Welk merk TV zodat ik niet over 3 jaar reparatie advies kom vragen

maartenbakker

Golden Member

Welk type is het geworden?

En hoe heet die soap-operafunctie in het menu?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een TU7000 serie. Bewust niet alle info gegeven om eventueel meelezende boefjes niet op ideeën te brengen.

Auto Motion Plus heet het geloof ik op de Samsung. En het is geen Qled maar echt een budget model. Dus die 200€ prijsverschil met Nederland (wat OOK voor de Duitse versie van deze TV was maar dan bij een Nederlandse aanbieder) is een substantieel deel van de prijs ;)

maartenbakker

Golden Member

Boefjes, als die het daarvan moeten hebben...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ken meerdere mensen die voor tonnen zijn opgelicht, waaronder iemand die ongeneeslijk ziek is waar dit door een familielid is gedaan. Dat kleurt je vertrouwen in de mensheid.

Blue Sky

Cableguy

Ik koop alleen maar Panasonic tv's. Nu ben ik een beetje verslaafd aan beeldkwaliteit en daarom staat er nu een Panny 55 inch OLED maar daarvoor een 2 tal plasma's gehad en 2 lcd's waarvan een nog steeds elke dag in de keuken speelt en dat is nog een traditionele lcd met buisjes in plaats van led. Oh ja, ook nog een 2 tal beedldbuis tv's van Panasonic gehad. Ik zet het contrast wel direct naar beneden, meestal zo rond de 50-60 procent.

Waar rook is, is stroom

Ik wil nu niet onsympathiek/betweterig overkomen, maar als je 1 een Samsung koopt en 2 dan nog een budgetmodel van hen, wat wil je dan qua beeldkwaliteit... . Zoiets is goed om het journaal te kijken en that's it :)

Ik ben er zeker van dat je met een Philips QFU chassis van 8 jaar geleden tweedehands, Fusion chip gereballed en goeie cooling en een deftig mediaplayertje erop voor de eventuele smart, je veel meer tv geniet zou hebben als met een budget Samsung anno 2020.

Toegegeven, het topictitel wordt nu wel eer aangedaan: over 3 jaar gaat het toestel sowieso de kliko in >:)

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op zondag 25 oktober 2020 10:15:46 (11%)

Op 25 oktober 2020 10:14:29 schreef Beeldbuisje:
Toegegeven, het topictitel wordt nu wel eer aangedaan: over 3 jaar gaat het toestel sowieso de kliko in >:)

Komt goed, met mijn snelheid van repareren is de 60" LG plasma rond die tijd weer operationeel en kan ik lekker met 600Hz TV kijken ;) Geen last van zichtbare tussengevoegde frames en soap-opera effecten.

RAAF12

Golden Member

Op 24 oktober 2020 20:17:45 schreef r-p:
Auto Motion Plus heet het geloof ik op de Samsung.

Zeer beroerd beeld als dat aanstaat én op filmmodus zetten!
Soap opera effect uitzetten:

c/p
Samsung: Go to Menu > Picture > Picture Options and enable/disable 'Auto Motion Plus.'

Sony: Go to Menu > Picture adjustments > Advanced settings > Motion and enable/disable 'Motionflow.'

Vizio: Go to Menu > Picture > More Picture. Adjust 'Reduce Judder' to adjust smoothing on 24p and 30p video. Adjust 'Reduce Motion Blur' to adjust smoothing on 60p video.

LG: Go to Menu > Picture > Picture Mode Settings and enable/disable 'TruMotion.'

Van de rtings.com site

joopv

Golden Member

Samsung zelf onderkent het probleem ook. Toch mooi dat ze zo eerlijk zijn.

"When turned on, this causes the dreaded soap opera effect"

https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00080741/

Ik vind het vooral aardig dat ze het scheldjargon gewoon overnemen :)

[Bericht gewijzigd door joopv op zondag 25 oktober 2020 20:25:34 (34%)

@Raaf: de functie stond op "auto" maar de tv had dus niet door dat het een film betrof en het de functie dus bij deze bron uit moest zetten (Amazon video via internet)

De issue met het dimmen van donkere scenes heet schijnbaar 'global dimming' en is een feature die alleen via het verborgen service menu uitgezet kan worden. |:( |:( |:(

Uren googlen om een beeldkwaliteit te krijgen die me niet knettergek maakt is gewoon belachelijk dus dit ding gaat terug en ik sla Samsung voortaan over bij de zoektocht.

Hier een video van het effect*. Nog los van het feit dat de donkere scenes zo donker worden dat ze niet meer te pruimen zijn, is de helderheidswijziging TIJDENS de scene gewoon belachelijk.
https://youtu.be/tRTP1OdSbrk

*(Excuses voor de slechte focus maar ik moest de losse videocamera op handmatig zetten om het goed vast te kunnen leggen (dus geen automatische lichtcorrectie van de camera zelf of pendelen met de focusering bij de donkere scenes zoals mijn telefoon deed) en toen op het kleine schermpje niet gezien dat het niet perfect in focus was.)

maartenbakker

Golden Member

Bij andere toestellen ga ja waarschijnlijk ook h.e.e.a. moeten instellen. Ik begrijp dat je in dit geval eigenlijk alleen de "straalstroombegrenzing" nog moet instellen. Als je dat simpel via het servicemenu kunt doen dan lijkt me dat simpeler dan terugbrengen.

