Als er een verwisseling in de nullen zou zitten, zou ik de groepen ook niet 1 voor 1 uit kunen schakelen (er zou meer uit moeten schakelen dan alleen die groep)
wisseling afgaande zijde automaten: juist
wisseling ergens in de installatie: grote kans dat dit niet direct opgemerkt wordt, ik neem aan dat u bij uitschakelen van een groep niet elk stopcontact e.d. gaat controleren op spanningsloosheid
liggen de nullen ergens in de instalatie aan elkaar dan gaat deze vlieger ook niet op
controleer de afgaande nullen op de uitgeschakelde aardlek automaten, meten is weten!
Daarbij zou de isolatie tester een fout moeten geven dat er nog iets onder spanning staat.
?
meggeren (of isolatieweerstand meten) doe je niet met ingeschakelde groepen
Dat gebeurt niet, dus is niet aan de orde.
Zit nu in Quarantaine en nu wordt het beetje topic kaap: ik zeg dus alleen: 1e trip na tijdje niet getest of getript te zijn laat bij mij meerdere ALS'en trippen!
Na de 1e trip gaat het WEL zoals zou moeten! er is dus iets wat bij mij (en helaas ook al eens gezien bij automaten aan boord) via een magnetisch veld ofwel mechanische trilling ook zijn buurtjes laat springen! Jij mag het zeggen, maar dat is dus niet alleen in mijn installatie en blijkbaar zlefs niet beperkt tot ALSén
had een dekkraan aan boord die kortsluiting had (water): liet alle automaten in serie springen (incl. een hoofdbreker) maar OOK van groepen die er parallel aan zaten! Nee, niet logisch, maar gebeurde wel!
schiet mij maar lek: heb daar niet op herhaling getest helaas: gaat thuis iet makkelijker dan een keiharde kortsluiting op een schip maken, waarbij ook de halve brug uitvalt....
een elektrische installatie op een schip is niet te vergelijken met een elektrische huis installatie. een aardlek automaat tript bij een lek naar aarde (thuis), een isolatiewachter detecteert een te kleine isolatieweerstand (schip).
een kortsluiting heeft hier al helemaal niets mee te maken, dan zou een van de installatie automaten uitschakelen (B16 v. C40)