wasdroger merk beko na 2 uren nog niet droog

hallo
ik heb een wasdroger merk beko sn09200758-12 (dc2571x)
na 2 uren nog niet droog.
het probleem begon met thermostaat met rode knop was uitgesprongen
die ingedrukt ging apparaat weer 1 keer
toen heb ik thermostaat vervangen door zelfde temperatuur zonder
rode knop.
toen deed hij het nog niet goed en bleek de mica die in wikkeling
zit gebroken en doorgezakt zodat hij sluiting maakt met ander wikkeling.
nu heb ik compleet verwarmingsunit incl 2 thermostaten vernieuwd
nu dus was na 2 uren nog niet droog.
condensor is schoon en filters en kanalen schoon.
het lijkt mij dat verwarming niet warm genoeg wordt .
de achterkant is handwarm op de plaats van verwarming.
wie heeft ervaring?

Relais op de print kapot waardoor verwarming niet uitgeschakeld werd, temperatuurzekering gesprongen, vervolgens heb je alles vervangen maar het relais is nog steeds stuk...

Zoiets denk ik.

wat maus0611 zegt

relais kapot of in elk geval de print contacten slecht.

wordt hij überhaupt nog wel warm ? Lees Heet ?

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Print kan altijd (relais vervormd, verkleurd, los.???...) maar er zijn andere mogelijkheden. Testen met vermogenmeter of amperetang. Iets wild uit de bocht: condensator vd motor nazien. Toerental te laag of krijgt soms gewicht niet getrokken. Motor hapert. Ventilator ook dus. Koeling weg... . Gelukkig heb je de originele thermostaat met drukknop geplaatst. Een gewone is in deze levensgevaarlijk ook al heeft die dezelfde waarde. Wat ook kan is dat je iets over het hoofd ziet. Je schrijft "alles" is proper. Tja moeilijk te beoordelen van hieruit. Ventilator schoepen? Kun je in 2 richtingen (front en zijkant) door filter KIJKEN?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pa3gws

Golden Member

Op 23 oktober 2020 07:59:05 schreef EricN:
Gelukkig heb je de originele thermostaat met drukknop geplaatst.

toen heb ik thermostaat vervangen door zelfde temperatuur zonder
rode knop.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Pa3gws. Ik meende tss de lijnen gelezen te hebben dat hij daarna alles wel degelijk heeft vervangen daar deze zich op de nieuwe verwarming bevinden

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Blijft IDD verwarming continu aan?? Zo ja: Kan je goed door de filters heenkijken?? Anders alle filters een ronde mee in de vaatwasser, zijn ze als nieuw. Dan is je condensor helemaal schoon?? Ventilator schoepen niet vol met kluiten stof??

Het rode knopje gaat er uit omdat lucht verplaatsing te slecht is..En te heet word..

rode knopje gaat er nu niet meer uit, verwarming wordt volgens mij niet warm genoeg (blijft handwarm aan achterkant).
de verwarming heeft 3 draden + 2 van temperatuur controlle
met 3 draden voeding is het altijd lastig de kleuren zijn :
zwart, wit en blauw
zwart zal nul zijn, over blauw en zwart meet ik 230v
over wit en zwart (2e verwarming spiraal) meet ik 42v ????
moet dat ook niet 230v zijn?
filter (bedoel je condensator?)kan je in 2 richtingen doorheen
kijken.
relai,s stuk? dan zou je toch geen 230v meten?
er zijn geen slechte contacten op de print

Voor zover ik weet heeft beko nog niet te veel soorten weerstanden dus met wat geluk is het dezelfde als van de dc7110 of dc7230. Hier heb ik een schema van. Mss dat je hiermee jou situatie kan vergelijken en de common en 2 relais aansluitingen nazien dat er van draden niets door elkaar zit.
A propos, hoe zit het nu met de motorcondensator ? Met dit acute probleem geen verband maar met andere toekomstige problemen wel.
en met mijn voorgestelde stroom/vermogenmeting?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 24 oktober 2020 22:42:31 schreef gerard1:
over wit en zwart (2e verwarming spiraal) meet ik 42v ????
moet dat ook niet 230v zijn?
filter (bedoel je condensator?)kan je in 2 richtingen doorheen
kijken.
relai,s stuk? dan zou je toch geen 230v meten?
er zijn geen slechte contacten op de print

Verdenk toch de relais, 2 verwarmingsspiralen voor half warm/teer wasgoed, maar 1 werkt dus niet. Die 42v meet je misschien door het defecte contact heen of inductie van ander spiraal. Meet je 230v als je de spiralen loshaalt, op de aansluiting waar je nu 42v op meet?

42V is IDD verdacht, kan ooit plakkend relais zijn geweest en nu overgangsweerstand in relais..

het schema geeft hoop inzicht.
de verwarming heeft dus 1 fase en 2x nul
de 2x nul wordt geschakeld op print met 2 relais
de ene krijgt 14 v stuurspanning en de ander 0v
die stuurspanning komt van smd diode en smd transistor
heeft iemand hier ervaring mee?