Stel ook de backlight niet op 100% in maar bijvoorbeeld op 70% ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Beeld'verbeteraars' zoals Digital Clean View, Picture Clarity and Contrast Enhancer kan je ook maar beter uitzetten.
Hier staat een lijstje hoe die jongens het beste beeld uit het toestel haalden.
Dingen als omgevingslicht cq. overdag en 's avonds kijken vraagt nog enige instelling.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/tu7000/settings

@joopv Grappig dat Samsung dat de SOE nu ook zelf overneemt (het in nog net geen SOA)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 25 oktober 2020 23:01:17 (11%)

RAAF12

Golden Member

voudje I'm sorry

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 25 oktober 2020 22:59:53 (95%)

Hier heeft iemand in dat geheime menu zijn kleuren om zeep geholpen. Dus zo eenvoudig is het ook weer niet.

Ik begrijp het ook gewoon niet: de tekortkomingen vielen iedereen AFZONDERLIJK meteen op en het stoort iedereen hier in huis mateloos, dus hoe kunnen ze een TV zo verkopen??? Leuk al die mogelijkheden maar je verkoopt hem toch met een instelling waar mensen naar kunnen kijken, niet zo dat ze er gek van worden?

Ik zal de links nog doorlezen, er wordt o.a. gezegd dat ondanks de settings het afspelen van Netflix te donker is met de app van de TV zelf, donkerder dan van een externe bron. Tot dusver hebben we alleen Amazon-video via de app en uitzending gemist via apps gespeeld. Ik zal eens een externe aansluiting proberen.

Ik heb er al een paar uur googlen opzitten om de problemen te kunnen verwoorden en een mogelijke oplossing te kunnen vinden, maar veel klanten zullen daar meer moeite mee hebben. (Ook wat klanten minder moeite ;) )

anderzijds als er nu één ding is dat eigenlijk spotgoedkoop geworden is zijn het tv's. In de hypercarrefour (B) staat een samsung 80 cm tv aan slechts 129€ (i.p.v. 259). En voor die prijs toch mooi beeld voor op een kinderkamer. Aan die prijs en met 2 jaar garantie, wat wil je nog meer.

maartenbakker

Golden Member

Dat van die kleuren om zeep helpen lees ik daar niet terug.

Maar uiteindelijk ben jij degene die er tevreden mee moet zijn. Als jij liever niet in dat menu gaat rommelen, dan kan je inderdaad beter een ander toestel zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 oktober 2020 13:26:24 schreef kombucha:
anderzijds als er nu één ding is dat eigenlijk spotgoedkoop geworden is zijn het tv's. In de hypercarrefour (B) staat een samsung 80 cm tv aan slechts 129€ (i.p.v. 259). En voor die prijs toch mooi beeld voor op een kinderkamer. Aan die prijs en met 2 jaar garantie, wat wil je nog meer.

Dat heeft natuurlijk weer erg veel met mijn hobby/beroep te maken, maar als ik zulke aanbiedingen zie, daar k*ts ik gewoonweg van he.
Dat is iets dat eind jaren '90 begonnen is. Je kan echt niet zeggen dat de kwaliteit van de toestellen erop vooruit gegaan is. Dat er mij is iemand kan vertellen waarom het nodig is dat een televisietoestel zo spotgoedkoop moet zijn?

- kwaliteit/levensduur gaat stijl achteruit
- meer e-waste/meer co2 uitstoot
- minder verdiensten
- meer faillissementen
- meer klachten van de klant (dus die zijn er op termijn ook niet mee gebaat)
-....

In de jaren 80 en 90 had je de zogenoemde goedkope "Tech" tv's (hoorde Samsung toen trouwens ook bij). Vaak een allegaartje van alle merken wat onderdelen op een print gestoken en men had een spelende tv. Ging een jaartje of 5 mee en het was over. Prijs was navenant, maar daar koos de consument bewust voor. Zoals hierboven aangehaald: voor op de kinderkamer, tweede verblijf, enz.

Kocht men toen Philips, Panasonic, Loewe,... was men toch vrij zeker van een toestel dat een jaartje of 10 of langer mee moest kunnen. Ging het mis, was het zéér gebruikelijk dat 15 jaar na introductie van het model er nog steeds onderdelen van te vinden waren.

Ik vraag me zowel als technicus en als klant af wat er daarmee mis was?

