Vraag over aansluitdraden motor .5 pk

Omdat een andere motor niet geschikt bleek, gekeken wat er nog was aan motoren voor mijn draaibankje.

Dat zijn 2 motoren, 230 V en 1/2 pk, beiden met een (FR =) freq.regelaar type DF5-322-037. Echter met een FR kan ik niet goed omgaan en heb het ook niet nodig.

Dacht die motoren dan te gaan gebruiken, gewoon op 230 V, los van de FR.

Maar ipv (buiten aarde) 2 draden, zijn er 3 draden naar de motor en ook nog eens verschillend in kleur.

motor 1 heeft bruin-blauw-zwart
motor 2 heeft bruin-oranje-rood

Eerste vraag is: waarom 3 draden.

tweede vraag is: welke ervan heb ik nodig en waarvoor is die 3-de draad. Miss. Links en Rechts-om? Niet nodig, maar zou handig kunnen zijn. Geen idee.

Heb nog niets geprobeerd, vraag het eerst.

LiA (Leven is Avontuur)
Shiptronic

Overleden

Dat zijn 3 fase motoren,

of aansluiten met de FO, of steinmetz schakeling toepassen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als het goed is , is er bij elke motor ook een condensator.
Maar om te weten ,hoe aan te sluiten moet je eerst de weerstand tussen de drie draden moeten meten. of staat er een schema in het dekseltje van de aansluiting? Maak eens een paar foto's ook van plaatjes met de motor gegevens.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op zondag 25 oktober 2020 21:53:56 (13%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

Dat zijn 2 motoren, 230 V en 1/2 pk, beiden met een (FR =) freq.regelaar type DF5-322-037. Echter met een FR kan ik niet goed omgaan en heb het ook niet nodig.

Of je de Fr wel of niet nodig hebt hangt af van je aansluiting die je thuis hebt. Dit zijn 3 fase motoren en die werken alleen met een 3 fase spanning. Een FR kan vanuit gewoon 230V enkel fase ook een 3 fase spanning maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dank voor de reacties. Heb geen 3-fase elektra hier. Verder weinig verstand van motoren enz. Ben een gebruiker en er is eigenlijk te weinig ruimte om een FR erbij te bouwen. Heb die motoren ooit gekregen en helaas zonder data. Kan ze ook niet programmeren en doe het dus liefst zonder een FR. Gewoon stekker er in en draaien.

Heb nodig ca 0,375 kw, maar dat zijn die motoren, echter heb wel ergens gelezen dat het via een FR ca 70% wordt, wat nog acceptabel is.

Zal proberen wat foto's te gaan plaatsen, maar dat duurt even.

Hopelijk kunnen jullie me dan erdoor loodsen om ze toch te gaan/kunnen gebruiken. Anders wordt het een echte éénfasige motor kopen. Suggesties daarover zou ik zeker op prijs stellen. Moet wel een motor zijn die continu (ca 1 uur minstens) kan draaien.

LiA (Leven is Avontuur)

Na wat zoeken kwam ik ook deze motor tegen. Negeer even de losse grijze draad in de schakelaar, die is al gefixed. Deze motor is éénfasig en kan L en R om draaien. Ook ca 0,5 hp. Is deze motor dan wel geschikt voor, redelijk continu draaien? Doet het nu netjes.

Als dat zo is, dan ga ik die inbouwen. De 2 anderen zijn overbodig dan. Mocht iemand die willen overnemen, met FR, dan hoor ik het wel. Zet ze miss. later op aangeboden. Maar hoewel (vrijwel) nieuw, er zitten wat losse draadjes bij. iig. zeker een heeft ooit gedraaid en is toen in de kast beland, naast de ander.

LiA (Leven is Avontuur)
mvdk

Golden Member

In uw andere topic over hetzelfde onderwerp staat een linkje hoe dat zit met de aanduiding S1 en S2 enz.
Die mooie blauwe motor mag continu lopen, als ik het goed interpreteer.

benleentje

Golden Member

Die motor is 180W is 0,25pK dat is wel heel erg weinig dan is de parkside motor toch beter geschikt. Hoe groot is de draaibank eigenlijk en wat hoort er standaard aan vermogen op. Mijn draaibank is 1.5kW

Heb nodig ca 0,375 kw, maar dat zijn die motoren, echter heb wel ergens gelezen dat het via een FR ca 70% wordt, wat nog acceptabel is.

Op een FR doet de motor gewoon 100% mee, alleen het startkoppel is minder als direct op 3 fase maar een draaibank heeft haast geen startkoppel nodig.

Een 3 fase motor op steinmetz doet 70% vermogen en heel slecht koppel. Met een 750W 3 fase motor op steinmetz zit je dan wel goed

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Als ik google kom ik hoofdzakelijk van die kleine tafeldraaibankjes tegen.
Dan is het wegwerken van die aandrijfmotor wel een aandachtspuntje.
Maar ik kwam een CO topic tegen waar een héél dik motortje naast het bankje stond. Het kan wel. Gewoon een omkasting maken.

@BL Een Taig kan 375 W aan (aanbevolen). Is een zeer goede en gewaardeerde kleine home-draaibank (USA), hoewel ik een heel oude versie heb, die nog wat gekke makken had, die in versie 2 gecorrigeerd zijn en ik soms ook toegepast heb. De winkel die hem aan mij verkocht is er al lang niet meer en onderdelen kopen is best lastig en vooral duur. Heb toevallig een soortgelijke Taig via Marktplaats kunnen kopen, zeer goedkoop, vooral ook door bovenstaande redenen, zoals onderdelen. Die wil ik dus upgraden tot een echt werkzame machine. En als ik nog ergens er een kan kopen, zal ik het sterk overwegen, dat te doen. Heb ik er één op zolder die werkt met een 0,5 hp motor, maar kom daar weinig, en één in huis die ik meestal gebruik. Ja lijkt wat vreemd, maar heeft iets met leeftijd enz. te maken. Dat leeftijd gedoe, daar kom je ook nog wel eens achter, is niet altijd simpel en dus moet je zoeken naar alternatieven die het mogelijk maken om een hobby toch te kunnen doen, zonder eerst 3 trappen te moeten lopen. Doe ik alleen als het niet anders kan.

