meten hersenactiviteit

Ik ben een schakeling aan het opbouwen om hersenactiviteit te meten.
(Meting gaat naar een arduino om daarna een lampje aan en uit te kunnen schakelen met hersenactiviteit)

De volgende bron is het schema van gebruikt:
http://erkutlu.blogspot.com/2012/12/eeg-and-arduino-do-it-yourself-eeg…

Voor mezelf heb ik een vertaling en een stappenplannetje van gemaakt (zie bijlage)

Fase 1 ging al niet erg soepel maar is nu onder de knie. (Mede dankzij dit forum).
Helaas wil Fase twee ook niet direct lukken. Ik heb dit deel twee keer opnieuw opgebouwd maar ergens gaat er iets niet goed.
Als ik alles goed heb begrepen moet ik met de potmeter de spanning tussen pin 6 en aarde kunnen instellen op 0.55V.
Echter meet ik een spanning van 2.10 V weke zich niet laat instellen.
Wie ziet er wat er fout gaat?

Hij staat dus in de hoek. Dan is er ergens iets niet goed gegaan.
Is het mogelijk een paar goede foto's van de opbouw te tonen ? Soms komt het er dan uit.

In het schema is helemaal geen voedings ontkoppeling zichtbaar (100n over opamps, 100 uF voor het bord oid) - zit die er wel ?

Geen antwoord op je vraag, maar wel dit: als je deze schakeling op jezelf aansluit, dan mag die nooit verbonden zijn met een netspanning. Ook niet via je laptop of iets anders. Altijd batterijvoeding gebruiken. Je wilt jezelf niet elektrocuteren neem ik aan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik zie sowieso een grote fout.
Dit naar aanleiding van dit topic. In dat topic teken je een opampschakeling die je zonder bronvermelding van een vage Arduinosite gehaald hebt. Op deze site staat precies dezelfde schakeling met precies dezelfde IC. Je schakeling in dat andere topic zal je wel van deze site fout overgetekend hebben. Op deze site zit op de CA3130 een condensator van 1nF op de pennen 1 en 8 van de CA3130. Dat is zoals het hoort en dat zei @Kruimel ook in dat andere topic. (Over de waarde van de condensator heeft @Kruimel niets gezegd).
Bouw eerst maar de spanningsdeler rondom de CA3130 maar goed. Als je ergens een schakeling of iets van een andere site haalt en je hebt vragen over datgene wat je van de andere site gehaald hebt, vermeldt dan altijd de site. Dan blijven we niet in een hoop gepruts hangen.
Heb je een scoop?
Dan kan je kijken of de uitgang van de CA3130 oscilleert.
Voor dit soort schakelingen is een scoop onmisbaar.
Verder verwijs ik ook naar Aart mbt ontkoppeling van de IC's.
Houdt alles in één topic. Dit is het tweede topic over hetzelfde onderwerp.

Het voedingsdeel lijkt goed te werken en geeft nagenoeg de verwachte 2,5V
een scoop heb ik niet maar kan ik misschien morgen wel over beschikken.
het klopt dat ik een tweede topic ben begonnen maar ik vond de problemen los van elkaar staan. (een voeding gerelateerd en de ander in de eigenlijke schakeling) maar ik snap nu wel dat het logischer was geweest als ik een vervolg had gegeven op dezelfde topic.

Dat de schakeling via batterijen gevoed moet worden is me al duidelijk. (staat ook op de site waar ik deze vandaan heb geplukt) toch waardeer ik je waarschuwing (beter een keer teveel gewaarschuwd dan een akelig ongeluk).

Op het moment ben ik niet thuis en kan ik dus geen foto's maken. Dat zal ik morgen doen.

Er wordt gesproken over ontkoppeling condensatoren over de opamps, begrijp ik het goed dat deze over de pinnen 4 en 7 geplaatst moeten worden?

Een heel andere vraag. Hoewel ik hier goed geholpen wordt (er is naar mijn gevoel heel veel kennis op het forum aanwezig) vraag ik me wel af of het niet handiger is om ergens op een of andere hobby club o.i.d meer van elektronica te leren. Weet iemand of er iets dergelijks is in de omgeving van zutphen?

