Lijm feit of fabel?

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 oktober 2020 17:47:24 schreef RvEldijk:
[....]rond de 60 graden behoud te vloeibare plastic zijn eigenschappen, kan me voorstellen dat bij 80 het al zacht word en daarmee wellicht projecten gevaar lopen. [....]:)

Hoe zit het met veroudering op langere duur (jaren)??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 oktober 2020 13:16:40 schreef grotedikken:
smeltlijm kan handig zijn, maar blijft na het lijmen onveranderd achter op het verlijmde voorwerp. Dus bij hogere temperaturen wordt het weer zacht en kleverig.

Wel, dat wist ik alvast niet; weer wat opgestoken hier!
Het blijkt maar weer dat het essentieel is dat ik hier ALLES lees. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 oktober 2020 00:30:00 schreef Frederick E. Terman:
[...]Wel, dat wist ik alvast niet; weer wat opgestoken hier!

meen je dat?

smeltlijm is gewoon geen lijm, maar een plastic soort die je smelt en ergens op laat vallen... als je het weer verwarmt smelt het opnieuw... gelukkig maar, anders mocht je het lijmpistool nooit laten afkoelen :-)

lijmen doet het ook niet echt.. het hecht wel goed op poreuze oppervlakken, omdat het in de poriën kan lopen. Maar op gladde oppervlakken komt het gauw weer los. Voor degelijke verbindingen heb ik het al meer dan 30 jaar afgezworen.

voor snel knutselwerk is het wel leuk, maar vertrouw zo een verbinding nooit op lange termijn.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 22 oktober 2020 14:44:27 schreef RvEldijk:
[...]

Idd, maar ik doelde ook meer dat dit een tikkende bom is dan, ik heb b.v. ook dat spul in voedingen, kan ik er zo vanaf halen, en dan vast zetten met wat smeltlijm, het zit juist om die grote condensators, die dan uiteindelijk boem gaan zeggen met die geleiding.

Die lijm is zeer hoogohmig, er loopt echt niet voldoende stroom om “boem” te zeggen.

Die kleine stroompjes die er wel lopen kunnen bijvoorbeeld bij transistoren in een versterker ervoor zorgen dat het geluid begint te kraken of te knetteren.

Hoe zit het met veroudering op langere duur (jaren)??

Ik gebruik het al jaren voor bijna alle projecten, ik zal eens op gaan letten of het los laat en mogelijk geleid. Overal doosjes met daarin vloeibare lijm verwerkt (cruciale punten wel met trekbandjes erbij), binnen en buiten, denk al 5 van die complete pakketjes, nog nooit iets gezien wat los kwam, wel gelijk b.v. met gladde oppervlakken, maar op hout of plastic doosjes met enig textuur werkt goed ook oppervlak wat groter maken, ik zet ook de sensor voetjes ermee vast, dicht buitendoosjes af :) (ow jee)

WARNING : lijmpistool is heel schadelijk voor je longen, ik heb hier een stof/dust meter en die gaat er los op, en feite verdamp er ook wat plastic, dus verwerken in een goed geventileerde ruimte.

Alles met een knipoog ;-)

Op 23 oktober 2020 01:18:57 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

Die kleine stroompjes die er wel lopen kunnen bijvoorbeeld bij transistoren in een versterker ervoor zorgen dat het geluid begint te kraken of te knetteren.

Ja, dat was bij versterkers van rond 1980 een ziekte, 15 jaar later.

Ook herinner ik me een model autoradio uit 1983, met varicap afstemming (wat toen nog exclusief was) . enkele capaciteitjes waren op de print gekleeft met die "verouderende" lijm, maar dat lijmspoor raakte oa de varicapspanningsbaan. Kan je nagaan wat er enige jaren later gebeurde... bleek nog lastig op te sporen ook, want als de print goed droog(lage lucthvochtigheid) is verdwijnt het euvel...

Die lijm is zeer hoogohmig, er loopt echt niet voldoende stroom om “boem” te zeggen.

Oh dacht ff dat we wat gevonden hadden, en waarbij oude apparaten mogelijk hierdoor boem zeggen, of minstens inefficiënt worden :)

Alles met een knipoog ;-)
Kruimel

Golden Member

Dat kan nog zeker hoor. Als je een keer een feedback lus doorkruist met een stoorsignaal van het verkeerde niveau dan heb je zo een voeding die te veel spanning levert of gaat oscilleren. Het zal niet altijd zo zijn, maar "boem" is zeker een optie dan.

maartenbakker

Golden Member

Op 23 oktober 2020 01:18:57 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

Die lijm is zeer hoogohmig, er loopt echt niet voldoende stroom om “boem” te zeggen.

Die kleine stroompjes die er wel lopen kunnen bijvoorbeeld bij transistoren in een versterker ervoor zorgen dat het geluid begint te kraken of te knetteren.

