Sterrenhemel

Dit topic is gesloten

Bavelt

Golden Member

Omdat de meeste topics hierover oud zijn, start ik maar een nieuwe.

Ik wil graag een sterrenhemel maken. Ik dacht zelf aan 5mm witte LED's.
Het geheel bestaat uit 8 platen zachtboard, waarbij 6 platen ieder 55 leds bevatten, en 2 hebben er 44. In totaal dus 418 LEDS.

De leds worden dan in groepen aangestuurd. Mijn idee was om mbv een PIC een Gray-code te generen, waardoor er binnen een groep steeds maar één verandering optreedt (ster aan of uit).
Ik zou dan kunnen kiezen om 1 poort van 8 bits te splitsen in 2*4 (anders blijft het MSB wel lang aan of uit).

Het betekent wel 418 leds aansluiten.
Wat zou nu een handige opzet zijn? Wellicht maak ik het met de PIC te ingewikkeld en zou het ook met losse 555's kunnen per groep.
Daarbij alle leds aansturen vanauit de PIC's of daarvoor drivers gebruiken?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
bprosman

Golden Member

In een matrix zetten (aansturen) geeft wel de minste bedrading. MAX7219 ? HT1632 ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Een HT16K33 kan een 16x8 matrix aansturen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Ik heb ooit iets gemaakt om met een AVR 48 outputs onafhankelijk van elkaar te kunnen sturen. Feitelijk gewoon 6 shift registers met een driver er achter. Daar kun je er een paar van cascaderen. In deze setup wordt er feitelijk een 48-bits image in memory elke 100mS naar buiten geschoven. Dat is puur software: bitje setten, clock laag, clock hoog. Alles interrupt driven, zodat je in de 'voorgrond' je bezig kunt houden met dingen aan- en uit zetten. Daar was het vooral 'lokaal' met korte verbindingen zodat je min of meer ongestraft op 'full speed' naar buiten kunt rossen. Even oppassen dat als je zoiets groter maakt, je geen mooie zender creëert! :)

En weer doet het toverwoord WS2812 wonderen.

Veel mooier. Simpele bedrading en je kunt elke led afzonderlijk aansturen (kleur en helderheid), zoveel je maar wilt.

Arco

Special Member

Dat schiet zijn doel wat voorbij... ;)
Nodeloos gecompliceerd en volgens mij is dat er niet met witte leds. (goed, je kunt met RGB bij benadering wit krijgen maar 't blijft behelpen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

100 Stks/pak DC5V Ws2811 Ic Led Printplaat €8.51

https://nl.aliexpress.com/item/32821263233.html

Per printje kun je vervolgens 3 witte leds aansluiten

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Da's niet echt simpeler als 4x een HT16K33 chip... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, maar met de WS2811 kun je dan wel individueel per led dimmen, en dat lijkt me wel handig bij een sterrenhemel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Is plastic fibers gebruiken niet veel makkelijker? Paar lichtbronnen voor een wartel met fiber en je bent er al...

Dit zijn RGB leds, elk afzonderlijk aanstuurbaar. Verschillende diktes fiber gebruikt, en wat leuke programmatjes in elkaar gezet, prima resultaat!

Lambiek

Special Member

Op 27 oktober 2020 15:44:17 schreef Joey:
Is plastic fibers gebruiken niet veel makkelijker? Paar lichtbronnen voor een wartel met fiber en je bent er al...

Dat is ook een leuk idee!!! Mooi gemaakt man. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ook handig met wijzigingen: alleen de fibers omsteken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Waarom zou je het wijzigen? Gewoon een stukje sterrenhemel namaken en klaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Een sterrenhemel is erg mooi en leuk om te maken.
Een tip.
Maak in de sterrenhemel de sterrenbeelden van je huisgenoten.
Dat geeft een extra persoonlijke draai aan je project. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Op 27 oktober 2020 17:02:14 schreef Lambiek:
Waarom zou je het wijzigen? Gewoon een stukje sterrenhemel namaken en klaar.

