Blender stopt er ineens mee

Heb een princess blender pro 4 die er ineens mee is gestopt. Alleen de blauwe lamp (zie bijlage) brandt nog maar verder gebeurt er niets. Heb deze al 2x onder garantie laten vervangen maar telkens hetzelfde probleem. Iemand een idee? Apparaat is nu buiten de garantie.

Princess blender Pro 4 series

Ik heb het idee dat hij stuk is.

Zonder enige zinnige informatie valt hier natuurlijk niets over te zeggen. Om iets op afstand te repareren zijn schema's, meetgegevens en goede foto's van het defecte deel nodig.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 1 oktober 2020 20:49:41 (14%)

Ik zou wel eens willen weten HOE ie stuk gaat steeds. Klinkt haast als een gebruikersfout.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lucky Luke

Golden Member

Zal wel een temperatuurzekeringetje in de motor ofzo zijn (volgens mijn glazen bol, want inderdaad: dat is een gok)

wat ik dan weer grappig vind is dat NL,DE en FR ‘m niet in water mogen onderdompelen, maar blijkbaar wel in olie, vloeibaar stikstof, tolueen, of andere niet-water vloeistoffen, maar dat Engelstaligen ‘m in geen enkele vloeistof mogen onderdompelen. Dat het lijkt te mogen wil overigens nog niet zeggen dat het verstandig is, maak daar zelf een inschatting van.

Of simpelweg een los draadje. Gewoon ff openschroeven en kijken of er iets opvalt dus,

Meet even de weerstand van de motor en van het “zit-er-wel-een-kom-op” schakelaartje. Veel meer kan er niet aan stuk... (Althans, ik weet niet of dit model een snelheidsregeling heeft die luxer is dan een diode)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De meeste blenders die binnenkomen en niet werken staan gewoon niet goed in elkaar zodoende de mechanische beveiliging vh deksel onderaan niet op de schakelaar drukt. Een elektrisch defect kan ook natuurlijk maar daar zijn iets meer skills voor nodig.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
joopv

Golden Member

Op 1 oktober 2020 20:59:43 schreef Lucky Luke:
Zal wel een temperatuurzekeringetje in de motor ofzo zijn (volgens mijn glazen bol, want inderdaad: dat is een gok)

Ben benieuwd wat de topicstarter er mee doet?

Ik heb eens twee splinternieuwe blenders gesloopt doordat ik zelf pindakaas wilde maken. De stroperige massa was niet gezond voor de motor - ze zijn er aan overleden. Heb ze teruggebracht naar de winkel (met eerlijke vermelding van mijn acties). De eerste keer kreeg ik een nieuwe mee, maar die trok het ook niet. Toen maar niet meer geprobeerd om pindakaas te maken.

Mocht ik dat nog ooit willen doen zal ik een Blendtec (will it blend?) aan moeten schaffen.

Ik mix er geen stenen mee want die lus ik niet....

Maar hooguit een keertje een paar dadels voor een smoothie waar het wel misging, apparaat stopte ermee maar daarna weer gewoon aan.

Ik zal m eens openschroeven. De sensor die detecteer of de kom op de blender geklikt is werkt goed want anders zou het blauwe lampje niet branden neem ik aan.

Nee. Niet bij alle toestellen. Soms zit de schakelaar afzonderlijk vh ledje. Het zou gewoon overbodig werk zijn gans het toestel te demonteren als het iets banaals is. Het kan uiteraard nog wat ingewikkelders blijken ook maar first things first.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Uit de handleiding, pagina 6, heeft een beperkte inschakelduur dus:

Do not leave the appliance switched on continuously for more than two minutes. After two minutes, switch off the appliance and allow it to cool down for three minutes before switching it on again.

Bron: http://www.manualsworld.net/manual/454424/princess/blender-pro-4-serie…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lucky Luke

Golden Member

Op 1 oktober 2020 23:23:48 schreef joopv:
Ik heb eens twee splinternieuwe blenders gesloopt doordat ik zelf pindakaas wilde maken. De stroperige massa was niet gezond voor de motor - ze zijn er aan overleden.