Er zitten drie opamps in. Dus zo dicht mogelijk bij de pennen 4 en 7 van iedere opamp plaats je een condensator van 100nF. Dat zijn dus drie condensatoren van 100nF. Tussen de plus en de min van de 5V plaats je een condensator van 100uF. De beste plaats is waar de plus- en de mindraad op de printplaat wordt gesoldeerd.

Tidak Ada

Golden Member

Een dringend advies:
Zolang je niet bedreven bent in de elektronica moet je je ver houden van dit soort experimenten!!!
Er hoeft maar een condensatortje lek te zijn of een diode of IC defect te zijn of je loopt ernstig risico!!
Normaal werkt dit soort apparatuur met zeer kostbare isolatie versterkers aan de ingang, ook indien batterij gevoed!
Verder is het verstandig je gebruiksdoel DUIDELIJK te beschrijven. Dat helpt ons de adviezen veilig te houden.

ZET HET UIT JE HOOFD!!!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

5V, Wat kan daar mis aan gaan?
Niet echt een spanning dat je gelijk geëlektrocuteerd wordt bij een foutje.

blackdog

Golden Member

Hi,

Dit is weer de zoveelste rommel schakeling die ik hier zie, ik ga hem niet helemaal opieuw opbouden, want er zijn verschillende fouten aanwezig.
Dit doordat de maker van deze schakeling een aantal zaken van analoge electronica niet onder controle heeft, dat kan natuurlijk, ik ben ook simpel begonnen. :+

Een klein deeltje heb ik wel even over getekend, dat is de voedings ontkoppeling en hoe je de aanwezige voedingspanning kan splitsen in een andere spanning.
Dat kan over bijna het hele bereik van de aanwezige voedingspanning, in mijn schakeling wordt de aangelegde voeding door twee gedeeld door de weerstanden R2 en R3 beide 47K.
Om er nu voor te zorgen dat de 2,5V aa nde uitgang van de opamp ook ruis/stoor vrij wordt, is de ontkoppel condensator C2 opgenomen.

C3, R4 en C4 dienen er voor om deze opamp stabiel te houden bij de 1x versterking waarop deze is ingesteld.

https://www.bramcam.nl/Diversen/2.5V-Referentie-CA3130.png

.
De opmerkingen wat betreft veiligheid van de andere forum gebruikers moet ik ook onderstrepen.

.
De Hel orginale schakeling rammelt aan vele kanten, de AD620 heeft geen DC path aa nzijn ingangende condensator tussen pin 3 en pin 6 van de tweede CA3130 is gestoord!
Er is geen beveiliging tegen statische elektriciteit aangebracht, enz, enz.

Dus, je zal best wat meten, maar ja, wat meet je eigenlijk, de fouten van de ontwerper of echte hersen activiteit?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

hallo,
Beste Blackdog dankjewel voor de moeite die je hebt genomen om het voedingsdeel eens goed onder de loep te nemen. Deze uitleg maakt voor mij een boel duidelijk over welke onderdelen hoe en waarom gebruikt dienen te worden.

Beste Tidak Ada,
Dank voor je bezorgdheid. Ik heb je waarschuwing zeker serieus genomen maar, De schakeling zal alleen maar batterij gevoed worden en werkt met lage spanningen en relatieve kleine vermogens.
Natuurlijk zal het mogelijk zijn veel kwaad te doen met kleine vermogens en lage spanningen als men dat als doel bewust heeft. Dat echter door fouten of defecten in de schakeling een gevaarlijke situatie ontstaat lijkt mij vrijwel onmogelijk en neem ik bewust als aanvaardbaar risico.
Ook denk ik dat we als mens het gewoon een eng idee vinden iets anders met hersenen te doen dat gebruiken zoals we ze gekregen hebben. iets dat ervoor zorgt dat we heel voorzichtigheid worden als we wel iets anders willen doen.

