Tiptoetsen kookplaat

Kan iemand mij uitleggen hoe de werking is van de bedieningstoetsen achter de glasplaat van een kookplaat?
Als je de glasplaat demonteert dan zie je van die ronde "rubbertjes".
Als een rubbertje los is gegaan , moet het er dan precies zo weer op en met welke lijm?
Er zitten bij mij meerdere rubbertjes los.

Auch, Siemens/Bosch? Het is een capacitief principe. Sommige fabrikanten hebben een metalen veertje, anderen een geleidend rubbertje. Dit is dus speciaal rubber/mousse dewelke stroom geleid. dus bij terug vastmaken zien dat je het door lijm niet isoleert van het contact vlakje waar het op zit. Soms kun je het er gewoon terug op zetten en dan voorzichtig de plaat terug leggen. De druk vh glas houd het wel op z'n plaats. Met zaklamp kun je soms door het glas lichten om te checken of het gelukt is.

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 25 oktober 2020 20:33:42 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Siemens gebruikte eerst geleidend rubber, edoch deze rubbers krompen en raakte contact oppervlak net niet meer en stopte met werken... Maargoed, je kan ze even oprekken en het werkt weer.
Latere modellen gebruikte ZGN batterij veren voor beter contact..

NIET lijmen!! Als je lijmt dan maak je een isolerend laagje en stopt juist met werken!! Het zit gekleefd, maar niet geplakt!!

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 25 oktober 2020 21:17:25 (20%)

die rubbertjes worden ook wel slap en maken dan minder contact met de glasplaat. heb dat weleens opgelost door in dat ga in het rubber een opvulling te steken waardoor het rubber wat hoger wordt en weer goed contact maakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan ik , om de rubbertjes op hun plaats te houden , voor ik de glasplaat er op monteer , de rubbertjes aan de onderkant een beetje insmeren met vaseline?

Langs de zijkant een druppeltje hotglue?

Allemaal bedankt voor de informatie.

Wij gebruiken hier EMC gaskets voor, wel even opletten waar ze mee gevuld zijn.
Polyurethaan is ongeschikt omdat ze door de hogere temperatuur niet meer terugveren, neem ze met siliconen vulling, die zijn geschikt tot hogere temperaturen.

P.s. vaak kan je ze gewoon voorzichtig solderen, dus even uitproberen.

[Bericht gewijzigd door walkura op maandag 26 oktober 2020 18:55:20 (13%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Vaseline, lijmen en plakken gaat het spul alleen maar achteruit. Uitrekken / oprekken is voldoende..

@SMD, het probleem is dat na tig maal opwarmen en afkoelen de kussentjes niet meer terugkomen naar de originele positie.
In de ontwikkeling werd dit getest met hete pannen olie, maar op de lange duur kan dit een probleem worden.
Zoals SMD zegt, vooral geen vaseline oid. gebruiken, probeer het eens met een goede gasket.
Desnoods kan ik je een paar veren sturen, maar dit is "onbekend" terein aangezien BSH deze technologie eigenlijk niet gebruikt.
Maar je kan het altijd proberen, welke kookplaat is het en staat er iets vermeld op de PCB op de sticker?

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II