Ik denk dat je daar eerder een keukenmachine voor nodig hebt, dan een blender. Vanwege de inschakelduur. De keer dat ik zelf pindakaas maakte is lang geleden, als single-digit-age kind, met een semi-professioneel of professioneel keukenapparaat dat er daadwerkelijk voor bedoeld was. Er ging veel (de helft?) zonnebloemolie bij, desondanks was het de dag erna met een kaasschaaf te schaven. Wel lekker.

Maargoed, dit is niet peanutbuttermakingonline, maar circuitsonline.

Ik heb eens bij een blender het temperatuurzekeringetje vervangen. Het zit wat ingegraven tussen de motorwikkelingen, dus eerst meten want je weet niet zeker of je het weer netjes terug in elkaar krijgt.

Pootjes van temperatuurzekering lang laten, met een platbektang koelen (zekering aan de ene kant, solderen aan de andere kant), en kort solderen aan de uiteinden. Inpakken met krimpkous en/of kaptontape, en goed strak tussen de wikkelingen vastzetten (op de plek van de oude zekering).

Dat is: indien het zekeringetje inderdaad defect is, uiteraard. Stel dat eerst vast,

O.a. Reichelt heeft thermozekeringen. (En farnell en consorten ook, uiteraard)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De thermozekeringen (2x) lijken in orde (continuiteitstest)

Wel is er een kapotte weerstandje (Omcirkeld op foto). Heb deze vervangen maar apparaat gaat nog steeds niet aan, de vervangen weerstand begint wel warm te worden en ruik een lichte brandgeur.

Waarschijnlijk is er meer kapot dan alleen dat weerstandje (62Kohm). Iemand een idee?

Lucky Luke

Golden Member

Wat zit er op de onderkant van de print? (Zìt er wat op de onderkant van de print?).

Tsja, je kunt die diodes even nameten, maar dat is meer een wilde gooi dan dat ik ze echt verdenk...

Misschien die spoel losgetrild? Al snap ik dan het opstoken van het weerstandje weer niet...

Was het oorspronkelijk ook zo'n klein kwartwattertje als er nu in zit, of een dikkere?

EDIT: ah, er is op de foto een beetje door de print heen te kijken. Weerstandje lijkt een bleeder over Ctjes in het netfilter (de spoel en de gele condensator en de ontbrekende condensator). De dikke diode zal wel "halve sinus halve snelheid" zijn, dan alleen nog bedenken waar de 2 kleine diodes voor zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Wel dat ik heel eenvoudig. Zoals je ziet komen bruin en blauw toe waarvan bruin eerst een fuse passeert. De weerstand staat parallel over de 230 v. Volgens P=U2/R is deze weerstand van 0,25 w , 0,85w aan het dissiperen. Maak een schema an alles en je zult je fout in het toestel ontdekken. Verkeerde weerstand dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Start eens met meten of er spanning op de motor komt, als je 'm inschakelt. Mogelijk moet je eventuele veiligheidsvoorzieningen overbruggen, let ook op je veiligheid!

Als er spanning op de motor staat maar hij draait niet, is de motor stuk.
Komt er geen spanning op de motor, dan is er iets mis in het gebeuren dat de motor inschakelt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 28 oktober 2020 20:30:12 schreef Lucky Luke:
Wat zit er op de onderkant van de print? (Zìt er wat op de onderkant van de print?).

Tsja, je kunt die diodes even nameten, maar dat is meer een wilde gooi dan dat ik ze echt verdenk...

Misschien die spoel losgetrild? Al snap ik dan het opstoken van het weerstandje weer niet...

Was het oorspronkelijk ook zo'n klein kwartwattertje als er nu in zit, of een dikkere?

Onderkant printje zitten er verder geen componenten. De oude weerstand was even groot wel een andere kleurcode (allebei 62Kohm, alleen de nieuwe weerstand heeft kleiner tolerantie) Zou volgende de verkoper geen probleem moeten zijn.