Dus indirect kan het wel voor een BOEM zorgen, bijvoorbeeld bij een schakeltransistor. In de praktijk heb ik denk ik meer gevallen van onderbreking door corrosie gezien, maar toch.

EDIT: dit schreef ik met bisontixachtige electronicamontagelijm in gedachten. De gangbaarste smeltlijm is gewoon plastic, dus een prima isolator tot zeker enkele honderden volts. Hooguit kan het te heet worden en aanbranden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 23 oktober 2020 00:51:28 schreef kris van damme:
[...]

meen je dat?

smeltlijm is gewoon geen lijm, maar een plastic soort die je smelt en ergens op laat vallen... als je het weer verwarmt smelt het opnieuw... gelukkig maar, anders mocht je het lijmpistool nooit laten afkoelen :-)

lijmen doet het ook niet echt.. het hecht wel goed op poreuze oppervlakken, omdat het in de poriën kan lopen. Maar op gladde oppervlakken komt het gauw weer los. Voor degelijke verbindingen heb ik het al meer dan 30 jaar afgezworen.

voor snel knutselwerk is het wel leuk, maar vertrouw zo een verbinding nooit op lange termijn.

Zeg nooit nooit, er zijn smeltlijmen die na afkoelen een chemische verandering ondergaan crosslinking genaamd waardoor ze na afkoelen niet meer zacht worden door warmte. Maar de klassieke smeltlijmstaafjes die je in dhz zaken vindt om met een pistool aan te brengen wordt idd terug zacht bij hogere temperaturen.
Een gelijmd voorwerp dat in de volle zon staat kan dan aan sterkte verliezen.
Maar ook smeltlijm is lijm. En het kleeft wel degelijk op ook op gladde oppervlakken en metaal ,tenzij het weer el cheapo uit de A....is. Bij metaal kun je hebben dat de lijm te snel afkoelt waardoor de hechting ondermaats is. Metalen voorwerpen dus voorverwarmen.

Maar wat is lijmen eigenlijk?
Op korte afstand hechten de moleculen van twee materialen niet door onregelmatigheden in het oppervlak.. Plastic vellen die zeer glad zijn kleven daardoor wel enigzins. En er is kracht nodig om ze van elkaar te scheiden.

Bij lijm kunnen de moleculen tot zeer dicht (microns) bij het te lijmen voorwerp komen en vullen de onregelmatigheden op. Hier overheersen de adhesie krachten en hechten beide vlakken door de lijm als vlakmaker stevig aan elkaar. Dus lijm brengt de oppervlakten dichter bij elkaar, das alles.

Amen! _/-\o_

Op 23 oktober 2020 01:18:57 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
[...]

Die lijm is zeer hoogohmig, er loopt echt niet voldoende stroom om “boem” te zeggen.

Die kleine stroompjes die er wel lopen kunnen bijvoorbeeld bij transistoren in een versterker ervoor zorgen dat het geluid begint te kraken of te knetteren.

Leuke anekdote van me zo'n 30 jaar geleden:
Eens kwam een productie medewerker uit de fabriek naar me en zei: Ik heb iets raars: Ik heb de stekker uit de PC getrokken maar het powerledje blijft gewoon branden.
WAT? Kannie waar zijn, dit wil ik zien, hebben we aardstralen of zo?
Op naar het rack waar die PC in stond, en inderdaad het ledje bleef zachtjes branden, eerst dacht ik dat ze me voor de gek wilde houden met een verlate 1 april grap.
Dus ding uit het rack gehaald en open geschroefd. Nu zit er in de fontplaat een batterij houder (voor de RTC van het mainboard) een klein printje met 2 leds, reset knopje en daaraan een flatcabletje van 2x5 aders die naar het main-board lopen EN een headertje naar het battery pack.
De hot-glue, waarme de draadjes geborgd waren, die heel lichtjes geleidde gaf dus een lekstroom waardoor het ledje dus bleef branden.
Slordig dus...het trekt zo ook sneller de backup accu leeg.
Tja zoiets vergeet je niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dave van het eevblog is ook eens bezig geweest met "black gunk of dead " zoals hij de lijm noemt in een speaker setje.

De lijm wordt na een tijdje toch geleidend.

https://www.youtube.com/watch?v=dftkoD7LG0A

https://www.youtube.com/watch?v=019eUy-vNhk

Edit :die waren dus al een keer gepost . 8)7

Hehe wel mooi verhaal idd, zou het kunnen zijn dat de lijm wellicht verontreinigd was die verwerkt was in de pc ?

