[BE] Verdeelkast in badkamer

Vraag: is een verdeelkast toegelaten in een wasplaats (die ook een stortbad en een lavabo bevat), wetende dat het niet de hoofdverdeelkast is en dat de voeding van de kast al achter een 30mA differenctiëel schakelaar zit in de hoofdverdeelkast?

Doel: Renovatie met als doel conformiteit met de AREI regelgeving.

Legacy: Er was slechts één circuit voorzien voor de wasplaats (wasmachine, droogkast, boiler, verlichting en stopcontacten).

Motivering: Er zijn niet genoeg bestaande verbindingen van de hoofdverdeelkast naar de wasplaats, maar de stroom zou wel kunnen herverdeeld worden in een verdeelkast die zich in de badkamer bevindt.

Google kon mij hierover niets wijzer maken.
Hartelijk dank voor uw reactie

klusser_vdb

Zonder de bestaande bekabeling aan te passen kun je nooit wasmachine, droogkast, boiler tegelijk gebruiken, daarvoor is de stroom te hoog en dat los je met een verdeelkast ook niet op. Daarnaast, maar dat is mijn persoonlijke mening, moet je ook geen wasmachine, droogkast, boiler in een natte ruimte willen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ook al zou het mogen (het mag niet) dan zou je het toch niet willen.
Afgezien van de vreemde zaken....
Je kunt toch wel een verdeelkast monteren op de andere zijde van de wand van de badruimte.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 oktober 2020 17:25:06 schreef Roland van Leusden:
Daarnaast, maar dat is mijn persoonlijke mening, moet je ook geen wasmachine, droogkast, boiler in een natte ruimte willen.

Tja, wat is dan jouw definitie van een "natte ruimte"? In mijn definitie is het een ruimte waar stromend water aanwezig is en wordt gebruikt. Dat maakt een ruimte waar een wasmachine aanwezig is per definitie een natte ruimte...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

@Roetzen, ik bedoel uiteraard een badkamer / douche. Zie ook mijn eerdere topic hierover: https://www.circuitsonline.net/forum/view/151185

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

Mijn 27 jaar oude wasmachine heeft altijd ergens in een natte ruimte gestaan en nagenoeg geen spatje roest.

is een verdeelkast toegelaten in een wasplaats (die ook een stortbad en een lavabo bevat),

Ik heb het idee dat jouw wasruimte redelijk groot is en meer omvat als alleen een badkamer. In dat geval mag de kast absoluut niet in de buurt van het badgedeelte maar denk ik wel verderop in het washok gedeelte.

Maar zoals gezegd kan er door de verbindingen die er nu zijn toch niet meer stroom maar dat hangt af van de aderdikte van de verbinding

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 27 oktober 2020 20:48:21 (14%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hallo, hartelijk dank voor de reacties. Voor uw info, ruimte is de badkamer niet, maar een washok. Daarin is later een extra douche geplaatst, in een appart gedeelte.

De hoofdverdeelkast is verbonden met de wasplaats via een PVC buis van 25mm diameter. Het is de bedoeling om hierin draden met aderdikte van 6 carré te plaatsen naar een verdeelkast in de wasplaats.

Wat ik wil weten is of the AREI beperkingen oplegt aan de plaats waar een verdeelkast opgesteld staat. De wasplaats is per definitie een natte ruimte omdat er een wasmachine in staat.
Dus de vraag is: kan de installatie afgekeurd worden omwille van het feit dat er een verdeelkast staat in een natte ruimte?

mel

Golden Member

Als de installatie nier bereikbaar is vanuit het bad, dan mag het.
Of je het zou willen is wat anders.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ik zou ook zeggen, een ip54 of ip68 kastje met een deurtje ervoor, dat is in de badkamer een stukkie veiliger..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 oktober 2020 17:51:41 schreef testman:
ik zou ook zeggen, een ip54 of ip68 kastje met een deurtje ervoor, dat is in de badkamer een stukkie veiliger..