En dus is ca 180 W bijna het dubbele van de huidige 100 W motor. Zie wel, kom nog wel eens een ca 0.4-0,5 PK motor, eenfasig, tegen, die past en geschikt is. Ga nu maar voor die 180 W, want die werkt en is hier. Want dat gaf best wel wat probleempjes met draaien van wat grotere dingen. Jij hebt ca 9 x zoveel power en alles ruimer ook, zal wel niet thuis zijn. Ik moet het doen met wat kleiner en in een huis-situatie, is effe anders.

Ook daarom, hoewel het miss. beter kan met een FR, daar is gewoon geen plaats voor én wat meer power is gevraagd en dat levert deze motor dus, daar kan ik voorlopig mee leven, is ook ok, voor nu.

Ja had ook liever 500 W, maar die Parkside werd toch bloedheet na ca 15 min. werken en is dus buiten beeld.

@ MvdK, ja het puzzelt me al langer. Echter geen idee wat je bedoelt met S1 en S2, sorry. En welk topic bedoel je? Heb er meerdere topics over geplaatst, maar resultaat, waar ik mee verder kon gaan was er niet altijd. CO is een fijne site, maar er zijn niet altijd oplossingen voor een probleem en dat zal zeker niet liggen bij de mensen die reageren, vaak meer bij de TS die er niet mee om kan gaan. Ik bv.

LiA (Leven is Avontuur)

@MdvK, ga eens naar YouTube en type Taig in. Je zult er vele video's over vinden en velen die houden van die machine.

Ik heb een ombouw, met de motor er onder, was mijn eerste Taig ombouw. Daarnaast via polycarbonaat-plaat, de snaar dus afgeschermd en ook de klauw afgeschermd. Is dus ietwat veiliger gemaakt voor de vingertjes. Moet nog steeds voorzichtig blijven, maar is beter. Wil dat ook bij mijn tweede,want die heeft de motor nog er achter en de knop L/uit/R zit daar ook nog eens.En dus de V-snaar ook. Oeps, vinger er tussen, doet op z'n minst pijn. Mensen vergeten wel eens het verschil tussen power die ze zelf kunnen presteren en die machines doen. Een mens kan iets doen met tussen ca 30-70 W, maar zeg, een simpele boormachine is vaak al 500 W, of meer. Ziet er klein uit, maar kan o zo gevaarlijk zijn.

Hoe veel tijd en energie kost een "gewoon een omkasting maken"? Is nodig, maar ok , ik ga en wil dat doen. Maar echt gewoon is het echt niet.

LiA (Leven is Avontuur)
benleentje

Golden Member

en dus moet je zoeken naar alternatieven die het mogelijk maken om een hobby toch te kunnen doen, zonder eerst 3 trappen te moeten lopen

Is heel normaal en begrijpelijk. Nu heb ik een beeld van de grote van je draaibank.

Kan je van de 3 fase motoren nog eens een foto maken van type plaatje en aansluitingen. Want als je een 0,5hp motor via steinmetz aansluit heb je ca 250W wat toch net iets meer is als 180W.

IK heb hier nog een 750W motor gevonden maar ik dacht dat ik nog een kleinere moest hebben maar die kan ook op het werk liggen.

Echter met een FR kan ik niet goed omgaan.

Het aansluiten en goed instellen op je motor is inderdaad erg lastig. Maar als het eenmaal werkt merk je er verder helemaal niets van je kan gewoon de drukknoppen en schakelaars op je machine blijven gebruiken er komt eventueel een potmeter bij om de snelheid in te stellen maar de FO werkt ook zonder maar dan in 1 vaste snelheid.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 26 oktober 2020 17:08:30 (26%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@BL, ga dat morgen doen. Nu ben ik uitgeteld en ga over tot hondje uitlaten, eten en TV enz. Maar dank voor je reactie. Heb een mogelijkheid en die kan beter. Is een Oeps, dank je.

Ben overigens met weinig tevreden, met slechts één oog ziet de wereld er toch anders uit, maar doe dat draaibank ding zo graag. En vaak lukt het ook nog.

LiA (Leven is Avontuur)

@ BL, Hierbij de foto's van de 2 3fase motoren. Hoor het wel.

Behalve dat inbouwen met die FR enz. veel ruimte innemen, want dan wordt het meer kast dan draaibank, werkte een pot.meter ook niet. Wel geprobeerd. Maar ja het zijn, best goede motoren en jammer dat ik er dus niet mee om kan gaan, zou wel willen en miss. is er iemand die die FR wel beter kan programmeren. Voor mij is dat onbekend gebied.

Zie bijv YouTube:

Taig Lathe with Siemens three phase motor and Delta VFD

Deze opstelling, die daar getoond wordt wil ik niet. Ten eerste de V-snaar, zonder beveiliging en de spanen, koelvloeistoffen die op die elektronika kunnen komen en de ruimte die het inneemt. Ik bouw liever in hoogte, niet in diepte, ook ivm plek.

Maar ik heb een potmeter geplaatst, maar die werkte echter niet. Heeft, denk ik, iets met de prog. te maken, of ik doe iets verkeerd. Geen idee. Info enz is nog steeds welkom.

LiA (Leven is Avontuur)