waterstop

RAAF12

Golden Member

Op deze wasmachine werd een slang meegeleverd met een waterslot. Volgens mij is het geen dubbele slang, twee slangen ineen. Hoe werkt zoiets? Ik heb hem (nog) niet opengeschroefd.

Kun je de andere kant vd darm(waar hij aan het toestel staat) fotograferen? Hier zijn 2 versies van. Die met en die zonder stroomvoering.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dit lijkt op een passieve waterstop van bauknecht
Zit een sponsje in dat bij nat worden opzwelt en een magneetje opzij duwt wat er voor zorgt dat de watertoevoer geblokkeerd wordt.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 27 oktober 2020 16:54:33 (57%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
RAAF12

Golden Member

Ah zal het vanavond even checken! Dat glimmende oogje aan de zijkant zit er bij mij ook op. Is dat een soort verklikkertje? Er zit aan de andere zijde geen stroomkabel.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 27 oktober 2020 17:46:13 (15%)

Het sponsje duwt ook een rood plastiekje voor het oogje. Totale onzin dit ding. Een feel good marketing dingetje. Als er wat mee is gewoon een gewone darm aan doen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
RAAF12

Golden Member

Ik heb het ding toch even opengemaakt en wat uitgerekt en dan is er dit te zien. Een binnen en buitenslang en een rood mechaniek waarvan ik de werking niet begrijp. Geen sponsje te zien...

Oei, was ik niet duidelijk? Wat aan mijn uitleg begrijp je niet helemaal?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Misschien...
Een soort van maximale doorstroombegrenzer.
Dus als de waterstroom te hoog wordt (bij slangbreuk)schiet er een palletje weg en blokkeert de toevoer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

net als zo'n los blauw aquastop ding, max 10 liter per keer anders sluit deze af..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Neen. Een metalen stukje inwendig in het water wordt door een uitwendige magneet aangetrokken. Hierdoor gaat er water doorgelaten worden. Wordt deze magneet verwijdert uitwendig dan valt inwendig in het water het stukje metaal door een veer in de doorvoer waardoor het water geblokkeerd wordt. Wat is het doel van deze onzin: stel er is een lek aan de kraan dan loopt dit water via de kraag in de binnenzijde waar het rode dingetje zit. Het sponje zwelt en verplaatst de magneet en rood vlagje. Een uitwendige kraanlek blokkeert de waterbevoorrading naar de machine. Totale onzin natuurlikk gezien er alleen een lek gedetecteerd wordt van voor de darm.
Edit. Sponsje is een vacuum gedroogd sponsje. Dat in de witte stukjes zit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb eens een klant gehad die dit iook dacht en het dus niet eens was dat ik het in de vuilbak gooide en er een gewone slang aan hing. Ik heb er toen even zoet mee geweest om dit te analyseren en herstellen. Ik zit met spanning te wachten achter andere analyses.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 27 oktober 2020 22:56:27 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
RAAF12

Golden Member

Een tekening is ook goed. Er zit geen spons in voor zover ik kan zien.
edit: Het water'slot' met slang werd meegeleverd bij een Beko wasmachine.

Deze slang heeft IDD een sponsje inwendig en zet uit en sluit watertoevoer af.. Eenmalige slang, bij breuk kan gelijk weg...

Dat is een veiligheidssysteem, als de binnenslang breekt of lekt loopt het water in de buitenslang en activeert het de aquastop en stopt de watertoevoer.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Totale onzin natuurlikk gezien er alleen een lek gedetecteerd wordt van voor de darm.

Niet echt onzin. Als zoals MGP zegt de binnendarm lek raakt zal via de buitenmantel er water bij het sponsje komen.
Het geeft geen bescherming als de buitenslang eerst lek raakt en dan later een keer de binnenslang maar aangezien het ding achter je wasmachine zit zit het daar redelijk veilig en is het dus een zinvolle toevoeging.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het geld dat ze gestoken hebben in het produceren van dit onding hadden ze beter gestoken in een degelijke no nonsense darm die degelijke dingen gaan immers nooit stuk. Maar dit is natuurlijk marketing gewijs minder interessant. Een verkoopsargument tov een wps, meer is het niet. Bamboozeling.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Niet iedereen is even zorgzaam met hun spullen en niet iedereen woont op het gelijkvloers.

Het kwam in de jaren 80 en 90 zover dat toestellen zonder beveiliging niet meer verkocht geraakten om nog niet te spreken over de verzekeringsmaatschappijen die daarop aandrongen.

Vandaag de dag zijn de materialen waarmee die slangen gemaakt worden veel beter en het is al zo ingeburgerd dat die standaard geworden zijn.
Vanaf de fabriek zal zoiets hooguit 10 euro extra kosten aan de consument.

Denk aan auto's, wat zit er daar in dat in principe overbodig is en toch kopen we dat omdat we ons veiliger voelen.

LDmicro user.

Dan is een echte aquastop toch een vele betere zaak. Je zal maar in een apartement wonen en er gebeurt iets... Een goede verkoper gaat dit argument gebruiken. Je eindigt met "veiliger voelen", een gevoelskwestie dus geen technisch argument, marketing...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 29 oktober 2020 09:01:22 schreef EricN:
Een goede verkoper gaat dit argument gebruiken. Je eindigt met "veiliger voelen", een gevoelskwestie dus geen technisch argument, marketing...

Dat is allang geen verkoopargument meer maar de normaalste zaak van de wereld.

Nu ligt het aandachtspunt op energie/milieu en daar is ook wat van te zeggen ;)

LDmicro user.

Op 29 oktober 2020 09:33:05 schreef fabrice:
of de kraan dichtdraaien?

Als je de machine aan zet moet die open. Als vervolgens de watertoevoer weigert of de slang zou scheuren, loopt de boel onder. Ookal ben je thuis, het kan enorme schade aanrichten. Je hebt het misschien niet eens door dat het gebeurd.

RAAF12

Golden Member

Inderdaad de meeste machine's staan niet in de woonkamer en hoor je amper met de deur dicht. Woon je 5 hoog dan kunnen de ondergelegen verdiepingen ook last hebben van waterschade, oa. natte meterkasten met aangesproken aardlek als die naast de keuken zit. Moderne slangen zijn van een hard doorzichtige kunststof gemaakt en is veel sterker dan die oudere dikke kunstrubber slangen.