Aardlek zit vast

Goedendag,

Na een sluiting in een woonhuisinstallatie zijn alle drie de aardlekschakelaars uitgevallen. Eindgroepen zijn allemaal nog in. Het woonhuis heeft een 1-fase aansluiting 25A, deze stotz is nog in maar wat ook geprobeerd word in de aardlekschakelaars zit totaal geen beweging meer. In alle drie niet. Weet iemand hier wat hier de oorzaak van kan zijn?

High met Henk

Special Member

niet tijdig getest: worden ze lui van:

doe ikook niet.

gevolg is dat ze bij mij bij een aardfoutje laatst ook alle 3 tripten.
Kun ze wel terug inschakeen

eigenlijk moet je ze elke maand geloof ik testen.. Maar ja niemand heeft zin om alle klokjes weer opnieuw in te stellen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Ouderdom.
Vervangen door een deugdelijk A merk.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Merk, type,& foto kan misschien wat meer duidelijkheid geven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 oktober 2020 15:39:25 schreef Jinny:
Ouderdom.
Vervangen door een deugdelijk A merk.

Groepenkast is nog geen 3 jaar oud.....

Goedkope shit ondanks dat er Eaton op staat?

Sine

Moderator

Alle drie? Dat is wel ERG typisch.

Prima ALS-jes verder.

Op 28 oktober 2020 16:09:39 schreef Sine:
Alle drie? Dat is wel ERG typisch.

Prima ALS-jes verder.

Dit kan toch eigenlijk niet?

Jinny

Golden Member

Doen ze het helemaal niet meer?
Eaton is een goed merk, en erg oud zien ze er ook niet uit.
Dientengevolge, hoe oud zijn ze?

Edit, drie jaar, terug gaan naar de leverancier.

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 28 oktober 2020 16:12:55 (17%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Zijn deze normaal ook niet geel als ze getript zijn?

-edit-

Nee.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 oktober 2020 16:18:10 (15%)

Op 28 oktober 2020 16:11:59 schreef Jinny:
Doen ze het helemaal niet meer?
Eaton is een goed merk, en erg oud zien ze er ook niet uit.
Dientengevolge, hoe oud zijn ze?

Edit, drie jaar, terug gaan naar de leverancier.

Ja maar hoe kan het dat ze alle 3 uitvallen en vast branden (mijn vermoeden?)

Sine

Moderator

Tja, "een sluiting" kan zoveel zijn, maar een sluiting waar drie ALS-en bij betrokken zijn is toch een beetje vreemd.

En al is het een volle aardsluiting, dan verwacht je dat de andere aardleks er in blijven.

En heel blijven natuurlijk

Jinny

Golden Member

Yup, er zal misschien iets anders aan de hand zijn..

Geen idee waar je woont, als het dicht bij zou zijn had ik even gekomen om te kijken..

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 28 oktober 2020 16:31:52 (46%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kun je die zwarte handeltjes niet meer naar boven krijgen?
Zit daar geen beweging in, of klikt het even en blijven ze niet naar boven staan?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toevallig laatst op de zaak ook een defecte Eaton gehad. Dat was dan wel een alamat.

Gebeurde na een volle sluiting, installateur heeft er een nieuwe ingedrukt. De oude was 2 jaar oud ofzo.

Overigens deed de oude het wel weer (lees: was weer in te schakelen) na een ferme klap erop, maar die is wel de kliko in gegaan

Ik vraag me alleen af wat de oorzaak was. Ergens heb ik het vermoeden dat mogelijk de kortsluitstroom te hoog was ('t was een volle sluiting, en wij hebben een 3x80A aansluiting op 100m vanaf de trafo).

Op 28 oktober 2020 16:31:01 schreef Jinny:
Yup, er zal misschien iets anders aan de hand zijn..

Geen idee waar je woont, als het dicht bij zou zijn had ik even gekomen om te kijken..

Het was bij mijn buurman. Hij was bezig op de zolder en had aan de ene kant van het huis de groep uitgeschakeld waarbij “zolder” stond. Het bleek dat de andere kant van het huis op een andere groep zat. Maar anyway daar aangekomen kon ik de drie aardlekschakelaars gewoon weer aanzetten (wel iets meer kracht) en alles deed het weer. Andere groep uitgezet en spanningsloosheid aangetoond met een duspol.

