Wintertijd

Kun je niet een tabel toevoegen met alle omschakelmomenten?
Dan hoef je alleen maar op te zoeken wel omschakelmoment als laatste is geweest en dan weet je hoe je de tijd moet aanpassen.

https://www.kalender-365.nl/zomertijd_en_wintertijd.html

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 29 oktober 2020 09:40:41 schreef wielklem:
even een tip nog:

maak in jouw code ook een check of het omschakelen ook daadwerkelijk is gedaan, anders mis je de een uurtje als het apparaat uit staat tijdens de overgang van zomer-wintertijd en winter-zomertijd.
(spreek uit ervaring...)

Als de code goed is geschreven ga je ook tijdens setup bepalen of het zomer of wintertijd is. Toevallig ben ik momenteel zelf aan een timer bezig die rekening houdt met beide mogelijkheden. Ik mag starten wanneer ik wil, toch zal de goede tijd gegeven worden.

@raaf12: gewoon in excel. Huidige datum - geboortedatum.

@PE9SMS: en dan zie ik B weer naar Frankrijk kijken en kijkt Frankrijk naar Spanje. En zo zal het nog wel even duren.

Edit: Leesvoer56% kiest voor permanent zomertijd en slechts 32% kiest voor wintertijd. Slechts in 7 landen is er geen meerderheid voor permanente zomertijd.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 29 oktober 2020 13:01:29 (13%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 29 oktober 2020 12:35:48 schreef jeroen79:
Kun je niet een tabel toevoegen met alle omschakelmomenten?

Die tabel bestaat! Hij heet tz, of zoneinfo, en bevat vrijwel alle tijdzones van de hele wereld.
De functie die er de juiste offset van UTC voor een gegeven tijd en datum uithaalt bestaat ook al, die heet localtime.

Nadeel is alleen dat die hele handel wat groot is voor een arduino. Past niet in de flash.

TS kan die gegevens natuurlijk filteren op de voor hem relevante data en die toevoegen.

Op 29 oktober 2020 12:48:47 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
@PE9SMS: en dan zie ik B weer naar Frankrijk kijken en kijkt Frankrijk naar Spanje. En zo zal het nog wel even duren.

En Spanje naar Portugal? :D

Vast niet, gezien Portugal in dezelfde tijdzone als Engeland zit.

Ik zou liever met Frankrijk/Spanje/(Portugal) meedoen dan met Duitsland/Polen. We zitten nu als een half uur "te ver", als Duitsland voor UTC+3 kiest zitten we straks in de zomer tot anderhalf uur van onze ideale tijd vandaan.

Meep! Meep!

Op 29 oktober 2020 13:07:07 schreef blurp:
[...]

Die tabel bestaat! Hij heet tz, of zoneinfo, en bevat vrijwel alle tijdzones van de hele wereld.
De functie die er de juiste offset van UTC voor een gegeven tijd en datum uithaalt bestaat ook al, die heet localtime.

Nadeel is alleen dat die hele handel wat groot is voor een arduino. Past niet in de flash.

Wel als je alleen die van Nederland selecteert. Het probleem is dat tijszone regimes kunnen veranderen, dus je zult om de zoveel tijd moeten controleren of je nog het correcte schema gebruikt.

Meep! Meep!
Tidak Ada

Golden Member

Portugal zal zich sowieso tot de UMT richten, want ze hebben provincies in de Atlantische oceaan (Madeira en Açores). Dat is dus praktischer voor ze. Op de Azoren is het toch nog een uur vroeger dan in Lissabon.

Leuk en gedetailleerd overzicht: https://www.landenkompas.nl/tijdsverschil

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 oktober 2020 15:44:26 schreef Tidak Ada:
Portugal zal zich sowieso tot de UMT richten, want ze hebben provincies in de Atlantische oceaan (Madeira en Açores). Dat is dus praktischer voor ze.

In heel Kaapverdië plus de hele Azoren wonen bij elkaar flink minder mensen dan in Amsterdam. Dus of je daar nu een hele economie naar moet richten...

Volgens dezelfde logica zou Nederland UTC−2 moeten aanhouden. Dat is een mooi gemiddelde voor het Nederlands grondgebied. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Ik bedoelde ook dat het bestuurlijk gemakkelijker voor ze is.

Ikm heb daarom ook duidelijk gesteld het voor Açores UMT-2 is, dus 1 uur vroeger dan Lissabon.

Kaap Verdië is een zelfstandige republiek, net als Angola en Timor-Leste

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Timezone library, hier meer te vinden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 oktober 2020 16:17:00 schreef RAAF12:
Dat is exclusief de overzeese gebiedsdelen...

