LG 55LA625c met backlight probleem

Hallo allemaal, ik heb een tv waar ik een beetje raar van op kijk. Deze is bij mij gekomen met zwart beeld. Na de zaklamptest blijkt de backlight niet te werken. Het voedingsbord en mainboard waren al vervangen. Na het meten op de uitgang van het voedingsbord komt de spanning op de pinnen voor een halve seconde op en zakt daarna weer in.

Ik heb de backlights getest, zowel allemaal als individueel en deze is nog gewoon prima. Het backlightsignaal komt ook gewoon van het moederbord af. Ik heb op het nieuwe voedingsbord de LED driver (bd9483f) en mosfet vervangen maar dit helpt ook niet. Het lijkt alsof hij in protection schiet. Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt?

Hoe test je de LEDs?? Is echt een LED fout, mogelijk dat de drempelspanning van de LEDs te hoog zijn geworden of de stroom te hoog... Concentreer maar echt op de verlichting.komt vaak voor.

Ik heb de kast open gemaakt en met een led tester (de bekende uit china) iedere strip los getest en later in serie, gaf geen problemen

maartenbakker

Golden Member

Dus ook geen LED's die op hoge stroom gewoon branden maar bij het opvoeren pas later aangaan ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn verschillende backlight testers, welke heb je?

Ik gebruik de DLV300. Ik denk dat het beter is om de kast weer open te maken en elke led met 3v3 te testen en kijken hoeveel ma hij trekt.

En kijken of ze allemaal bij dezelfde spanning aan gaan natuurlijk

Alle leds moeten dezelfde doorlaatwaarde hebben en geen verschillende leds door elkaar gebruiken van ander merk of specificaties dat gaat fout. Ik had laatst ook van LG een paar leds defect vervangen en alle leds deden het met een externe voeding en individueel maar toch wou ie niet blijven branden! Dus alle leds vervangen is het beste OF beter en duurder: de strips. Lensjes zijn ook specifiek uitgelijnd nl en ook verschillend per type led. Exact dezelfde gebruiken, de leddriver is er nl ook op ingesteld.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 29 oktober 2020 10:15:59 schreef Mahsjong:
Ik gebruik de DLV300. Ik denk dat het beter is om de kast weer open te maken en elke led met 3v3 te testen en kijken hoeveel ma hij trekt.

Die heeft geen ampere meter, het kan dus zijn dat één of meer leds teveel stroom trekken waardoor de backlight uitschakeld. Het kan ook zijn dat er een probleem in de verbindingen zit. Daarbij komt ook dat de tester geen beveiliging heeft tegen een "hoger" verbruik van de leds welke de voeding wel heeft.

Strips in enen testen is de enigste oplossing..

Nou ik ben er na lang zoeken uit. Na het opnieuw testen van de individuele strips bleek 1 hiervan pas aan te gaan bij een iets hoger voltage. Na inspectie bleek de connector tussen de 2 gedeelten van de strip iets verkoold te zijn, wat enorm lastig te meten was. Na het verbinden door middel van 2 draadjes werkte de tv weer perfect. Mocht iemand tegen hetzelfde probleem aanlopen is het zeker de moeite dit even na te kijken

Zet de backlight daarom op ECO stand of op 50 procent. De leds worden nl erg warm ook als ze minder fel branden en heel vaak brandt letterlijk het pad onder de LEDS vandaan, of de connector in dit geval. DE marges zijn zo smal van de strips ontworpen... bij normaal gebruik dan. En slechts één led kapot dan soms hele backlight donker.... u bent gewaarschuwd. Dus ook daarom geen te groot scherm kopen want die gaan eerder kapot, zowel t scherm op breekschade en sluiting in t scherm en veel meer backlight leds dus de kans op uitval ook. En zuiniger is een klein scherm ook nog altijd en beter voor t milieu... Begrijp ook niet waarom iedereen zo'n belachelijk groot scherm wil hebbben.. (zeker omdat de buren gluren)

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zaterdag 31 oktober 2020 12:59:48 (11%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Weer een LG... Ik heb ook al 10 talle LG tv's hersteld met een defecte backlight...
Wat mij bij vele backlights opvalt is dat de helderheid van de backlight tussen ongeveer 60% en 100% amper nog toeneemt, maar de stroom door de led's neemt wel nog sterk toe tussen 60 en 100%. Dit resulteert in meer warmteontwikkeling, meer verbruik, snellere slijtage zonder de tv een meerwaarde bied aan beeldkwaliteit. Recentelijk nog aan de hand gehad dat de led's nogwel werken maar de fosfor gewoon weggebrand was... (blauw licht dus) en dit op amper 3jaar normaal gebruik
Dus zeker bij LG zou ik de backlight niet hoger dan 60% zetten

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Niet Weer een LG, nee, weer een LED TV!!! de 32"van Samsung gaan ook rete veel defect

EN heb je een moderne smart tv van de UB series LG met een dunne zijrand, zoals in de 49UB850v, waarin het panel is geplakt en alleen aan de onderkant een rand heeft nog kan je dit gebeuren als je de panel niet goed terugplakt met supergoede sterke foamtape.. maar met((bleek later pas) enigzins opgedroogde 3m dubbelzijdig zwart tape dan krijg je dit : een klapscherm ! Bedankt LG !! Daar ging een goed paneel van 49"!! HAd ik net zoveel moeite gedaan om de backlight te repareren, die overigens niet kapot was maar bij te hoge instelling te warm werden en los contact veroorzaken... (side edge backlight)... Ook de lichtverdeling is niet mooi bij deze LG's.... Maar na zoveel jaar lost die tape misschien wel op en dan kan je dit dus ook overkomen!! Door onderste rand breekt het panel letterlijk 'vanzelf'door de zwaartekracht kapot... als het dus loskomt.

*hier heb ik geen app voor nodig