Je vroeg wat het gebruiksdoel is van de schakeling. zoals verteld is dat in eerste instantie om een lampje (LED 3V) te kunnen aansturen met onze hersen activiteit. Het kan zijn dat mijn nieuwsgierigheid hier eindigt als dat lukt een LED aan te sturen. Maar het kan ook zijn dat ik bij succes verder ga onderzoeken of er meer nuttige toepassingen meet te verwezenlijken zijn.
Dat kan van alles zijn. Zo wil ik eerst leren wat we met onze hersenen moeten doen om uberhoud iets te meten. bijv. moeten we ingespannen naar iets gaan kijken of juist ontspannen de omgeving opnemen en met dat verschil de LED te schakelen. en als dat al zo is kunnen we dan meten dat we iets zien dat we ons niet realiseren. bijv. bewegingen aan de rand van ons gezichtsveld. natuurlijk is dat een voorbeeld dat waarschijnlijk niet in de mogelijkheden liggen van de schakeling maar het laat wel zien hoe ik me laat sturen door wat er wel of niet lukt. Het is een soort hobby waarbij ik met relatief weinig geld probeer iets te realiseren dat verbaast dat het uberhoud kan voor dat geld. zo heb ik bijv. een gaschromatograaf gemaakt voor ca. 30 euro. natuurlijk kan deze niet wat zijn professionele tegenhangers kunnen maar het werkt en je kan er eenvoudige onderzoekjes mee doen. het geeft me veel plezier om dergelijke projecten te doen wanneer ik tijd heb.

groet grote prutser

Anoniem

Op 27 oktober 2020 23:27:03 schreef Tidak Ada:
Een dringend advies:
Zolang je niet bedreven bent in de elektronica moet je je ver houden van dit soort experimenten!!!
Er hoeft maar een condensatortje lek te zijn of een diode of IC defect te zijn of je loopt ernstig risico!!
Normaal werkt dit soort apparatuur met zeer kostbare isolatie versterkers aan de ingang, ook indien batterij gevoed!
Verder is het verstandig je gebruiksdoel DUIDELIJK te beschrijven. Dat helpt ons de adviezen veilig te houden.

ZET HET UIT JE HOOFD!!!!

Wat een paniekerige overdreven reactie in rood en vet nog wel, om helemaal niets.
Nergens in het schema is sprake van een netgevoede situatie , maar wel van batterijtjes.
En zelfs als het netgevoed zou zijn uit een adaptor die dubbel geisoleerd is, who cares?

Misschien zelf eens die schakeling maken en als het lampje van hersenactiviteit niet brandt, even wachten met posten ;-) ;-)

Laten we elkaar niet iets kwalijk nemen als iemand met goede bedoelingen een ander waarschuwt. Het zou toch diep triest zijn als we elkaar hadden kunnen behoeden voor gevaar en dat achteraf niet gedaan hebben.
Genoeg hierover laten we ons veder met elektronica bezig houden.

Tidak Ada

Golden Member

@GD:
Ik waarschuw uit fysiologisch oogpunt. Voor ECG, EEG en ENG gebruik je contactgel, da's wat anders dan droge huid.
Zet maar eens een 9V batterijtje op je tong, dan begrijp je waarom >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 28 oktober 2020 12:51:13 schreef grotedikken:
Wat een paniekerige overdreven reactie in rood en vet nog wel, om helemaal niets.

Hij zal wel weten waar hij het over heeft zeker. En een gewaarschuwd man telt voor twee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi,

grotedikken, ik dacht dat een man met jouw ervaring wel zou moeten weten wat voor fratsen je medemens allemaal uithaald.
Die dommiteiten die ze uithalen, kan jij allemaal niet van te voren bedenken...

Dubbel geisoleerde adapters, jaja, ik heb hier nog iets liggen waar mijn Arduino goed op werkt, denk die gebruiker!
Blijkt het een China adapter te zijn, mooi tekentje er op van dubbel geisoleerd, ik zit goed denkt die gebruiker, als hij er al naar kijkt...

En dan volledig onverdacht tijden een meting, zit de gebruiker zijn haar volledig in de war...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 28 oktober 2020 08:52:47 schreef grote prutser:
zo heb ik bijv. een gaschromatograaf gemaakt voor ca. 30 euro. natuurlijk kan deze niet wat zijn professionele tegenhangers kunnen maar het werkt en je kan er eenvoudige onderzoekjes mee doen. het geeft me veel plezier om dergelijke projecten te doen wanneer ik tijd heb.

