Elektriciteitsleidingen vermijden

Hallo,
Ik ben van plan om in een net gerenoveerd appartement (dat nog volledig leeg is) gaten in de muur te boren voor kaders en schappen aan de muur te hangen.
Ik ben echter wel een beetje bezorgd vanwege de elektriciteits leidingen omdat ik niet weet waar deze liggen en ik mag hier zeker niet op boren.
Hoe kan ik dit nu zeker weten?
Ik heb ooit wel eens gehoord van een toestel waarmee dit detecteerbaar is, maar werkt dit goed?

Ha Groene ridder,

Is het een oud of nieuw pand beter gesteld zijn de buizen in de muur PVC of metaal ?
Als het metaal is dan kan je nauwelijks traceren als het PVC is en je heb een transistor radio met midden golf je weet misschien wel de AM band dan kan je traceren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is gebouwd in 1972 en net gerenoveerd in 2020.
Ik heb geen draagbare transistor radio enkel een wekkerradio.
Bedoel je dat je interferentie / storing moet veroorzaken om elektriciteitsleidingen te detecteren?

Hugo Welther

Moderator

Even bij de bouwmarkt een leidingzoeker halen.
Ze zijn er al vanaf een €11.

Naast electra kunnen die meestal ook water- en gasleiding vinden.

De duurdere detecteren ook balk en studs in gipsplaatwanden enzo.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ha Groene ridder,

Dan zal dat PVC zijn en kan je traceren ja met de radio pak je het EM-veld op maar die is er niet dus kijk even naar het advies van @Hugo Welther.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Leidingen zoals deurbel/intercom, kabel-tv, telefoon, waterleiding... zijn niet altijd even makkelijk te vinden, ze lopen soms ook op de meest onverwachte plaatsen.
Zeker als er een 'handige' harrie gewoond heeft... ;)

Van die bouwmarktdingen heb ik er al heel wat versleten, ik heb er nog geen gehad die alles ook daadwerkelijk netjes juist aangaf.
(soms gaf 'ie leidingen aan waar niks liep, en soms niets als er wel een liep...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

er was hier enige dagen geleden nog een topic over leidingzoeken.

Als het niet in metalen buizen zit en niet te diep in de muur dan zijn die zoekers met een toongenerator een prima hulp.

als voorbeeld : https://www.allekabels.be/kabel-tester/4589/1198309/kabeltester-met-to…

Je kunt beginnen bij de plaats van wandcontactdozen en schakelaars. Volgens de NEN 1010 moet de leiding vanaf zo'n plek recht omhoog lopen tot aan het plafond. Maar daar wordt vaak mee gesjoemeld. Dan loopt de leiding scheef of in een bocht. En soms loopt de buis juist naar beneden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hangt er allemaal vanaf hoe slim de plaatser is geweest. Hier in huis boor ik blindelings gaten. Alle leidingen lopen van schakelaars recht omhoog en van WCD recht naar beneden.

Leidingen van WCD zijn wel eens te vinden met een warmtecamera en vermogen aan te sluiten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik weet niet wie de elektriciteit gelegd heeft, maar de 2 loodgieters (of waren het klusjesmannen) die de aannemer/verkoper na de renovatie gestuurd hadden omdat de boiler lekte gaven me niet zo veel vertrouwen omdat ze een amateuristische indruk gaven - no offence - en ik vond het ook al vreemd dat ze maar een paar worden nederlands spraken en onderling in een vreemde taal spraken die ik niet eens kon herkennen.

Ik ga het zekere voor het onzekere nemen en toch maar zo'n leidingmeter kopen.
Ik heb namelijk heel wat kaders en zal dan ook veel moeten boren.

Is dit een goede meter voor elektriciteit ?

https://www.bol.com/nl/p/luving-digitale-leidingzoeker-voor-hout-metaa…

[Bericht gewijzigd door Groene ridder op woensdag 28 oktober 2020 11:30:33 (19%)

Arco

Special Member

Ik heb met waterleidingen meegemaakt dat ze echt op de onmogelijkste plaatsen lopen...

Een wastafel hing links naast een deur, men wilde die verplaatsen naar rechts van de deur.
En deed dat door de leiding op de kortst mogelijke manier te verlengen, direct naar rechts en strak om de deur heen.
(daar was de muur lekker zacht en makkelijk recht uit te hakken...)

Ging goed totdat iemand een kabeltje om de deur heen wilde spijkeren... ;)

Wie verwacht er aan de linkerkant nu een waterleiding horizontaal in de muur waar geen kraan te bekennen is?
(en ook nog eens recht op een deuropening afloopt?)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 29 oktober 2020 19:13:14 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja, gewoon rechtdoor steken bij de deur was korter geweest O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Dat heb ik dus letterlijk in China gezien. De doorgang zelf was net hoog genoeg voor mij maar de lediging over de muur ging gewoon rechtdoor waardoor de doorgang maar ca 1.70 hoog was. Dat is hoog in China ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb met goedkope leidingzoekers niet echt geluk gehad. Op het werk hebben we er ooit eentje aangeschaft van bosch die het heel aardig deed. Die was wel prijzig maar altijd nog goedkoper als de onnavolgbare pex leidingen uithakken in de nieuw(!)bouw.

iemand die graag met knietjes knutselt zo te zien, een sleuf frezen schuin over de deur heen levert geen bochten op, alleen 2 koppelingen. scheelt ook nog geluid van de leidingen in de muur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de luving digitale leidingzoeker besteld.

Een klassiek ding. Werkt meer dan voldoende voor je project. Wel eerst mee leren werken (experimenteren)zodat je weet wat je van de meetresultaten mag verwachten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
bprosman

Golden Member

Afgelopen zomer veel met leidingzoekers gewerkt , ook om houten studs te vinden in mijn gipswanden. Heb denk ik wel 6...7 merken geprobeerd van Aliexpress, Lidl tot Blauwe Bosch. Elektriciteitsleidingen deden ze eigenlijk allemaal wel redelijk ok. Studs alleen de Stanley en Blauwe bosch. De Stanley moest je ook eerst callibreren op een plaats waar je zeker was dat er niets zat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.