Miele/Liebherr koelkast, hoge spanning op NTC

Hallo forumleden

Bij mijn ouders staat een Miele inbouwkoelkast (nergens een typeplaatje ingebouwd zichtbaar?), en daarvan is een aantal jaar geleden de temperatuursensor stuk gegaan. Ik heb vanwege de hoge prijs een losse NTC gekocht en die in de kast geplaatst in het koelvak, en buitenom op de print aangesloten.

Gisteren raakte ik bij schoonmaken de NTC aan en kreeg een optater, blijkbaar staat er voedinggspanning op. Dit was eerder niet het geval, destijds nog een test gedaan om de sensor vast te pakken om zo de besturing te laten starten..

Is dit een bekend probleem?

Nb: Het is vanwege ernstige ziekte bij m'n vader nu geen optie om uitgebreid te sleutelen of lang bezig te zijn. Mijn vraag is dan ook, herkent iemand dit probleem, kopen we een nieuwe kast of is dit zo op te lossen?
Kast is zo'n 15 jaar oud... Model met ventilator bovenin, die overigens ook niet meer werkt.

maartenbakker

Golden Member

Steker in het stopcontact omkeren als NOODoplossing? Het zou me niet verbazen als de originele NTC geïsoleerd is en dus een veiligheidscomponent. De stuurprint gebruikt doorgaans een seriecondensatorvoeding. Een originele NTC van Liebherr of generiek zou je de kop niet moeten kosten. Een optater van een ongeïsoleerde kan je de kop wel kosten.

Typeplaatjes van koelkasten zitten altijd binnenin, meestal linksonder.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 oktober 2020 13:37:06 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ik gekeken, maar niet gevonden. Vanavond nog eens opnieuw zoeken naar het plaatje. De stekker omdraaien zal ik proberen, maar ik vind het zo vreemd dat er zo'n hoge spanning op komt te staan, het is toch altijd vochtig in zo'n kast...

De originele NTC set was iets van 80 euro, destijds ook via hier zo opgelost.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 28 oktober 2020 13:38:38 (15%)

Hier is het topic van de vorige keer.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/140506

Ik vind één bouwjaar op tweakers, en dat is vanaf 2012. Kast is veel ouder..
Sensoren met prijs:
https://www.europart.nl/koelkast-onderdelen/miele/elektronica/miele-k-…

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 28 oktober 2020 13:45:39 (25%)

maartenbakker

Golden Member

Je moet niet bij Miele maar bij Onzelieveheer bestellen, die schijnen goedkoper te zijn. 80 euro is inderdaad overdreven zelfs voor een geïsoleerd onderdeel. Ik kan alleen zo snel geen nummer vinden.

Het lampje en vroeger de thermostaat, zijn ook netverbonden en in de koelruimte geplaatst.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan ook een NTC bij Conrad bestellen, kost iets van een eurootje of 8, werkt net zo goed. Bestel gelijk een ventilatortje daar en met een beetje geluk draait je kast weer voor een paar tientjes!

Zo'n 'een' conrad NTC zit er in, maar dan een print variant, in een kroonsteentje vast.

Ik heb de print eruit gehaald en daar is weinig moois aan te zien.

De NTC van hierboven meet 230v tov het scharnier, aarde dus. De stekker omdraaien hielp. Tevens heb ik de NTC tegen de achterwant geplaatst, als daar nu ijsvorming ontstaat gaat de fan weer draaien. Blijkbaar de verdamper sensor...

Als iemand weet welke NTC dit moet zijn, die in de achterwand zit, kan ik die bestellen, is het weer veilig.

Nee, ze hebben ook een gesealde variant, die moet je hebben.. Die andere is vragen om ellende IDD