Zekeringautomaat uitwippen lukt niet

Ik probeer de zekeringautomaten eruit te wippen door het palletje aan de onderzijde naar beneden te drukken.
Maar het lukt niet, ook niet door eerst de onderste schroef los te draaien (die misschien voor fixatie zorgt).
Mis ik iets? Alvast dank.

https://www.mupload.nl/img/1ty8xadnm91a.jpg

Het oogje idd naar buiten toe trekken en dan de automaat draaiend naar voor trekken. Mss wat meer spierkracht of naar alle kanten op wringen? Er zit toch geen doorverbinder in de kabelaansluiting? Is dit de eerste maal dat je een automaat probeert te vervangen of weet je hoe het werkt en is dit een hardnekkig geval?
https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf-en-bouw/elektriciteit-en-kabels…

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank je!
Het is inderdaad de eerste keer.
Ik wil de hier en daar qua amperage veel te ruime automaten vervangen door kleinere.

De onderste aansluiting is een koperen(?) rail.
Ik merk dat de onderste schroef wel fixeert.
En die onderste schroef loopt door de rail maar dat kan ik niet goed zien.
Misschien moet die schroef eruit.
Ik ga het weer eens proberen met jouw tips.

GJ_

Moderator

Je bent mooi gefopt met zo'n super low budget kast zeg, wat een drama. Hoe bepaal je dat de automaten "te ruim" zijn? Als de bedrading dik genoeg is is het goed.

In de kast is in ieder geval veel te weinig ruimte tussen de goot en de automaten, daar valt zo niet in te werken. Sterkte ;-) En nu begrijp ik uit jouw woorden dat er aan de onderzijde ook nog een kamrail zit? Hoe moet dat passen? Voor je er een automaat uit kunt halen moet eerst de kamrail er helemaal uit.

Op 29 oktober 2020 19:57:08 schreef GJ_:
Je bent mooi gefopt met zo'n super low budget kast zeg, wat een drama. Hoe bepaal je dat de automaten "te ruim" zijn? Als de bedrading dik genoeg is is het goed.

In de kast is in ieder geval veel te weinig ruimte tussen de goot en de automaten, daar valt zo niet in te werken. Sterkte ;-) En nu begrijp ik uit jouw woorden dat er aan de onderzijde ook nog een kamrail zit? Hoe moet dat passen?

Dank je.
Het is wat het is bij aankoop van een jacht.
Te ruim is bv. eerst een zekering o.b.v. 12 stuks 24V 20W halogeen en daarna slechts nog LED.
En zo kan ik wel even doorgaan.
Met jouw tips kom ik een heel eind.

De schroef is om de draad of doorverbinder te klemmen. Die schoef hoeft er niet uit maar de inhoud (draad , doorverbinder) moet wel weg. Om de doorverbinder weg te krijgen moeten wel alle betrokken schroeven vd andere automaten los.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 29 oktober 2020 19:59:20 schreef EricN:
De schroef is om de draad of doorverbinder te klemmen. Die schoef hoeft er niet uit maar de inhoud (draad , doorverbinder) moet wel weg. Om de doorverbinder weg te krijgen moeten wel alle betrokken schroeven vd andere automaten los.

De onderste schroef lijkt door de rail te zitten.
Daar zitten geen draden.
Bij de bovenste schroeven komen wel draden uit.

GJ_

Moderator

Het is een kamrail. Als je alle schroeven losdraait kun je de kam er naar onder toe uit trekken. De schroeven hoeven er dus niet uit. Helaas lijkt er echter wel heel weinig ruimte te zijn dus het word een beetje een gehannes ben ik bang. En die rail moet er echt helemaal uit.

Maar nogmaals: als de draden dik genoeg zijn is het nutteloos. Die automaten zitten er alleen om je bedrading te beschermen.

kamrail hoeft er niet uit, je kunt ook alle automaten van de dinrail klikken en dan die paar loshalen van de kamrail die gewisseld moeten worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 oktober 2020 20:12:32 schreef GJ_:
Het is een kamrail. Als je alle schroeven losdraait kun je de kam er naar onder toe uit trekken. De schroeven hoeven er dus niet uit. Helaas lijkt er echter wel heel weinig ruimte te zijn dus het word een beetje een gehannes ben ik bang. En die rail moet er echt helemaal uit.

Maar nogmaals: als de draden dik genoeg zijn is het nutteloos. Die automaten zitten er alleen om je bedrading te beschermen.

Dank je!!!!!
Het ziet er uit als een doorlopende koperen strip.
En v.w.b. de waarden: Ik heb nu een aantal miniverbruikers op 16A zitten.
Het lijkt me beter deze op 6A te zetten.

Op 29 oktober 2020 20:20:01 schreef testman:
kamrail hoeft er niet uit, je kunt ook alle automaten van de dinrail klikken en dan die paar loshalen van de kamrail die gewisseld moeten worden.

Maar een enkele automaat krijg ik er niet af....

Ik heb even gekeken wat een kamrail is.
Maar wat ik van onderen zie is alleen die koperen strip waar doorheen de onderste schroef lijkt te lopen.

je hebt ook automaten waar 1 lange dunne strip doorheen loopt, die zijn oud. de nieuwe hebben geen doorvoer aan de zijkant meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 29 oktober 2020 20:25:47 schreef Jazeker:
Het lijkt me beter deze op 6A te zetten.