Dat is heel interessante info. Wil je daar meer over kwijt?

Ik heb in 1980 bij Unilever pesticiden bepalingen gedaan met zo'n grote dure gc van Hewlett & Packard. Toen schreven ze dat nog voluit :-)
Omdat die apparaten zo ongelooflijk duur en uitgebreid waren is het nooit in me opgekomen om daar zelf iets voor te bouwen.

Dus voordat jij je hersenen frituurt wil ik die info uit jouw brein wel even veiligstellen :-) :-) :-)

reading can seriously damage your ignorance
Tidak Ada

Golden Member

Er heeft ooit ook een ontwerp voor een spectraal analytisch instrument in een van de bekende radiobladen gestaan. Er werd van 2 scheermesje een spleet gemaakt en als ik me het goed herinner, ook een zelf gemaakte tralie. Het was RE, RB of elektuur.
Lijkt me een stuk veiliger dan een EEG en nog met meer leuke toepassingen ook!

Zou TS de hond en de kat willen doormeten ? :+

Ik zou het artikel kunnen opzoeken bij belangstelling.

@Bram:
Wat dacht je van die opgedroogde gel in het haar en die kaal geknipte plekjes ;)

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Beste hennep,
ik wil je best meer info over de zelfbouw GC geven maar dat is denk ik meer iets voor buiten dit forum om. ik heb even gekeken of ik direct naar jou een bericht kan doen maar zag niet hoe dit zou moetten. Weet jij een manier hiervoor? (heb liever niet gelijk mijn e-mail adres of telefoon nummer op straat liggen)
(stel je overigens niet te veel voor van deze GC hij kan alleen maar overweg met monsters die bij kamertemp. al gasvormig zijn. en heeft nog wel meer nadelen. (je kan bijv. wel aansteker gas in zijn componenten scheiden).

groeten Grote prutser

Tidak Ada

Golden Member

Als je je e-mail (tijdelijk) in je profile zet, wordt hij daar spam-safe als bitmap gepubliceerd. Je kunt het weer weg halen zodra je een mail van @Hennep hebt ontvangen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 28 oktober 2020 15:40:33 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

beste Tidak Ada,
klinkt als een spectrofotometer. of een AAS als er ook een vlam bij gebruikt werdt.

heb beide al eens gemaakt. (ook het broertje AES)

Tidak Ada

Golden Member

Ja, ik kon even de juiste naam niet terug halen :o (de leeftijd ;( ). Inderdaad een spectrofotometer. Vlam hoeft niet, het kan ook met een halogeenlamp of als je UV wilt met een waterstof- of deuteriunmlamp. Vloeistof in een cuvetje Een kwestie van ijken en een tabel maken van de ijkkromme in een ROM.

Er is ook een automatische dauwpunthygrometer in schema aanwezig.
spiegeltje wordt met een peltier-elementje gekoeld.

Inderdaad allemaal leuke en veilige objecten.

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@gp, ik heb mijn mail even aangezet in het profiel. Zodra ik email heb ontvangen gaat dat weer uit.

reading can seriously damage your ignorance
mel

Golden Member

Idd Tidak, en het stond in RE toendertijd :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 28 oktober 2020 14:21:31 schreef Tidak Ada:
@GD:
Ik waarschuw uit fysiologisch oogpunt. Voor ECG, EEG en ENG gebruik je contactgel, da's wat anders dan droge huid.
Zet maar eens een 9V batterijtje op je tong, dan begrijp je waarom >:)

Ah, sorry, ik dacht dat je het over eventuele netspanning had. Ik dacht er zo gauw niet aan dat een 9 batterijtje gevaarlijk kon zijn.
Wie heeft als kind niet eens zn tong tegen zo'n batterijtje gestoken.?
Maar ik ken er toch geen die er aan gestorven zijn of el een splaakgeblek aan ovelgehouden hebben. ;-)

reading can seriously damage your ignorance