Onderdelen versterker

Voor mijn versterker ben ik op zoek naar twee onderdelen.
Het gaat hier om een Dual ka32 platenspeler radio versterker combinatie.

Het eerste probleem is dat er een plop door de speakers komt bij het in en uitschakelen van de platenspeler. Het tweede probleem is een gaatje in een condensator.

Om de problemen op te lossen zoek ik twee condensatoren.
Het is eerste onderdeel is de voedings condensator die na de gelijkrichter komt. Het is een 4700 uF 35v. zou ik deze kunnen gebruiken ?

https://www.conrad.nl/p/vishay-2222-021-17472-elektrolytische-condensa…

Het tweede onderdeel is een condensator die bij het in en uit schakel mechanisme van de platenspeler zit. In de service manual staat 0.068uF 250v
zou 1 van deze 2 daar voor geschikt zijn ?

https://www.conrad.nl/p/wima-mks-02-0068uf-10-250v-rm25-1-stuks-mks-fo…

https://www.conrad.nl/p/wima-mkp-2-0068uf-10-250v-rm5-1-stuks-mkp-foli…

[Bericht gewijzigd door Maarten321 op zaterdag 24 oktober 2020 12:04:00 (12%)

vergeten

Golden Member

Waarom is de vraag, wil je die gaan vervangen? zomaar?

De eigenlijke vraag is: Zijn ze kapot :) en hoe/waarmee heb je dat bepaald.

Die 4700µF/35 volt is een elco die gaan zelden stuk, soms wel door hoge ouderdom.
De tweede condensator zit vast ter ontstoring over een schakelcontact, gaan ook zelden stuk.

Wat doet je versterker fout?

Een topic hoort te beginnen met de vermelding van merk/type van je versterker. met als toevoeging het probleem wat er is.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 24 oktober 2020 11:58:24 (53%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Goede vraag hierboven inderdaad.
Als je inderdaad moet vervangen: voor de elco heb je een vervanger gevonden.

Bij de tweede condensator alvast dit: daar hebben de vervangers een te lage werkspanning. Die 250V van het service manual betreft een wisselspanning (de condensator zal nl. met de netspanning te maken krijgen).
De vervanger moet dus ook 250 VAC kunnen hebben. Je kunt wel een DC specificatie gebruiken, maar dan wordt het minstens 400 VDC, of liever 630 VDC.

Wat het precieze type betreft, daarin ben ik minder thuis, maar veel anderen op CO kunnen je dit vertellen. Wacht de reacties maar af! :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Er zit een plop in bij in en uit schakelen van de platenspeler. Condensator uit circuit gehaald en gemeten en gaf geen waarde aan en was gescheurd/bol. Andere condensator zat een gaatje in daarom uit circuit gehaald en gaf ook een geen waarde bij capaciteit meting.

https://www.mupload.nl/img/y61wcithxfkn.jpg

https://www.mupload.nl/img/f2gaxf6.25.11.jpeg

@vergeten, openingspost aangepast dat is inderdaad een handig systeem. Nog even de foto's in het juiste formaat krijgen.

Dit zou dan de vervanger moeten zijn voor de kleine condensator:
https://www.conrad.nl/p/wima-mpx21w3680fl00mssd-ontstoringscondensator…

[Bericht gewijzigd door Maarten321 op zaterdag 24 oktober 2020 12:07:07 (44%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als die elco kapot was, dan zou je een luide brom horen in de luidsprekers van zodra het apparaat wordt aangezet. Hij is dus niet kapot, of althans hij was niet kapot.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 24 oktober 2020 11:57:38 schreef Maarten321:
Er zit een plop in bij in en uit schakelen van de platenspeler. Condensator uit circuit gehaald en gemeten en gaf geen waarde aan en was gescheurd/bol. Andere condensator zat een gaatje in daarom uit circuit gehaald en gaf ook een geen waarde bij capaciteit meting.

[afbeelding]

[afbeelding]

Als dat echt een gaatje is in de elco, zou ik hem zondermeer vervangen. Dezelfde capaciteit en dezelfde of hogere spanning gaat werken.
De kleine rifa condensator moet je onverwijld vervangen. Deze heeft ook al een krimpscheurtje en ze gaan meestal heen met veel rook, hoewel het over de schakelaar van de pu wel zal meevallen. Hij moet in elk geval geschikt zijn voor 230V AC.
Als er ergens in het versterkerdeel ook dit type zit, meestal over de netaansluiting ook eruit gooien een zgn x condensator plaatsen.

vergeten

Golden Member

@Maarten321,
Dat gaatje intrigeert me, er zit allemaal gele troep omheen en het is zo mooi rond dat moet er haast wel ingeboord zijn maar de folie, die eroverheen heeft gezeten, is nog in orde, erg merkwaardig.
Als van binnenuit het aluminium "doorgerot" zou zijn is het vaak niet rond.

Uitgeschoten boormachientje? :)

Als je de pick-up signaalkabel uit de versterker haalt is die plop er dan ook nog?
Zo kan vastgesteld worden of het plop geluid via de signaalkabel of via het lichtnet bij de versterker komt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@big_fat_mama dat van die brom klopt! Apparaat staat al een jaar op de plank te wachten.

@vergeten hetzelfde hier ! maar de condensator zit op een plek waar een beschadiging niet logisch is. gaatje is perfect rond zonder braam oid. Plop geluid komt bij de platenspeler vandaan. Als ik de het totale apparaat aanzet gebeurd er niks. Als ik de platenspeler aanzet komt die plop. Als de plaat afgelopen is komt de plop weer.

