Oude elektromotor vervangen

Ik heb een nieuwe elektromotor aangeschaft en deze exact zo aangesloten als de oude. Als ik naar de coderingen kijk, komen ze qua positie ook overeen. Nu zit er bij de nieuwe elektromotor een aantal koperen bruggen en in de handleiding staat ook uitgelegd dat je die gebruikt om de motor in ster of driehoek aan te sluiten. Ik vraag me af of ik die nodig heb. Bij de oude zaten ze niet. Wellicht is dat opgelost door de schakeling voor de motor zo te maken dat het uiteindelijk wel zo werkt, maar mijn kennis op het gebied van elektro(motoren) gaat nog niet ver genoeg om dat te snappen. Ik heb het originele aansluitschema en een foto van de aansluitingen van de oude motor toegevoegd. We kunnen dus kiezen om de motor langzaam of snel te laten draaien. Iemand die hier iets van kan bakken? Bedankt alvast en groetjes,

Remco

buckfast_beekeeper

Golden Member

Om welke motor gaat het hier? Ik zie er 5 in het schema.

Welke spanning heb je 3*230V of 3*400V? Bij de motor tafelverstelling heb je 6 draden aan te sluiten en geen plaatjes. Die worden gerealiseerd door relais RT. MAAR je hebt voor sterschakeling op 380V wel een motor nodig die in driehoek op 400V kan lopen. Dus een 400V/690V motor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De originele motor is een dubbel toeren motor. Als je een normale motor hebt aangeschaft is dat waarschijnlijk een verkeerde.
Maak eens een foto van het type plaatje van de oude motor.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maak eens een foto van je motorplaatje, het plaatje waar de gegevens op staan spanning, stroom etc.
Liefst van de oude en van de nieuwe motor.

Je schema is voor een 2 toerenmotor met dahlanderschakeling.
Daar heb je de plaatjes niet nodig.

henri62 heeft snellere vingers....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Dat is inderdaad een Dahlander motor met rem, dat is nogal een specifiek motortje.

Hierbij het typeplaatje van de oude motor.

De nieuwe motor heeft de volgende specs:

3-f Wormwielmotorreductor met rem
fabrikaat : ABI
type : WDR112
vermogen : 120W
toerental : 4p, 78 r/min i=18
toelaatbaar koppel : 8Nm
spanning : 230/400V 50Hz
beschermingsklasse : IP54
montagepositie : B3 U12, klemmenkast 180°
rem : spanning 230V , remkoppel 0,7Nm

[Bericht gewijzigd door rmberg72 op dinsdag 20 oktober 2020 16:55:29 (88%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je motor kan niet maar zo vervangen worden!
Dit is een motor met 1 toerental, je oude heeft 2 toeren.

Als je met 1 toerental ook verder kan dan moet je wat ombouwen in je besturing.
Je motor moet in ster.

RT, RV en RW kunnen dan vervallen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op het schema wat je laat zien heb je voor de tafelverstelling een 2 toeren/dahlander motor.

Het oude motorplaatje wat je laat zien is van een 1 toeren motor met vertraging en rem.
Verhouding van de vertraging is 1:40 wat bij 3000 rpm van de motor resulteert in 72 rpm aan de uitgaande kant van je vertraging.

Nieuwe motor heeft 78 rpm aan de uitgaande kant van je vertraging, is dus iets sneller.
En omdat dit een 230/400 motor, motor in ster aansluiten op een 3x400Vac netwerk.

Of je tekening klopt niet of er is ooit een andere motor ingekomen en niet gewijzigd in de tekening.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Kijk eens goed onder het type plaatje. Daar is volgens mij 3000 . 1500 en 9136 ingeklopt. Het laatste zou jaartal en week kunnen zijn. Het eerste waarschijnlijk de toerentallen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 20 oktober 2020 17:45:05 schreef buckfast_beekeeper:
Kijk eens goed onder het type plaatje. Daar is volgens mij 3000 . 1500 en 9136 ingeklopt. Het laatste zou jaartal en week kunnen zijn. Het eerste waarschijnlijk de toerentallen.

Je heb gelijk _/-\o_

Voor nieuwe motor, in ster (xyz doorverbinden) zetten en alleen UVW en klemmen 12,13,14 gebruiken en aarde natuurlijk.
Hef tafel kan dan alleen snel omhoog en omlaag als dit in sturing ook tot de mogelijk heden bedoeld is.

[Bericht gewijzigd door HD13 op dinsdag 20 oktober 2020 18:05:15 (27%)

De originele is geen dahlander maar een dubbel gewikkelde motor volgens mij.

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 20 oktober 2020 18:24:22 (28%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 oktober 2020 18:23:44 schreef henri62:
De originele is geen dahlander maar een dubbel gewikkelde motor volgens mij.

Het is wel een dahlander.
Een dahlander stuur je aan met 3 magneetschakelaars, en dat is hier het geval.
Tenminste als het schema nog klopt met de werkelijkheid.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bestaan er ook elektormotoren waarvan de wikkelingen in twee ongelijke stukken verdeeld zijn? En waarbij dan inwendig een sterpunt zit?

pamwikkeling

Special Member

Ja, die motoren bestaan ook, maar wellicht ga jij die hier niet tegen komen.

