Philips TV 21TX111A 1953!

Evarist

Golden Member

Een klant bracht een TV uit 1953. Nieuw in de doos!
Hij is uurwerkmaker en erfde de TV uit de winkel van zijn grootvader.
Hij heeft onlangs de TV uitgepakt en een technicus gezocht. Hij was zo slim hem niet te proberen.

Op dit ogenblik heb ik nog geen vraag maar die zullen nog komen. Ik weet dat hier mensen geïnteresseerd in oude technologie en wil dit met hun delen.

Foto's.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Ik heb de zekeringen van het DC circuit er uit gehaald en langzaam de gloeidraden laten oplichten. Heel snel begon al een 'teerdot' te roken.
Zo zullen er nog veel inzitten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

De papiercondensatoren waar een iets of wat hoge spanning staat gaan eruit moeten.

Heel belangrijk is de boostercondensator, vervang die sowieso zonder er op te wachten. OP de netentree zit er ook een, waarschijnlijk is dat de "roker".
geef ook de electrolieten ruimschoots de tijd om te reformeren. na 60 jaar gaat dat zeker nodig zijn. (bvb exteren voeding via stroombregenzing op het HS voedingscircuit. TV moet daarbij niet eens aanstaan)

btw: het beperkte aantal buizen in het MF doet me denken dat het een streekontvanger is.

Ik zaf ze op de foto's niet zitten. Even schema erbij gehaald. is idd een "full option". En met die vrij grote recuperatiecondesatoren. Denk dat Philips daar een patent wou ontlopen.

Er zitten bij philips soms teercondensatoren tussen gloei en massa. Vervang die, bij kortsluiting branden er veel gloeidraden door.

Vervang de teercondensatoren in de hoogspanningskooi en eventueel andere die in het flyback circuit zitten (booster C klapt er altijd uit, altijd)

Nu kan je aan de slag, al zal je vast concluderen dat er veel koppelcondensatoren moeten worden vervangen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 25 oktober 2020 23:18:26 schreef Evarist:
Ik heb de zekeringen van het DC circuit er uit gehaald en langzaam de gloeidraden laten oplichten. Heel snel begon al een 'teerdot' te roken.
Zo zullen er nog veel inzitten.

Dit forum ken je waarschijnlijk ook wel. Zitten ook nogal wat "ervaristen"
https://www.nfor.nl/

Evarist

Golden Member

Op 26 oktober 2020 10:12:05 schreef Ledlover:
Er zitten bij philips soms teercondensatoren tussen gloei en massa. Vervang die, bij kortsluiting branden er veel gloeidraden door.

De roker zit aan de ingang van het gloeidraadcircuit. De DC spanning is afgekoppeld.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Wow!! Nieuw uit doos!! Yep, TV met variac opstarten en als allereerste de teerknollen vervangen...

RAAF12

Golden Member

Zonder variac zou ook nog kunnen met een geschikte gloeilamp in serie. Als die 65 jaar ongebruikt in een doos heeft gezeten is dat wel gewenst. Overigens zie ik een leeg buisdoosje op de bodem liggen. Blijkbaar is er toch wel wat aan het toestel gedaan. In 1953 stonden er drommen voor de etalageruiten van winkels te kijken naar de TV uitzending van de kroning van Elisabeth in GB :-) Particulier TV bezit was toen zeldzaam wegens de hoge prijs van de toestellen.
Het is een mooi gaaf exemplaar en de kat zit er ook genoeglijk bij :-)

RAAF12

Golden Member

Is het getter van de buis linksvoor nog goed? Lijkt of de top wat wit is uitgeslagen. Kan ook aan de foto liggen...

Niet om te zeuren maar dit toestel kwam pas in de tweede helft van 1955 op de markt.

Overigens zou ik eerst de booster condensator vervangen voor een geschikt pulsvast type en de grote elco's buiten het toestel fatsoenlijk formeren.

Op 27 oktober 2020 20:55:59 schreef Dominic:
Niet om te zeuren maar dit toestel kwam pas in de tweede helft van 1955 op de markt.

Overigens zou ik eerst de booster condensator vervangen voor een geschikt pulsvast type en de grote elco's buiten het toestel fatsoenlijk formeren.

dat gaat een ferme blok worden. dit chassis gebruikt geen klassieke booster C maar een vette recuperatiecondensator. (ik schreef het hierboven al :-) )

vraagje : Waarom wil je de voedingselco's buiten het toestel formeren? je kan ze evengoed laten zitten.

Evarist

Golden Member

Het toestel kostte 1495HFL volgens mijn info. Dat is 750€. Een maandloon moet toen 125€ geweest zijn. (5000BEF)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 28 oktober 2020 16:30:15 schreef Evarist:
Het toestel kostte 1495HFL volgens mijn info. Dat is 750€. Een maandloon met toen 125€ geweest zijn. (5000BEF)

en dan had je nog geen antenne op het dak. (kost ook nog een hoop).

televisie werd toen vaak op afbetaling gekocht.

de Antenne kreeg daardoor ook de toepasselijke bijnaam: "krediethark" :-)

Haha Grappig Kris!! Krediethark!!

Zou er nog garantie of coulance op het toestel zitten??

Yep en in vroeger jaren was een TV een heilig ding en werd gerepareerd tot het bittere eind... Heden ten dage pleur je het weg als je het modelletje niet meer mooi vind...

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 28 oktober 2020 18:45:02 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Op 28 oktober 2020 16:30:15 schreef Evarist:
Het toestel kostte 1495HFL volgens mijn info. Dat is 750€. Een maandloon moet toen 125€ geweest zijn. (5000BEF)

Dat is wel een heel omslachtige manier om via een virtuele wisselkoers die alleen in 2002 bestond, de wisselkoers van de gulden tot de frank in 1955 te schatten...

Als de verhouding tussen de gulden en de frank in 1955 ongeveer gelijk was aan de verhouding in 2002, dan komt er wel iets schappelijks uit, maar in elk ander geval gaat de berekening volkomen scheef.

Ik weet niet waar ik de Belgische inflatiecijfers kan vinden, dus ik kan alleen maar aangeven wat HFL 1495 omgerekend naar de huidige koopkracht is.

Volgens http://www.iisg.nl/hpw/calculate2-nl.php had HFL 1495 in 1955, dezelfde koopkracht als EUR 5255 in 2018. Dus absoluut geen EUR 750!

Als de koopkracht in België gelijke tred hield en de maandlonen in verhouding hetzelfde waren, zou het loon van 5000 BEF toendertijd nu dus zo'n EUR 875 zijn. Dat is een gokje op basis van jouw euro-tussenstap en zou je kunnen controleren als je ergens een Belgische inflatiecalculator kunt vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Evarist

Golden Member

Ik gaf ter vergelijking een loon van toen.
Maar de koers toen was anders. 1953 1HFL = 12 BEF en niet 20 zoals in 1999.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Dat bedoel ik, dan kun je nooit via de euro van de frank naar de gulden, behalve in de tijd dat de koersen gekoppeld waren (ik schreef 2002, in de praktijk waarschijnlijk eerder het interval 1992-2002). In dit geval was de fout dus een factor 1,7.

Omdat je de wisselkoers van de frank gewoon kende, had je de euro beter volledig buiten beschouwing kunnen laten, behalve als referentie om te laten zien hoe duur zo'n TV nu zou zijn. Daar heb je een mooi OLED-toestel van meer dan huiskamerformaat voor!

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 29 oktober 2020 16:58:41 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."