Mijn plan is om deze 2 te bestellen en dan te kijken hoe de platen speler het doet.

https://www.conrad.nl/p/wima-mpx21w3680fl00mssd-ontstoringscondensator…

https://www.conrad.nl/p/vishay-2222-021-17472-elektrolytische-condensa…

Of zijn er betere opties ?

vergeten

Golden Member

Het zal de netschakelaar zijn (mechanisch contact) die door de arm bedient wordt en de motor in/uitschakelt.
De eerste is "onbeschoft" duur maar je kan hem ervoor gebruiken. Hoe hoger de werkspanning hoe langer hij meegaat.

De tweede (elco) valt dan relatief gezien mee in prijs dat brengt je gemiddelde aanschafprijs wel omlaag.
Van conrad zijn we intussen gewend dat ze hoge prijzen vragen. :(

zoals je in de bijlage ziet is die 6,8nF condensator bij jou in het schema 10 nF het komt niet zo nauw wel de werkspanning zo hoog mogelijk nemen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 24 oktober 2020 15:05:31 (16%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

@Maarten321: die keuzes lijken me prima. Is die gebarsten RIFA de enige van zijn soort? Soms zit er in Dual apparaten nog ergens een tweede als ontstoorcondensator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En 7 euro verzenden |:( Zijn er betere onderdelen sites ?

Thevel

Golden Member

https://www.eoo-bv.nl/
Gewoon een email sturen wat je wil hebben en dan wordt het verzonden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In de startpost is de condensator 68 nF. Die je nu toont is 680 nF, en @vergeten heeft het over 6,8 nF en 10 nF.
Kijk even welke waarde je ongeveer nodig hebt. De waarde uit de startpost klinkt het normaalst.
Een te kleine waarde zal minder goed ontstoren, maar met een te grote waarde gaan de contacten van de motorschakelaar sneller slijten (verbranden): die sluiten immers steeds de condensator kort, die op dat moment best nét volgeladen kan zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Het gaatje schijnt een standaard soort overdruk ventiel te zijn:

Meestal zit dat aan de pluszijde, maar aan de zijkant kan ook natuurlijk. Is ook goedkoper: de folie werkt als ventiel (scheurt bij overdruk)
Wat voor merk is de elco?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 24 oktober 2020 16:45:31 schreef Arco:
Het gaatje schijnt een standaard soort overdruk ventiel te zijn:

[bijlage]

Meestal zit dat aan de pluszijde, maar aan de zijkant kan ook natuurlijk. Is ook goedkoper: de folie werkt als ventiel (scheurt bij overdruk)
Wat voor merk is de elco?...

Meestal was het overdruk ventiel afgesloten met een rubber propje. Dat kan weggeteerd zijn in de loop der tijd.
Bij bekerelco's voor hogere spanning zag je vaak bovenop een soldeerpukkel wat het ventiel was. Zonder zo'n ventiel was de elco levensgevaarlijk als die in stukken uit elkaar plofte!
Als deze elco verder goed op waarde is er geen reden om te vervangen.

Arco

Special Member

Je moet het gat dan wel dichtplakken, de folie fungeerde als ventiel afdekking... (en dat is nu weg, elco kan uitdrogen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

T/S heeft ergens gemeld dat er flinke brom uit de luidsprekers komt zodra de boel wordt aangezet, dat lijkt me toch te beduiden dat de elco nu gaar is. Of dat al de hele tijd zo was, dan wel werd veroorzaakt door zijn gefrunnik, is minder duidelijk, maar doet ook niet terzake. Hij wilde hem sowieso vervangen, trouwens.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Uit de service manual had ik het volgende plaatje gehaald :

https://www.mupload.nl/img/ns3mcl3g6llrp.png

Het gaat om condensator 160

https://www.mupload.nl/img/kmj9rxv0qs2g.png

Zo kwam ik op 0.068uf

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar daar staan twéé waarden: 10 nF 1000 V, en 68 nF 250 V.
Ik denk dat wij hier die eerste moeten hebben, dus de 10 nF 1000 V.

De 68 nF 250 V zal bedoeld zijn voor in een 110 V netspanningsgebied. Ik vond die werkspanning immers al laag.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Aaaha oke, er kwam een 0.047uf 250v uit dus daarom dacht ik aan die andere.

Frederick E. Terman

Honourable Member

sorry, dubbel

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 26 oktober 2020 13:12:53 (91%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien was hij al eens vervangen?

Trouwens zoals gezegd, 250 VAC zou nog kunnen (al is het niet ruim), maar als de rating in DC is, dan is 250 VDC dus te weinig en gaan we naar minstens 400 of liever 630 VDC. En 1000 VDC mag natuurlijk ook. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Sorry mijn fout er stond op: 250V 0.068uf ~

Vind tot nu toe dat er wel veel logische dingen door jullie gezegd worden en moet denk toch even door gaan met uitzoeken welke er op moet. Zelfs met een manual kan het dus lastig zijn. Zou het mischien kunnen zijn :
Of een 1000v DC 10nF
of een 250v AC 68nF

[Bericht gewijzigd door Maarten321 op maandag 26 oktober 2020 13:43:44 (14%)

Over die schakelaar zou ik gewoon een Murata Y-condensator doen, die hebben een rating van 250 or 325 Volt AC, overspanning klasse Y2, dus goed tot 4 kV.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II