Diverse aansluitklemmen

Ik was bij PhoenixContact wat aansluitklemmen aan het bekijken en zag de volgende afbeeldingen.

Waarom zitten er bij sommigen een diode, een weerstand of niets?

Wat betekenen de dot's?

Ik zag deze toen ik aan het filteren was en vroeg me of deze dan wel of niet geschikt voor in een 230VAC schakelkast?

benleentje

Golden Member

Een referentie naar de website is wel makkelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Of er een diode, een weerstand oid in zit is afhankelijk van je toepassing.
Heb je bv een serie DC aangesloten dan kun je de benodigde blusdiode in de rijgklem opnemen.
Lekker handig, snel en netjes te monteren, wel iets lastiger zoeken als je diode kapot is.

Die groen-gele klemmen zijn vanzelf verbonden met de DIN-Rail waar je ze op klemt
De DIN Rail MOET dan goed met de aarde van de installatie verbonden zijn.

Die dots betekend dat je er een doorverbinding mee kun maken, vaak naar de naastliggende klem, maar soms ook een klem een paar klemmen verder.
Daar zijn strips voor beschikbaar.
Als je onderste klem de PT 2,5 is dan passen daar (in het midden het verlaagde gedeelte) een zogenaamde Steekbrug, (type FBS.....)
Neem je bv een 3 voudige (ze zijn er tot 10 voudig) en je breekt het middelste pinnetje eruit dan kun je dus 1 klem overslaan met een doorverbinding.

Voor welke spanning de klemmen geschikt zijn staat in elk geval op de zijkant van de klem, maar kun je natuurlijk ook in de documentatie vinden.
Al deze klemmen zijn geschikt voor 230 Volt. Alhoewel, je zult niet zo snel een klem met diode op 230V gebruiken.
De PT 2,5 klem is geschikt voor 800 Volt, Allemaal te vinden op de website van Phoenix.

Er zijn daar (https://www.phoenixcontact.com/online/portal/nl)enorm veel handige toebehoren voor de klemmen te vinden.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 26 oktober 2020 22:00:49 (22%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Dioden zijn makkelijk als er een lamptest op de toepassing zit.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 27 oktober 2020 03:01:25 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..