Smd condensator 150uF 25V+

Ik rij selectrix met de componenten van Peter Stearz.
Op mijn vorige baan had ik de binnen verlichting van de wagons ook van hetzelfde merk.
Bij de binnenverlichtingssets voor de wagons zitten tegenwoordig geen smd tantalium (de gele blok vormige) condensatoren meer.
Bij navraag bij de leverancier moeten ze een waarde hebben van minimaal 150 uF of liefst hoger als het maar in de wagon past en een minimaal voltage van 25 volt.
Wie kan mij aan het juiste nummer helpen ik kom er door te snuffelen op het net niet uit die gene die ik vroeger had waren ongeveer 8x5x3 mm. (l.b.h.)

Groeten
Piet Rehorst

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Als 20V spanning ook kan is dit misschien een alternatief.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Leuke vondsten, maar met voorraad=0, dwz niet beschikbaar. Daar heeft TS dus niets aan.
Misschien staat hier een goede tussen: https://mou.sr/3mstG7B

Maar inderdaad: niet bepaald goedkoop.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 oktober 2020 23:00:53 schreef Thevel:
Als 20V spanning ook kan is dit misschien een alternatief.

Die 20V zal heel krap zijn. Niet te riskeren met tantaal. DCC mag als ik me niet vergis tot 18V gaan. Moet ik eens nakijken in de betreffende data.

Van deze zijn er toch nog enkele in stock bij Mouser. ESR 45mΩ. 70Ω ESR deze zijn er voldoende. Wat is de beste keuze bij een pulserende ingangsspanning?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Volgens de fabrikant mag het niet onder de 25 volt zijn.
maar de capaciteit mag tot 500 uF.
Hoe hoger deze waarde hoe minder de kand dat de verlichting knippert bij slecht contact

buckfast_beekeeper

Golden Member

Uit NEM-680

4.2 Spannungsgrenzen
a) Der Effektivwert des am Gleis gemessenen SX-Signals soll die in NEM 630 spezifizierte
Spannung 5 um nicht mehr als 2 V überschreiten.
b) Die Spitze der Amplitude des digitalen Steuersignals darf ± 24V nicht überschreiten.
c) Der minimale Spitzenwert des SX-Signals zum Betrieb des Digitalempfängers beträgt ± 9V,
gemessen am Gleis.
d) Die Empfänger müssen eine Gleichspannungsfestigkeit von wenigstens 25 V haben.

Dan is 25V nog krap.

Waar je het kan weg steken, zou ik een gewone elco nemen met radiale aansluitdraden. Zijn gemakkelijker te vinden. Maar inderdaad minder evident om weg te steken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Je kan ook meerdere SMD condensators met een lagere capaciteit parallel zetten.
Je krijgt dan een langwerpig geheel met een geringe hoogte, misschien dat je zoiets wel kwijt kan...

Een gewone elco kan ik niet kwijt, ze moeten namelijk in spoor-n wagons.

Ik kan er wel 2 of 3 achter elkaar kwijt.
Maar de 25 volt is een vereiste

Thevel

Golden Member

Hoeveel ruimte heb je precies?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 28 oktober 2020 16:15:22 schreef Rehorst:
[...]
Maar de 25 volt is een vereiste

Of 30V kan natuurlijk ook en heb je net wat meer marge.

N is inderdaad heel klein.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Vier van deze parallel kan: https://nl.farnell.com/tdk/c3216x5r1e476m160ac/cap-47-f-25v-20-x5r-120…
(da's 200uF, maar bij 16v heb je een 'degrading' van 25%, dus houd je nog maar 150uF over)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op die oppervlakte kun je minimaal 10 condensatoren uit de laatste link van Arco kwijt.