Alles werkt weer alleen vind ik het vaag dat er bij sluiting 3 aardleks uitvliegen. Zouden de aardleks in serie aangesloten zijn?

benleentje

Golden Member

(wel iets meer kracht)

Als je de aardleks omhoogzet span je ook een veer mee op. Soms zijn veren iets te sterk en kost het omhoog zetten wat meer kracht. Als de aarlek snel uit moet hoeft er maar een kleine palletje te worden geschakeld en de veer doet de rest.

Het kan ook zijn als er erg veel kracht nodig is dat het mechanische ergens blijft hangen. Ze kunnen ook vast staan door de overbelasting maar dat ruik je wel

Bij hele grote automaten van 1200A die in energie verdeel station worden gebruik gebeurde het opspannen van de veer met een motor of moet je zelf met de hand die veer zelf op spanning zetten na het inschakelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Daarom moet je ze dus testen. Bij mij vlamden er ook 2 tegelijk uit.

Had een vlamboog in een tcd bij insteken adapter.

Maar als je ze netjes elke maand test gebeurt dat dus niet. Zal wellicht met een magnetisch veld te maken hebben??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Maar als je ze netjes elke maand test gebeurt dat dus niet.

Dat geloof ik dus niet. Testen gebeurt met een exacte kleine stroom van zo rond de 30mA. Dus bij het testen kijk je eigenlijk alleen of er op de ondergrens nog geschakeld word de stroom die de contacten moeten afschakelen zal kleiner dan de nominaal stroom van de automaat zijn zeg 40A. Dat is heel wat anders dan een volle sluiting naar aarde af te moeten schakelen en dat kan afhankelijk van hoe ver je van een transformator zit heel erg hard oplopen tot in kA's.

En hoewel een automaat een kortsluitstroom van bv 4500A veilig moeten kunnen afschakelen is niet gegarandeerd dat ze dan ook altijd heel blijven alleen dat ze dus veilig uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 28 oktober 2020 19:02:04 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens mij houd je met de maandelijkse test alleen het mechanische deel los.
Drie aardleks van deze leeftijd tegelijk kapot lijkt mij onwaarschijnlijk. (Snel een staatslot halen?)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@belbeentje.
De stroom met de testknop is niet exact, verre van dat, het geschied met een simpel,weerstandje en is daarmee spanningsafhankelijk. Bij 230 Volt is de teststroom ca 1,5 x Foutstroom,bij 30 mA ca 45 mA.
Het dient oa ook om het mechaniek goed gangbaar te houden.
De testknop geeft je dus eigenlijk alleen maar een indicatie dat de aardlek het nog doet. Maar is dus geen garantie dat deze bij 30 mA afschakelt, en dan hebben we het nog niet over de afschakeltijd gehad! die minstens zo belangrijk is.

Deze automaten zijn 10 kA (Dat kun je nog net lezen)
Dat betekend dat ze 10 kA moeten af kunnen schakelen zonder defect te geraken.
Als de kortsluitstroom > 10 kA is dan heb je kans dat de schakelaar naar zn grootje is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

pas nog aardlekken vervangen, de nieuwste in die kast waren op de testknop ook al niet meer bruikbaar. dat was grotendeels door een oude lekkage, de kastschroeven waren roestig, en intern de aardlek onderdelen ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 oktober 2020 15:39:25 schreef Jinny:
Ouderdom.
Vervangen door een deugdelijk A merk.

Gebruik jij nog zo'n Chinese meuk glazen bol van AliExpress? :+

Jinny

Golden Member

,Op 28 oktober 2020 20:39:58 schreef Kilian [...]

Gebruik jij nog zo'n Chinese meuk glazen bol van AliExpress? :+

Was inderdaad een goedkopie.. :+ :+ :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

De stroom met de testknop is niet exact, verre van dat, het geschied met een simpel,weerstandje

En dat weerstand verandert niet en spanning is ook 230V. Wat is daar niet exact aan?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.