Inclusief. Het gemiddelde valt dus midden in de Atlantische Oceaan. Dat was het grapje.

@Tidak Ada: je hebt gelijk, ik vergis me (in 'mijn tijd' was 't Portugees). Dan moet Portugal zich dus niet richten naar een bewonersaantal minder dan Amsterdam, maar minder dan Haarlem. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lucky Luke

Golden Member

Op 28 oktober 2020 16:33:44 schreef big_fat_mama:
[...]
[...]

Tweemaal akkoord! Voor mezelf heb ik de zomertijd dan ook afgeschaft, maar, toegegeven, het is wat onhandig om telkens te moeten omrekenen. Het went, weliswaar.

Ja, tweemaal per jaar de klok verzetten mag van mij ook afgeschaft worden, en als er dan per se een compromis moet zijn, ben ik er wel voor om alleen de overgang naar wintertijd te houden: elk jaar de klok een uur terug... >:) (Nooit meer ergens te laat! :D Ieder jaar een gratis uur extra marge! :D Nee, het is net zulke onzin als die "eerst alleen het vrachtverkeer in de overgangsfase"-mop waarbij aan de andere kant van de weg gereden gaat worden... Maar met stukken minder lastige gevolgen: iedereen gaat er gewoon een uur bijrekenen elk jaar, in plaats van frontaal botsen.)

Serieuzer: praktischer zou het zijn als iedereen overal UTC hanteerde. Dan werk je gewoon van 04:00 tot 12:00, omdat dat toevallig de periode-met-daglicht is in jouw plaatselijke regio, in plaats van 09:00 tot 17:00 waarbij de hele tijdsrekening in die regio zich aanpast om dat op het stukje daglicht te mikken.

Kun je ook gewoon internationaal afspreken te vergaderen op 1 bepaalde tijd zonder om te rekenen, gewoon 09:00 ofzo. Dan is dat voor de 1 aan het begin van de werkdag en voor een ander aan het eind en voor een derde in het midden, maar wel in 1 keer duidelijk.

maargoed. Weinig elektronica aan...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Geef mij maar het ganse jaar rond zomertijd. Wat hebben we er aan dat het midzomer om 2:42 (UTC) of 3:42 (CET) begint te schemeren? Heb je late shift, dan kom je zelfs midzomer met de donkere thuis. Wordt je toch gewoon depri van.

Van shiftwerken wordt men sowieso knettergek, dat is meermaals aangetoond. Met gelijk welke tijdschaal.

Voor mij zijn er twee opties:
* ofwel vindt men dat de zon niet terzake doet, en dan maakt het eigenlijk geen dooie flikker uit wat we dan wel doen, het wordt dan allemaal ijle conventie, gewoonte, afspraak. We kunnen dan net zo goed afspreken dat de hele wereld een enkele tijdzone wordt. (In de marge: in Soviettijden was dat ook echt zo, heel Rusland draaide toen op Moskoutijd, ik dacht GMT+3. Ze lijken daar toch van te zijn teruggekomen, maar dat kan ook een manier zijn om zich van de Sovietgewoontes af te keren.)

* ofwel wil men rekening houden met wat de zon doet, en kiest men de tijdzones in functie daarvan.

In beide gevallen zou het voor deze contreien logisch en simpel zijn om UTC aan te houden; wat eveneens geldt voor Spanje en Frankrijk; in alle logica zou Portugal zelfs UTC -1 gebruiken.

Denk overigens eens na over volgende: in alle logica wil men slapen als het donker is, zoveel en zozeer als mogelijk. Uitgaande van het gemiddelde van 8 uur slaap per etmaal, zou men dan slapen van middernacht min vier uur tot middernacht plus vier uur. Grosso modo doen we dat eigenlijk wel, alleen vinden we het zo lullig om de wekker op 04:00 te zetten, dat is toch maar goed voor bouwvakkers en andere subs? Dus zetten we de wekker eigenlijk op 04:00 maar we hangen op die 04:00 wel een etiketje "06:00" kwestie van ons toch een beetje verheven te voelen boven het klootjesvolk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 29 oktober 2020 16:50:47 schreef Frederick E. Terman:
[...]Inclusief. Het gemiddelde valt dus midden in de Atlantische Oceaan. Dat was het grapje.

