Electronica schema vraag

Het leek het mij logisch om hier mijn vraag te stellen, maar zo niet hoor ik dat graag.
Ik ben een leek op het gebied van elektronica en hoe de verbindingen het beste werken.

Mijn vraag:

Ik wil een gewone e14 lamp op 220v, hiervoor heb ik de fitting en draad al klaar liggen, maar nu wil ik halverwege via dezelfde stekker twee ledjes van 12v er tussen zetten zonder dat deze uiteraard doorbranden.. kan iemand mij uitleggen welke weerstanden of andere componenten ik nodig heb om dit te maken? Waarschijnlijk heel simpel, maar de informatie hiervoor voor mij niet te vinden. zie de bijgevoegde simpele tekening voor wat ik bedoel!

Arco

Special Member

Moet wel heel goed geisoleerd ergens in worden gebouwd, want alles staat direct onder netspanning!...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Je kan niet zomaar leds in serie met een lamp gaan zetten. In een serie schakeling is de stroom overal hetzelfde. Een standaard led mag maximaal 30mA hebben.
Een 5W 230V lamp is ca 21 mA. Deze lamp kan dus gebruikt worden
Een 10W lamp is ca 42mA en kan al niet meer gebruikt worden.

Als je lamp max 7W is kan je gewoon leds in serie zetten met de lamp precies zoals je op je tekening aangeeft.

Echter zie ik wel een probleem en dat is gebruik van normale gloeilampen. Ik heb de berekening gemaakt hebt voor een warme lamp. Een koude gloeilamp heeft een veel lagere weerstand en de stroom is dan een stuk groter deze grote inschakelstroom is denk ik teveel voor je leds en na een aantal keer inschakelen zullen de leds zeker stuk gaan.

Je krijgt al met al nogal een tamelijk ingewikkelde schakeling om dat goed te doen wellicht hebben anderen hier wat ideeën over.

Ik denk dat het makkelijker is om ipv leds gewoon kleine 3V lampjes in serie te schakelen die kunnen een stuk beter tegen die inschakelstroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De makkelijkste en veiligste optie is een adapter gebruiken die laagspanning maakt, zoals een telefoonlader ook doet. Daar kun je dan ledjes op aansluiten met een voorschakelweerstand, afhankelijk van de spanning die uit de adapter komt.
Dat ding kun je dan in een stopcontact steken wat je bij de lamp aansluit.

Thevel

Golden Member

Op 29 oktober 2020 21:50:34 schreef benleentje:
Je kan niet zomaar leds in serie met een lamp gaan zetten.

Het is een beetje raar omschreven en ook de het schema klopt niet helemaal maar ik heb niet het idee dat de TS de leds in serie wil zetten.
Even afwachten wat de TS precies wil...

benleentje

Golden Member

*Thevel nu ik beter naar zijn schema kijk denk ik dat je gelijk hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kan best in serie met de lijn naar de lamp:

Led met weerstandje van 220 Ohm, parallel aan een 5V6 TVS diode.
Dan krijgt de lamp 6 volt minder maar dat zal de pret niet drukken.

Wel even uitrekenen welk vermogen TVS je moet hebben. Hangt af van de lamp die wordt gebruikt.

Bedankt voor de snelle reacties,

De lamp in kwestie is een LED-lamp 2,7 W E14.

https://www.conrad.nl/p/segula-led-lamp-energielabel-a-a-e-e14-staaf-2…

De ledjes zou ik zoals @Thevel zegt misschien kunnen vervangen voor 230v blauwe signaal leds?, dit maakt voor het resultaat niet uit aangezien ze verborgen zitten. Het zou dan om deze gaan:

https://www.conrad.nl/p/apem-led-signaallamp-blauw-230-vac-qs103xxb220…

De ledjes zou ik graag halverwege af willen splitsen van de hoofddraad (+-) die normaal naar de E14 lamp gaat.Die afsplitsing mag in serie, maar ook los van elkaar aangezien er tussen de twee leds 10cm ruimte zit. dit kan doormiddel van een kroonsteentje.

Voor de isolatie kan ik de connecties en draden isoleren met krimpkous of is er ook glaskous nodig aangezien de draad door een (metalen) buisje loopt?

Bedankt!

Even mijn stoffige theorie staven;

De E14 is bedoeld voor 230V wisselspanning, de LED is een Light Emitting Diode, die dus in serie met de lamp de lamp de halve sinus gaat ontnemen.
De E14 lamp zal ook wel een printje aan boord hebben, hoe gaat de theorie daarvan zich gedragen in de praktijk?

Is het niet beter de controle led parallel te plaatsen in de schakeling?

[Bericht gewijzigd door Arlina op vrijdag 30 oktober 2020 11:31:39 (11%)

Dat kump er noe van....
Lucky Luke

Golden Member

Waar zijn die led’s voor? Een verlichte schakelaar ofzo? (Die zijn kant-en-klaar te koop, met led of met neonlampje).

Kun je er wat meer over vertellen zodat we mee kunnen denken wat er eventueel praktisch is?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@Lucky Luke
Om een beeld te krijgen, in de bijlage een foto van een voorbeeld. Het gaat om een metalen sculptuur van een robot, waarin ik een lamp gebruik en dus twee ledjes wil gebruiken om de "oogjes" te verlichten. Om twee stekkers te vermijden of de ledjes op batterijen te laten werken wil ik deze dus aansluiten op de lamp/stekker. Aangezien het hier om een metalen sculptuur gaat moet alles goed geïsoleerd worden. Een lamp in een sculptuur plaatsen heb ik al vaker gedaan, maar nog nooit gecombineerd met ledjes.

Hoi Steenbergen,

Kijk even bij Schakelingen onder het item 230V-LED. Misschien bedoel je dat

Thevel

Golden Member

zoiets?
Heeft een lens van 29mm doorsnede.

Knap gemaakte robot. Gezien het metaal en de 230 zou ik hem wel goed aarden. Kwestie van advokaten op je dak te vermijden. De blauwe 230 leds wel parallel zetten ipv in serie.
https://www.my-smarthome.be/led-controle-lamp-230v-blauw.html

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 30 oktober 2020 23:34:56 (15%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

De voet van de robot heeft voldoende ruimte voor een trafo?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Thevel

Golden Member

Op 30 oktober 2020 23:33:35 schreef Shiptronic:
De voet van de robot heeft voldoende ruimte voor een trafo?

Ook een optie.
Veilig en je hebt laagspanning om later bijvoorbeeld extra leds of een geluidsmodule in te bouwen.
Voor de ogen kun je dan mooie 10 mm leds gebruiken.

Zou een trafo zoals hieronder goed zijn?
ik heb nog genoeg ledjes van 12v die ik hier dan voor kan gebruiken.

https://www.bol.com/nl/p/groenovatie-led-transformator-12v-max-10-watt…

Zou een opzet zoals in de bijlage werken?

Bedankt voor het meedenken!