Ohh wacht ff: draait je wel test met natte was er in?? Anders gaat droger in eco mode...

goede tip, ik meet met een lege machine en dan schijnt 1 verwarming het te doen.
maar de vrouw heeft met nieuw verwarmingselement was gedraaid die
na 2 uren nog niet droog was maar wel wat water in reservoir
kan het geen sensor zijn ergens die relais geen spanning geeft?

Hoe zit het met mijn voorstel betreffende vermogenmetig/amperemeting?
Je bent begonnen met een banaal probleem namelijk een hoog vermogen door kortgesloten weerstandsdraden met als gevolg veiligheid die doorspringt. Mogelijke scenario's: ofwel heeft een defecte sturing de weerstand doen overhitten en is deze beginnen doorhangen (sturingsfout, relais) ofwel iwas het gewoon een banale defecte weerstand die door de kortsluiting de relais heeft stuk gemaakt (relais) ofwel zijn er 2 fouten tegelijk ontstaan (haast onmogelijk maar toch ook niet).
Wat ik zou doen:
1. Meet het opgenomen vermogen en volg dit met natte was uiteraard voor een 10 tal minuten op. Normaal moet je in die 10 minuten toch 2000w moeten zien passeren. Indien niet:
2. Meet de spanning over de spoelen van de relais.
3. volg de 2 circuits tot aan de microcontroller en zie of je daar ook de stuurspanning krijgt. Trek uit die gegevens dan de juiste conclusies.

Tip. Om op een onder spanning staand toestel veilig te meten en zeker deze duurmetingen kun je best op de te meten punten een draad solderen en deze met je meter verbinden. Zo heb je je handen vrij en kun je ook vanop veilige afstand volgen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eerste paar minuten gaat droger vochtigheids gehalte IDD meten,daarna gaat droger naar vol vermogen, meet dit na zoals EricN zegt. Anders naar Relais kijken..

ik heb de relai,s verwisseld met geen verschil.
kan het de vochtsensor wezen? en waar zit die?
kan ik niet de aansturing van het dode rail.s op de goede zetten
zodat ze allebei tegelijk aan gaan?
ik heb mijn ampère tang weer gevonden
ik ga morgen weer eens meten.
met proefdraaien krijg ik de indruk dat verwarming na 5 min uit
slaat, te voelen aan de achterkant.

Sommige toestellen negeren de voelerwaarde op tijdgestuurd en andere niet. Ik weet niet specifiek wat jouw toestel op tijdgestuurd doet maar het proberen kost niets tenzij je dat al gedaan hebt. Ondertss al een ouder topic en weet de geschiedenis niet juist meer. In ieder geval fijn dat je de stroom eens gaat monitoren.
De voelers zitten van voor. Binnenkant onder de deuropening. Hoofd in het toestel steken. Voelers opschuren met 800. Eventueel stekker aan print losleggen en met de megger kijken of er geen kruipstroom is. Stekker los anders komt er 1000volt op de print.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ik ben gisteren weer poos bezig geweest
totale conclusie: 1e rela,s verbind va begin door en ander relai,s komt met paar minuten in.
dan over uitgangen van 2 relai,s 2x 220v (brand zelfs een lamp op)
ook op verwarming 2x 220v maar app trekt 3,75 amp
met natte was in trommel
verwarmings spiralen wel warm maar niet rood heet als kap eraf
is en ze dus geen koeling meer krijgen.
wel als je langer dan paar minuten meet zie je onderste spiraal
rood worden.
1 verwarming heeft een weerstand van 38 ohm zou 860 watt zijn
en de andere een weerstand van 64 ohm met stekker los.
app ziet kennelijk dat temperatuur te laag wordt.
u schrijft: hoofd in toestel steken en voeler opschuren, maar
je ziet toch alleen trommel als je hoofd erin steekt?

Binnenkant onder de deur, kijk dan even :D

Weerstand waarde komt neer op een 2 Kw element en is juist. Wat staat op element voor vermogen? Onder filter zitten 2 metalen stripjes, aan trommelzijde dat is de vocht meting..f

Wat een ingewikkelde metingen. Ik had iets basic in gedachte:
Amperemeter op netvoeding (binnenkomende kabel). Dan stroompatroon volgen gedurende 10-20minuten. Bv. Start met motor 200w. Dan gaat 1200w mee in (1400w). Daarna 800w (2200w).
Na 10 minuten valt verwarming uit.....zo gaat het mss niet zijn maar alzo krijg je een grafiek van wat er gebeurt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Alles duidt op vochtmeting of defect in 2de meet NTC

de meting was niet moeilijk, er zat verbruikers meter op stekker
en die gaf 15 min 3,75 amp.
waar kan ik die ntc vinden kan ik die testen?

Vooraan ergens. Meestal in de luchtunnel waar de deurfilter in past. Verbonden met kn4 stekker pin 3-4.
Edit. Blijkbaar ergens aan het lampje. Positie 925

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?