Koolborstels vervangen

Hoe vervang ik de koolborstels van mijn Electrolux Stofzuiger model UZ 930s. Product nr.: 904025001 ?

De motor eruit halen, en de borstels losklikken? Dat eerste is vaak de uitdaging. Maar zijn ze stuk, of is er iets anders stuk?

Bedankt maus0611.
Het eruit klikken van de koolborstels id het probleem. Je moet, heb ik uitgevonden de lipjes uitbuigen om dan de koolborstels uit de houders te trekken. Die lipjes breken heel gemakkelijk af en de oude koolborstels blijven halverwege de houder steken en kan ik zelfs niet met de grootste moeite verder krijgen. Dan maar van de andere kant werken dacht ik, en de hele zaak demonteren om dan van binnenuit de koolborstels verwijderen. Nog lastiger want het huis is niet met bouten gemonteerd maar a.h.w. op de ventilator geklonken. Help!

Plaats eens een foto van de motor waarop de koolborstel met houder goed zichtbaar zijn.
Vaak kan je de koolborstel met houder van de motor afschroeven.

Arco

Special Member

Als de koolborstels er niet meer uit willen zijn ze meestal (letterlijk) tot op de draad versleten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De koolborstel zijn goed. Ik heb de veldspoel los kunnen halen en van binnenuit de koolborstel bekeken, maar zet ik nu direct spanning (220 V.) op de motor dan ontstaan een enorme vonkenregen. Rotor uitgenomen en met juniorzaagje de tussenruimte tussen de lamellen van de collector stuk voor stuk 'opgeschoond'. Geen verbetering.
Wie oh wie kan mij aan een bedradingsschema van deze stofzuiger helpen?
Electrolux
Model: UZ 930s
Prod. Nr.: 9040250-01
Ser. Nr.: 73500054
Alvast bedankt

Foto plaatsen werkt vaak veel beter.
Maar gezien de genoemde vonkenregen denk ik dat je anker stuk is.
Kan sluiting tussen wikkelingen zijn of onderbroken wikkelingen.

Inderdaad, anker is stuk. Dat wordt een nieuwe motor of stofzuiger.

anker gaat stuk, vaak door lagers ver op of de ventilatorschoepen zitten vol troep en hebben onbalans veroorzaakt. nieuwe motor is niet interessant meer doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer