Aansturing zonnewering door arduno

Anoniem

Goededag,

Het zoveelste topic over zonnewering. Echter naar (bijna) alles toch geen antwoord op mijn vraag.

Mijn doel is om mijn zonnewerking aan te sturen via een op arduino gebaseerde home system.
Het scherm is voorzien van de bijgevoegde schakelaar. Deze wil ik vervangen door een relais en via 12V aansturen. Ik heb gekozen voor 12V omdat de standaard 5V geleverd door arduino net even te weinig is voor de afstand die de kabel moet overbruggen. Daarnaast levert het HAS de windkracht, info over regen en zon om het scherm aan te sturen.

De eerste vraag is ... welk type relais is hiervoor het beste geschikt? Ik heb al wat logo relais systemen langs zien komen maar zie ook ontwerpen met een lichter print relais. Verder heb ik begrepen dat een SSR voor deze toepassing minder geschikt is.
Mijn voorkeur gaat uit naar een relais die op basis van de ingang of omhoog of omlaag aanstuurt en waarbij dus per abuis niet beide uitgangen actief kunnen zijn.

Uiteraard neem ik in het ontwerp een scheiding mbt een opto mee. Sommige relais hebben dat al in zich wat het weer simpeler maakt.

Dus mijn vraag begint met: welke type relais is hiervoor het beste geschikt?

Note: ik weet dat er diverse home automation systeems voor zonneweringen zijn. Echter die hebben een RF/WiFi verbinding wat ik niet wil gebruiken. Bij aanschaf van het scherm heb ik gevraag naar een module voor 12V aansturing voor het scherm. Die was er echter niet.

Lambiek

Special Member

Ieder relais met een wissel contact is goed. Zolang de contacten maar geschikt zijn voor het vermogen van je scherm / rolluik.

Bijvoorbeeld een 10A relais moet voldoende zijn, als extra kun je er een zekering tussen zetten voor de veiligheid.

Ik zou per scherm twee relais zetten, dan is je scherm spanningloos in rust.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met 2 relais heb je wat meer luxe.
1 om stroom te schakelen en een wisselrelais om richting te kiezen.
Zo kan gelijk welke positie kiezen, en is rolluik/scherm spanningsloos.

ASPA-tech.be

Is het een schakelaar met middenstand? Zoniet dan kun je kiezen voor een enkel wisselrelais. Het type maakt niet veel uit, zolang deze maar geschikt is voor de stroom die de motor trekt (neem een ruime marge), en de netspanning.

Als het een schakelaar met middenstand is kun je een extra relais in serie opnemen. Dit relais schakel je in als je de zonwering gaat bedienen, en met de andere kies je de richting. In rust schakel je het relais uit zodat er geen spanning op de motor staat.

Vergeet niet dat je op de uitgang van de arduino een buffer schakeling, met een transistor o.i.d. moet maken om betrouwbaar een relais te kunnen sturen, helemaal als je naar 12v wilt. Ook is het sterk aan te raden om vrijloopdiodes te gebruiken om zo piekspanningen uit de relaisspoel op te vangen.

Scheiding met een optocoupler hoeft in principe niet bij normale relais. Dit omdat de relaisspoel galvanisch losstaat van het te schakelen contact. Je moet dan uiteraard wel zorgen dat de voeding van de relaisspoel dezelfde is als die van de arduino

[Bericht gewijzigd door meander op woensdag 28 oktober 2020 10:03:18 (14%)

Spanning staat en stroom gaat!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Met 1 relais ga je er niet komen. Je hebt een (on) off (on) nodig. Bestaan die? Je zal 2 relais moeten gebruiken. Liefst met 2 contacten zodat je zo alleszins ook elektrisch verhindert dat er 2 relais geschakeld worden. Door externe fout of door programmering.

Wat ga je met de knop doen? Gaat die in gebruik blijven? Dan zal je moeten controleren of deze niet in een bepaalde stand staat. Stel deze staat op neerlaten en jij stuurt naar boven, dan zal dat niet zo gezond zijn. Uiteraard kan je ook je schakelaar naar 12 of 5V brengen en deze inlezen en dan je relais sturen. Zo blijf je de knop kunnen gebruiken maar via de µC.

Waarom ook geen (interne) WiFi? ESP8266? Kan je vanaf de pc of aaitelefoon de zonwering bedienen. Het is net zo veilig als je eigen draadloze netwerk. Je kan er ook nog een paswoord aan koppelen. Dan wel opletten welke I/O je gebruikt om te sturen. Bepaalde I/O worden hoog bij start. ESP8266 is 3V3 hou daar dan ook rekening mee.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je hebt twee relais nodig:

één relais om de stroom doorvoer te activeren (dat kan dus een enkelpolig relais zijn), deze moet robuust genoeg zijn om de inductieve stroom te onderbreken van de motor.

een ander relais om de stroom tussen de bruine en de zwarte draad te schakelen (omhoog/omlaag), deze schakel je dus om vóórdat je het eerstgenoemde relais inschakelt.

het is nodig om het op deze manier te doen (dus niet met twee enkelpolige relais op bruine resp. zwarte draad) om te voorkomen dat het mechanisch of electrisch mogelijk is om beide zijden van de motor tegelijk te activeren.

Meep! Meep!
Anoniem

Op 28 oktober 2020 09:44:21 schreef Lambiek:
Ik zou per scherm twee relais zetten, dan is je scherm spanningloos in rust.

Ah goeie tip. Nu lees ik wel meer over SPST (on/of) en SPDT (on/of/on) etc.
Als ik wil voorkomen dat door bijvoorbeeld een hik op het eerste relais
die de 220V levert aan het tweede relais (de richting) dan heb ik 2
verschillende type relais nodig, toch?

Eeen simpele SDST (on/of) voor eerste relais, een SODT (on-off-on) voor het tweede relais. Als dan een van de relais per ongeluk geactiveerd wordt dan gebeurt er nog niets. Of is dit een overdreven oplossiing?

Op 28 oktober 2020 09:59:57 schreef buckfast_beekeeper:
Liefst met 2 contacten zodat je zo alleszins ook elektrisch verhindert dat er 2 relais geschakeld worden. Door externe fout of door programmering.

Je bedoelt gescheiden 12v aansturing. Dus elk relais zijn eigen input? Dat was wel de bedoeling en een 2-relais oplossing maakt het wel simpeler.

Op 28 oktober 2020 09:59:57 schreef buckfast_beekeeper:
Wat ga je met de knop doen? Gaat die in gebruik blijven? Dan zal je moeten controleren of deze niet in een bepaalde stand staat. Stel deze staat op neerlaten en jij stuurt naar boven, dan zal dat niet zo gezond zijn. Uiteraard kan je ook je schakelaar naar 12 of 5V brengen en deze inlezen en dan je relais sturen. Zo blijf je de knop kunnen gebruiken maar via de µC.

Nee de knop gaat er inderdaad tussenuit. Alles gebeurt via het HAS. Zo weet ik ook de stand van het scherm (buiten is ook een bewakings camera aanwezig zodat ik visueel de stand van het scherm kan controleren.
Er is ook een lokale handmatige bediening. Echter die loopt ook altijd via het HAS zodat de stand wordt teruggekoppeld.

Op 28 oktober 2020 09:59:57 schreef buckfast_beekeeper:
Waarom ook geen (interne) WiFi? ESP8266? Kan je vanaf de pc of aaitelefoon de zonwering bedienen. Het is net zo veilig als je eigen draadloze netwerk. Je kan er ook nog een paswoord aan koppelen. Dan wel opletten welke I/O je gebruikt om te sturen. Bepaalde I/O worden hoog bij start. ESP8266 is 3V3 hou daar dan ook rekening mee.

Via telefoon/internet is het ook via het HAS mogelijk. HAS is aangesloten op centrale server thuis en deze is gecontroleerd aangesloten op internet. Een ESP is voor deze oplossing omslachtiger. Het HAS is bedraad aangesloten. Dus dan zou ik via WiFi moeten communiceren met het HAS. Dat kan maar is omslachtiger en levert geen voordelen.

Op 28 oktober 2020 09:58:20 schreef meander:
Vergeet niet dat je op de uitgang van de arduino een buffer schakeling, met een transistor o.i.d. moet maken om betrouwbaar een relais te kunnen sturen, helemaal als je naar 12v wilt. Ook is het sterk aan te raden om vrijloopdiodes te gebruiken om zo piekspanningen uit de relaisspoel op te vangen.

De arduino stuurt mosfets aan voor 12V. De vrijloopdiodes neem ik inderdaad mee.

Op 28 oktober 2020 09:58:20 schreef meander:
Scheiding met een optocoupler hoeft in principe niet bij normale relais. Dit omdat de relaisspoel galvanisch losstaat van het te schakelen contact. Je moet dan uiteraard wel zorgen dat de voeding van de relaisspoel dezelfde is als die van de arduino.

Thanks.

Zoektocht een mogelijke relais.

https://nl.mouser.com/ProductDetail/Omron-Electronics/G2RL-2A-HA-DC5?q…

Geschikt voor 12V en max 440VA/8A. Deze relais dan 2 in serie. 1 voor de schakeling van de 220V en de ander voor de richting. Afhankelijk van SPDT/SPST gebruik.
Als ik de datasheet goed lees dan zit er een 5kV dielectrische scheiding tussen de contacten en spoel dus zou een opto niet noodzakelijk hoeven te zijn.

Lambiek

Special Member

Op 28 oktober 2020 11:42:23 schreef wvdakker:
Als ik wil voorkomen dat door bijvoorbeeld een hik op het eerste relais
die de 220V levert aan het tweede relais (de richting) dan heb ik 2
verschillende type relais nodig, toch?

