Meerdere draden aansluiten op dikkere kabel

Graag wil ik een oplaadstation maken voor 18650 cellen. Hiervoor heb ik een aantal bordjes (werkt op 5v) gekocht waarmee je een enkele cel kan opladen met 0,5 a 1a. Nu heb ik een kabel van 16mm² van ongeveer 1 meter lang waar ik ongeveer 20 aftakkingen aan wil maken met een kabel van 0.5mm² welke naar de lader gaat.

De vraag is hoe ik dit netjes aan elkaar kan knopen?

Ik zou de 16mm² op 20 punten kaal kunnen halen en dan de 0.5mm² netjes daaromheen kunnen wikkelen. Nu weet ik niet of dit verantwoord is?

Nu vond ik ook zogenaamde T-connectors https://www.flexfireleds.com/wire-and-strip-connectors-and-accessories… maar vraag mij af of ik dan de twee verschillende formaten draad daarop kwijt kan.

Zijn er eigenlijk nog andere mogelijkheden waarop bovenstaand idee netjes weg te werken valt?

Sine

Moderator

16mm2?

Is dat niet wat overkill?

Het een en ander ligt er aan hoe je het mechanisch wilt uitvoeren, je kunt ook twee stroken print pakken en daar je draden op solderen.

Om de ader heen draaien is .. nogal ranzig.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 25 oktober 2020 22:22:05 (12%)

High met Henk

Special Member

Oogjes eraan

Dikke koperen strip pakken en netjes vastschroeven.
Mooiste oplossing. Vergeet niet ook een zekering voor de 16 mm2

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik weet niet om hoeveel 18650 cellen het gaat, als je daarvoor 16mm² nodig hebt, kun je ook eens kijken naar een BMS systeem (vanaf 20 euro ofzo), die conditioneren de cellen, zodat alle cellen hetzelfde nivo hebben, ook heb je speciale 18650 plastic racks zodat je een batterij module kan maken van b.v. 50 cellen, pas wel op want de 18650 zijn toch wel brandgevaarlijk.

https://www.youtube.com/watch?v=Md4l9bFDOtc

Volgens mij heeft deze man nog niet door dat ze brandgevaarlijk zijn :)

Alles met een knipoog ;-)
High met Henk

Special Member

Hmm das wel 1 van de betere.
Alles is gezekerd
Alles heeft een BMS.

Enige wat ik echt mis is brandwerende materialen of brand dovend spul. Het hout is wat onveilig.

Ook leek hij de cellen te solderen via lipjes en aan koper dat zou ik niet doen, maar kon slecht zien in dit filmpje

Maar als ik zie dat er ook mensen zijn die gewoon zelf packs maken door op cellen solderen en verder niets aan protectie doen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Enige wat ik echt mis is brandwerende materialen of brand dovend spul. Het hout is wat onveilig.

Hehe is een soort kern reactor die dan afgaat, hehe dat hout is dan maar bijzaak, als er 1 in de hens gaat, gaat alles mee, dat is wel een nadeel van die 18650, ondanks zijn BMS loopt die toch wel een risico, hij heeft maar 1 hele slechte nodig :)

We krijgen binnenkort die powerwalls thuis, b.v. dat ding van Tesla, maar die gaan net zoals hun auto goed in de fik, kun je voorstellen in je huis, maar nou niet de tel of laptop, nee een complete muur in de hens (niet te blussen, met serieuze vlammetjes), kun je wel zien dat zelfs Tesla het niet onder controle krijgt, Boeing ook al niet, speciale case gemaakt in het vliegtuig dat mag afbranden tijdens de vlucht :)

Alles met een knipoog ;-)
High met Henk

Special Member

Dat is lichtelijk overdreven.
Heb hier al eens een filmpje gepost van een pack wat afgaat zoals jij beschrijft.

Nogmaals dus: https://youtu.be/WdDi1haA71Q

Maar das meer een soort chinese rol on steroids dan Tsjernobyl of Hirsoshima/Nagasaki.

Nog niet fijn, maar zeker niet wat jij beschrijft. En nee je kunt het niet blussen..

Terug OT:

Zou dus zoiets kopen of maken:
https://www.gohres.nl/productenlijst/koperen-aardrail/

Wel van belang: kijk naar filmpjes hierboven en denk evt aan een brandveilige behuizing. Bij voorkeur met fireflaps erin.
Dus wel ventilatie, maar bij brand dicht zetten. Verder vindt ik weinig mis met de installatie in het 1e filmpje. Wellicht bms per accucel, maar das erg prijzig..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 26 oktober 2020 09:12:28 (25%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat is lichtelijk overdreven.

Bedoelde niet de explosie maar meer het aansteken van elkaar, als er 1 gaat, gaat de hele pack, dit in vergelijking met een kern (ketting) reactie.

Vind die Tesla filmpjes nog net ff iets mooier, zal wel afgunst zijn ;)

https://www.youtube.com/watch?v=UsuYxFBHsiQ

Maar goed eenmaal in brand is er geen redden meer aan, word zo nog leuk met huizen en powerwalls, dat brandweer wel wacht totdat het vuur uit is, hetzelfde met Tesla's dat de brandweer je niet wilde helpen, totdat iemand van Tesla de stroom van het voertuig af haalde, weet niet hoe het nu werkt, hoop beter :)

Alles met een knipoog ;-)
High met Henk

Special Member

Kijk eens naar een Normale autobrand of beter een vrachtwagen.

