Electronica schema vraag

Het leek het mij logisch om hier mijn vraag te stellen, maar zo niet hoor ik dat graag.
Ik ben een leek op het gebied van elektronica en hoe de verbindingen het beste werken.

Mijn vraag:

Ik wil een gewone e14 lamp op 220v, hiervoor heb ik de fitting en draad al klaar liggen, maar nu wil ik halverwege via dezelfde stekker twee ledjes van 12v er tussen zetten zonder dat deze uiteraard doorbranden.. kan iemand mij uitleggen welke weerstanden of andere componenten ik nodig heb om dit te maken? Waarschijnlijk heel simpel, maar de informatie hiervoor voor mij niet te vinden. zie de bijgevoegde simpele tekening voor wat ik bedoel!

Arco

Special Member

Moet wel heel goed geisoleerd ergens in worden gebouwd, want alles staat direct onder netspanning!...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Je kan niet zomaar leds in serie met een lamp gaan zetten. In een serie schakeling is de stroom overal hetzelfde. Een standaard led mag maximaal 30mA hebben.
Een 5W 230V lamp is ca 21 mA. Deze lamp kan dus gebruikt worden
Een 10W lamp is ca 42mA en kan al niet meer gebruikt worden.

Als je lamp max 7W is kan je gewoon leds in serie zetten met de lamp precies zoals je op je tekening aangeeft.

Echter zie ik wel een probleem en dat is gebruik van normale gloeilampen. Ik heb de berekening gemaakt hebt voor een warme lamp. Een koude gloeilamp heeft een veel lagere weerstand en de stroom is dan een stuk groter deze grote inschakelstroom is denk ik teveel voor je leds en na een aantal keer inschakelen zullen de leds zeker stuk gaan.

Je krijgt al met al nogal een tamelijk ingewikkelde schakeling om dat goed te doen wellicht hebben anderen hier wat ideeën over.

Ik denk dat het makkelijker is om ipv leds gewoon kleine 3V lampjes in serie te schakelen die kunnen een stuk beter tegen die inschakelstroom.