Nee, kunnen gewoon twee de zelfde relais zijn.
Het kan zelfs met alleen een maak contact, dus geen wissel contact.

Hier heb je een voorbeeld schema.

Ik weet niet om hoeveel schermen het gaat, maar voor de BC547 kun je bijv. ook een ULN2803 nemen. Dan kun je 8 relais bedienen en je hoeft dan ook niet de diodes over de relaispoelen te zetten, die zitten standaard in de ULN2803.

En zo zijn er nog meer manieren om het aan te sturen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 28 oktober 2020 14:26:38 schreef Lambiek:
[...]
Nee, kunnen gewoon twee de zelfde relais zijn.
Het kan zelfs met alleen een maak contact, dus geen wissel contact.

Hier heb je een voorbeeld schema.

[bijlage]

Ik weet niet om hoeveel schermen het gaat, maar voor de BC547 kun je bijv. ook een ULN2803 nemen. Dan kun je 8 relais bedienen en je hoeft dan ook niet de diodes over de relaispoelen te zetten, die zitten standaard in de ULN2803.

En zo zijn er nog meer manieren om het aan te sturen. :)

Heel bedankt, neem het mee in het uiteindelijke ontwerp (die ik hier ook zal delen)
Het betreft maar 1 scherm dus dat valt mee.

Lambiek

Special Member

In de software moet je er voor zorgen dat de beide relais niet te gelijk kunnen schakelen, je kunt ook twee relais in serie zetten.

Dan wordt het dus zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Of zo ..

Dan hebben we alle relais smaken zo ongeveer wel gehad geloof ik, op deze manier heb ik ze zelf zitten overigens.

Anoniem

Bij het gebruik van 2 relais. 1 voor richting en 1 voor de voeding, dan denk ik dat ik voor de richting een wisselrelais moet gebruiken en voor de voeding een maak.
Mijn doel is daarom om de 220V relais alleen te schakelen als het relais geactiveerd is. Als ik het via een wisselrelais zou doen dan blijft de stroom lopen tot ik het relais weer aanstuur.

Of maak ik hier een denkfout?

Lambiek

Special Member

Je hebt nu drie mogelijkheden, de schema's zijn toch duidelijk genoeg lijkt mij. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 28 oktober 2020 20:04:44 schreef Lambiek:
Je hebt nu drie mogelijkheden, de schema's zijn toch duidelijk genoeg lijkt mij. :)

Schema's zijn wel duidelijk .... maar geven geen antwoord op mijn vraag (of ik haal het niet uit het schema... mijn onkunde dan maar....).
Ik zie verschil niet of het wissel- of maak relais zijn. In mijn eigen (beperkte logica) zou de een wissel moeten zijn en de andere maak.

Voor de werking kunnen beiden wissel zijn.... maar vanuit safety lijkt me wissel op de 220V minder voor de hand liggen ....
So enlighten me ...

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 28 oktober 2020 21:30:01 (14%)

Lambiek

Special Member

Ik denk dat je een probleem ziet die er niet is. Hoeveel wissel schakelaars zitten er in je huis denk je. Het maakt niet uit dat het wissel contacten zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 28 oktober 2020 21:42:14 schreef Lambiek:
Ik denk dat je een probleem ziet die er niet is. Hoeveel wissel schakelaars zitten er in je huis denk je. Het maakt niet uit dat het wissel contacten zijn.

Ja goed mogelijk dat ik een probleem zie wat er niet is.... gebeurt me vaker ;)

Maar om het voor mijn begrijp duidelijk te maken zodat ik het begrijp.
Als ik bijvoorbeeld jou schema pak en stuur het eerste wissel relais aan, dan schakelt het relais naar de 220V en gaat de motor van het scherm draaien. Het scherm is binnen 15 seconden uitgeklapt waarna de eindstop van de motor de motor afschakelt. Echter de 220V wordt pas van de motor afgeschakeld als ik het 220V relais weer omschakel. Tot die tijd blijft er wel spanning op de motor staan.Mocht door een reden de tweede puls om de 220V af te schakelen niet doorkomen dan blijft de spanning op de motor staan. Bij eem maak contact is het probleem er niet. Dan blijft de spanning op de motor staan tot het relais weer afvalt...

Of maak ik hier denkfout? Of zie ik beren :)

Lambiek

Special Member

Nee de eindschakelaar schakelt de motor uit en die stopt, er gebeurt dus niets met de motor verder. En na een X tijd laat je het relais weer afvallen en klaar, niets meer en minder.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Oeps. Zit op mijn telefoon, kleine knopjes.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 28 oktober 2020 22:14:13 schreef Lambiek:
Nee de eindschakelaar schakelt de motor uit en die stopt, er gebeurt dus niets met de motor verder. En na een X tijd laat je het relais weer afvallen en klaar, niets meer en minder.

Ok. Thanks :)