Diodes getest en zitten op 0.6v . Ik zal kijken of ik een schema kan vinden.

Wat is die gele condensator (0.22uf 275V)? Hoe kan ik die meten?

Op de foto is de oude weerstand te zien.

Die gele condensator zou ik idd ook nameten. Hij moet hiervoor eruit gehaald worden en dan met de meter op stand capaciteitsmeting. Ik zie helaas geen 62kohm. Wel een 620kohm. 0,085w dus. Verklaart veel.
Edit. Zit er geen regeling in ergens? Als dit alles is gaat de condensator weinig functie hebben (ontstoorder)tenzij er nog ergens een regelingetje zit. C2 verraad een verborgen regeling.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hensz

Golden Member

Op 28 oktober 2020 22:16:45 schreef EricN: C2 verraad een verborgen regeling.

Of het is de voeding voor het lampje/ledje(?), de twee diodes zijn de gelijkrichters ervoor. Levert zo'n 15mA op.

Don't Panic!

Ah, kan perfect. Dit toestel (handleiding) heeft maar 2 snelheden. 1 op 230 en 1 door de diode met halve spanning. Tja, dan is het gewoon draden volgen en veiligheidschakelaartjes nameten geblazen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 28 oktober 2020 22:16:45 schreef EricN:
Die gele condensator zou ik idd ook nameten. Hij moet hiervoor eruit gehaald worden en dan met de meter op stand capaciteitsmeting. Ik zie helaas geen 62kohm. Wel een 620kohm. 0,085w dus. Verklaart veel.
Edit. Zit er geen regeling in ergens? Als dit alles is gaat de condensator weinig functie hebben (ontstoorder)tenzij er nog ergens een regelingetje zit. C2 verraad een verborgen regeling.

Die 3e ring leek mij oranje en niet geel. Ik zal er een 620Kohm op plaatsen.

Deze staat gewoon parallel met het net en zorgt er gewoon voor dat als je het snoer aanraakt je geen prik krijgt van de condensator. Geen echte werkingsfunctiie dus. Qua defect aan het toestel gaat dit geen effect hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 29 oktober 2020 08:49:49 schreef EricN:
Deze staat gewoon parallel met het net en zorgt er gewoon voor dat als je het snoer aanraakt je geen prik krijgt van de condensator. Geen echte werkingsfunctiie dus. Qua defect aan het toestel gaat dit geen effect hebben.

Dank je. Ik ga er verder mee hobbyen.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar links op de fotos zit "F1" groot zwart ding. Dat is een zekering. Is die nog inorde? Er is wat gezegd over thermische zekeringen en dat die nog ok waren, maar heb je deze ook gechecked?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 oktober 2020 20:54:47 schreef EricN:
Zoals je ziet komen bruin en blauw toe waarvan bruin eerst een fuse passeert .

Als TS begrijpend kan lezen zou hij dit al lang nagemeten moeten hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lucky Luke

Golden Member

Op 29 oktober 2020 08:41:10 schreef Ylias:
[...]

Die 3e ring leek mij oranje en niet geel. Ik zal er een 620Kohm op plaatsen.

Ik zie er geel in, dus inderdaad 620k. Het is een bleeder over de condensator in het netfilter, 62k is daar nogal laag voor (loopt dan vrij veel stroom/wordt heet: precies de klachten), 620k klinkt logischer).

Wat EricN dus al zei... Je blender zal niet ineens werken met de goede weerstand, helemaal zonder weerstand doet 'ie het ook, moet je alleen de stekker niet aanraken als je die uitgetrokken hebt.

Dat er nog een klein elcotje op de print zit roept bij mij toch de vraag op of er nog wat interessants op de onderkant zit...

Plus wat rew zegt:

Op 29 oktober 2020 09:32:44 schreef rew:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar links op de fotos zit "F1" groot zwart ding. Dat is een zekering. Is die nog inorde? Er is wat gezegd over thermische zekeringen en dat die nog ok waren, maar heb je deze ook gechecked?

(Ik trapte in de aanname dat TS die ook wel gecheckt zou hebben).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)