Degene die ik zo ken zijn motoren geschikt voor de Amerikaanse markt.
Deze hebben 9 aansluitdraden.

Drie aansluitdraden vormen de aansluitpunten van drie wikkelingen die (inwendig in de motor) in ster staan.

De zes overige aansluitdraden zijn de aansluitpunten van 3 losse wikkelingen. Deze wikkelingen liggen ook over 120° verschoven zoals de wikkelingen die in ster staan.

In Amerika heeft men 220 / 440 Volt (dus een middenaftakking op de helft van de spanning) dit bestaat ook in drie fazig.

Met de 9 draden kan men een motor 2 x "in ster" zetten voor 220V .
Voor 440V verbindt je de drie losse wikkelingen in serie met de wikkeling in ster.

Om terug te komen op jou motor,
het is een dahlander motor zoals Toerter al aangegeven had.

Ik denk nu ook dat het een Dahlander is. Kheb de windingen doorgemeten en kreeg het volgende:
Bl - Bl/W 213 Ohm
R - R/W 213 Ohm
G - G/W oneindig grote weerstand (dus doorgebrand)

Bl - R 425 Ohm
Bl - G 850 Ohm
Bl - R/W 640 Ohm
Bl - G/W oneindig

G - R 425 Ohm
G - R/W 212 Ohm
G - Bl/W 640 Ohm

R - G/W oneindig
R - Bl/W 213 Ohm

Bl/W - R/W 426 Ohm
Bl/W - G/W oneindig

G/W - R/W Oneindig

Ik snap nog niet hlemaal hoe het dan zit geschakeld, maar das ff puzzelen morgen. Nu nog de schakeling zo aanpassen dat ik wel de nieuwe motor kan blijven gebruiken.

Bedankt iig en groeten,

Remco

Op 20 oktober 2020 18:56:46 schreef Toeternietoe:
[...]
Het is wel een dahlander.
Een dahlander stuur je aan met 3 magneetschakelaars, en dat is hier het geval.

Oops ja, ik had even de RT magneetschakelaar over het hoofd gezien. Er zijn 2 varianten van een dahlander, met 6 en 9 aansluitingen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nu is de nieuwe motor al een tijdje geleden geleverd en dat is een gewone elektromotor. Aangezien de levertijden best lang zijn, wil ik liever niet weer wachten op een andere. Zou met wat aanpassingen de nieuwe motor te gebruiken zijn? en behoud ik dan de mogelijkheid van twee toertallen?

Jinny

Golden Member

Nee, die mogelijkheid is verkeken met deze motor.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zit er in het dekseltje van het aansluitkastje geen aansluitschema?
(Van de nieuwe motor)

Weet niet zeker of ik goed zit maar:
De oude motor is een dahlander welke of 3000rpm of 1500rpm draait, met een aangebouwde vertragingskast 1:40 dus 3000rpm is eigenlijk 72rpm en 1500rpm is eigenlijk 36rpm. Ook zit er een rem op die elektrisch gelicht wordt als er spanning op de motor wordt gezet.

De nieuwe motor is een 4 polige motor welke dus 1500rpm draait met een vertraging van 1:18, dus 1500 is eigenlijk 78rpm, ook met rem.

Dus eigenlijk draait de nieuwe motor op snel nog te snel.
Als je een frequentie-omvormer ertussen zet, kun je bijvoorbeeld met 2 pre-sets met een digitale ingang op de frequentie omvormer kiezen tussen 46Hz (72rpm) is snel en 23Hz (36rpm) is langzaam. Motor moet dan in ster aangesloten worden. En met een relais de rem lichten, dit relais kan door de frequentie omvormer bediend worden.

teruglezend kom ik daar ook op uit.

Je oude motor is een dahlander driehoek/dubbel ster. Demonteer de motor eens, met een beetje geluk is alleen de lasverbinding tussen wikkeling gl-glw ___ gw-bl
|
gw draad stuk en kun je deze herstellen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik heb de weerstandsmetingen over de contacten uitgezet in de configuratie van een Dahlander en dan klopt het helemaal.

De nieuwe motor wordt omgebouwd naar een Dahlander. Dit was nog mogelijk. Duurt twee weken, maar is voor ons goedkoper (vooral qua tijd) dan het inbouwen van een frequentieregelaar met alle aanpassingen die daarvoor nodig zijn. Er zitten namelijk nog best wat regelingen voor.

Iedereen bedankt voor de hulp en input. het heeft me enorm geholpen en leren begrijpen wat er aan de hand is.

Groeten,

Remco

pamwikkeling

Special Member

"De nieuwe motor wordt omgebouwd naar een Dahlander. Dit was nog mogelijk."

Als jullie een (standaard) 1500 T/min motor kunnen ombouwen (zonder deze geheel opnieuw te wikkelen) naar een Dahlander motor, dan stel ik voor dat je ook de Nobelprijs voor fysica aanvraagt.
Veel kans dat je die gaat krijgen.

Wat betreft de wikkeling is er toch wel wat verschil tussen een dahlander en een één toerental motor.

Als het de bedoeling is dat de nieuwe motor herwikkeld word, kun je beter de oude motor herwikkelen en de nieuwe in tact laten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?