Komen standaard ook paar grote knallen vanaf.
Commentaar erbij is altijd: dat was de benzinetank.

Onzin in veel gevallen: als die al gaat is het een steekvlam maar vaak een fakkel.

Wat denk je van autobanden? Lucht is een echte aanjager van brand. Autobanden zijn ca 2 bar. Vrachtwagen banden ca 8 bar.. + veel meer volume in de band + meer banden.
Een band die klapt bij een truck is zo al een explosie, maar als die bij een heftig vuurtje gaat en dus al die extra lucht dat voedt... Tel uit je winst..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kijk eens naar een Normale autobrand of beter een vrachtwagen.

Verbaast me ook dat anno 2020 auto's en dergelijke nog steeds langs de weg in de hens staan. Maar goed vaak heb je dat in de hand, waarbij je bij de 18650 cellen absoluut geen controle hebt.

Ik sta persoonlijk best wel te kijken dat we deze accu technieken overal aan het implementeren zijn, dit moet nog veel erger gaan worden bij massa gebruik, ik zie het ook wel bij tel/tablet/notebooks, maar lijkt mee te vallen, daarentegen bij grotere packs auto/powerwall lijkt het meer voor te komen (ook meer cellen natuurlijk)

Word wel hoog tijd voor een nieuwe accu opslag methode, en dat dit niet meer kan gebeuren, lijkt me in huizen geen ideale oplossing.

Alles met een knipoog ;-)

Op 25 oktober 2020 22:21:34 schreef Sine:
16mm2?

Is dat niet wat overkill?

Het een en ander ligt er aan hoe je het mechanisch wilt uitvoeren, je kunt ook twee stroken print pakken en daar je draden op solderen.

Om de ader heen draaien is .. nogal ranzig.

De kabel had ik nog liggen en is wellicht overkill :) maar wellicht dat ik het geheel nog wil uitbreiden.

Heb je wellicht een voorbeeld van twee stroken print? Ik heb ook enkele 'nickel strips' liggen maar heb geen idee hoe ik hierbij kan achterhalen hoeveeel amperage die kunnen hebben over een lengte van 1 meter

Er is een groep op fb, DIY powerwalls Belgium, zeker het bekijken es waard.

Mijn keuze zou ook een koperen rail zijn, robuust en uitbreidbaar

ASPA-tech.be

Je hebt het over 20 aftakkingen. Trekt elke aftakking maximaal 1A? Dan kan het met een stuk 2,5mm2. Aftakdraad er omheen draaien en vastsolderen.

Toch ben ik wat huiverig met het aftakken :) zou het graag mooier willen

kwam overigens ook dit tegen als voorbeeld https://lh4.googleusercontent.com/2tB9WinSV0_PvJfraN537DRMB4i_oPuu19Ot…

is dat nog een idee of dit wel gevoelig omdat alles zo bloot ligt?

Je kunt ook zoiets toepassen: https://www.elektramat.nl/nvent-eriflex-eb20-eri-aardingsrail-eb20/?ch…

Dat het bloot ligt is bij 5V niet zo'n probleem. Ik zou het wel zo fixeren dat de plus en de min elkaar niet kunnen raken.

benleentje

Golden Member

Nu vond ik ook zogenaamde T-connectors

Nooit gebruiken die troep

Ik zou de 16mm² op 20 punten kaal kunnen halen en dan de 0.5mm² netjes daaromheen kunnen wikkelen. Nu weet ik niet of dit verantwoord is?

Alleen er omheen draaien en dan met bv tape vastzetten kan wel maar ik zou het dan ook solderen dan is het gewoon goed. Ik doe ook wel alleen draden inelkar wikkelen om snel dingen te testen maar als het voor vaak gebruiken is altijd solderen. Solderen van 16mm2 kost wat meer moeite in tijd maar is goed te doen. Als je het leuk vind om de 16mm2 te gebruiken gewoon doen het is overkill maar het is jouw project :). Als het toch te moeilijk gaat ivm solderen en geen geschikte soldeerbout dan is minimaal 2,5mm2 ook geschikt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Nooit gebruiken die troep

Alleen er omheen draaien en dan met bv tape vastzetten kan wel

Serieus? :?

benleentje

Golden Member

Heb je ook serieus door gelezen?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zelf denk ik dat voor deze situatie een oplossing als deze https://blog.smartere.dk/wp-content/uploads/2018/09/DSC_1158.jpg wel geschikt is

Dus twee schakeldraden van 2,5mm2 om elkaar wikkelen en daar aftakkingen op solderen.

Is dit iets wat verantwoord is voor het opladen/ontladen van enkele cellen :) zie dat het veelvuldig gebruikt wordt bij powerwalls

benleentje

Golden Member

Is toch hetzelfde als je direct op je 16mm2 soldeert zoals ik al eerder zei. Overigens is de foto veel meer als 2 x 2,5mm2 ik denk ca 6x en dat is ongeveer 16mm2

Is dit iets wat verantwoord is voor het opladen/ontladen van enkele cellen

Om te weten of het verantwoord is moet je dus de stromen weten die er maximaal kan lopen.

Als dat bij jouw 20 x 1A = 20A mag dat door 1x 2,5mm2. Dus alles gelijk aan of dikker dan 2,5mm2 is verantwoord.

Toch vraag ik me bij de accu op de foto af als er sluiting is direct op die hoofdkabel of die dan ook dik genoeg is want dat zit volgens mij voor de BMS.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.