vraag over spanningsregelaar

Goedemorgen,

Was vannochtend bezig met een spanningsregelaar van een stiga villa royal grasmaaier. Hiervan laadt de spanningsregelaar de accu niet bij.

Nu heb ik een nieuwe besteld:

https://www.dennisdeal.com/products/12v-6-pin-voltage-regulator-rectif…

Deze heeft de volgende aansluitingen: zie bijlage

De 2 blauwe gaan dus naar de dynamo
De zwarte gaat naar de massa van de batterij
De rode gaat naar de plus van de batterij
De groene gaat naar de L
de gele gaat naar de ign

Nu is mijn vraag: Waar moet ik de groene en gele op aansluiten? Staat de L voor lamp? en ign staat voor ignition? Hoeveel V moet hierop wilt mijn spanningsregelaar werken?

Heb hem getest zonder de groen en gele draad, ik meet 2 V uitgaande spanning. Ik hoor 14V te meten lijkt mij.

Met vriendelijke groeten,

Sven

benleentje

Golden Member

Ik snap het even niet. Het is toch gewoon de oude regelaar eraf en de nieuwe erop aansluiten via de stekker en klaar. Of gewoon de draden exact overzetten zoals bij de oude?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat klopt, maar mijn grasmaaier heeft een Honda gcv530 2cyl twin als krachtbron. Daarvan is de spanningsregelaar kapot. Nu heb ik een universele gekocht bij dennisdeal (zie link) en daarvan de draden omgezet in de goede volgorde(zodat hij past op mijn grasmaaier). Maar nu zit ik nog met 2 draden: L en ign. Nu is mijn vraag wat daarop moet staan wil de spanningsregelaar gaan functioneren.

Voor de duidelijkheid: de universele spanningsregelaar heeft dus andere 6pin uitgangen dan de 6pin terminal van mijn grasmaaier. Ik moet alleen nog weten waarvoor L en ign dient zodat ik deze kan aansluiten.

Voor de rest heb ik de 2 blauwe draden(dynamo), de rode draad (+accu) en zwarte draad(massa) al aangesloten.

Zou er op L 12V moeten? En op ign niets (aangezien deze alleen in de uit-stand gnd is)?

L zou voor Load kunnen staan wat belasting betekent.

Ign,
Sommige spanningsregelaars werken met een meetdraad om de accu spanning te meten en de regelaar te activeren.
Dit circuit wordt vaak met het contactslot (Igntion key)gemaakt.
Is in principe bedoeld om de regelaar een juiste referentie te geven.
En wordt gebruikt om standby verbruik te beperken.

Kun je het oude schema achterhalen/plaatsen ?

Op de site Dennisdeal is helaas geen informatie over de spanningsregelaar te vinden.
Is het de bedoeling dat ik 12v op load zet bij draaiende motor? Dus van het contactslot?

Op 31 oktober 2020 11:35:38 schreef SvenTech:
Op de site Dennisdeal is helaas geen informatie over de spanningsregelaar te vinden.
Is het de bedoeling dat ik 12v op load zet bij draaiende motor? Dus van het contactslot?

Ik bedoelde het elektrisch schema van je Stiga villa.

Maar gezien de post/schema hierboven is L dus voor een laadstroom lamp
En Ign zoals al eerde vermeld door mij.