelaar.

Deze maakt out of the box al een influx db en Grafana.

Prijs voor hetgeen je krijgt vind ik zeker goed.
20+ stroomtransfos en bijbehorende meet circuits gaat wel in de kosten oplopen

En zend al zn meetdata via mqtt uit ;) Leuk extratje
m[bijlage]

super, dit is inderdaad hetgeen ik zoek! maar inderdaad vrij prijzig.

ik vond ook dit nog:

https://power-monitor.dalbrecht.tech/order/

Echter moet het uit de US komen dus moet ik even nagaan wat het zou kosten om het hier te krijgen.

Op 25 oktober 2020 08:56:43 schreef mathiasc:
ik had graag op alle kringen (zekeringen) in mijn woning de stroom gemeten om bvb zo sluipverbruik en abnormale metingen er te kunnen uithalen.

Bij voedingen in standby is de arbeidsfactor zo laag dat een stroommeting alleen totaal niet representatief is. Je zal een vermogensmeter moeten aankopen en niet de eerste de beste. Een toestel dat nauwkeurig is binnen een bereik van W voor een adapter in standby tot 10kW voor een kookplaat is van goede huize.

Heeft overigens weinig nut, valt niets aan te verdienen. Koop een VW Polo of iets dergelijks en smijt die Land Rover Discovery buiten, brengt meer op dan in elke kring sluipverbruik te meten :)

ik heb zonet 4x dergelijke stekker besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001494296777.html?spm=a2g0o.product…

ik ga deze flashen met de tasmota firmware en dan enkele testen mee doen hoe laag ik kan gaan voor een betrouwbaar resultaat.

Stekker? Ik zie een sonoff module... Dus moet je met draadjes aan de slag...
En eerlijk, ik vertrouw die sonoff nog voor geen 5A
Kheb er zelf 2 maar dan de schakelmodules, welke pietlullige relais zitten er daar in 8)7
Deze laat ik een contactor schakelen en niks meer.

De smartpi heb ik nu een 6 maand en sinds ingebruikname geen omkijken naar.

ASPA-tech.be