Als je het oplichtpatroon wilt veranderen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 oktober 2020 17:26:20 schreef Arco:
[...]
Als je het oplichtpatroon wilt veranderen...

Ligt eraan wat je wilt... Ik had 18 individueel aanstuurbare RGB leds, verdeelt over 3 leds per plaat, 6 platen in totaal.

Door de fibers van elke led random over de bijbehorende plaat te plaatsen kon ik leuke effecten maken, uiteraard zijn de leds ook in groepen aan te sturen.

Dit alles aangestuurd door een Mega16 die de benodigde PWM signalen genereerd en wat voorgeprogrammeerde effecten (twinkelen, wake up light, random disco etc).

-dubbelpost-

[Bericht gewijzigd door Joey op dinsdag 27 oktober 2020 17:49:30 (97%)

Bavelt

Golden Member

Paar lichtbronnen voor een wartel met fiber en je bent er al...

Wat grappig!
Goed idee om de platen met een regelwerk te verbinden en dan als één geheel op te hangen. ;)
Heb je hier ook zachtboard voor gebruikt?

Hoe werkt nu zo'n Wartel met Fiber? Op de foto gaan er een hoop draadjes in zo'n motor-achtig dingetje...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Ik wilde idd ook het liefste dat de ledjes langzaam opkwamen ipv aanfloepen. Maar met 418 ledjes is dat een uitdaging..

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Een HT16K33 kan een 16x8 matrix aansturen...

Waar koop je zo'n ding? Mijn electronica winkel heeft ze niet en bij Fanrell ziet ik hem ooki niet staan. Gaat die wellicht onder een andere naam door het leven?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
marcob

Golden Member

Deze webwinkel heeft ze wel, als break-out board.

https://www.kiwi-electronics.nl/adafruit/adafruit-breakout-boards/Adaf…

[Bericht gewijzigd door marcob op dinsdag 27 oktober 2020 18:29:15 (18%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik wilde idd ook het liefste dat de ledjes langzaam opkwamen ipv aanfloepen. Maar met 418 ledjes is dat een uitdaging..

HT16K33 (Kiwi Electronics)

Hou er rekening mee dat deze chip LEDs aan en uit kan zetten, maar kan de LEDs niet dimmen met PWM.

Adafruit:

The driver chip can 'dim' the entire display from 1/16 brightness up to full brightness in 1/16th steps. It cannot dim individual LEDs, only the entire display at once, all via a simple I2C interface.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ja, wat mij betreft zou ik ook er voor kiezen om veel individueel adresserbare leds te maken. Ik heb een keer een opstelling gemaakt met iets van 1000 leds.

Voor een 500 leds, zou je dan als je gaat "charlieplexen" 23 led-lijnen nodig hebben. Nadeel is alleen dat je MCU niet zo veel leds tegelijk aan kan hebben. En bovendien, je gaat dan iedere led 1 periode van iedere 23 aansturen. Dat wordt karig. Anderzijds, echt fel wil je het voor een sterrenhemel ook niet hebben, dus wat inboeten op felheid zou kunnen. Als je direct op je CPU chip de boel aansluit kan je zo'n 5-10 leds tegelijk aan hebben en als je 1:10 multiplext, krijg je dus 50 leds tegelijk aan (op 1/10e van max felheid). Lijkt me wel een redelijk compromis.

Maar goed. Als je 1:10 multiplext, 10 "kolomrijen", dan 2 leds per output doet, dan heb je naast je kolom-outputs zo'n 24 (drie 695 chips) nodig. Dan moet je kolom-driver 24*10mA = 240mA kunnen afhandelen. Goed handelbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een goede raad, hou het simpel. Koop zo een led strip met individuele adresbare led's. Begin niet te multiplexen of met een matrix. Gaat je alleen veel werk opleveren om het aan het bollen te krijgen.

Project van mij een aantal jaren geleden. (Dringend ontbrekende foto's eens fixen)
https://www.elektronicaforum.nl/sterrenhemel-met-wolken-t3966.html

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Dit topic is gesloten