Als het deurtje open gaat is het geen IP54 meer, maar IP20.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 oktober 2020 17:21:23 schreef klusser_vdb:
Vraag: is een verdeelkast toegelaten in een wasplaats (die ook een stortbad en een lavabo bevat), wetende dat het niet de hoofdverdeelkast is en dat de voeding van de kast al achter een 30mA

Ja dat mag zolang je de zoneregels respecteert, enkel zone 3 dus. Moet ook spatwaterdicht zijn (IP41). De 30mA aardlekschakelaar mag ook niet in die kast zitten. Mag nooit in badkamer!!!!

Op 28 oktober 2020 18:54:34 schreef Toeternietoe:
[...]
Als het deurtje open gaat is het geen IP54 meer, maar IP20.

ik bedoel een ip68 kast waar al een deurtje voor zit, geen ombouwkast van hout ofzo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 oktober 2020 19:29:23 schreef testman:
[...]

ik bedoel een ip68 kast waar al een deurtje voor zit, geen ombouwkast van hout ofzo..

Dat snap ik, maar IP68 kastjes ken ik niet.
Wel IP66, maar zoals ik al aangaf,
Als een automaat uit gaat moet het deurtje open en dan is het ineens IP20.
Dat is normaal geen probleem, maar in een badkamer moet je dat niet willen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

alsof je een uitgevallen automaat van de wasmachine gaat resetten terwijl je onder de douche staat. elk kastje met ip66 rating wordt ip 20 als de deur open staat.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 28 oktober 2020 21:23:22 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Dat is normaal geen probleem, maar in een badkamer moet je dat niet willen.

TS wil het niet in de badkamer maar in het washok waarvan dus blijkbaar een apart gedeelte badkamer is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

voor het arei geld het washok nog steeds als badkamer als er geen deur tussen zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

zone 3 is tot 3m vanaf de rand van het bad/douche of 3m vanaf de de steel van de douchekop als het een inloopdouche betreft (een inloopbad bestaat niet voor zover ik weet) als er geen deur of muur is.

Materiaal in zone 3 moet min IPX1 zijn en in zone 2 IPX4.

En: De installatie van vast elektrisch materieel bestemd voor de voeding of bescherming van andere lokalen is ver-
boden in de volumes 0, 1, 1bis en 2.

In zone 3 mag het dus in principe maar ik zou het toch niet aanraden want het is zeker niet gebruikelijk en er is ook nog zoiets als ’goed vakmanschap’ en dat is interpretatie van de keurder ter plaatse.

Dag Evolo,

Op 29 oktober 2020 16:26:05 schreef evelo:
zone 3 is tot 3m vanaf de rand van het bad/douche of 3m vanaf de de steel van de douchekop als het een inloopdouche betreft

Ben je zeker dat zone 3 aan de rand van het bad begint? Mijn inziens zit zone 2 er nog tussen. Zone 3 begint dacht ik vanaf 60cm van de rand van het bad. Dit loopt tot 3m vanaf de rand van het bad gemeten, maar zoals jij het schrijft geef je de indruk dat het begin van zone 3 de rand van het bad is... Of ik begrijp je verkeerd.

Mvg

evelo

Golden Member

Je hebt gelijk, ik schrijf het niet duidelijk.

Met die 3m bedoel ik tot waar de badkamer zich uitstrekt als er geen muren/deuren zijn.

En in die 3m zit zone 2(60cm) en zone 3(2m40).

Lucky Luke

Golden Member

Op 28 oktober 2020 20:06:19 schreef testman:
alsof je een uitgevallen automaat van de wasmachine gaat resetten terwijl je onder de douche staat.

Nou, dat is dus precies wat 3 bewoners verder iemand een keer gaat doen... Geen technisch aangelegd iemand verder, gewoon iemand met een was in de machine en een beetje haast... Hetzelfde type dat met de laptop aan de lader op de rand van het bad een film kijkt. ik ken mensen die mensen kennen die hele enge dingen doen....

Is er niet een extra muur-met-deur in die ruimte te zetten, zodat je een losse badkamer en los washok krijgt?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 29 oktober 2020 16:26:05 schreef evelo:
er is ook nog zoiets als ’goed vakmanschap’ en dat is interpretatie van de keurder ter plaatse.

Of dt goed vakmanschap is laat ik in het midden, esthetisch ook niet bijzonder, zeker in een heel mooie badkamer. Dat dit echter afgekeurd gaat worden, daar hoef je geen schrik voor te hebben.