Netter, jazeker, maar geen halszaak. Als je afgaande bedrading 2,5mm2 is, of desnoods 1,5mm2 is het voldoende.

Sine

Moderator

Daar kun je dus niet iedere willekeurige automaat voor terugzetten. En iets anders passend vinden in deze afmetingen kon wel eens tricky worden.

Ik denk dat jullie gelijk hebben.
In de nieuwe automaat moet ook een draad onderin.
En door de huidige automaten loopt die dunne lange strip.

Ik laat het zo zitten.
Misschien ooit een renovatie van de meterkast.
Dank voor jullie bijdragen.
Dit ging een stuk beter dan de dynamo's :-)

En eureka.
Die kamrail die onderin de automaten zit valt eruit zodra de onderste schroeven gelost zijn.
Ruimte genoeg daar het een smalle strip blijkt te zijn.
Een kamrail voor de nieuwe automaten is ook dun zat.
Ietsje meer werk dan een enkele automaat eruit halen maar prima klusje om te doen.
Een serieuze doehetzelver is zo gek nog niet (al zeg ik het zelf :-) ).

Misschien dat sommige reageerders dit topic nog een keer moeten doorlezen.......

https://www.mupload.nl/img/3se3mb0.11.42.jpg

ik neem aan dat de B25 de hoofdvoeding voor de kast is? of zit er wel dikkere draad op die automaat als dit een afgaande groep is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 november 2020 19:10:10 schreef testman:
ik neem aan dat de B25 de hoofdvoeding voor de kast is? of zit er wel dikkere draad op die automaat als dit een afgaande groep is..

De ingaande (dikste) draad zit midden onder en is daarmee ook verbonden met de kamrail.
De 25A uitgaand gaat naar het relais van de luchthoorn (30/87).
Wellicht kan deze kleiner, helaas kan ik nergens specs vinden.
Tijd voor een amperemeter/klem.
De rode draad rechts die jij vermoedelijk bedoelt is niet verbonden met de automaten.

dit was toch 230V boordnet? of is het 12 of 24VDC?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 29 oktober 2020 20:12:32 schreef GJ_:

Maar nogmaals: als de draden dik genoeg zijn is het nutteloos. Die automaten zitten er alleen om je bedrading te beschermen.

Volgens mij is het kwartje niet gevallen, de grote van de zekering word bepaald door de draaddikte en lengte van de draad, niet de apparatuur die erachter hangt. (aan het eind kortsluiting maken moet de zekering laten trippen, niet de draad opstoken )

Hoewel verlichten nooit kwaad kan, de meeste willen verzwaren en dat is bezwaarlijker.

Op 20 november 2020 20:28:08 schreef Jazeker:
[...]

De ingaande (dikste) draad zit midden onder en is daarmee ook verbonden met de kamrail.
De 25A uitgaand gaat naar het relais van de luchthoorn (30/87).

[edit] foutje weggewerkt

[edit2]

Op 20 november 2020 21:03:21 schreef testman:
dit was toch 230V boordnet? of is het 12 of 24VDC?

een luchthoorn kan toch 230V zijn en op het boord net werken, (lucht compressor?)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 20 november 2020 21:19:33 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Correct en dat begrijp ik ook.
Er is ook geen enkele automaat verzwaard.
Een hele trits is nu lichter uitgevoerd.

Voorbeeld: Vroeger zat de hele schuit vol met 20 watt halogeen.
Nu is alles LED en wordt er bijna geen stroom getrokken.

De uitgaande draad van de 25A automaat gaat naar het geschakelde contact (of is dit 30?) en dus niet naar de spoel van het relais.
De luchthoorn (een in scheepvaartkringen bekend merk met een bak herrie) draait op een 24V luchtcompressor.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op vrijdag 20 november 2020 21:20:52 (13%)

evelo

Golden Member

Op 29 oktober 2020 19:57:08 schreef GJ_:
Je bent mooi gefopt met zo'n super low budget kast zeg, wat een drama. Hoe bepaal je dat de automaten "te ruim" zijn? Als de bedrading dik genoeg is is het goed.

In de kast is in ieder geval veel te weinig ruimte tussen de goot en de automaten, daar valt zo niet in te werken. Sterkte ;-) En nu begrijp ik uit jouw woorden dat er aan de onderzijde ook nog een kamrail zit? Hoe moet dat passen? Voor je er een automaat uit kunt halen moet eerst de kamrail er helemaal uit.

Een tijdje geleden heb ik een elektricien ontmoet die zich zowat gespecialiseerd heeft in elektriciteit op (luxe)boten.

Van wat ie vertelde is de elektrische installatie in zo’n boot af fabriek buitengewoon achterlijk qua opbouw en kwaliteit. En dat voor zo’n dure dingen..

Shiptronic

Overleden

Op 20 november 2020 21:03:21 schreef testman:
dit was toch 230V boordnet? of is het 12 of 24VDC?

Ik ben de weg ook kwijt ? de compressor is dus 24V DC.

Zijn dit allemaal DC Groepen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.