Dat was voor mij de angel, Het Koninkrijk der Nederlanden versus Nederland.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah. Koninkrijk dan. Maar in elk geval zou dan nog steeds Nederland dus UTC−2 moeten voeren - net als dus Caribisch Nederland. :)

Maar goed.. terug naar de software. Het kan nog erger: op het werk hebben we een tijdserver van Mainberg, die wel op DCF werkt, maar UTC uitgeeft. Dat werkt goed.
En we hebben een systeem dat van die tijd gebruikt maakt, en ook van voor tot achter met UTC werkt. Dat systeem draait onder Linux.
En tweemaal per jaar moeten we daar een suf tekstfiletje aanpassen dat in de zomer 7200 seconden verrekent, en in de winter 3600 seconden. Dáár begrijp ik dus echt niets van. Maar ik spreek dan ook geen Linux.
Alle Windows-machines stel je gewoon in op UTC en draaien ze jaarrond op UTC, of op wat anders en dan gaat dat ook vanzelf. Het kán dus wel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 oktober 2020 18:51:23 schreef big_fat_mama:
[...]
[....]

.... in alle logica zou Portugal zelfs UTC -1 gebruiken.

[....]

Dat is ook zo, voor Portugal + Madeira. Een uur tijdverschil tussen Portugal en Spanje. Azoren nog een uur later.

@BFM:
Als je van de Standaardtijd uitgaat: Slapen om 23:00 en opstaan om 7:00
Wie gaat er hier om 20:00u naar bed, behalve de kleintjes?

@FET:
Heb je die kaart met tijdzones bekeken en gezien hoe veel en grillig die tijdzones voor verschillende gebieden uitzonderingen biedt. Kijk allen al naar de Stille Oceaan en dat voor die paar kippen die daar wonen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor systemen die 24/24 aan dataopslag doen is UTC tijd het meest aangewezen. Anders krijg je rare statistieken.

Wij hebben ook een Mainberg (gehad?) met externe DCF antenne. De computers die er op draaiden hadden een scriptje aan boord met data om te schakelen. Ik weet niet of de Mainberg nog gebruikt wordt of er is overgeschakeld op NTP-servers.

@BFM: nooit in mijn leven een normaal werkritme gehad. 9 jaar lang dagelijks op verschillende uren gestart en gestopt. En dat ging van starten om 0:00 tot stoppen om 0:00. Ook veel 24h diensten gedaan zonder slapen. Als ik iets te doen heb kan ik dat probleemloos.

Daarna vele jaren altijd nacht gedaan. Beginnen om 22h van dinsdag tot donderdag. Op vrijdag en zaterdag starten om 20h. Uren dat we stopten was altijd afwisselend maar zelden voor 11h.

Daarna enkele jaren 12h shiften gedraaid van 7h tot 19h. Nu vroege en late shiften. Soms 7 dagen na elkaar. Een normaal werkritme is me dus heel vreemd.

Ik vermoed dat TS ondertussen met de zomertijd is vertrokken.

edit:

@tidak ada: 1 uur minder dan Spanje is toch UTC. Spanje zit toch mee in de CET?

Als ze willen spreken van biologische klok is het inderdaad de bedoeling met de kippen op stok te gaan. Al de rest is artificiële tijd.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 29 oktober 2020 23:16:48 (10%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 oktober 2020 23:11:57 schreef Tidak Ada:
@FET:
Heb je die kaart met tijdzones bekeken [...]?

Natuurlijk, maar als ex-zeeman (twee carrières geleden inmiddels) kende ik 'm al wel een beetje. Wie, net als wij, eens een paar oost-westreizen heeft gemaakt (afhankelijk van schip en geografische breedte: elke nacht een half of een heel uur klok verzetten), zal vanzelf wat lacherig worden om de 2x per jaar 'voor de bühne'-discussies. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 29 oktober 2020 17:06:58 schreef Lucky Luke:
Serieuzer: praktischer zou het zijn als iedereen overal UTC hanteerde. Dan werk je gewoon van 04:00 tot 12:00, omdat dat toevallig de periode-met-daglicht is in jouw plaatselijke regio, in plaats van 09:00 tot 17:00 waarbij de hele tijdsrekening in die regio zich aanpast om dat op het stukje daglicht te mikken.

Dat is alleen praktisch als je in Europa zit.

Hier (Western Australia, UTC+8) zou het betekenen dat de dagwisseling tijdens het ontbijt valt. In Sydney (UTC+11) tijdens de koffie. Dus de werkweek begint dan op zondag....

Ook voor vergaderen is het niet handiger. Of denk jij dat ze in Sydney om 16:00 UTC nog wakker zijn? (hint: dat is nu 3 uur 's nachts lokale tijd)

bprosman

Golden Member

Dus de werkweek begint dan op zondag....

//Offtopic, de inmiddels (soort van) overleden firma Baan heeft daar in het verleden gebruik van gemaakt daar en vanuit religieus oogpunt (in NL) op Zondag niet gewerkt mocht worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.