Kan er weinig over vinden dat het geleid, noch kan ik het hier meten bij zelf oudere projecten, maar wat niet is kan in de volgende batch lijm sticks wel komen :)

"The glue, a plastic resin which typically melts at temperatures ranging from 250 to 380 degrees Fahrenheit, is an electrical insulator, so it does not create stray conducting paths or short circuits. For best results, avoid using hot glue on thermally sensitive components or power devices that produce heat.

Avoid applying hot glue to conducting parts of circuit boards, wires or component leads on high-frequency circuits, as it may increase the capacitance of sensitive circuit parts, leading to erratic performance. Hot glue used on other parts of high-frequency electronics is OK.

Ref : https://itstillworks.com/rtv-sealant-7717846.html

Andere site

I have used glue sticks in high (22kV and above) and low voltage electrical circuits for many years and have never encountered any problems. In terms of resistance, the glue will be open circuit on an insulation tester. You would need considerable heat to melt the glue sticks, so there should be no problems in terms of heat causing the joints to melt. All in all, in my experience, it's a go!

Ref : https://electronics.stackexchange.com/questions/48494/is-hot-glue-a-go…

Denk dat het wel goed zit :) (let wel slecht voor de longen, en werkt ook goed als insulator, dus niet over heet wordende componenten)

Alles met een knipoog ;-)
Anoniem

Er zijn zoveel soorten samenstellingen om te lijmen dat je geen algemene conclusies kunt trekken. Sommigen veranderen nauwelijks,
andere degraderen en trekken op de duur vocht aan.

Veel lijmsoorten zijn chemisch gezien esters.

Dus een verbinding van een alcohol of verwante organische stof met zuur.

Een gekend voorbeeld is PVA of polyvinylacetaat, de gekende witte houtlijm. De zuurrest bestaat uit azijnzuur.
Het is dus niet ondenkbaar dat dergelijke stoffen bij veroudering of blootstelling voor een klein deel ontleden waarbij azijnzuur vrijkomt.
Watervrij azijnzuur trekt vocht aan met als resultaat een geringe geleiding.
Die lijm ruikt ook een klein beetje zuur, dus zullen ook in het gestolde lijm wat sporen van zuur aanwezig zijn.

Edit: net geprobeerd: Rectavit alleslijm geleidt in vloeibare toestand niet.

Witte houtlijm daarentegen wel. Een streep uitgesmeerd geeft met meetpennen op 1 cm tussen de 50 en 200kOhm.

maartenbakker

Golden Member

@RvEldijk: Het is vrij zuiver plastic, dus dat klinkt logisch. Er wordt wel gewaarschuwd voor de diëlectrische constante en ook dat is logisch. De geleidende lijm in de server zal wel anders van samenstelling geweest zijn. Het verhaal over dampen geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Er zal wel iets sublimeren tijdens de verwerking, maar veel kan dat nooit zijn en waarschijnlijk ook niet bijzonder schadelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 oktober 2020 02:37:34 schreef RvEldijk:
Hehe wel mooi verhaal idd, zou het kunnen zijn dat de lijm wellicht verontreinigd was die verwerkt was in de pc ?

Als het goed is niet, printjes waren nieuw van productie.
Maar zoals grotedikken al zegt, het kan zijn dat er diverse soorten van die hot-glue is, de ene anders dan de andere.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 25 oktober 2020 11:45:34 (18%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Anoniem

Op 25 oktober 2020 11:14:14 schreef maartenbakker:
Er wordt wel gewaarschuwd voor de diëlectrische constante en ook dat is logisch. D

Als je vrij grote geleidende oppervlaktes met een dunne isolerende lijmlaag verbindt zal dat wel zo zijn, maar bij die dikke klodders lijm
waarmee componenten vastgezet worden geloof ik daar niet in. De capaciteit is omgekeerd evenredig met de afstand en evenredig met de oppervlakte. En die zal verwaarloosbaar laag zijn.

Bij een gelijmde elco: 10.000µF // 10pF = 10.000,00001µF :-)

Als je natuurlijk het spoeltje een hf kring vastzet met lijm...

Op 25 oktober 2020 10:42:30 schreef grotedikken:

Witte houtlijm daarentegen wel. Een streep uitgesmeerd geeft met meetpennen op 1 cm tussen de 50 en 200kOhm.

je moet het wel eerst laten opdrogen, hé. (watergedragen)

en , je moet over een veel langer periode testen, om de veroudering mee te nemen. (daar zit in de praktijk meestal het probleem..)

maar zoals jezelf al aangaf, er zijn héél veel verschillende lijmfamilies. Hotglue is voor mij niet echt een lijm.

er zijn trouwens voldoende lijmsoorten beschikbaar die na x jaar niet gaan geleiden. betere fabrikanten maken daarvan al lang gebruik. Sommige Chinezen hebben daar blijkbaar nog geen weet van :-)

Anoniem

Waarom vind jij hot-glue geen lijm?
Bijna elke bevestigingsmethode berust op het zelfde principe van adhesie door de oneffenheden tussen de moleculen van beide vlakken op te vullen.
Het gaat hier werkelijk om microns, want een gebroken vaas kun je niet herstellen door de stukken gewoon tegen elkaar te drukken.
Er is dus geen wezenlijk verschil tussen lijmen en solderen.

Maar ook een nagel in een plank kloppen berust op het feit dat je door de zijdelingse druk de afstand zo verkleint dat er adhesiekracht optreedt.

Hehe ik koop altijd die goedkope rotzooi van de Auchan, denk 2 euro voor 10 van die dingen, maar ik zal er is op letten, want men huis hangt letterlijk aan elkaar ermee, ik gebruik het ook bij carport vrij vochtig daar en buiten, maar ook b.v. alle relais bordjes die ik dan zelf maak met 10 connectors, zitten vlak naast elkaar in de hot glue :)

Nog geen vreemde schakelingen gehad b.v. bij die relais bordjes bij de gnd aansluiting, of juist geen schakeling dicht bij de 5v. Ik gebruik het overal als een vloeibaar plastic om af te dichten etc, als je gordijnen wilt inkorten,....hehe

Als ik ook iets wil vervangen dan moet ik aardig wat kracht zetten om het weer los te krijgen, zo niet onmogelijk zoals bij stof.

Alles met een knipoog ;-)
maartenbakker

Golden Member

Op 25 oktober 2020 13:22:43 schreef grotedikken:
Waarom vind jij hot-glue geen lijm?
Bijna elke bevestigingsmethode berust op het zelfde principe van adhesie door de oneffenheden tussen de moleculen van beide vlakken op te vullen.
Het gaat hier werkelijk om microns, want een gebroken vaas kun je niet herstellen door de stukken gewoon tegen elkaar te drukken.
Er is dus geen wezenlijk verschil tussen lijmen en solderen.

Maar ook een nagel in een plank kloppen berust op het feit dat je door de zijdelingse druk de afstand zo verkleint dat er adhesiekracht optreedt.

Dus als hotglue lijm is, is een spijker ook lijm? >:)

Je zult ergens een grens moeten trekken.

Met de dielectrische constante doel ik inderdaad op situaties waar die relevant is en niet op situaties waar die niet relevant is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus als hotglue lijm is, is een spijker ook lijm?

Aha,..Smeltlijm ofwel Heatseallijm (hotmelts) is een lijm gemaakt van thermoplasten. Deze komen voor in de vorm van granulaten (korreltjes), bladen, staven en weefsels.

De lijmverbinding komt tot stand door afkoeling van de gesmolten lijmmassa. Strikt gezien is het dus ook geen lijm maar een soldeermethode. Smeltlijmen bevatten geen oplosmiddelen.

Maar je had dus wel gelijk :) (zal ik zo nog is ff gaan solderen met men lijmpistool)

-. Epoxysmeltlijmen. Vooraf worden deze lijmen aangebracht als een droge film. Bij opwarming tot 100 à 150 °C worden ze kleverig waarop een tweede chemische reactie volgt die ze op een onomkeerbare wijze uithardt. Zie Epoxy.

-. Reactieve polyurethaansmeltlijmen. Een initiële sterkte van de lijmverbinding wordt bereikt door de stolling van de lijmmassa. Nadien vindt er door de luchtvochtigheid een verdere reactieve uitharding (polymerisatie) plaats. Zie PU-lijmen.

-. Tweecomponenten-smeltlijmsystemen. Dit zijn lijmsystemen waarbij de ene component, de verharder, omgeven is met een polymeerlaag. Deze polymeerlaag smelt bij opwarming waarna de polymerisatie ( reactie) plaats kan vinden.

Ref : https://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltlijm

[Bericht gewijzigd door RvEldijk op zondag 25 oktober 2020 17:52:21 (43%)

Alles met een knipoog ;-)

Zit ik hier blijkbaar per ongeluk een topic te kapen en het is niet eens lijm :o, wel fijn dat ik nu bij het soldeer topic mee kan praten :)

Mss moeten we ook stoppen om het enkel als hobby materiaal te zien ;)

Toepassingsgebieden zijn:

Constructielijmen (geautomatiseerde systemen)
Verpakkingsindustrie
Boekbinderij
Meubelindustrie
Aanbrengen van etiketten op flessen

Alles met een knipoog ;-)

Een interessant filmpje gevonden over soorten lijm te gebruiken in elektronica.

https://www.youtube.com/watch?v=WkyHEI0-xPw

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 25 oktober 2020 17:51:04 schreef RvEldijk:
Smeltlijmen bevatten geen oplosmiddelen.

2-componentenlijm en secondelijm bevatten ook geen oplosmiddelen. En toch zijn het lijmen.