De mens kan niet zo goed omgaan met koopjes. Kortetermijn koopgeluk (en kortetermijn winst ten koste van het milieu e.d.) grijpt men sneller aan, dan verbeteringen die een termijn van decennia kosten om merkbaar te zijn.
Dat zit gewoon ingebakken in de mens, vrees ik.
Het helpt ook niet, dat dure producten tegenwoordig niet net zo goed repareerbaar zijn als de dure producten van vroeger. Dus duur kopen betekent niet meer dat je 25 jaar met je TV of wasmachine doet.

Die race naar de laagste prijs is inherent aan vrije concurrentie op de markt, in ieder geval op de gebieden waar de techniek toegankelijk is voor ieder bedrijf dat mee wil doen.
De mens vraagt, de markt voorziet (als dat veel geld opbrengt). En helaas heeft dat ook aanzienlijke nadelen.

Regulatie op kwaliteit zou mooi zijn, maar ook onbegrip opleveren en zorgen dat mensen die het al niet te breed hebben, een nog armoediger leven leiden.

Anderzijds zou het goed zijn om luxe los te koppelen van nieuw. Ik heb alle apparaten die ik me maar kan wensen, maar behalve mijn 5 jaar oude PC was alles tweedehands.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik dacht met Panasonic een fijne telvisie gekocht te hebben echter na 2 jaar 7 maanden.. einde oefening.

kortsluiting in de backlight leds en die heeft de voeding en mainboard genekt. Onderdelen al dik 300 € maar niet te krijgen..

Nu maar een "goedkope" LG 55 inch 4K neergezet (bevalt erg goed).. eerst een Philips.. maar dat is doffe ellende met "easy link"

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
maartenbakker

Golden Member

Op 28 oktober 2020 07:35:42 schreef -chefke-:
Ik dacht met Panasonic een fijne telvisie gekocht te hebben echter na 2 jaar 7 maanden.. einde oefening.

kortsluiting in de backlight leds en die heeft de voeding en mainboard genekt. Onderdelen al dik 300 € maar niet te krijgen..

Nu maar een "goedkope" LG 55 inch 4K neergezet (bevalt erg goed).. eerst een Philips.. maar dat is doffe ellende met "easy link"

Om welk type ging dat? Panasonic maakt ze helaas niet allemaal zelf meer, en niet te krijgen is wel erg extreem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 oktober 2020 07:54:04 schreef maartenbakker:
[...]Om welk type ging dat? Panasonic maakt ze helaas niet allemaal zelf meer, en niet te krijgen is wel erg extreem.

Ik heb een aantal leveranciers gebeld en blijkbaar zijn die maindbords niet leverbaar.

Daarbij ik had geen zin om nog 300€ in een afgeschreven tv te drukken..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
joopv

Golden Member

2 jaar en 7 maanden, lijkt me dat een coulance regeling mogelijk is

Op 26 oktober 2020 13:52:48 schreef maartenbakker:
Dat van die kleuren om zeep helpen lees ik daar niet terug.

Maar uiteindelijk ben jij degene die er tevreden mee moet zijn. Als jij liever niet in dat menu gaat rommelen, dan kan je inderdaad beter een ander toestel zoeken.

Onderstaand stukje bedoelde ik (post 21):

Hi. Like you, I was very nervous about playing with hidden menus. I followed the steps and managed to somehow mess up the way the colours show on the tv. Certain colours were not being displayed correctly and some things had a green tinge to them.

I ended up taking it back to where I bought it, pleaded ignorance and exchanged it for another of the same set. The new tv still does it and I’ve just got used to it now and accepted it. No more hidden menus for me. It sounds like most LED TVs nowadays have a similar facility so that’s why I didn’t bother changing for another brand of tv.

Ik zit nog te dubben. Ik vind het met name absurd dat het nodig zou zijn. En het plezier van het kopen/hebben van een nieuwe TV is er zo ook al weer een beetje af.
Ooit een tweedehands motorfiets van 20000gulden willen kopen en de verkoper weigerde de tank vol te gooien. Ik ben toen vertrokken, niet omdat de motorfiets het niet waard was of dat ik het de verkoper kwalijk nam. Maar je gaat geen 20k uitgeven om met een rotgevoel te vertrekken. En dat gevoel heb ik nu ook een beetje over de TV. Zelfs als ik het nu wel goed krijg, zal dat gevoel waarschijnlijk blijven :(

In de regel is Panasonic een degelijk merk.... Maar zoals Chefke is niet fijn!! Ik zou me beroepen op coulance... Niet normaal

Hubie

Special Member

Mijn LG TV ging 8 jaar mee,stond elke dag minimaal 8 uur aan.
Was iets van 700 Euro.
Mijn nieuwe TV weegt de helft minder,gebruikt 50% minder stroom en kost de helft minder en het beeld is haarscherp.Dus waar hebben we het eigenlijk over?
Edit\In de jaren 60,70 koste een TV een paar maandlonen,in de jaren 80 koste een videorecorder iets van 2400 Gulden.Dus eigenlijk kost een TV geen ene ruk meer.
De nieuwste telefoon van Appel kost iets van 1300 Euro. 8)7
Je schijnt er zelfs ook een telefoongesprek mee te kunnen voeren.